Meillä ei lasten kaverivierailuja arki-iltaisin klo18-> jälk harrasteta ja eräät
ihmettelee ja jopa arvostelee sitä.
Minä en ymmärrä eikö ihmisillä ole oikeita ihmettelemisen aiheita, saati arvostelun??
Me tykätään arkisin olla perheen kesken tietyn ajan jälkeen ja sen lisäksi olemme suht väsyneitä jo päivän touhuista ja minä pk-opena metelistä.
1-ja 3-luokkalaisten muksujemme iltatouhut alkaa ennen klo19 ja ovat yöunilla viim klo20, yleensä jo 19.30, nukkuvat aamulla 06.30 saakka.
Tuosta riittävästä unen saannista ja sen tärkeydestä ja vaikutuksesta lapsen aivojen ja kaiken muunkin hyvinvointiin ja kehitykseen voisin kirjoittaa kirjan mutta se onkin eri tarina se.
En vain ymmärrä mutta onneksi minun ei kaiketi tarvitsekaan;)
Kommentit (102)
19.30 viimeistään kaverit pois ja 20.30-21.00 nukkumaan.
Ei tarvi säännöstellä, kun ei pojilla aina edes ole kaveria, niin välillä ovat vaan meidän kanssa.
Ulkoilevat, jos haluavat.
Ensinnäkin, en itse haluaisi lapsen koskaan ryhtyvän minkään lajin kilpaharrastajaksi, koska en halua lapsestani suorittajaa. Piste. En yksinkertaisesti HALUA hänestä stressaaja-eteenpäin-elämässä-pyskijää ahnetta pikkupaskiaista, kuten monet kilpaurheilijat ovat, aikuisinakin. Ja harrastuksia on muitakin kuin vain jääkiekkoa, kilpatanssia tai viulunsoittoa. Esimerkiksi lukeminen, piirtäminen ja metsässä lenkkeily ovat mielestäni täysjärkisiä harrastuksia.
Lapset tosiaan tarvitsevat paljon unta, eikä yläasteikäiselle seitsemän tai kahdeksan tuntia yksinkertaisesti riitä, eikä alakoululaiselle varsinkaan. Vaikka yksilöllisiä eroja unentarpeessa toki on, aika pieni osa lapsista on niitä vähäunisia, ja senhän nyt luulisi tajuavan vähäjärkisempikin, eikös?
Noitahan ne säännöt juuri ovat.
Ei meillä ole mitään sääntöjä! 19.30 viimeistään kaverit pois ja 20.30-21.00 nukkumaan.
Ei tarvi säännöstellä, kun ei pojilla aina edes ole kaveria, niin välillä ovat vaan meidän kanssa.
Ulkoilevat, jos haluavat.
Ensinnäkin, en itse haluaisi lapsen koskaan ryhtyvän minkään lajin kilpaharrastajaksi, koska en halua lapsestani suorittajaa. Piste. En yksinkertaisesti HALUA hänestä stressaaja-eteenpäin-elämässä-pyskijää ahnetta pikkupaskiaista, kuten monet kilpaurheilijat ovat, aikuisinakin. Ja harrastuksia on muitakin kuin vain jääkiekkoa, kilpatanssia tai viulunsoittoa. Esimerkiksi lukeminen, piirtäminen ja metsässä lenkkeily ovat mielestäni täysjärkisiä harrastuksia.
Lapset tosiaan tarvitsevat paljon unta, eikä yläasteikäiselle seitsemän tai kahdeksan tuntia yksinkertaisesti riitä, eikä alakoululaiselle varsinkaan. Vaikka yksilöllisiä eroja unentarpeessa toki on, aika pieni osa lapsista on niitä vähäunisia, ja senhän nyt luulisi tajuavan vähäjärkisempikin, eikös?
Ap kertoi rauhoittaneensa perheen arki-illat ja täällä arvostellaan ettei lapsilla nyt oikeutta olla kavereita ja harrastuksia ja ettei perhe liiku ulkona 18 jälkeen...?!
MAhtaisikohan lapsen (10 vee ei todellakaan ole vielä mikää esitei ni vaan LAPSI) elämää rauhoittaa se, että vanhemmat ottaisivat vastuun lapsen arjesta? Mielestäni on ihan järkevää ja tarpeellista, että iltaisin ollaan ihan rauhassa ja rentoudutaan. Toki voi olla joku poikkeus (esim. harrastus, joka loppuu myöhemmin), mutta kyllä vanhempien vastuulla on taata lapselle riittävä lepo.
Monissa tutkimuksissa on todettu, että koululaiset tarvitsevat sen 9-10 tuntia unta. Myös yläkouluikäiset! Lapsella kertyvä univaje näkyy usein levottomuutena ja keskittymisvaikeuksina ja saattaa altistaa pitkään jatkuessaan myös masennukselle!
klo 18 vieraat poistuvat. Yhdeksään asti puuhaillaan perheen omia juttuja ja sitten lapset nukkumaan. Hyvin toimii. Ennemmin ihmettelen näitä lapsia, joiden vanhempia ei edes kiinnosta monelta heidän lapsensa tulevat kotiin. Monta kertaa olen kysyn vierailta lapsilta, monelta pitää mennä kotiin ja usein on vastaus "en mä tiedä, mä saan olla niin pitkään kuin haluun". No, meillä ei saa olla, vaan kuudelta on lähdettävä kotiin.
Ensinnäkin, en itse haluaisi lapsen koskaan ryhtyvän minkään lajin kilpaharrastajaksi, koska en halua lapsestani suorittajaa. Piste. En yksinkertaisesti HALUA hänestä stressaaja-eteenpäin-elämässä-pyskijää ahnetta pikkupaskiaista, kuten monet kilpaurheilijat ovat, aikuisinakin.
Milläs sinua on lapsena on kiusattu, kun sinusta on tullut muita nimittelevä ja agressiivinen "vain minun mallini toimii" -nipottaja?!
Omasta mielestäni taas klo 6:30 herätykset ovat pahimman laatuista kidutusta, meillä lapsi ei KOSKAAN joudu heräämään ennen 7:30, parina aamuna viikossa saa nukkua 8:15 asti! En VOI ymmärtää, mikä asia voisi olla niin tärkeä, että menisi hyvien aamu-unien edelle?! Me olemme onneksi tajunneet asian merkityksen, ja meillä onnelliset ja tasapainoiset perheenjäsenet saavat kaikki nauttia ihanista, pitkistä yöunista! Ekaluokkalainen nukkuu siis vähintään klo 21-7.30.
No huhhuh vaan ap:lle!
Ensinnäkin, en itse haluaisi lapsen koskaan ryhtyvän minkään lajin kilpaharrastajaksi, koska en halua lapsestani suorittajaa. Piste. En yksinkertaisesti HALUA hänestä stressaaja-eteenpäin-elämässä-pyskijää ahnetta pikkupaskiaista, kuten monet kilpaurheilijat ovat, aikuisinakin.
Milläs sinua on lapsena on kiusattu, kun sinusta on tullut muita nimittelevä ja agressiivinen "vain minun mallini toimii" -nipottaja?!
Omasta mielestäni taas klo 6:30 herätykset ovat pahimman laatuista kidutusta, meillä lapsi ei KOSKAAN joudu heräämään ennen 7:30, parina aamuna viikossa saa nukkua 8:15 asti! En VOI ymmärtää, mikä asia voisi olla niin tärkeä, että menisi hyvien aamu-unien edelle?! Me olemme onneksi tajunneet asian merkityksen, ja meillä onnelliset ja tasapainoiset perheenjäsenet saavat kaikki nauttia ihanista, pitkistä yöunista! Ekaluokkalainen nukkuu siis vähintään klo 21-7.30.
klo 18 vieraat poistuvat. Yhdeksään asti puuhaillaan perheen omia juttuja ja sitten lapset nukkumaan. Hyvin toimii. Ennemmin ihmettelen näitä lapsia, joiden vanhempia ei edes kiinnosta monelta heidän lapsensa tulevat kotiin. Monta kertaa olen kysyn vierailta lapsilta, monelta pitää mennä kotiin ja usein on vastaus "en mä tiedä, mä saan olla niin pitkään kuin haluun". No, meillä ei saa olla, vaan kuudelta on lähdettävä kotiin.
Kysyn noin yleisesti (ja aivan vilpittömän ystävällisesti) että mitä pitää sisällään päivittäin tapahtuva "perheen yhteinen puuhailu". Olen miettinyt tätä usein aikaisemminkin.
Meillä on 3 lasta (5 v, 7 v ja 9 v) ja aika vähän me sillä tavalla oikein tositarkoituksella puuhataan yhdessä arki-iltoina. Lapset yleensä leikkii yläkerrassa joko yhdessä tai erikseen omissa huoneissa ja me aikuiset tehdään aika pitkälti kotitöitä: pestään pyykkiä, siistitään paikkoja ja tehdään seuraavan päivän ruokaa ja katsotaan telkkariakin. Lapsilla on tietenkin myös harrastuksia joihin menee jonkin verran aikaa. Mutta siis tarkoitan että arki-ilta on jotenkin kovin lyhyt mihinkään puuhailuun kun lapset haluavat leikkiäkin.
Viikonloput on sitten asia ihan erikseen :)
Ja kannatan lämpimästi illan rauhoittamista, ehkä ei nyt ihan klo 18 välttämättä, mutta esim. klo 19. Meillä onneksi kaverit kyläilee lähinnä heti koulun jälkeen ja lähtevät koteihinsa syömään viimeistään klo 17 ihan oma-aloitteisesti.
Nimittäin kahdeksan aamuina ei todellakaan voi herätä klo 7.30 tai 8.15..
Minusta ap:n perheen tapa kuulostaa ihan hyvältä. Ottakaa huomioon, että siellä lapset menevät nukkumaan jo 19.30. Silloin on ihan järkevää, että kotiin tullaan rauhoittumaan ajoissa. Jos teidän muiden mussukat menee yöunille vasta klo 22, niin siitä vaan, mutta koittakaa nyt ymmärtää, että jokaisella perheellä on oma rytminsä. Mutta tässä ketjussa näkee taas hyvin tämän ihmisten omanapaisuuden: vain MINUN tapani tehdä asioita on OIKEA tapa.
koulupäivä alkaa ekaluokkalaisillakin jo kello kahdeksan?! Ei siinä kuule nukuta puoli kahdeksaan.. Kukahan tässä ei kykene ymmärtämään muuta kuin oman tapansa ja tilanteensa :)
mitä te puuhailette kaikki yhdessä perheessä iltaisin tuntikausia?
kirjoitti, että lapset menevät nukkumaan jo 19.30! Eihän siinä ole kuin puolitoista tuntia, johon sisätyy iltapalakin.
Mutta omalta osaltamme voin vastata, että kyllä meillä arkisinkin puuhaillaan monenlaista yhdessä perheenä. Toki lapset ovat välillä harrastuksissa ja joskus on jommallakummalla kaveri kylässä (tai toisin päin), mutta muuten esimerkiksi menemme luistelemaan, hiihtämään, pelaamme omalla pihalla sulkkista, jalkkista tms. laitamme ruokaa yhdessä, pelailemme erilaisia pelejä tai mitä milloinkin. Mitä ihmeellistä tässä nyt on, en ihan ymmärrä. Eivätkö perheet enää nykyään tee mitään yhdessä? Me teemme, ehkä olemme sitten jotenkin "outoja".
Niin mitä te puuhailette kaikki yhdessä perheessä iltaisin tuntikausia?
kirjoitti, että lapset menevät nukkumaan jo 19.30! Eihän siinä ole kuin puolitoista tuntia, johon sisätyy iltapalakin.
Mutta omalta osaltamme voin vastata, että kyllä meillä arkisinkin puuhaillaan monenlaista yhdessä perheenä. Toki lapset ovat välillä harrastuksissa ja joskus on jommallakummalla kaveri kylässä (tai toisin päin), mutta muuten esimerkiksi menemme luistelemaan, hiihtämään, pelaamme omalla pihalla sulkkista, jalkkista tms. laitamme ruokaa yhdessä, pelailemme erilaisia pelejä tai mitä milloinkin. Mitä ihmeellistä tässä nyt on, en ihan ymmärrä. Eivätkö perheet enää nykyään tee mitään yhdessä? Me teemme, ehkä olemme sitten jotenkin "outoja".
Niin mitä te puuhailette kaikki yhdessä perheessä iltaisin tuntikausia?
JA välillä meillä on mukana lasten kavereitakin, apua!
joilla on lasten nukkuma-ajat ja muut ihan hallinnassa. Kun taas ne,joiden pitäisi asiaan reagoida eivät suorastaan välitä paskaakaan.
Näinhän se on vanhempainilloissakin. Niiden joiden olisi hyvä olla paikalla, eivät taatusti ole.
Tossa linkissä puhutaan että leikki-ikäset 10-13 h vuorokaudessa ja ALA-ASTEIKÄISET n. 10 h.
Eli käytännössä kaikki nukkuu n. 10 h yöunet, leikki-ikäset lisänä päiväunia.
Sivusta kommentoija