Miten menettelisit: peruskoulun ope väärässä ja laittoi koekysymykseksi
sellaisen asian mistä on itse väärässä. Oppilaan paperi on siis väärin korjattu. Oppilas asiassa oikeassa ja virhe pitää saada korjattua, tietysti.
On muuten todella paha moka ja kuvastaa opettajan täydellistä tietämättömyyttä aineesta jota opettaa.
Kommentit (132)
väitti ihan pokkana, että Vänrikki Stoolin tarinoissa ja Tuntemattomassa sotilaassa on samoja henkilöitä (historiallisia henkilöhahmoja). Siis LUKION ÄIDINKIELENOPETTAJA. Meni hiukan noloksi, kun ruvettiin kyselemään, että niin, niillä kahdella sodalla kun kuitenkin oli rapiat sata vuotta väliä...
Ala-asteella ope kysyi suullisessa pistarissa Skotlannin pääkaupunkia. Vastasin Edinburgh, opettajan mielestä vastaus oli Glasgow. Protestoin laimeasti, opettaja vaihtoi aihetta. Myöhemmin päivällä hän otti mua hihasta kiinni ja sanoi tarkistaneensa asian, myönsi että olin oikeassa, mutta pyysi etten kertoisi kellekään, "kun nuo villit pojat ei sitten enää usko mitään mitä minä sanon".
Kertoo saman kylän väestä.
ap on hävinnyt kuin tuhka tuuleen ja jäljelle jääneet purkavat koulutraumojaan ja oikovat toistensa väärinkäsityksiä. =)
Siitä huolimatta on kommentoitava: ei Tuntemattomassa minkään kylän väestä kerrota - ne sotilaat tulevat eri puolilta Suomea. Ainoa sama henkilö on Vilho Koskela, Koskelan Akselin ja Elinan poika. Koskelan kuolema kerrotaan molemmissa kirjoissa.
jos kerran pelkäät tunnistettavuutta.
Yleensä kun kokeissa kysytään ihan perusasioita.
En viitsi laittaa kun tunnistetaan ehkä muuten.
Väitti meilläkin ope, että seitsemässä veljeksessä se seitsemäs veljes ei ole ihminen vaan koira. (?) :D Sitä sitten naurettiin lapsen kanssa, mutta ei tullut mieleenkään soittaa opelle. Ehkä tuo tuli siitä laulusta, "Jukolan tuiskea rakki"... Mutta paljasti kyllä, että ei ole tainnut ope lukea Kiveä kuin sen Kunnaksen koiraversion...
Tämä oli kyllä aika paha, ihan oikeasti... tosi nolo
Oltiin kesälomareissulla kuunneltu autossa äänikirjana koko 7 veljestä perheen kanssa, käytiin Kiven kuolinmökissä, jne. Opettaja käsitteli Kiven päivänä koulussa 7 veljestä ja kysyi, muistaako joku veljesten nimet. Meidän lapsi muisti kaikki.
Kun lapsi oli sanonut, että sitten vielä Eero-veli, niin opettaja oli todennut, että väärin. Että oikeasti veljekiä oli 6 ja seitsemäs oli Eero-koira. Johonkin tehtävämonisteeseen oli vielä kirjoituttanut kaikilla, että Eero-koira. :D
No, kiva ihminen tuo ope muuten on. Mutta herää välillä ajatus, että mitä muuta opettaa vanhemmille ihan pieleen...
väitti ihan pokkana, että Vänrikki Stoolin tarinoissa ja Tuntemattomassa sotilaassa on samoja henkilöitä (historiallisia henkilöhahmoja). Siis LUKION ÄIDINKIELENOPETTAJA. Meni hiukan noloksi, kun ruvettiin kyselemään, että niin, niillä kahdella sodalla kun kuitenkin oli rapiat sata vuotta väliä...
Ala-asteella ope kysyi suullisessa pistarissa Skotlannin pääkaupunkia. Vastasin Edinburgh, opettajan mielestä vastaus oli Glasgow. Protestoin laimeasti, opettaja vaihtoi aihetta. Myöhemmin päivällä hän otti mua hihasta kiinni ja sanoi tarkistaneensa asian, myönsi että olin oikeassa, mutta pyysi etten kertoisi kellekään, "kun nuo villit pojat ei sitten enää usko mitään mitä minä sanon".
sinä ole koskaan tehnyt yhtään virhettä missään työpaikassasi?
ja lähes jokaisella oppilaalla on 2 vanhempaa ja ap pelkää että hänet tunnistetaan? Opettaja varmaan tietää asiasta jo, joten hänen tunnistamisellaan ei ole mitään väliä.
Kokeet ovat myös hyvin usein valmiita kokeita, jotka tulevat kirjasarjan mukana, joten useinkaan opettajat eivät niitä kokeitaan tee itse. Poikkeuksia toki löytyy. Lisäksi tietysti samaa kirjasarjaa käytetään useissa luokissa/kouluissa/kunnissa/kaupungeissa ja silloinpa ne samat koekysymyksetkin pyörivät useissa eri kouluissa.
Koskaan ei tiedä mistä ketjusta tulee illan kiinnostuksen kohde.
Tunnistavatko kaikki opet itsensä nyt tästä ketjusta ja haluavat tietää, että minustako täällä nyt puhutaan?
Asian oikeaa laitaa pyörittelin täällä palstalla jokin aika sitten, mutta kukaan ei tajunnut. Huhuilivat vain, että kuules ap, mikä on tämän aloituksesi pointti. Ja minun olisi pitänyt tuntea itseni ihan tyhmäksi...
Jos virhe on tehty niin tässä ketjussahan en sitä kerro.
kummaa että opettajalle ei sallita yhden yhtä virhettä tai väärää tietoa. Eikö kukaan ole omassa työpaikassaan koskaan ollut tietämättä mitään asiaa? Ihan sama onko asia ollut mielestänne pieni vai suuri, tottakai open virheet on teille aina elämää suurempia. Vaikea uskoa, ettei kukaan olisi koskaan tehnyt yhtään mokaa töissään.
Niissähän voi olla ainakin nykyään aika erilaisia "lahkoja", karppaajat yms.
välkällä tai hoitaa tapaturmaisesti loukkaantunutta oppilasta, tilata ambulanssia ja muuta, sitten vaan suoraan toisen luokan eteen ja opetus käyntiin... Erinäisiä lipsauksia tulee, ainakin menee "senat sakaisin" tai kutsuu Pekkaa Matiksi tai jopa Maijaksi ja siitäkös sitten av-vanhemmilla riemu repeää.
kun repesin :-)
Väitti meilläkin ope, että seitsemässä veljeksessä se seitsemäs veljes ei ole ihminen vaan koira. (?) :D Sitä sitten naurettiin lapsen kanssa, mutta ei tullut mieleenkään soittaa opelle.
Opettajien pitää olla täydellisyyksiä. Heille ei sallita virheen virhettä. Koko auktoriteetti romuttuu yhdestäkin virheestä. Enää ei uskota mihinkään mitä sanoo. Siinä on jo eron paikka...
esim. lääkärit saa tehdä kuolemaankin johtavia virheitä, eikä kukaan täällä palstalla tee aiheesta aloitusta? Ja ihan sellaisiakin virheitä, mitkä ei johda kuolemaan, mutta virheitä kuitenkin. Annetaan vääriä neuvoja jne, ei lähetetä jatkotutkimuksiin. Miksi lekurit ja kaikki muut saa tehdä virheitä mutta opettajat ei?
Oltiin kesälomareissulla kuunneltu autossa äänikirjana koko 7 veljestä perheen kanssa, käytiin Kiven kuolinmökissä, jne. Opettaja käsitteli Kiven päivänä koulussa 7 veljestä ja kysyi, muistaako joku veljesten nimet. Meidän lapsi muisti kaikki.
Kun lapsi oli sanonut, että sitten vielä Eero-veli, niin opettaja oli todennut, että väärin. Että oikeasti veljekiä oli 6 ja seitsemäs oli Eero-koira. Johonkin tehtävämonisteeseen oli vielä kirjoituttanut kaikilla, että Eero-koira. :D
Opiskelen äidinkielen opettajaksi ja tälle nauroin ääneen! Pitääkin kokeilla opetusharjoittelussa meniskö läpi oppilaille että seitsemäs veljes on koira :D
Opiskelen äidinkielen opettajaksi ja tälle nauroin ääneen! Pitääkin kokeilla opetusharjoittelussa meniskö läpi oppilaille että seitsemäs veljes on koira :D
on paaaljon pahempi virhe kuin se, että päätetään päänsäryn olevan vain stressiä, ja potilas puolen vuoden päästä kuolee aivokasvaimeen.
vatsalaukku on järkevämpi.
Anatomiassa on mahalaukku. Maha on vatsan sisällä. Vatsa nähdään silmillä, mahaa (=mahalaukkua) ei.
Mieheni on lääkäri. Kysyin häneltä.
sitten jos tunnistetaan? Etkös sä ole oikeassa, mitä se haittaa vaikka tunnistetaan? Enpä usko että palaat huomenna asiaan, kunhan halusit päteä omien koulutraumojesi takia.