Miten menettelisit: peruskoulun ope väärässä ja laittoi koekysymykseksi
sellaisen asian mistä on itse väärässä. Oppilaan paperi on siis väärin korjattu. Oppilas asiassa oikeassa ja virhe pitää saada korjattua, tietysti.
On muuten todella paha moka ja kuvastaa opettajan täydellistä tietämättömyyttä aineesta jota opettaa.
Kommentit (132)
Kun lapsi oli sanonut, että sitten vielä Eero-veli, niin opettaja oli todennut, että väärin. Että oikeasti veljekiä oli 6 ja seitsemäs oli Eero-koira. Johonkin tehtävämonisteeseen oli vielä kirjoituttanut kaikilla, että Eero-koira. :D
Minä kyllä huomauttaisin asiasta ihan "viattomasti" jossain yhteydessä. Tosin lapseni inttäisi tuossa tilanteessa opettajalle vastaan.
Ja juu: kyllä opettajan kuuluu hallita edes perusasiat Seitsemästä veljeksestä.
koenumeroon tuli vain miinus kymppi tästä virheestä.
todellakin nostaa mekkala, jos näin on päässyt käymään. Negatiiviset arvosanat laskevat reilusti keskiarvoa.
10- olisi ollut paljon hyväksyttävämpi.
Vai tekikö kaikkitietävä AV-mamma virheen?
että raamatun mukaan Eeva antoi Aatamille omenan. Kun väitin että ei siellä sanota minkä hedelmän, ope oli ihan pöyristynyt että totta kai se oli omena, tämähän on ihan päivän selvä asia, miten mä nyt en tuollaista tiedä jne.
En sitten saanut puolustettua kantaani, mikä onkin se asia joka tässä eniten ottaa päähän. Siis kun sattuu tulemaan mieleen, en sentään ole asiaa murehtinut kouluajoista asti :)
Tähänkin aikaAN monella saattaa olla 400 kokeen tai esseen pinkka pöydällään. Tekevät ruokatauolla, välitunneilla ja oppitunneilla pinkkaa pienemmäksi.
Aikataulussa on pysyttävä. Ajatelkaa itse, 400 koetta ja esseetä korjattava parissa viikossa. Mikäli määräaikaa ei olisi opettaja voisi korjata tekeleet kuluneen vuoden aikana rauhassa.
Monen opettajaperheen elämä menee pilalle joululomalla, kun pitää korjata kokeita ja esseitä. Lapset ja vaimo tai mies, joutuvat viettämään joulunsa keskenään. Hirvittävän surullista.
Muistan kuinka oma äitini ei osallistunut perheemme elämään ollenkaan. Hän vain korjasi oppilaidensa tekeleitä pitkin päivää aina iltaan asti. Myöhemmin isäni otti eron ja sain valita kkumman luokse menen. Valitsin isän sillä äitiä en tuntenut. Opettajaperheillä on rankkaa. Kun pitkän päivän on tuijotellut tekstiä ja väsyttää, niin virheitä syntyy. Miksi olette niin julmia?
on silti hoidettava. Ei siinä julmuudesta ole kysymys. Sitäpaitsi itse ovat opet ammattinsa valinneet. Jos se on niin kurja, niin sitten vaihtaa ammattia ja päästää hommiin sellaiset, jotka hoitavat sen kunnolla. Yksinkertaista.
"...viimein tulee hännänhuippu, Pikku-Eero, liukas luikku, Jukolan tiuskea rakki"
Eikö rakki muka ole koira?
on silti hoidettava. Ei siinä julmuudesta ole kysymys. Sitäpaitsi itse ovat opet ammattinsa valinneet. Jos se on niin kurja, niin sitten vaihtaa ammattia ja päästää hommiin sellaiset, jotka hoitavat sen kunnolla. Yksinkertaista.
sanottiin, että ko. opettaja ei hoitanut hommaansa kunnolla? Kirjoittajahan kertoi, että hänen äitinsä nimenomaan hoiti, eli teki töitä koko ajan. Monet opettajat varmasti sutaisevat korjaukset vähemmällä antaumuksella. Ja jos joka asiaan vastataan, että "no vaihda ammattia", niin mitäs sitten kun kaikki ovat vaihtaneet ammattia eikä enää ole yhtään opettajaa, siivoojaa, bussikuskia jne?
Ja yksi niistä on tammipuu? Niinkö?
vaan että Tuomas seisoo NIIN KUIN tammi.
Ja en ole opettaja, äiti vain.
Ja yksi niistä on tammipuu? Niinkö?
Miten niin Eero ei ole koira?
"...viimein tulee hännänhuippu, Pikku-Eero, liukas luikku, Jukolan tiuskea rakki"
Eikö rakki muka ole koira?
Sanotaanhan siinä että viimein tulee hännänhuippu, ihmisillä ei yleensä ole häntiä!
Yksi on se mäyrä, liekkö Eero sitten mäyräkoira?
Jos Pohjantähdessä ja Tuntemattomassa on samoja henkilöitä... Saati nyt sit Stoolissa. Vai mitä toi yks kirjoittaja tarkoitti??
Nimim. Isäni tunsi kirjailijan ja osan Tuntemattoman "muusista"...
On Tuntemattoman Koskela
Jos Pohjantähdessä ja Tuntemattomassa on samoja henkilöitä... Saati nyt sit Stoolissa. Vai mitä toi yks kirjoittaja tarkoitti??
On Tuntemattoman Koskela
Mutta siis sama Koskela.
en ymmärrä miksi ette valittaneet :O
Tuntemattomassa sotilaassa on samoja henkilöitä tai ainakin sukua. Kenen sukulainen (muistaakseni poika) luulet Tuntemattoman sotilaan Koskelan olevan?
niin ei tartte inttää :D
Jos teidän ainoa tieto on tuo laulu, niin pitäkää Eeroa vaan koirana, ihan vapaasti.
Se olisi sitten erityisen viisas ja puhuva koira :)
T. Eräs ope
Taas tuli tässä nähtyä kuinka eräs ope järjestettiin pois tehtävästään iän vuoksi.
Kuinka vanhana teidän mielestä opettajien tulisi luovuttaa paikkansa nuoremmille eivätkä enää ole soveliaita olemaan nuorten kanssa? Kuuskymppisellä voi olla yli 50 vuotta ikäeroa oppilaisiinsa. Sehän on jo sukupolvien välinen kuilu heidän välillään.
mutta toki opettajan virkavelvollisuus on pitää tietotaitonsa sekä asian että pedagogiikan suhteen ajan tasalla. Jos on saanut koulutuksensa joskus 1960-luvulla niin ei se enää ihan nykypäivää ole. Ja virkavelvollisuuden eli pätevyyden ylläpitämisen laiminlyönti on ihan hyvä peruste "järjestää joku pois tehtävästään".
Entä jos ymmärsit väärin?
väitti ihan pokkana, että Vänrikki Stoolin tarinoissa ja Tuntemattomassa sotilaassa on samoja henkilöitä (historiallisia henkilöhahmoja). Siis LUKION ÄIDINKIELENOPETTAJA. Meni hiukan noloksi, kun ruvettiin kyselemään, että niin, niillä kahdella sodalla kun kuitenkin oli rapiat sata vuotta väliä... Ala-asteella ope kysyi suullisessa pistarissa Skotlannin pääkaupunkia. Vastasin Edinburgh, opettajan mielestä vastaus oli Glasgow. Protestoin laimeasti, opettaja vaihtoi aihetta. Myöhemmin päivällä hän otti mua hihasta kiinni ja sanoi tarkistaneensa asian, myönsi että olin oikeassa, mutta pyysi etten kertoisi kellekään, "kun nuo villit pojat ei sitten enää usko mitään mitä minä sanon".
Tuntemattomassa on aivan oikeasti intertekstuaalisia viittauksia Vänrikki Stoolin tarinoihin. Kummassakin on myös henkilötyyppejä, jotka ovat samanlaisia ja erilaisia toisiinsa verrattuna. Tuntemattoman sotakuvauksen, mieskuvauksen yms. vertaaminen Vänrikki Stooliin on ihan tuttu ja asiallinen juttu.
Kyllä me oppilaat moneen kertaan kysyttiin ja tarkennettiin, että siis ihanko samoja henkilöhahmoja, ja opettaja väitti, että juujuu, osa niistä kenraaleista ja muusta päällystöstä oli vielä hengissä, kun jatkosota käytiin. Sitten ruvettiin selvittelemään, että eikö kuitenkin Stool sijoitu 1800-luvun eikä 1900-luvun alkuun. Samoin hän ei myöskään tarkoittanut Pohjantähteä, vaan oltiin koko tunti puhuttu nimenomaan Runebergista ja seuraavaksi oli sitten tarkoitus käsitellä Tuntematon.
Sille joka kysyi, enkö itse koskaan työssäni tee virheitä - teen toki. Mutta jos tuon mittakaavan virheen tekisin alalla, jolla mun kuitenkin pitäis olla jonkinlainen asiantuntija, niin mielestäni ansaitsisin vähintään varoituksen ellen jopa potkuja. Vrt. esim. jos matematiikan opettaja ei tietäisi, mihin derivaattaa käytetään. Kyllä musta äidinkielen opettajan kuuluu tietää edes perusteet suomalaisesta kirjallisuudesta, ei nyt mitään Aila Meriluodon koko tuotantoa tarvitse ulkoa luetella.
Tuossa Edinburgh-Glasgow-esimerkissä olennaista ei minusta ollut maikan virhe (= pieni) vaan hänen suhtautumisensa asiaan. Sen sijaan, että olisi reilusti korjannut luokalle olleensa väärässä, hän pyysi hyssyttelemään.
eikö ne olisi pitänyt korjata ennen joululomaa että niitä voi käyttää arvioinneissa?
Itse ainakin kouluaikoina sain aina kaikki syksyn kokeet ja muut tehtävät takaisin ennen joulua.