Miehen tädin hautajaisten muistotilaisuus on meillä...
Miehen täti kuoli, lapsensa asuvat kaukana ja hautajaisjärjestelyt kuulemma hankalia. Ehdottivat, että koska paikalle tulee vain muutamia sukulaisia, pidettäisiin ne hautajaiset meillä (miehen sukutalo).
Hienoa. Nyt ovat sitten sopineet hautajaisajan (mahdollisimman hankalan meille), pitopalvelun (minulle tuntematonta väkeä) ja muutkin järjestelyt. Meidän tulisi vain laittaa talo ja piha kuntoon. He ottaisivat mielellään vieraat vastaan, lähiomaisia kun ovat.
Minulla tökkii nyt pahasti! On ihan OK järjestää se 30 hengen muistotilaisuus meillä, mutta olisi ehkä voinut etukäteen kysyä, mikä ajankohta on sopivin tai ei sovi lainkaan. Ja ehkä olisi kohteliasta kysyä, onko meillä pöytäliinoja ja astioita. Pitopalvelu kun on kuulemma niin paljon halvempi, jos on omat kahvikupit jne. eli oletuksena on, että meiltä tulee kaikki kakkulapioita myöten.
Ja kyllä, olen saanut suuni auki ja huomauttanut asiasta, mutta surevat omaiset kuulivat vain sen, että meillä voi muistotilaisuus olla. Siitä eteenpäin he ovat päätelleet, että pääosa järjestelyistä hoituu meidän toimestamme. Argh.
Kommentit (232)
niin mitä ongelmaa siinä on? Nuori mies työllistyy, vainaja pääsee hautaan, pitopalvelu pääsee sisälle, vieraat saavat parituntisen muistotilaisuuden sukutalossa (jossa se vainajakin oli joskus asunut) ja pappikin saa taas kahvia juodakseen. Se on tietysti ongelma, jos Suomesta ei kerta kaikkiaan löydy luotettavaa mopopoikaa, iäkästä seurakuntatätiä tai ylipäätään ketään, jolle tehtävän voisi suoda. Sitten ei voi mitään. Ovet säppiin vaan.
Monellako mopopojalla on sinun kotisi avain?
Missä helvetin villissä lännessä me elämme? Eikö kenelläkään ole luottamusta yhteenkään ihmiseen? Unohdetaan sitten se mopopoika, otetaan se kiltti iäkäs seurakuntatäti kuvioon. Mikä hänessäkin sitten on vikana? Saattaako hän katsoa salaa, hui, makuuhuoneeseen? Voi, niinhän se saattaisi tehdä, ja sitten ei kukaan ikinä pysty sukutilalla nukkumaan kuin kotonaan. Epäilkäämme siis kaikkea ja kaikkia. Ja onneksi se täti on jo kuollut, ettei sen tarvitse tätäkään häpeää nähdä.
sukutilaton ihminen (juuri ja juuri), mutta vajavaista tuntuu olevan myös ap:n ja hänen miehensä kommunikointikykytaito sukulaisten kesken. Enkä mä nyt sitäkään ymmärtänyt, että miksei mies saisi olla hautajaisissa, vaan hänen pitäisi olla kotona odottamassa siunaustilaisuudesta tulijoita, jaa miks?
sekä hautajaisissa että kotona avaamassa ovi pitopalvelulle. Katsohan, ne vainajan läheiset kun ovat sopineet pitopalvelun kanssa, että meille voi mennä siihen aikaan kun hautajaiset alkavat. Eli miehen pitää päättää, onko kotona avaamassa oven vai hautajaisissa. Eipä käynyt kenelläkään mielessä, että meiltä on yli 30 min matka kirkolle. Seuraavaksi varmaan ehdotetaan, että jättäkää ovi auki, tuskin sinne kukaan tulee...ap
Mutta eikö teillä tosiaan ole miehesi kanssa esim. naapureita tai muita läheisesi ystäviä/tuttavia, jotka voisivat käydä oven avaamassa ja katsoisivat tarvittaessa vähän pitopalveluväen perään jos heidän moraalinsa todella arveluttaa sua noin paljon? Aika surullista jos ainoat läheiset ja luotettavat henkilöt ovat sukulaisia...
Minkälainen pitopalvelu menee jonkun kotiin puhumatta ensin talonväen kanssa mm niistä astioista? Mistä pitopalvelu tietää mitä kippoja käytettään, missä ne ovat ja mihin kahvit on tarkoitus on kattaa jne jne? Voisi olettaa, että pitopalvelu haluaisi ap:n yhteystiedot ja osaisi pyytää niin jämäkästi, että saisi ne. Vai onko pitopalvelu joku kummin kaiman tuttu..?
Me saimme käyttää srk-salia ilmaiseksi, edes astioista tai pöytäliinoista ei veloitettu mitään. En tiedä, oliko sillä merkitys ettemme käyttäneet pitopalvelua, vaan laitoimme tarjoilut itse.
Missä helvetin villissä lännessä me elämme? Eikö kenelläkään ole luottamusta yhteenkään ihmiseen? Unohdetaan sitten se mopopoika, otetaan se kiltti iäkäs seurakuntatäti kuvioon. Mikä hänessäkin sitten on vikana? Saattaako hän katsoa salaa, hui, makuuhuoneeseen? Voi, niinhän se saattaisi tehdä, ja sitten ei kukaan ikinä pysty sukutilalla nukkumaan kuin kotonaan. Epäilkäämme siis kaikkea ja kaikkia. Ja onneksi se täti on jo kuollut, ettei sen tarvitse tätäkään häpeää nähdä.
siellä 30 min päässä. Tuskin jaksaa rollaattoreineen köpötellä paikalle.
sukutilaton ihminen (juuri ja juuri), mutta vajavaista tuntuu olevan myös ap:n ja hänen miehensä kommunikointikykytaito sukulaisten kesken. Enkä mä nyt sitäkään ymmärtänyt, että miksei mies saisi olla hautajaisissa, vaan hänen pitäisi olla kotona odottamassa siunaustilaisuudesta tulijoita, jaa miks?
sekä hautajaisissa että kotona avaamassa ovi pitopalvelulle. Katsohan, ne vainajan läheiset kun ovat sopineet pitopalvelun kanssa, että meille voi mennä siihen aikaan kun hautajaiset alkavat. Eli miehen pitää päättää, onko kotona avaamassa oven vai hautajaisissa. Eipä käynyt kenelläkään mielessä, että meiltä on yli 30 min matka kirkolle. Seuraavaksi varmaan ehdotetaan, että jättäkää ovi auki, tuskin sinne kukaan tulee... ap
Mutta eikö teillä tosiaan ole miehesi kanssa esim. naapureita tai muita läheisesi ystäviä/tuttavia, jotka voisivat käydä oven avaamassa ja katsoisivat tarvittaessa vähän pitopalveluväen perään jos heidän moraalinsa todella arveluttaa sua noin paljon? Aika surullista jos ainoat läheiset ja luotettavat henkilöt ovat sukulaisia...
että ap:lla on samaan aikaan menossa kahdet juhlat, hautajaiset ja syntymäpäivät. On enemmän kuin todennäköistä, että kaikki tutut ovat jommassakummassa tilaisuudessa, maalla kun piirit ovat aika pieniä. Toisaalta harvaa ystäväänsä halunnee pyytää satojen kilometrien päästä avainta antamaan vain siksi, että ne hautajaisten järjestäjät eivät kunnioita ap:n perhettä ja perheen toiveita.
Minkälainen pitopalvelu menee jonkun kotiin puhumatta ensin talonväen kanssa mm niistä astioista? Mistä pitopalvelu tietää mitä kippoja käytettään, missä ne ovat ja mihin kahvit on tarkoitus on kattaa jne jne? Voisi olettaa, että pitopalvelu haluaisi ap:n yhteystiedot ja osaisi pyytää niin jämäkästi, että saisi ne. Vai onko pitopalvelu joku kummin kaiman tuttu..? Me saimme käyttää srk-salia ilmaiseksi, edes astioista tai pöytäliinoista ei veloitettu mitään. En tiedä, oliko sillä merkitys ettemme käyttäneet pitopalvelua, vaan laitoimme tarjoilut itse.
että siellä on kaikki kunnossa ja valmiina. Kyllä ne yleensä luottavat tilaajaan eivätkä edes kysele, omistaako tilaaja sen paikan, jossa ollaan.
Joku nimelliskorvaus meni tiloista, todella pieni.
Eiköhän tässä tärkeintä ole muistaa se, ettei AP asu miehensä kanssa missään 90 neliöisessä rivarinpätkässä vaan perityssä sukutilassa, jossa tilaa todennäköisesti on tarpeeksi keskikokoisten hautajaiskahvien toteuttamiseen.
Ehkä ne vainajan läheisimmät vaan ajattelivat, että tilaisuus olisi miellyttävä kaikille hautajaisiin osallistuville järjestää tädin aiemmassa kodissa? Seurakuntatalo on lopulta hyvin kolkko ja kylmä paikka, erityisesti jos lähellä on tuttu kotitila.
Ihmetyttää suuresti tuo ap:n asenne miehen sukulaisia kohtaan mutta myös noin epäluuloinen asenne pitopalveluväkeä kohtaan. Aikamoisia salaliittoteorioita taitaa ap:n päässä pyöriä jos todella pelkää jonkun tutkivan hänen kaappejaan. Lisäksi ihmettelen suuresti, ettei ap:lla ole lähipiirissään KETÄÄN joka voisi avaimen pitopalveluväelle luovuttaa. Anna kun arvaan, olet pohjanmaalta kotoisin? Se nimittäin selittää jo hyvin paljon....
Minkälainen pitopalvelu menee jonkun kotiin puhumatta ensin talonväen kanssa mm niistä astioista? Mistä pitopalvelu tietää mitä kippoja käytettään, missä ne ovat ja mihin kahvit on tarkoitus on kattaa jne jne? Voisi olettaa, että pitopalvelu haluaisi ap:n yhteystiedot ja osaisi pyytää niin jämäkästi, että saisi ne. Vai onko pitopalvelu joku kummin kaiman tuttu..? Me saimme käyttää srk-salia ilmaiseksi, edes astioista tai pöytäliinoista ei veloitettu mitään. En tiedä, oliko sillä merkitys ettemme käyttäneet pitopalvelua, vaan laitoimme tarjoilut itse.
että siellä on kaikki kunnossa ja valmiina. Kyllä ne yleensä luottavat tilaajaan eivätkä edes kysele, omistaako tilaaja sen paikan, jossa ollaan.
Vai luottavatko vain sokeasti että kaikki on ok, kun kerran niin sanotaan. Nythän voi käydä niin, että ovi on lukossa ja asiat kaapissa. Siellähän ovat pullapussien kanssa oven takana.
Mulle tuli vain mieleen, että koska miehesi suku on noin itsekästä paskiaisporukkaa (ja sinä et), niin järjestä siihen teidän pihamaalle kaikki paikkakunnan spurgut vastaanottamaan sukua. Kiljusaavi vain keskelle pihaa, niin kyllä ne metsien miehet sinne löytää, eikä kukaan sukulaisistanne astu jalallaan teidän omistamaanne taloon. Eikä tartte sitten sitä epäluotettavaa pitopalveluakaan (eikä mopopoikia, eikä jotain rollaattoritätejä kirkolta).
jota tällä hetkellä isännöi pikkuserkkuni. En ole ikinä koko taloa nähnytkään, mutta jos mummini kuolee, voin siis hyvällä omalla tunnolla ilmoittaa pikkuserkulleni (jota en ole ikinä myöskään nähnyt), että mummini hautajaiset pidetään siellä, viis siitä, onko pikkuserkullani muuta menoa tai tarpeeksi asioita.
Niin, ja jos pikkuserkun vaimon äidillä on syntymäpäivät samaan aikaan, niin jo on kumma, jos ei niitä sadan hengen synttäreitä siirretä, koska onhan nyt minun mummini hautajaiset, pikkuserkkuni isotädin siis, tärkeämmät kuin jotkut anopin synttärit. Tuleehan meitä jopa 30 henkeä paikallekin. Ja mummi sentään asui ekat 16 vuotta kotitalossaan, vaikka nyt loput 70 vuotta aivan muualla. On se kummaa, jos ei tajuta, että meillä on oikeus tuohon sukutaloon (joka sitä paitsi on melkoisen hulppea kartanomainen rakennus), ja kyllä minun valitsemani pitopalvelu voi sinne tulla yksinään huseeraamaan. Kyllä ne kupit ja liinat löytyvät, kun vaan ovia auotaan. Avaimen voi jättää oveen tai jos pelkää varkaita, niin sitten vaikka ovimaton alle. Eihän nyt sentään pikkuserkulla mitään niin kovin arvokasta voi olla... Ja vaikka olisikin, niin onhan sentään minun mummini hautajaiset niin tärkeät, että joidenkin hopealusikoiden häviäminen ei siinä paljoa paina. Ja taitaa nekin olla muuten ihan perittyjä esineitä - siis käytännössä minulta riistettyjä. Saakin murtovarkaat viedä!
Oikeastikin on sääli, ettei ihmisillä ole minkäänlaista luottamusta toisiinsa. Ei edes sen vertaa, että sukulaistädin hautajaiset ja siihen liittyvä muistotilaiauus saataisiin hoidettua säällisesti. On vain tällaisia minäminä-asenteella varustettuja minunminun-ihmisiä, joita ei edes kuolema kosketa. Tietenkin tuo oli liioitellusti sanottu, mutta jotain hyvin narsistista tässä ongelmassa on.
mutta mielestäni nämä ovat nimenomaan niitä tädin lapsia, jotka haluavat päästä helpolla ja halvalla ja laittavat siis ongelman toisten harteille. Eivät siis viitsi edes kysyä toisille sopivaa aikaa! On jo jotenkin huvittavaa, että muistotilaisuus pitää saada pitää toisten kodissa mutta on röyhkeää ja kiittämätöntä olla kysymättä ajankohdasta mitään! Miten ihmeessä voidaan olettaa, että toiset siirtävät omia menojaan, kun jotkut päättävät hautajaisten ajankohdan välittämättä muista? Eiköhän nyt ole itsestään selvää, että ensimmäisenä kysytään niiltä, jotka tilat tarjoavat, ja vasta sitten varataan muut ajat. Mutta minäminä-ihmiset pitävät itseään maailman napana. Muut joustaa, siirtää ja organisoi. Jotain narsistista tässä ongelmassa tosiaan on, ja ap:na ilmoittaisin, että kotini ei olekaan enää käytössänne, koska äidin 70-vuotisjuhlat siirrettiinkin sinne, kun pitopalvelu sielläkin maksaa vähemmän kun liinat ja kupit on omasta takaa... Voisi näiltä kaikkivoipaisilta sukulaisilta ehkä jotakin kliksahtaa paikalleen siellä itsekeskeisyyden otsalohkossa...
Miehen täti kuoli, lapsensa asuvat kaukana ja hautajaisjärjestelyt kuulemma hankalia. Ehdottivat, että koska paikalle tulee vain muutamia sukulaisia, pidettäisiin ne hautajaiset meillä (miehen sukutalo).
Hienoa. Nyt ovat sitten sopineet hautajaisajan (mahdollisimman hankalan meille), pitopalvelun (minulle tuntematonta väkeä) ja muutkin järjestelyt. Meidän tulisi vain laittaa talo ja piha kuntoon. He ottaisivat mielellään vieraat vastaan, lähiomaisia kun ovat.
Minulla tökkii nyt pahasti! On ihan OK järjestää se 30 hengen muistotilaisuus meillä, mutta olisi ehkä voinut etukäteen kysyä, mikä ajankohta on sopivin tai ei sovi lainkaan. Ja ehkä olisi kohteliasta kysyä, onko meillä pöytäliinoja ja astioita. Pitopalvelu kun on kuulemma niin paljon halvempi, jos on omat kahvikupit jne. eli oletuksena on, että meiltä tulee kaikki kakkulapioita myöten.
Ja kyllä, olen saanut suuni auki ja huomauttanut asiasta, mutta surevat omaiset kuulivat vain sen, että meillä voi muistotilaisuus olla. Siitä eteenpäin he ovat päätelleet, että pääosa järjestelyistä hoituu meidän toimestamme. Argh.
Ihmetyttää suuresti tuo ap:n asenne miehen sukulaisia kohtaan mutta myös noin epäluuloinen asenne pitopalveluväkeä kohtaan. Aikamoisia salaliittoteorioita taitaa ap:n päässä pyöriä jos todella pelkää jonkun tutkivan hänen kaappejaan.Lisäksi ihmettelen suuresti, ettei ap:lla ole lähipiirissään KETÄÄN joka voisi avaimen pitopalveluväelle luovuttaa. Anna kun arvaan, olet pohjanmaalta kotoisin? Se nimittäin selittää jo hyvin paljon....
Tämä on myös minusta outoa. Miksi pitää suhtautua kaikkiin ja kaikkeen noin kovin epäluuloisesti? Onko niin vaikea kuvitella, ettei se lähiseudun pitopalveluporukka ole kiinnostunut ap:n omaisuudesta tai sisustuksesta, vaan tulee tekemään työtään?
Ja eikö ap:lla tai miehellään ole tosiaan ketään, siis suvun ulkopuolelta, luotettavaa tuttavaa joka voisi oven käydä avaamassa? Esim ystävätärtä? Ehkäpä noin epäluuloisella asenteella ne ystävät ja tuttavatkin jäävät saamatta.
vastannut.
Kuinka moni teistä todellisuudessa antaisi avaimensa oudoille ihmisille ja antaisi heidän kulkea talossa keskenään?
Niin tosiaan, ilmeisesti aika harva. Ei ainakaan kukaan suostu myöntämään että aloittajan kyllä pitäisi luovuttaa avaimensa, mutta itse sitä ei tekisi.
vastannut.
Kuinka moni teistä todellisuudessa antaisi avaimensa oudoille ihmisille ja antaisi heidän kulkea talossa keskenään?Niin tosiaan, ilmeisesti aika harva. Ei ainakaan kukaan suostu myöntämään että aloittajan kyllä pitäisi luovuttaa avaimensa, mutta itse sitä ei tekisi.
Jos asuisin mieheni suvun kantatilalla, pitäisin ainakin itse jonkinlaisena velvollisuutena ja hyvätapaisuutensa mahdollistaa mieheni vanhalle tädille ja hänen muistolleen jonkinlaisen kahvihetken.
Sillä välin, kun mieheni kanssa oltaisiin itse hautajaistilaisuudessa, luovuttaisi jomman kumman parhaimmat ystävät tai joku tuttavaperheistämme tai vaihtoehtoisesti myös naapurimme avaimet pitopalvelulle. Sama avainten luovuttaja voisi tarvittaessa jäädä sisälle vahtimaan, että kaikki sujuu suunnitelman mukaisesti. Jos kokisin, että minulla olisi jotakin erittäin arvokasta, varastamisen arvoista ja olisin niin äärettömän vainoharhainen, että pelkäisin omaisuuteni puolesta, voisin siirtää sellaisen tavaran vaikkapa makuuhuoneeseen, jonka oven lukitsisin. Ei hautajaisväen ole tarpeen päästä jokaisessa huoneessa kiertämään. Mutta onneksi en näin vainoharhainen ole, sen verran pitää luottaa ihmisiin ja ihmisyyteen. Työtäänhän tuo pitopalveluväki tulee vain tekemään ja siitähän heille maksetaan.
katsomalleni ihmisille, mielellään siihen jonkun ystävän tai hyvän tuttavan hommaisin, mutta luottaisin kyllä pitopalvelun väkeenkin, jos en muita tavoittaisi. Asiakaspalvelijoitahan he ovat, eivätkä potentiaalisia murtovaras-tirkistelijöitä.
aukaisemaan oven kesken hautajaisten ja selleen....Miksi menis ollenkaan....? Ei oikeen uppoo toi sun selitykses. Myönnä vaan ettet oikeen tajua, kirpasee kerran, mutta siitä selviää ehkä hengissä.