Miehen tädin hautajaisten muistotilaisuus on meillä...
Miehen täti kuoli, lapsensa asuvat kaukana ja hautajaisjärjestelyt kuulemma hankalia. Ehdottivat, että koska paikalle tulee vain muutamia sukulaisia, pidettäisiin ne hautajaiset meillä (miehen sukutalo).
Hienoa. Nyt ovat sitten sopineet hautajaisajan (mahdollisimman hankalan meille), pitopalvelun (minulle tuntematonta väkeä) ja muutkin järjestelyt. Meidän tulisi vain laittaa talo ja piha kuntoon. He ottaisivat mielellään vieraat vastaan, lähiomaisia kun ovat.
Minulla tökkii nyt pahasti! On ihan OK järjestää se 30 hengen muistotilaisuus meillä, mutta olisi ehkä voinut etukäteen kysyä, mikä ajankohta on sopivin tai ei sovi lainkaan. Ja ehkä olisi kohteliasta kysyä, onko meillä pöytäliinoja ja astioita. Pitopalvelu kun on kuulemma niin paljon halvempi, jos on omat kahvikupit jne. eli oletuksena on, että meiltä tulee kaikki kakkulapioita myöten.
Ja kyllä, olen saanut suuni auki ja huomauttanut asiasta, mutta surevat omaiset kuulivat vain sen, että meillä voi muistotilaisuus olla. Siitä eteenpäin he ovat päätelleet, että pääosa järjestelyistä hoituu meidän toimestamme. Argh.
Kommentit (232)
että miksei se sun miehesi tee mitään? Vai tekeekö hän ja sinä täällä leikit marttyyria? Onko tämä asia oikeasti kenellekään muulle kuin sinulle ongelma?
Missä? Voisit varmaan kertoa kellonajan, jolloin olen moisen kirjoittanut.
Kyllä tämä on ongelma myös miehelle, vaikka en kirjoitakaan "me". Hänkään ei ymmärrä, miten ihmeessä serkut olettavat meidän täällä vastaavan äitinsä hautajaisista vain siksi, että asumme sillä paikkakunnalla, minne äitinsä haudataan (ei kuitenkaan lapsuudensukunsa hautaan vaan miehensä suvun hautaan, jos sillä nyt on jotain merkitystä). Ja hän on aivan yhtä kummissaan, miksi serkut eivät ymmärrä selkeää ilmoitusta siitä, että heidän päättämänsä ajankohta ei sovi meille. Ei edes siksi, että yhden serkun lapsella on ko. päivänä jokin ottelu, johon hänen tulee päästä.
Toisaalta on ollut varsin hauska lukea niitä kommentteja, joiden mukaan meidän kotimme on automaattisesti oltava muiden käytössä. Tai että valitan ja ruikutan. Nähtävästi aika moni asuu vuokralla eikä ymmärrä, että asuminen jossain paikassa ei tuo jälkeläisille mitään nautintaoikeutta ko. kiinteistöön.
ap
Totta kai kaikki, joiden mielestä itsekkyys on toinen nimesi, asuvat vuokrakasarmeissa, tuskin meillä on töitäkään.
Totta kai kaikki, joiden mielestä itsekkyys on toinen nimesi, asuvat vuokrakasarmeissa, tuskin meillä on töitäkään.
ei toisen kotiin sovi mennä noin vain :) Ei vaikka kuinka on sukutalo. Ja millä tavalla ap on itsekäs?
Minun mielestäni suurimmalla osalla tähän ketjuun vastanneista on lukemisen ymmärtämisessä vikaa.
ja ettei teillä ole kuppeja eikä liinoja.
Jos eivät kuule, oma on ongelmansa. Tulevat sitten viettämään hautajaisia teidän pihalle, kun ovet on lukossa.
Näin minä toimisin. Eihän se sitä kuollutta enää haittaa, mutta opettaisi noi idiootit sukulaiset kuuntelemaan mitä toiset puhuu.
sukutilaton ihminen (juuri ja juuri), mutta vajavaista tuntuu olevan myös ap:n ja hänen miehensä kommunikointikykytaito sukulaisten kesken. Enkä mä nyt sitäkään ymmärtänyt, että miksei mies saisi olla hautajaisissa, vaan hänen pitäisi olla kotona odottamassa siunaustilaisuudesta tulijoita, jaa miks?
Toivotaan, ettei sitä taloasi ole myyty, kun sinun aikasi manan maille koittaa. Toivotaan, että lapsillasi ja miniöilläsi ja koko jälkisuvullasi riittää ymmärrystä, että jotenkin kohteliaasti sinutkin on hautaan saatettava, mielellään jotenkin sinunkin muistoasi kunnioittaen. Jos he ovat eri mieltä, toivottavasti he osaavat avata suunsa ja sanoa asiansa niin painokkaasti, että tyhminkin täti perikunnassa sen ymmärtää.
isännän hautajaisista kyse, heidän muistotilaisuuden pitäminen talossa olisikin jotenkin ymmärrettävää.
Eiköhän nuo talot yleensä siirry sukupolvenvaihdoksella ja tilasta maksetaan markkinahintaan nähden vain nimellinen summa. Tuohon usein liittyy oletuksena että suvulla säilyy tiettyjä käyttöoikeuksia.
Minä minä minä! Minulla on oikeus, koska olenhan minä sukulainen!
jos talo puoli ilman vaihtaa omistajaa ja ihan varmasti myös sisarukset pitävät puolensa joko rahan tai rahan arvoisten mökkitonttien tms muodossa. Lisäksi vanha pari jää yleensä lähistölle asumaan ja kukas heistä sitten huolehtiikaan, lähelle jääneet tietenkin.
Ap asuu miniänä miehensä suvun kantatilalla. Miniälle talo on "vain" koti, mutta suvulle (erityisesti edelliselle, ns. sodan nähneelle sukupolvelle) talolla on todella suuri merkitys. Nyt kuollut täti on muuttanut taloon kouluikäisenä, joten talo on vainajan lapsuudenkoti, vaikka ap saivartelisi kuinka paljon tahansa. Talo merkitsee suvulle, ja merkitsi varmasti myös tädille, jotakin sellaista, jota ap ulkopuolisena & ulkopuolelta tulleena ei voi koskaan täysin ymmärtää. Talohan on aikoinaan myyty tädin veljelle (ap:n apelle) ilmeisesti hyvin näennäisellä summalla. Ei osituksia ollut tapana tehdä realististen summien mukaan: tilalle jäänyt lunasti muut ulos suorastaan naurettavilla summille ja siksi muille jäikin tietty ns. kyläilyoikeus. Samahan se on varmasti nyt miehesi ja sunkin tapauksessa ap toistunut. Vai luuletko ihan rehellisesti saavasi maksamallasi summalla vastaavaa tilaa "vapailta markkinoilta"? Kunnioita kuolleen muistoa ja tarjoa nyt edes viimeiselle matkalle oikeudenmukaiset puitteet. Kuten sanottu, kauemminhan se täti on talossa aikoinaan varmaan asunut kuin esim. sinä tähän mennessä.
Mieheni täti muutti tähän taloon kouluikäisenä, mutta vietti lapsuutensa vielä vanhemmalla sukutilalla eli isänsä suvun kotitalossa. Sitä pitää nykyisin tämän tädin serkku. Meidän kotimme on siis tädin ja appeni äidin suvun kotitalo, jota täti ei koskaan itse lapsuudenkotinaan pitänyt samalla tavalla kuin tuota vajaan kilometrin päässä olevaa taloa. Täti asui tässä huomattavasti lyhyemmän aikaa kuin minä, koska hän lähti aikoinaan 25 km päähän oppikouluun ja joutui asumaan kaupungissa kouluvuoden aikana.Talo on varmasti myyty apelleni hyvin näennäisellä summalla, koska niillä rahoilla täti osti itselleen ja perheelleen aikanaan omakotitalon, toinen täti kolmion Käpylästä ja setä oman maatilan. Lisäksi he kaikki saivat rantatontit. Ilman muuta kauppasumma oli täysin marginaalinen, olihan esim. tuo Helsingistä asunnon ostanut täti silloin 21v ikäinen opiskelija, joka varmasti oli ennättänyt ansaitsemaan sievoisen summan rahaa jo siihen mennessä.
Ilman muuta noin alhainen kauppahinta on antanut kyläilyoikeuden, joka varmasti ulottuu myös tätien ja setien lapsiin eli mieheni serkkuihin. Valitettavasti sitä ei huomattu aikoinaan kauppakirjaan merkitä. Harmi, että kyläilyoikeus ei ulottunut enää siihen, että tädin lapset olisivat vaivautuneet vierailemaan tädin luona niinä vuosina, kun hän ei enää jaksanut itse huolehtia itsestään. Nähtävästi kyläilyyn kuuluu kantatilan kohtaaminen, ei ihmisten eikä etenkään oman äidin.
Mitä taas tulee viimeisimpään tilakauppaan (kun minä ja mieheni ostimme tilan) niin kaiketi tiedät, että hinnan määrää verottaja myös sukupolvenvaihdoksissa. Kyseessä on siten aina käypä hinta. Vapailla markkinoilla tämän olisi voinut saada jopa halvemmalla, mutta kun jokainen sukupolvi maksaa myös siitä edellisen sukupolven tunnesiteestä.
Kunnioitan tädin muistoa, mutta se ei tarkoita sitä, että antaisin lastensa kohdella minua tai kotiani miten tahansa. Ehkä neuvon heitä ottamaan yhteyttä sinne varsinaiseen lapsuudenkotiin, jos kerran palstan mukaan heilläkin on velvollisuus kantaa kortensa suvun yhteiseen kekoon.
ap
ap:n talo ole edes tädin alkuperäinen lapsuudenkoti. Eihän hänellä ja hänen miehellään ole mitään velvollisuuttaa antaa puolituttujen sukulaisten pitää tädin muistotilaisuutta heillä, etenkään, jos sukulaiset EIVÄT ole kysyneet heiltä sopivaa ajankohtaa. Ja ap on sanonut sukulaisille, että tilan saa käyttöön, mutta astioita ei.
"i] Ja taas on sisälukutaito kateissa, voi sinua hellyttävää reppanaa! ;) Tässä vain muutama alkeellisista väärinymmärryksistäsi ja niiden korjaukset: Sukulaiset ovat kirjoituksestasi täysin poiketen kysyneet talonväeltä ja saaneet luvan pienen muistotilaisuuden järjestämiseen. Myös viikonloppu ja tarkka päivä on ollut alusta asti ap:lla ja miehellään selvillä. Eli "se ja se päivä" on tiedostettu jo varhaisessa vaiheessa, kukaan EI ole vain sanonut tulevansa ja jättänyt ajankohtaa auki kuten väität. Voit siis vetää henkeä ja rauhoittua. Lisäksi lähiomaiset ovat tilanneet pitopalvelun. Juhlat eivät aiheuta ap:lle tai miehelleen taloudellisia kuluja, pitopalvelu siivoaa ennen ja jälkeen juhlien. Ainoana toiveena on kahvikuppien ja lautasten lainaaminen, joiden olemassaolo isolla sukutilalla on oletus. Jos astioita ei ole, miksei ap ja miehensä sano sukulaisille suoraan, ettei astioita ole tarpeeksi, jotta sukulaiset voivat astiat ostaa tai muuten järjestää? Vai eikö pohjalainen ylpeys anna myöden myöntää ettei kahviastiasto olekaan tarpeeksi mittava ja parempi kuin naapureilla yhteensä? Onko kommunikointi toisten ihmisten, erityisesti miehen sukulaisten, kanssa niin ylitsepääsemättömän vaikeaa? Tänne kuitenkin tulee tulikivenkatkuista tekstiä aiheesta enemmän kuin tarpeeksi... Eihän kukaan ole missään vaiheessa olettanut ap:n äidin siirtävän juhliaan, sitähän ei ole edes ehdotettu: ainoastaan on ehdotettu, josko ap voisi siirtyä juhlapaikkaan vasta tunnin aiemmin suunniteltua myöhemmin. Hautajaisten ajoituksen vaihtaminen 70-vuotisjuhlien vuoksi on ajatuksena absurdi. Ja sanotaan mitä sanotaan, hautajaisia ei vaan aina voi "tilata" omien mieltymyksiensä mukaan. Toki eroja paikkakuntien välillä on esim. joustavuudessa. Täällä on myös avoimesti ehdotettu sitä, että ap jättäisi suosiolla koko hautajaiset väliin ja antaisi miehensä edustaa, jotta ap itse voisi täysin rinnoin nauttia maallisemmista ilon juhlista äitinsä seurassa. Sitähän hän kuitenkin sydämestään aidosti tahtoo, hällä väliä onko miehen lähiomainen kuollut vai ei. Kai nyt aikuinen mies osaa itsekin olla tätinsä hautajaisissa ilman vaimoaan esiliinana? Omituinen lapatossu jos ei osaa. Tuskin siellä ap:n kyräilevän katkeraa ja hapanta naamaa kukaan edes tahtoo katsella?
[/quote]
"
Sukulaiset tuskin ovat kovin hyvissä ajoin kysyneet tilaa muistotilaisuudelle, koska yleensä hautajaisia ryhdytään puuhaamaan vasta, kun tilaisuuden päähenkilö on kuollut. Koska heillä lienee ollut tiedossa ap:n äidin 70v juhlat, niin oletusarvoisesti hautajaiset olisi voitu sopia jollekin muulle kuin juuri tuolle päivälle.
Pitopalvelut eivät siivoa ennen ja jälkeen juhlien, päinvastoin. Astioitakaan ei välttämättä kerätä, jos ne ovat talonväen omia.
Ap on kertonut, että hautajaisten ajankohta olisi helposti siirrettävissä. Paikkakuntalaisena hän varmaan tietää sen paremmin kuin sinä.
Mitä taas astioihin tulee niin ap:n mukaan sukulaiset eivät halua niitä vuokrata, koska se maksaa. Aika omituista puhetta surevilta omaisilta: aivan kuin he eivät lainkaan kunnioittaisi äitiään vaan haluaisivat tämän mahdollisimman halvalla hautaan.
Ja ehkä ap haluaa olla paikalla, koska hän on tuon talon emäntä. Aika outoa on se suku, joka ohittaa isäntäväen noin vain ja olettaa voivansa pitää toisten kotia juhlapaikkana.
Tulikivenkatkuista tekstiä tänne taitaa tuottaa vain yksi "sukutilan miniä", joka olettaa, että hautajaisissa kerrataan suvun historiaa. Voihan juuri tuo täti olla se, jolla on äpäriä vähän siellä ja täällä, erilaisten sukutalojen renkien kanssa salavuoteudessa tehtyjä. Voihan olla, että vainajan omat lapsetkin häpeävät äitiään niin, että eivät halua järjestää hautajaisia seurakuntatalolla vaan mahdollisimman salaa.
Sukulaiset tuskin ovat kovin hyvissä ajoin kysyneet tilaa muistotilaisuudelle, koska yleensä hautajaisia ryhdytään puuhaamaan vasta, kun tilaisuuden päähenkilö on kuollut. Koska heillä lienee ollut tiedossa ap:n äidin 70v juhlat, niin oletusarvoisesti hautajaiset olisi voitu sopia jollekin muulle kuin juuri tuolle päivälle.
Pitopalvelut eivät siivoa ennen ja jälkeen juhlien, päinvastoin. Astioitakaan ei välttämättä kerätä, jos ne ovat talonväen omia.
Ap on kertonut, että hautajaisten ajankohta olisi helposti siirrettävissä. Paikkakuntalaisena hän varmaan tietää sen paremmin kuin sinä.
Mitä taas astioihin tulee niin ap:n mukaan sukulaiset eivät halua niitä vuokrata, koska se maksaa. Aika omituista puhetta surevilta omaisilta: aivan kuin he eivät lainkaan kunnioittaisi äitiään vaan haluaisivat tämän mahdollisimman halvalla hautaan.
Ja ehkä ap haluaa olla paikalla, koska hän on tuon talon emäntä. Aika outoa on se suku, joka ohittaa isäntäväen noin vain ja olettaa voivansa pitää toisten kotia juhlapaikkana.
Tulikivenkatkuista tekstiä tänne taitaa tuottaa vain yksi "sukutilan miniä", joka olettaa, että hautajaisissa kerrataan suvun historiaa. Voihan juuri tuo täti olla se, jolla on äpäriä vähän siellä ja täällä, erilaisten sukutalojen renkien kanssa salavuoteudessa tehtyjä. Voihan olla, että vainajan omat lapsetkin häpeävät äitiään niin, että eivät halua järjestää hautajaisia seurakuntatalolla vaan mahdollisimman salaa.
Lopeta nyt ap hyvä se ylenmääräinen itsesi pönkittäminen. Luuletko ettemme tiedä sinun olevan monien kirjoitusten takana vaikket jokaiseen viestiin kirjaakaan allekirjoitukseksi ap:ta?
Miksi muuten oletat, että miehen sukulaiset ja serkut olisivat jo hyvissä ajoin tienneet miniän äidin syntymäpäivistä? Tämä äitihän on heille ihan vieras henkilö, tuskin heillä on kalentereihin kaikkien sukulaismiesten vaimojen kissankaimojen juhlapäiviä merkittynä? Eli todennäköisesti heillä ei liene ollut tiedossa syntymäpäivien ajankohta, hyvä jos edes tietävät koko tyypin olevan edes olemassa. Aikamoinen epäonninen sattumahan tuossa todennäköisesti on vain kyseessä.
Käyttämäni pitopalvelu siivoaa sekä ennen että jälkeen juhlien. Tämän voin omien kokemusteni pohjalta sanoa. Millaista halpa-pitopalvelua sinä siellä maalla oikein olet käyttänyt? Lisäksi ap on kirjoituksissaan ilman sen tarkempaa faktuaalista tietoa olettanut, että epäilee hautajaisajan olevan siirrettävissä. Omien kokemustani valossa voin sanoa, että valitettavasti näin ei useimmissa tapauksissa kuitenkaan ole. Seurakunta määrää ajan ja papilla on oma aikataulunsa. Toiveita voi hyvällä tuurilla esittää, mutta harvemmin niitä otetaan huomioon. Hautajaiset kun eivät ole huutoäänestyksen lopputulosta. Ehkäpä hautajaisväki tässäkin tapauksessa vain oletti (kuten enemmistö normaalilla moraalilla varustetuista ihmisistä) että tällaisen epäonnisen sattuman kohdatessa, hautajaiset menevät tärkeysjärjestyksessä maallisempien syntymäpäivien ohitse, aina.
Missään ei ole tullut esiin, etteivät omaiset olisi valmiita maksamaan astioista jos niitä ap:lla ei talossaan tarpeeksi ole (kuten tilanne siis ilmeisesti on).
Yllättävää sisäpiiritietoa sinulta tuntuu kyllä löytyvän, selllaistakin mitä ei täällä palstalla ole vielä edes kerrottu. Huomaatko itse lipsahduksiasi? Ettet todella olisi vain ap? No, ip-osoitteestahan se selviää...
että miksei se sun miehesi tee mitään? Vai tekeekö hän ja sinä täällä leikit marttyyria? Onko tämä asia oikeasti kenellekään muulle kuin sinulle ongelma?