Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*reps* Tuttavani ei EHDI tehdä mitään kotitöitä yhden lapsensa kanssa...

Vierailija
01.06.2008 |

Meinasin revetä nauruun, kun yhden 1v2kk äiti kertoi kyläillessämme heidän perheensä luona, ettei hän ehdi tekemään mitään kotitöitä päivien aikana. Hän on siis hoitotuella. Ei ehdi laittaa ruokaa, ei ehdi siivota, pestä pyykkiä tms. Hän kertoi, että hyvä kun ehtii täyttää astianpesukoneen =D Kaikki aika menee kuulemma lapsen kanssa eikä lapsi "anna" hänen tehdä muita asioita.

Ei hyvää päivää, sanon minä! Mulla 3 lasta (4-,3-, ja 1,5v) ja ehdin hyvin tekemään kotityöt, jotka minusta kuuluvat normaaliin elämään ja "työpäivääni".

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jotkut ei vaan osaa priorisoida / hallitse yhtään sitä elämää lastensaannin jälkeen. Kyllä minäkin kahden pienen (4 ja 1-vuotiaat) äitinä saan helposti tehtyä kotityöt miehen 8h kestävän työpäivän aikana, eli ruoanlaitto,imurointi,pyykit jne. Mutta ymmärrän toisaalta että joku luonteeltaan ehkä jo valmiiksi vähän laiskempi ja sotkusta piittaamaton hlö kokee ettei "ehdi".

Vierailija
42/49 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2008 klo 14:17"]

Meinasin revetä nauruun, kun yhden 1v2kk äiti kertoi kyläillessämme heidän perheensä luona, ettei hän ehdi tekemään mitään kotitöitä päivien aikana. Hän on siis hoitotuella. Ei ehdi laittaa ruokaa, ei ehdi siivota, pestä pyykkiä tms. Hän kertoi, että hyvä kun ehtii täyttää astianpesukoneen =D Kaikki aika menee kuulemma lapsen kanssa eikä lapsi "anna" hänen tehdä muita asioita.

Jos on perusterve lapsi, ehtii todella hyvin siivota kotinsa. Tuskinpa niiden ihmisten kotona jotka eivät "ehdi" lasten vuoksi siivota on ennen lapsiakaan ollut siistiä. Kun joka päivä tekee jotain (ottaa astiat koneesta, pyyhkii pölyjä, järjestelee jne.) edes 20 minuutin verran, ei kaaosta tule koskaan. Sen ehtii joka ikinen. Naurettavia tekosyitä epäsiisteille ja laiskoille ihmisille. Minulla menee 10 minuuttia joka aamu, kun nostan pyykit narulta kaappiin, tyhjennän astianpesukoneen, kastelen kukat/pyyhkäisen pölyjä ja vien roskat. Kerran viikossa lakanoiden vaihto, lattian pesu, parisen kertaa imurointi. Aina on siistiä, ei ongelmaa eikä aikaa vievää. 

Ei hyvää päivää, sanon minä! Mulla 3 lasta (4-,3-, ja 1,5v) ja ehdin hyvin tekemään kotityöt, jotka minusta kuuluvat normaaliin elämään ja "työpäivääni".

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siivoa minäkään, koska en ehdi. Olen äiti lapselleni enkä mikään kotiorja. Meillä käy kerran kahdessa viikossa siivooja ja imuroinnin hoitaa robotti- imuri. Mies pesee pyykit kun tulee töistä. Täytän toki tiskikoneen jne. mutta ensisijaisesti olen lapseni kanssa. 

Mielestäni ihmisarvo ei ole siitä kiinni onko kotona pari likaista astiaa pöydällä. En minä tätä lasta 9 kk kantanut sen takia että ihmettelinsin pyykkivuoria vaan sen takia että saan kokea ns. ehdotonta rakkautta tuota pientä ihmistä kohtaan. 

Kukin tavallaan toki.

Vierailija
44/49 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kysymys on arjen ja elämän hallinnasta. Itselläni kolme lasta tehty kolmen vuoden aikana ja koskaan ei jäänyt perus kotityöt tekemättä. Ei ollut lapsilta pois. Eihän se äiti kanniskele lastaan koko ajan ja makaa sohvalla katsomassa kun lapsi leikkii tai nukkuu? Hieman outoa. Mutta jos on muutenkin laiskanpuoleinen ja aikaansaamaton ihminen niin ei varmaan viitsi lautasta tiskiin laittaa ja pyykäistä ruokapöytää toisella kädellä. Nykyajan äidit voivat olla jossain määrin hieman avuttomampia kuin äitiensä sukupolven naiset. Kukin menköön tavallaan.

Vierailija
45/49 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:01"]

Mielestäni kysymys on arjen ja elämän hallinnasta. Itselläni kolme lasta tehty kolmen vuoden aikana ja koskaan ei jäänyt perus kotityöt tekemättä. Ei ollut lapsilta pois. Eihän se äiti kanniskele lastaan koko ajan ja makaa sohvalla katsomassa kun lapsi leikkii tai nukkuu? Hieman outoa. Mutta jos on muutenkin laiskanpuoleinen ja aikaansaamaton ihminen niin ei varmaan viitsi lautasta tiskiin laittaa ja pyykäistä ruokapöytää toisella kädellä. Nykyajan äidit voivat olla jossain määrin hieman avuttomampia kuin äitiensä sukupolven naiset. Kukin menköön tavallaan.

[/quote]

Joopa joo taas. Nykyajan äideillä on ehkä muutakin puuhaaa kun siellä kotona olo. Jonkun kun pitää joskus töissäkin käydä. Onhan niillä herran tähden  lapsilla isäkin, jota voi ihan yhtälailla syyllistää epäjärjestyksestä.

Vierailija
46/49 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän tässä ehtii sohvalla istumaan vauva sylissä, koska lapsi on silloin tyytyväinen, eikä huuda. Kyse olikin kotitöiden tekemisestä. Joku kantoliina olisi toki hyvä niin jäisi kädet edes vapaaksi. Nekin on niin saatanan kalliita niinkun kaikki muukin lapsiin liittyvä.

Vierailija
47/49 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
48/49 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homman nimi on että hän ei osaa. Ei tiedä miten se tapahtuu lapsen kanssa. Voisitko antaa hänelle vinkkejä? Siis ihan konkreettisia. Esim. Pyykit saa ripustettua kun otatte ne yhdessä koriin, lapsi saa ojentaa ne yksi kerrallaan sieltä. Aikaa menee enemmän kuin yksin tehden, mutta homma tulee tehtyä ja lapsikin viihtyy, ei kotityöt ole mitenkään automaattisesti lapsesta vastenmielisiä.

Vierailija
49/49 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan on kyse jossain määrin organisointikyvystäkin, luulisi, että edes jonkinlaisen ruoan saisi aikaiseksi, mutta noin muuten alan olla tosi allerginen tällaiselle "kun minäkin selviän, niin täytyy sinunkin, muuten olet luuseri" -ajattelulle. Ajattelehan ap, jollakin saattaa olla erityislapsi tai muuten haastavampi lapsi tai ihan tavallisella lapsella saattaa olla vaikea kausi, jolloin äidin täytyy tinkiä kotitöiden teosta vaikka vielä silloinkin, kun lapsi on koululainen! Minulla on tällä hetkellä 11-vuotiaalla pojalla aika vaikeaa, mitä asiaa kyllä kovasti hoidetaan, mutta se tarkoittaa sitä, että hän vaatii tällä hetkellä minulta tosi paljon. Tähän nähden minun on tosi helppo kuvitella, että joku 1-vuotias saattaa vaatia äidiltään jotain! Meillä ei muuten kumpikaan lapsi ollut supervilkas, mutta päiväunet olivat jo vauvana tosi lyhyet ja edelsivät piiiitkän nukutussession, ja 1-2-vuotiaana lopettivat ne kokonaan. Sekin vähän vaikuttaa siihen, mitä ehtii ja mitä ei. Välillä voitaisiin ajatella toisista ihan empaattisesti, ei vain pönkittää omaa itsetuntoa vikoja etsimällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä