tappelu napakorusta 14 veen kanssa!
14 vee tytär mankuu napakorua, ja menimme sellaisia katsomaan...ja hän päätti valita sellaisen playboy-pupun! Kielsin moisen ja tappeluhan siitä tuli! Muutenkin menee koko murkkuikä vaan "pahempaan" suuntaan, pitää koulunkin discoon laittaa korkkarit ja napatoppi koska "korun pitää näkyy!" Ehdotin semmoista kiiltävää tarraa napaan - tai siroteltavaa kiillettä poskille ja / tai vatsalle, mutta ei kelpaa sekään!
Kommentit (124)
alle 15v, eli eikös sekin jo jotain kerro
varmaan puhuu samalla tavalla. Tytöillä on ikää 12v.
Tää kaveri vetää tupakkaa ja seukkaa ja epäilen, että on harrastanut seksiäkin jo 16 vuotiaan poikaystävänsä kanssa.
Juu ja äitinsä puhuu, ettei meidän Anni vielä edes meikkaa kun olen kertonut hänelle, kuinka vaarallista on alkaa leikkiä naista liian nuorena.
Oma tyttönikin nauraa tuolle, että Anni lähtee kotoa collegepaita päällä kouluun ja koulun vessassa vetää napapaidan päälle ja korkkarit jalkaan ja meikit ja painuu tupakalle ja kuolaamaan poikakaverinsa kanssa. Tai pikemminkin kauhistelee kun on kuulemma niin mauttoman näköinen ja kehuskelee noilla seksijutuilla.
Joista tyttö on tässä vaiheessa kehityksessä edellä..on teinin alkuja jne..minä olen jo kahden vuoden ajan "teroittanut" tytäreni ja pojan päähän, mitä mieltä olen lävistyksistä, seksin harjoittamisesta liian nuorena, rilluttelemisesta, tatuoinneista, ym...ja hyvin on oppi mennyt perille. Vaikka luokkakaverit tekevät mitä lystää, meillä on kuri säilynyt ja itsekin ovat sitä mieltä, että jos lävistyksiä haluaa, pitää odottaa täysi-ikään asti.
Periksi olen antanut tatuonnissa...jos tyttäreni haluaa itselleen tatuoinnin 15.v hän saa sen. Haluaa ottaa ukistaan muistotatuoinnin, ja sen hyväksyn...muut tatuoinnit saa sitten ottaa 18.v. Nämä asiat pitää vaan ennakoida. Jokainen meistä tietää että lapset tulevat teini-ikään ja ovat silloin hankalia. Me olemme jo valmiiksi puhuneet säännöt, jolloin puhuminen on ollut helpompaa. Nyt kun he haluavat vaikka olla tunnin pidempään ulkona, on siitä helppo keskustella, sillä tietävät että kun sääntöjä noudatetaan mitkä on yhdessä tehty..niistä myös aina välillä voidaan joustaa...tosin tietävät myös sen, että joissakin asioissa olen ehdoton, joten eivät edes yritä kääntää päätäni. Ennakoikaa, seuratkaa mitä lapsenne katosvat ja "ihailevat" ja keskustelkaa niistä, ja johdatelkaa se keskustelu ovelasti niin, että loppujen lopuksi se teini on samaa mieltä kanssanne...se kyllä onnistuu, mutta vaatii sitä aikaa ja lähellä oloa.
Tatuoinnista puhuttiin jossain vaiheessa, mutta lapsi (14v) ymmärräsi sitten itsekin, että ehkä ei 60-vuotiaana teiniä otettu kuva tuntuisikaan enää niin kivalta. Lävistyksestä on myös puhuttu ja nyt in tuntuu olevan napakoru. Olen sanonut, että 14v ei napakorua ei saa ja syynä ihan jo tulehdusriski. Discoja täällä Espoossa ei ole ollut, mutta napatoppi ei kotiudu kaupasta meille tai jos kotiutuu, se lähtee takaisin kauppaan. Puhun paljon siitä miten ihmiset viestittävät ulkoasullaan paljon. Vaikea juttu muuten , kun samalla pitää puhua, että ulkonäkö ei merkitse.
Meillä on selvät linjat ja paljon käytän apuna ihan yleisiä suosituksia. Esim. alle 15v ei värjää hiuksiaan, koska se on ihan kampaajien suositus.
14 kesänen tekee aika pitkälti kuten tahtoo...naiseksi kasvamiseen kuuluvia juttujahan noi on, ja heräävää härnäävää seksuaalisuutta.
ja yli 16-vuotiaita vain vanhemman luvalla (pitää olla vanhempi henkkareineen mukana tms.). Ei meillä tulisi kuulonkaan että 14-vuotias saisi lävistyttää itsensä. Sanon vielä samaan hengenvetoon, että meidän perheessä korvanlehdetkin lävistetään vain hyvässä liikkeessä, eikä korukaupan pyssyllä.
Jos ehdottomasti haluaa jotain vatsalle killumaan, on olemassa vyötärön ympärille kiedottavia koruja, joissa on riipus navan kohdalla.
ja SINÄ PÄÄTÄT:EI NAPAKORUA NIIN KAUAN KUIN AIKOO ASUA SAMAN KATON ALLA. piste.
ei se vanhemmuus ole noin vaikeaa.sinä määräät.
Et voi olla noin vastuuton äiti, että ylipäätänsä annat 14Vlle napakorun!!!!
Ennen kuulumatonta vastuutunnottomuutta vanhemmilta.
Hei 14v on lapsi!!!!lapset haluavat vaikka kuun taivaalta, mutta siksi heillä on vanhemmat jotka asettavat rajat ja kertovat ettei kaikkea saada mitä halutaan. Jos toimit näin lapsesi kanssa ole todella pulassa hänen kanssa muutaman vuoden päästä.
Onko nämä nyt niitä "uusiavuttomia vanhempia" kun lapsi haluaa.....niin sen on saatava??????
terv. kolmen lapsen äiti, joka tietää rajansa ja kasvattaa lapsensa :)
No sen tulehtuminen tietysti (ja paraneminenkin keskim. 9 kk). Lävistys kyllä umpeutuu kun siihen esim. kyllästyy.
Jos tuo seksijuttu epäilyttää, niin omasta puolestani voin kertoa että, käytin jo 14 vuotiaana napapaitoja ja korkoja, vedin kännejä, jne. Seksiä kuitenkin aloin harrastaa vasta ensimmäisen vakituisen kumppanini kanssa 17-vuotiaana. Kumppaneita on sittemmin ollut yht. 3, kaikki useamman vuoden vakisuhteita. Nyt olen 29-vuotias, olen naimisissa ja tuore äiti.
Ja minulla on napalävistys ja olipa nuorempana semmoinen pupukorukin ;)
Naiseksi kasvaminen on rajojen hakemista - jos rajaa liikaa tulee kapinaa ja estoja yms. Topit ja korkokengät sallin tietyissä rajoissa...ja etelässä lomalla saivat molemmat tyttäreni olla ylosattomissakin...ei haitannut ketään kun oli kuuma.
Kanarialla, äiti ja kolme tytärtä yläosattomissa altaalla...mietin että on kyllä todella vapaamielistä puuhaa!
18 v:ksi on odotettava, sitten saa lävistää vaikka alapäänsä. Sama juttu tatskojen kanssa.
Joku roti näiden nykyajan kermapersiiden kanssa, joiden pitäisi saada kaikki tänne nyt ja heti...
Mä väännän 7-luokkalaisen kanssa kättä viikoittain tatuointi- ja lävistysaiheesta, mutta niin kauan kun on alaikäinen näitä ei tule.
t. 10-, 13- ja 15-vuotiaiden tyttöjen äiti.
kaikista asioista, seksistä, alkon käytöstä, tupakoinnista, lävistyksistä yms... ja oikein yhteisymmärryksessä, aina siihen asti kun tyttärelle iski 13-vuotiaana oikein kunnon murrosikä ja kapina... otti sitten 14-vuotiaana kielilävistyksen ilman lupaa ( liikkeessä ei oltu edes kysytty ikää, tyttö on vanhemman olonen kun onkaan )... sainpa siitä oikein kunnon huutoraivarit sitten...mutta kyllä se vaan on niin että äidinrakkaus vie voiton, voihan sitä etukäteen uhota että "NIIN KAUAN KUN TÄMÄN KATON ALLA ASUT JA MINÄ SINUT ELÄTÄN EI LÄVISTYKSIÄ TEHÄ" muttamutta kun näin kumminkin kävi niin eipähän sitä omaa lastaan poiskaan aja... huvittavaa lukea kun täällä niin kerrotaan miten asiat on hyvin kun niistä vaan puhutaan ja ollaan niin ehdottomia että ei meillä... ilmeisesti teillä ei sitten olla koettu kunnon murkkuikää. Eikähän se tietysti niin paha kaikilla olekkaan. Tämä tyttäreni on myös kokeillut ryyppäämiset yms., joukossa myös sellaisia kavereita joitten äidit tuolla vaahtoaa ja kauhistelee millaisia nykynuoret on ja ei meidän "Liisa" kyllä vielä... Ja tällä hetkellä tytär on muutes oikein avoin ja kiltti 15-vuotias kun tuosta pahimmasta vaiheesta yli päästiin:)
kaikista asioista, seksistä, alkon käytöstä, tupakoinnista, lävistyksistä yms... ja oikein yhteisymmärryksessä, aina siihen asti kun tyttärelle iski 13-vuotiaana oikein kunnon murrosikä ja kapina... otti sitten 14-vuotiaana kielilävistyksen ilman lupaa ( liikkeessä ei oltu edes kysytty ikää, tyttö on vanhemman olonen kun onkaan )... sainpa siitä oikein kunnon huutoraivarit sitten...mutta kyllä se vaan on niin että äidinrakkaus vie voiton, voihan sitä etukäteen uhota että "NIIN KAUAN KUN TÄMÄN KATON ALLA ASUT JA MINÄ SINUT ELÄTÄN EI LÄVISTYKSIÄ TEHÄ" muttamutta kun näin kumminkin kävi niin eipähän sitä omaa lastaan poiskaan aja... huvittavaa lukea kun täällä niin kerrotaan miten asiat on hyvin kun niistä vaan puhutaan ja ollaan niin ehdottomia että ei meillä... ilmeisesti teillä ei sitten olla koettu kunnon murkkuikää. Eikähän se tietysti niin paha kaikilla olekkaan. Tämä tyttäreni on myös kokeillut ryyppäämiset yms., joukossa myös sellaisia kavereita joitten äidit tuolla vaahtoaa ja kauhistelee millaisia nykynuoret on ja ei meidän "Liisa" kyllä vielä... Ja tällä hetkellä tytär on muutes oikein avoin ja kiltti 15-vuotias kun tuosta pahimmasta vaiheesta yli päästiin:)
tekee mitä tahtoo, jos kotona vaan karjutaan vähän aikaa ja homma on siinä. Ja kokemusta on 16v pojasta ja murkkuiästä ja millään huutoraivareilla ei kyllä ole kasvatettu, vaan siksipä ehkä onkin niin fiksu ikäisekseen.
koskaan saa huutoraivareita:) Juuh, ei meilläkään asioita normisti hoideta huutamalla ja karjumalla, tässä tilanteessa vaan todellakin minulla keitti yli kun neiti kaikesta PUHEESTA huolimatta teki mitä halusi vaikka tasan tiesi mitä mieltä olin... asiasta kyllä kunnolla sitten PUHUTTIIN kun oltiin molemmat rauhoituttu. Ja tavallaan kyllä auttoi, tyttö todellakin pohti asiaa ja pyysi anteeksikin ihan sydämestään, hyvää teki vissiin hänellekin huomata etten minäkään kaikkea siedä.
T:se huutoraivarin saanut äiti
Äiti ei minulle antanut lupaa ottaa napakorua, joten sitten hölmönä päätin sen itse tehdä salassa. Voi olla vaarana, että tyttösikin ajattelee samalla tavalla, jos kiellät korun ottamisen. Koruni tulehtui niin pahasti, etten pystynyt esim. olemaan muutamiin viikkoihin mahalteni sängyllä... Luulen, että tyttösi on valinnut kyseisen korun syystä ,josta sen itse myös valitsisin. Koska ne on söpön näköinen. Ei hänellä ole varmaan mitään tarkoitusta viestittää sillä mitään...
- napakorua tai muita lävistyksiä
- tatuointia
- rastoja
- rakennekynsiäennen kuin on aikuinen ja ymmärtää, mitä ruumiilleen tekee, ja mitä seuraksia milläkin asialla on.
t. äiti
olen 36 enkä tiedä
Ite oon 13v ja haluisin napakorun.En oo kyl mutsin kaa jutust puhunu ku ajattelin ottaa asian esille tos enskesän (14v) jos vaik sit syksynpuolel suostuiski koruun ^^.Mul on korvanreiät mut ei muita lävistyksiä en kyl tiiä et miten kotona napakoruihin ees suhtaudutaan...Pitäis varmaa kysyy et mitä mieltä mutsi on napakoruist. Onks kellää mitää vinkkei et miten vois suostutella vanhempia suostumaan napalävärin hankintaan?Pelkään kyl et ei anneta lupaa mut kylhä aina pitää koittaa.... :]
Äiti ei minulle antanut lupaa ottaa napakorua, joten sitten hölmönä päätin sen itse tehdä salassa. Voi olla vaarana, että tyttösikin ajattelee samalla tavalla, jos kiellät korun ottamisen. Koruni tulehtui niin pahasti, etten pystynyt esim. olemaan muutamiin viikkoihin mahalteni sängyllä... Luulen, että tyttösi on valinnut kyseisen korun syystä ,josta sen itse myös valitsisin. Koska ne on söpön näköinen. Ei hänellä ole varmaan mitään tarkoitusta viestittää sillä mitään...
Tohon viel et oon itekki harkinnu et tekisin sen ite jos en saa lupaa...en kyl varmaa uskalla tai no ainakaa toivottavasti en uskalla ku niin helposti kuulemma tulehtuu itetehtynä... :(
Miten se on sulta pois?
Haluat vaan kiukutella takas olla muka vahvempi.
Olin 15v, en saanut napaläväriä, kaveri vetäs ison hakaneulan mun navasta läpi :D
"Jos lapsi haluaa oppia uimaan, häntä on turha maanitella pois uima-altaan lähettyviltä, joten on parempi, että hän oppii pysymään pinnalla", sanottiin kauan sitten jossain jenkkisarjassa; en muista enää missä. Sanonta pätee minusta kuitenkin hyvin teidän tilanteeseenne.
Mitä, jos menisitte tytön kanssa yhdessä "lävistyspuotiin" ja kysyisit(te) lävistäjältä itseltään, suostuvatko he ensinnäkään tekemään 14-vuotiaalle napalävistystä ilman vanhempien lupaa saati läsnäoloa.
Voisitte ihan asiallisesti käydä läpi perusjuttuja lävistäjän kanssa (mm. lävistyksen jälkeisestä hoidosta, haavan umpeutumisen kestosta yms.) ja tyttö saisi faktatietoa suoraan alan ammattilaiselta itseltään sen sijaan, että rääkyy hermojensa äärirajoilla kotona playboy-pupua napaansa joka käänteessä.
Soita johonkin liikkeeseen, selitä tilanne ja kysy, olisiko heillä joku päivä aikaa jutella asiasta kasvotusten sinun ja tyttären kanssa. Tsemppiä!