tappelu napakorusta 14 veen kanssa!
14 vee tytär mankuu napakorua, ja menimme sellaisia katsomaan...ja hän päätti valita sellaisen playboy-pupun! Kielsin moisen ja tappeluhan siitä tuli! Muutenkin menee koko murkkuikä vaan "pahempaan" suuntaan, pitää koulunkin discoon laittaa korkkarit ja napatoppi koska "korun pitää näkyy!" Ehdotin semmoista kiiltävää tarraa napaan - tai siroteltavaa kiillettä poskille ja / tai vatsalle, mutta ei kelpaa sekään!
Kommentit (124)
Minä en antaisi tyttäreni ottaa
- napakorua tai muita lävistyksiä
- tatuointia
- rastoja
- rakennekynsiäennen kuin on aikuinen ja ymmärtää, mitä ruumiilleen tekee, ja mitä seuraksia milläkin asialla on.
t. äiti
Vai pitääkö hiuksia kasvattaa, kunnes on 18 v?
En siis oikein ymmärrä, miksi ei saisi nuorena ihmisenä kokeilla erilaisia hiustyylejä. Tukka kasvaa aina takaisin.
Ja mitä välii playboy korus on. on mullkin vaateit jos on sen kuva ja parikorvistakin on. Niin ja vaik joo playboy on sellanen playan maine koru mut ei se siit ites tee playaa joka käyttää sellast. MIELUMMIN KUITENKIN LÄVISTYS KUN JOKU TATUOINTI 15!! HEI HALOO KÄYTÄ PÄÄTÄ. =))))
En osaa sanoa kantaani lävistyksistä vielä, omat lapset niin pieniä. Mutta haluaisin yrittää valaista tätä Playboy hommaa näille 12-14v tyttösille... Ymmärrättekö, että vaikka se pupu olis teidän mielestä ihan harmiton ja kiva ja vähän jännä juttu, niin esim aikuisille miehille se tarkoittaa tasan tarkkaan SEKSIÄ. Kun tytöllä on navassa playboy koru, se tarkoittaa miehelle suoraan, että tuo tyttö tykkää seksistä ja siltä voisi sitä saadakin. Tarkoitan lähinnä niitä tapauksia joissa tytöt näyttävät ikäistään vanhemmilta meikattuina ym, eivätkä nuoret miehet tiedä tyttöjen ikää. Ja kun tytöt ovat vielä mahdollisesti alttiita mielistelylle, niin kyllä hyväksikäytön riski kasvaa. Ainakin mun mielestä. Yläasteikäisten keskuudessa nämä hahmot ovatkin varmasti ihan harmittomia yleisyytensä takia.
t.30v äiti
Minä hankin napaan lävistyksen 16-vuotiaana aikalailla uteliaisuudesta. Vanhempani tiesivät asiasta ja siitä oli puhuttu vuoden verran. Ainoast ehdot hankintaan oli, että minun täytyisi olla 16 ja huolehtia, ettei lävistys pääsisi tulehtumaan. Nyt koru on killunut tuossa reilu 5 vuotta ja miellyttää edelleenkin silmääni. Taisin esitellä sitä ystävilleni ehkä ensimmäisen viikon ajan mutta sen jälkeen lähinnä saunassa, pukukopissa tai rannalla.
Mielestäni voisit sanoa tyttärellesi, että odottaa vielä vähän aikaan ja menette sitten yhdessä hankkimaan ja valitsemaan korua. Voihan ollakin, että kyseessä on vain hetkellinen mielenoikku mutta jos se selvästi on haaveissa vielä toukokuussakin niin hakemaan vaan. Kannattaa ottaa joko ennen kesän helteitä tai niiden jälkeen ja käyttää ainoastaan titaanisia tai kirurgin teräksestä valmistettuja koruja. Itselläni alkoi lävistys kasvamaan ulos, kun erehdyin ostamaan kivan näköisen ja halvan korun. Onneksi kasvu pysähtyi heti, kun vaihdoin takaisin laadukkaaseen lävistysliikkeestä ostettuun koruun. Vielä sellainen, että se koru tarttuu todella herkästi joihinkin vyön solkiin. Playboypupua en kommentoi, minusta se on aina ollut mauton mutta kova sana yläasteikäisten keskuudessa. Ensimmäiseksi koruksi kannattaa valita ehkäpä jokin aika yksinkertainen kivalla kivellä, sillä korua joutuu katselemaan aika kauan ennen kuin sen saa vaihtaa. Yksivärisestä saa myös todella ihania, kun hankkii erilaisia lisukkeita niihin. Minulla on esimerkiksi navan esittelyä varten hankittu perhonen, jonka saa kiinnitettyä haluttaessa kiveen.
Omia lapsia ei ole vielä ole mutta käyttäisin varmasti äitini metodia: keskustelu, odotusaika jolloin asiasta ei puhuta, uusi keskustelu ja jos idea on vielä hyvä niin toteutukseen. Tärkeää on, että molemmat osapuolet ymmärtävät metodin ja pitävät siitä kiinni. Lupauksista on pidettävä kiinni. Sinä et peru lupaustasi lävistyksen hankinnasta eikä tyttösi hanki sitä ennen kuin olette keskustelleet uudelleen. Mikäli tyttösi on alkanut epäröimään niin voitte miettiä vielä kesän yli. Huomaat varmasti haluaako tyttäresi oikeasti korun vai ei :)
oon 13v ja saan napakorun iha pia ja äiti anto luvan jos osaan huolehtii siit... mun kamuilki on ja ne on iha ok kunnos eikä tulehtunu yms.. niii ja en tajuu teit outoi jokka kieltää eri hiustyylit !!!! halooo, jokane tavallaaan... ://////
mä en saanut edes korviksia ennen rippikoulua. Joten minusta kuulostaa ihan hullulta, että 14-vuotias saisi napakorun, vieläpä jonkun playboy-pupun. Toki olen edelleen sitä mieltä, että äitini oli vähän turhankin tiukka noiden korvisten suhteen, mutta toisaalta taas onhan sitä nyt aikuisena ehtinyt sit tehdä asioita mitä haluan. Ei ole jäänyt katkeruutta. En itsekään antaisi lapsen ottaa napakorua tai muuta lävistystä paitsi just noi korvikset antaisin. Tatuointeihin en suostuis alaikäiselle.
Olen 12w tyttö ja mulla on ollut napakoru noin 3kk.
Noloo on esitellä napakoruu koulussa en tod näyttelis sitä, koska sitten vähän ajan päästä on leimattu LUTKAKSI.
On ok jos rannal bikineissä napakoru näkyy, mutten kyl esittelis muuten vaa...
Anna tytölle koru, mutta pupusta en tiedä...
Hän haluaa vain seurata muotia.
Sano tytölles että saa korun jos maksaa siitä ite ja huolehtiikin siitä hyvin !
olin 17v ku sain kulmaakorun ja mutsi sano heti et voin ottaa.. ja nyt hain ite napakorun ku täytin 18v ja mutsi ei tiiä siit mitää. mut tuskin sanois mitää. oisin saanu tatuoinninki :)
nyt oon ottamas kielikoruu. ja mutsi suostuu siihenki :)
en tajuu et miks pitää tapella jostai sellasest et millasii korui ja vaatteit käyttää. meijä mutsi ei ainakaa sano mitää et millasii saisin pitää.
ettei itsellä ole tyttäriä, en kestäisi niiden teineilyä ollenkaan. Mutta ajatusleikkinä, multa tulisi ehdoton ei kaikille napakoruille ja kielilävistyksille ennen 18 v ikää. Ja olen sellainen luonne että takuulla en joustaisi "äidinrakkauden" nimissä koska tämä mielipide ei minulla jousta. Joku lapsikin tähän ketjuun tuossa aiemmin kirjoitti että koulussa ei näyttäisi napakoruaan koska leimataan heti lutkaksi, syyttä. Niinpä niin, vaikka olisi kuinka syyttä leimattu, niin tuo se mielikuva niistä kuitenkin on - nuortenkin omassa keskuudessa. Miksi siis kiukutella jos vanhemmilla sama mielikuva ja sen vuoksi sanotaan "ei".
Toinen seikka mitä en ymmärrä on noi kielilävistykset. Siis eikö niitä oteta vaan siksi että jotenkin parantaa suuseksin antamista? Joten eikö tämä ole aika vahva syy, että todellakaan en alaikäiselle anna lupaa! Vai olenko käsittänyt niiden tarpeellisuuden väärin? Mihin muuhun ne on tarpeellisia hankintoja? Itselleni olisi karmea ajatuskin, että suussa olisi koko ajan joku vieras esine. Ja puhuminen puuroutuu, sitä sössöttämistä on sitten raivostuttava kuunnella!
en tajuu et miks pitää tapella jostai sellasest et millasii korui ja vaatteit käyttää. meijä mutsi ei ainakaa sano mitää et millasii saisin pitää.
niin tasan varmaan sanoisin, mitä pitäisit ja mitä et. Siis rajat asettamalla: jos joku juttu ei ole soveliasta niin sitä et saisi lupaa ostaa, etkä pukisi päällesi ja piste. Lepsu mutsi sulla, huh huh.
Itselläni ollut kotona 15 vuotta ikärajana lävistyksille. Naamaan en ole koskaan saanut ottaa (tai en ole varma olisiko se kielletty mutta en itse ole koskaan halunnut), mutta esim. napakorun otin 15 vuotiaana, kielikorun 17 vuotiaana. Rustokorun sain poikkeuksena ottaa jo 13 vuotiaana. Ehtoina lävistyksille oli että ne tehdään kunnon liikkeissä ja niitä hoidetaan. Korut piti keittää ja reikä desifioida säännöllisesti, jos tätä ei jaksanut niin koru olisi saanut kyytiä. Itse piti myös maksaa lävistykset.
Tatuointeihin meillä on ollut kielto 18 vuoteen saakka, mistä olen tyytyväinen. En usko että olisin siitä nuorempana osannut valita semmoista kuvaa mikä miellyttäisi itseä vielä 40kymppisenäkin. Enkä kyllä vieläkään ole keksinyt (ikää nyt 21v) ;)
Napa- ja korvalävistykset omalle lapselleni hyväksyisin n. 15 vuotiaana mutta tatuointeja ja naamalävistyksiä en. Lävistykset saa pois halutessaan, tulehdukset pystyy hoitaa: niistä erittäin harvoin mitään vakavaa seuraa.
Eikä itselläni (tai muilla kavereilla) siihen aikaan ollut tarvetta keskustassa napa ojossa kulkea :D Kyllä sitä korua vain omille kavereille näytettiin..
on se nyt kivempi et on rento mutsi, ku sellane, et valittaa jostai vaatteist.. :) sain juodakki 16.v jo, mut mutsi ei ostanu mitää juomii :)
korun kun ovat täysikäisiä, jos silloin enää tehtovat. Aikuiset rulettaa meidän perheessä, ei teinit.
niin tasan varmaan sanoisin, mitä pitäisit ja mitä et. Siis rajat asettamalla: jos joku juttu ei ole soveliasta niin sitä et saisi lupaa ostaa, etkä pukisi päällesi ja piste. Lepsu mutsi sulla, huh huh.
on se nyt kivempi et on rento mutsi, ku sellane, et valittaa jostai vaatteist.. :) sain juodakki 16.v jo, mut mutsi ei ostanu mitää juomii :)
ja on se sanonukki et näytät iha huoralt noi vaatteet pääl, ja laita toppiis ny vähä alemmas mut ei sen kummempaa.. "naureskelee" vaa :) saan kulkee miten haluun :) minishortsit ja toppi pääl, eikä sanota mitää :)
mä ainaki antaisin mun lasten käyttää sellasii vaatteit mitä ne ite haluu :) ja ottaa lävistyksii väh. 14v.:)
Sitten kielsit koko homman. Ikävä temppu tytöllesi.
Jos oisit sanonu et jos ottaa jonkun toisen korun niin sitten homma on ok, muuten ehkä joutuu vielä harkitsemaan.
Ei sentään kasvoihin halunnut sitä läväriä. Mä otin 15veenä huulilävistyken ja kulmalävistyksen. Ennekun täytin 18v, oli mulla kasvoissa koruja 6kpl.
Äiti kielsi joka korun mutta menin vaan ottamaan kun silmä vältti. Ei se voinut multa niitä väkisin repiä.
Anna nyt tytsys ottaa se napalävistys jollain muulla korulla. Ton ikäsestä jotkut hileet on tosi naurettavia.
...itse pitkalla neulalla napakoruja kavereille, parilla tulehtui aika pahasti. Itse olin silloin n.14-15v, en uskaltanut ottaa.
ja tama siis 90-luvun alussa pikkukylassa.