Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako ekaluokkalainen käyttää sormia apua matikan kokeissa?

Vierailija
06.11.2010 |

Meidän koululainen sanoi, ettei saa. Mä olen kotona neuvonut, että ota sormet avuksi, jos ei muuten onnistu. Eli olenko tehnyt väärin?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tokaluokkalainenkin käyttää. En ole ajatellut saako vai eikö, sen kun käyttää.

Vierailija
2/14 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeesta 26/30 ja mielestäni oli ihan huolimattomuusvirheitä (en tietysti sanonut tätä hänelle). Mä sanoin hänelle, että varmista sormilla, jos olet epävarma ja hän sanoi, että ope on kieltänyt.

Mä ymmärrän, että kolmessa ekassa päässälaskutehtävässä ei saa, mutta ettei niissä muissakaan saisi, en ymmärrä.

Ehkä hän on ymmärtänyt asian väärin. Pitääpä laittaa viestiä reissuvihkoon ja kysästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sormia saisi käyttää??

Pelätään, että käyttää aikuisenakin? "Jos saan sit palkkaa niinku 3000e/kk brutto ja sit ku mun veroprossa on niinku 26%, niin siit jää jäljelle... öh... Sormet loppuu kesken!!"

Vierailija
4/14 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai sormia saa käyttää apuna myöhemminkin jos oppilas kokee sen auttavan.

Ope joka kieltää sormien käytön ei ole ihan tilanteen tasassa.

t. ope itsekin

p.s. jos ope tosiaan tietämättömyytensa takia kieltää sormien käytön niin ohjeistakaa lapsia, että käyttää niitä sormia apuna (sormet pulpetin alla tai taskussa).

Vierailija
5/14 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä Helsingissä. Vasta 2 koetta tosin ollut.

Vierailija
6/14 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että käyttäisivät sormia, siinähän on pikku kymmenjärjestelmä aina mukana:-)

Vierailija
7/14 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osannut käyttää sormia ennen ekaa luokkaa vaan laski päässä. Opettaja on nyt opettanut kaikille sormien käytön. Tottakai kokeissa saa käyttää sormia.

Itse olen yrittänyt sanoa, että koe on tarkistettava ennen palauttamista. Meidän poika tekee huolimattomuus virheitä. Saattaa nähdä numeroita ihan väärin. Tosin hänellä on toisessa silmässä selvästi huonompi näkö kuin toisessa ja en tiedä johtuuko siitä, että menee numerot ja kirjaimet joskus sekaisin.

Vierailija
8/14 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin hänellä on toisessa silmässä selvästi huonompi näkö kuin toisessa ja en tiedä johtuuko siitä, että menee numerot ja kirjaimet joskus sekaisin.

Kärsin samasta vaivasta vielä näin aikuisiälläkin. Toinen silmäni on lähestulkoon sokea.

Vierailija
9/14 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minä nuoruudestani muistan niin kyllä minä sain..? Opettajat eivät siihen puuttuneet. Teen samaa itseasiassa vieläkin :D

Vierailija
10/14 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormien käytöstä kannattaa pyrkiä eroon koska se on virhealtis ja hidas menetelmä. Se voi myöhemmin hidastaa uusien laskemisstrategioiden oppimista. Yritä laskea vaikka 27 + 5 sormin niin saatat saada vastauksen 31 koska tulee aloitettua nrosta 27, kuten lapset usein tekevät sormien kanssa. Mutta en menisi jyrkästi kieltämään sitä ekaluokkalaiselta.

Vierailija
11/14 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormien käytöstä kannattaa pyrkiä eroon koska se on virhealtis ja hidas menetelmä. Se voi myöhemmin hidastaa uusien laskemisstrategioiden oppimista. Yritä laskea vaikka 27 + 5 sormin niin saatat saada vastauksen 31 koska tulee aloitettua nrosta 27, kuten lapset usein tekevät sormien kanssa. Mutta en menisi jyrkästi kieltämään sitä ekaluokkalaiselta.

siksi sitä on turha kieltää myöskään kakkosilta tai kolmosilta. Tai ylipäänsä keneltäkään.

t. jo aiemmin kommentoinut ope

Vierailija
12/14 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku haluaa perehtyä hiukan lukujen ymmärtämiseen, tässä on yksi linkki asiaan:http://vanha.edu.utu.fi/ktl/fi/opetus/opetusmateriaalit/matematiikka.pdf

Vierailija
13/14 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en tajunnut laskutehtäviä ekaluokkalaisena, jolloin äiti neuvoi "käytä sormia". kysyin mitä se tarkoitti ja äiti suureen ääneen ihmetteli, että näyttelenkö tyhmää kun en tiedä miten sormilla lasketaan. mistä helvetistä minä olisin voinut tietää, näin jälkeenpäin ajateltuna?

no äiti sitten näytti ja väänsi sormia ja ymmärsin asian. en koskaan oppinut pitämään matikasta, sain siitä jotain kutosta ja seiskaa koko peruskoulun ja lukion ajan. kotona oli yleinen vitsi, kuinka huono olen matikassa ja itsekin vitsailin sillä.

jälkeenpäin olen miettinyt etten minä niin onneton siinä ollut, ja olisin voinut olla hyväkin jos olisin harjoitellut. kaikki veljeni olivat matikassa todella hyviä ja antoivat tukiopetusta. silloinkin aina naureskeltiin kun en meinannut tajuta asioita.

anyway, nyt aikuisena yli 3-kymppisenä käytän joskus salaa sormia laskiessani ;D painan vaihvihkaa sormia. samoin joissain laskuissa kuvittelen piirtäväni kaavan paperille, josta osaan katsoa miten se lasketaan ja sitten lasken laskimella.

ihan hyvin olen pärjännyt. saan hyvää palkkaa. työni ei ole matemaattista, mutta onpa sitä jouduttu muutama budjetti tekemään. onnistuneesti :)

halusin vain sanoa, että älkää naurako lapsillenne tai pilkatko heitä tai leimatko siten, että heille tulee joku muka inhokkilaji, jota sitten "oppivat olemaan osaamatta" ja inhoamaan. erityisesti ERITYISESTI tsempatkaa tyttöjänne ns. poikalajeissa ja poikianne ns. tyttölajeissa. Että he voivat ihan itse oppia ja oivaltaa, missä ovat aidosti hyviä.

sori meni vähän aiheen ohi, mutta tämä jotenkin tökkäsi silmään. olen itse lapseton, mutta ajattelinkin tätä teille mammoille :)

Vierailija
14/14 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opetellaan lukuja yli 10 alle 20, otetaan avuksi viivotin tai laskuhelmet. Ehdottomasti ensin konkretian tasolla, kyllä se siitä pkkuhiljaa automatisoituu.

Opetan nyt 3lk ja nyt opetellaan kertotaulut 6-10 sormilla ja todellakin suosittelen esim. kokeessa, että tarkastavat vastaukset vielä sormista.

Terv. ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi