Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusin Perhe-lehti: "Opettaja väittää, että kiusaaja ei ymmärrä huumoria"

Vierailija
04.11.2010 |

Luin aivan tyrmistyneenä kyseisen mielipiteen uusimmasta perhelehdestä. Opettajan mielestä syy on kiusatussa, kun tämä "ei vain ymmärrä huumoria". Kertokaa minulle miksi esimerkiksi lihavan lapsen pitäisi ymmärtää ja ottaa nimittely, ilkeily yms. huumorilla? Toivon sydämestäni, että lasteni kohdalle ei tuollaista opettajaa tule ikinä.

Kommentit (317)

Vierailija
21/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ja jätänä selittämättä uudestaan sen miksi syyllistämisen pelon ei pitäisi estää neuvomasta uhria toimimaan kiusaamista ehkäisevästi). Mutta siis: vaikka olistkin sitä mieltä että se kiusaaja etsii aina kiusattavan jostain, etkö tosiaan haluaisi OMAA lastasi kaikin keinoin suojella joutumasta kiusatuksi? Olkoo as tai muuten sosiaalisesti rajoittunut (kuten minun lapseni), mutta kaikkia lapsia voi opettaa. Ei kaikki opi yhtä hyvin eikä yhtä nopeasti, mutta pienikin edistys voi helpottaa tilannetta. Esim. kun mun poikani oppi olemaan huutamatta aina kun joku törmäsi häneen jonossa, niitä törmäyksiä alkoi sattua paljon vähemmän. Toki olisin voinut vaan huutaa opettajalle että miksei saa törmäiljöitä kuriin ja vedota oman lapseni henkilökohtaisen tilan tarpeeseen ja impulssikontrollin ongelmiin, mutta tuskin ratkaisua olisi siten saatu sen nopeammin. Nyt kun pojan kanssa kotona harjoiteltiin tönimistilanteita ja itsekseen mutisemistaa huudon sijaan, ongelma ei edes ehtinyt kovin pahaksi. Kannattaa myös muistaa että kaikki alle 10-vuotiaat kiusaajat eivät ole perkeleellisiä psykopaatteja. Silläkin puolella on ihan tavallisia lapsia, joille kiusaaminen voi olla sos. kehityksen vaihe. Aika monelle se jää hetken kokeiluksi, ja myöhemmin heistä voi tulla ihan tavallisia kavereita. Siksi on myös tärkeää välttää jäykkää roolittamista, jossa uhri on aina avuton ja kiusaaja on puhtaasti paha. ---- Sitä paitsi, minusta koko luulo siitä, että ihmisiä kiusataan vain, jos he ovat tietynlaisia, on täysin väärä. KIUSAAMINEN LÄHTEE AINA KIUSAAJAN TARPEESTA PÄTEÄ ja siitä, että yhteisö palkitsee häntä siitä nauramalla ja pitämällä häntä kovana kaverina. Jos se kiusaamisen uhri ei ole A, se on B tai C. Jotain kiusaaja kuitenkin kiusaa, niin kauan kuin kontulat sen sallivat! -as-lapsen surullinen äiti/nro 33-

häntä ottaisi silmätikukseen, jos haluaa eikä "kontula" estä.

Ei millään. Toki voidaan opettaa sopeutumaan paremmin ja toimimaan tietyllä tavalla (sitähän se aspergerin terapia on aina), mutta sellaista sosiaalista pelisilmää hänelle ei opeteta millään kurin. Tämän tiedän varmuudella sinua paremmin.

Ja olennaista on se, että jos häntä koulittaisiin olemaan "kuin muutkin, ettei sinua kiusattaisi", niin miten luulet hänen itsetuntonsa ja itsesuojeluvaistonsa siitä kehittyvän?

Hänhän oppisi siinä vain, että jos häntä kuitenkin kiusataan, se on hänen oma vikansa, mitäs on sellainen friikki.

Ei ihme, että aspergerien itsemurhaluvut ovat niin paljon korkeampia kuin valtaväestössä.

Minä en muuten missään eikä kai kukaan mukaan ole tässä peräänkuuluttanut KIUSAAJIEN DEMONISOINTIA. Mistä sellaista olet lukevinasi?! Eivät he ole perkeleellisiä psykopaatteja, mutta se, mitä he TEKEVÄT, on yksiselitteisesti kiellettyä ja ilkeää. Kuka tahansa voi sortua kiusaamaan, jos ryhmän ilmapiiri on sen salliva ja muut siitä ihailullaan palkitsevat.

Eli ei tässä olla pahaksi julistamassa ihmisiä, vaan heidän tekojaan. Iso ero!

Panee kyllä epäilemään, sorry vaan, että sinulla itselläsi tai lapsellasi on kiusaajatausta, mitenkään muuten en voi ymmärtää tuota puolustusasennettasi!

-as-lapsen surullinen äiti/33-

Vierailija
22/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ja jätänä selittämättä uudestaan sen miksi syyllistämisen pelon ei pitäisi estää neuvomasta uhria toimimaan kiusaamista ehkäisevästi). Mutta siis: vaikka olistkin sitä mieltä että se kiusaaja etsii aina kiusattavan jostain, etkö tosiaan haluaisi OMAA lastasi kaikin keinoin suojella joutumasta kiusatuksi? Olkoo as tai muuten sosiaalisesti rajoittunut (kuten minun lapseni), mutta kaikkia lapsia voi opettaa. Ei kaikki opi yhtä hyvin eikä yhtä nopeasti, mutta pienikin edistys voi helpottaa tilannetta. Esim. kun mun poikani oppi olemaan huutamatta aina kun joku törmäsi häneen jonossa, niitä törmäyksiä alkoi sattua paljon vähemmän. Toki olisin voinut vaan huutaa opettajalle että miksei saa törmäiljöitä kuriin ja vedota oman lapseni henkilökohtaisen tilan tarpeeseen ja impulssikontrollin ongelmiin, mutta tuskin ratkaisua olisi siten saatu sen nopeammin. Nyt kun pojan kanssa kotona harjoiteltiin tönimistilanteita ja itsekseen mutisemistaa huudon sijaan, ongelma ei edes ehtinyt kovin pahaksi. Kannattaa myös muistaa että kaikki alle 10-vuotiaat kiusaajat eivät ole perkeleellisiä psykopaatteja. Silläkin puolella on ihan tavallisia lapsia, joille kiusaaminen voi olla sos. kehityksen vaihe. Aika monelle se jää hetken kokeiluksi, ja myöhemmin heistä voi tulla ihan tavallisia kavereita. Siksi on myös tärkeää välttää jäykkää roolittamista, jossa uhri on aina avuton ja kiusaaja on puhtaasti paha. ---- Sitä paitsi, minusta koko luulo siitä, että ihmisiä kiusataan vain, jos he ovat tietynlaisia, on täysin väärä. KIUSAAMINEN LÄHTEE AINA KIUSAAJAN TARPEESTA PÄTEÄ ja siitä, että yhteisö palkitsee häntä siitä nauramalla ja pitämällä häntä kovana kaverina. Jos se kiusaamisen uhri ei ole A, se on B tai C. Jotain kiusaaja kuitenkin kiusaa, niin kauan kuin kontulat sen sallivat! -as-lapsen surullinen äiti/nro 33-

häntä ottaisi silmätikukseen, jos haluaa eikä "kontula" estä. Ei millään. Toki voidaan opettaa sopeutumaan paremmin ja toimimaan tietyllä tavalla (sitähän se aspergerin terapia on aina), mutta sellaista sosiaalista pelisilmää hänelle ei opeteta millään kurin. Tämän tiedän varmuudella sinua paremmin. Ja olennaista on se, että jos häntä koulittaisiin olemaan "kuin muutkin, ettei sinua kiusattaisi", niin miten luulet hänen itsetuntonsa ja itsesuojeluvaistonsa siitä kehittyvän? Hänhän oppisi siinä vain, että jos häntä kuitenkin kiusataan, se on hänen oma vikansa, mitäs on sellainen friikki. Ei ihme, että aspergerien itsemurhaluvut ovat niin paljon korkeampia kuin valtaväestössä. Minä en muuten missään eikä kai kukaan mukaan ole tässä peräänkuuluttanut KIUSAAJIEN DEMONISOINTIA. Mistä sellaista olet lukevinasi?! Eivät he ole perkeleellisiä psykopaatteja, mutta se, mitä he TEKEVÄT, on yksiselitteisesti kiellettyä ja ilkeää. Kuka tahansa voi sortua kiusaamaan, jos ryhmän ilmapiiri on sen salliva ja muut siitä ihailullaan palkitsevat. Eli ei tässä olla pahaksi julistamassa ihmisiä, vaan heidän tekojaan. Iso ero! Panee kyllä epäilemään, sorry vaan, että sinulla itselläsi tai lapsellasi on kiusaajatausta, mitenkään muuten en voi ymmärtää tuota puolustusasennettasi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ns. "erityislapset " siirretään normaaleihin luokkiin häiritsemään muiden opiskelua. ja kyllä, nimenomaan häiritsemään. Siinä sitten voi kukin ihmetellä mielessään, miksi heitä kiusataan ??

Vierailija
24/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "hyväntahtoisesta kuittailusta" puhuvat eivät todellakaan tiedä, mitä kiusaaminen on. Kannattaisi olla hiljaa, jollei kiusaamisesta ole mitään omakohtaista kokemusta. Kysynkin teiltä, että ovatko seuraavat esimerkit kivaa läppää:

"Haiset paskalle!"

"Vittu sä oot tyhmä!"

"Sun isäs on juoppo!"

Hah hah, kun meitä niin hyväntahtoisesti nyt naurattaa! Kylläpä olisi kivaa, kun teidänkin lastanne joskus piristettäisiin kuvatun kaltaisilla lauseilla.

Toinen asia. Olin itse kiusattu. Kotiolot olivat huonot, enkä vieläkään usko vanhempieni koskaan edes pitäneen minusta. Mistähän minä olisin saanut vielä voimia sopeutua luokkayhteisöön, kun kotiin sopeutuminenkin oli vaikeaa? Nyt palstan nerot taas vastaamaan, hyväntahtoisesti tietenkin.

Vierailija
25/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän joutuu etsimään kassiaan tunnin verran ja löytää sen lopulta ruokalan roskiksesta tahriintuneena. Hän nauraa katketakseen koska joku on keksinyt niin hauskan pilan. Hän huomaa vasta kotona, että hänen takkinsa selkämyksessä lukee post it lapussa "oot ruma ja tyhmä" ja hänen koko päivänsä on pelastettu kun jollain on niin paljon huumoria. Koulun pihalla hän huomaa että hänen fillarinsa on kaadettu ja satula viillelty rikki, ja se vähän harmittaa koska on satanut ja satulan sisukset on kastuneet mutta onneksi se on viillelty tosi humoristisesti kirkkoveneen mallisesti.

Kuvittelen mielessäni Kontulan tulevan työpaikalleen (valmiiksi surullisena, koska tietää jo valmiiksi että päivästä tulee surkea). Kun Kontula astuu sisään ovesta, opettajakollegat ottavat nenästään kiinni ja yököttelevät "hyi vittu". Miesopettaja mulkoilee huvittuneen epäuskoisena Kontulan puketumistyyliä ja naurahtaa katsoen samalla muita, kaikki pyörittelevät ivallisesti silmiään. Kontula yrittää piristyä, hän avaa keskustelun jostakin työhön liityvästä asiasta. Kukaan ei ole kuulevinaan. Vähitellen muut siirtyvät pois Kontulan pöydästä. Kontula menee keittiöön hakemaan välitunnilla kupillisen kahvia, samassa tilassa oleva kollega kavahtaa äkkiä taaksepäin ja jäykistyy merkiksi siitä että välttelee kontaktia kaikin tavoin. Kontula lähtee takaisin luokkaan, matkalla matikanope tönäisee Kontuln seinään. Röhönauru jää kaikumaan opettjanhuoneessa Kontulan suljettua oven. Kontula on jo saanut tottua siihen, että työkaverit eivät kutsu häntä etunimellä vaan rumaksi possuksi, haisevaksi vanhaksi tantaki tai harakaksi. Aluksi Kontula yritti sevitä huumorilla, naurahdella mukana,nyt alkaa voimat loppua. Viimein Kontula uskaltautuu rehtorin puheille. Työkaverit ovat ilkeitä, nimittelevät ja kiusaavat. Töihintulo tuntuu aina vaan raskaammalta. "Äh, ei noitten lupsakoitten huuliveikkojen juttuja kannata niin todesta ottaa, vähän rentoa itseironiaa peliin Aino, kyllä se siitä!" "Että osaa olla pikkumainen ihminen" pulistaan opettajanhuoneessa, kun Kontula lähtee viimein väsyneenä kotiinsa.

Vierailija
26/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "hyväntahtoisesta kuittailusta" puhuvat eivät todellakaan tiedä, mitä kiusaaminen on. Kannattaisi olla hiljaa, jollei kiusaamisesta ole mitään omakohtaista kokemusta. Kysynkin teiltä, että ovatko seuraavat esimerkit kivaa läppää: "Haiset paskalle!" "Vittu sä oot tyhmä!" "Sun isäs on juoppo!" Hah hah, kun meitä niin hyväntahtoisesti nyt naurattaa! Kylläpä olisi kivaa, kun teidänkin lastanne joskus piristettäisiin kuvatun kaltaisilla lauseilla. Toinen asia. Olin itse kiusattu. Kotiolot olivat huonot, enkä vieläkään usko vanhempieni koskaan edes pitäneen minusta. Mistähän minä olisin saanut vielä voimia sopeutua luokkayhteisöön, kun kotiin sopeutuminenkin oli vaikeaa? Nyt palstan nerot taas vastaamaan, hyväntahtoisesti tietenkin.

ja silti en tunne itseäni kiusatuksi. Sanoin vastaan ja kiusaaminen loppui siihen

Vierailija
27/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kiusaajani sanoivat minulle aikanaan samalla tavalla että olen niin huumorintajuton ettei kanssani voi leikkiä...

Miksi en sitten koskaan kuullut että toisia haukkutaisiin (9-11v) iässä leväperseeksi, kurttupimpaksi, idiootiksi yms. nöyryyttävillä nimityksillä? ENtä miksi ainostaan minun pulpettiin tuotiin ötököitä/matoja? Miksi minut kutsuttiin vapaa ajalla leikkiin ja jätettiin yksin harhailemaan niin että toiset vakoilivat ja pakenivat metsässä? Ja miksi minut jätettiin koulussa pihalla yksin ja suljettiin pois.

Mikä oikeus toisilla on painella herkkää itkunappiani tämän tästä??

Sitä en ymmärrä että jos kiusattu ei itse edes hae kontaktia niin silti kidutetaan? Ja jos asiallisesti yrittää osallistua niin silti pilkataan?

Kyllä on päässä vikaa jos pitää oikeutettuna käytöksenä toisten ihmisten nurjertamista!

Vierailija
28/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ns. "erityislapset " siirretään normaaleihin luokkiin häiritsemään muiden opiskelua. ja kyllä, nimenomaan häiritsemään. Siinä sitten voi kukin ihmetellä mielessään, miksi heitä kiusataan ??

Se ylivilkas, koulussa riehuva poika kun voi joutua kiusatuksi kun kaikilla muilla menee HERMOT, kun tunneilla ei hetken rauhaa ja opettajan kaikki aika menee pojan rauhoittamiseen.

Mutta kukas ylivilkkaan pojan äiti tätä myöntäisi. ei kukaan

Vierailija
29/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistähän mm. luonnehäiriöisille on, että kiusattuaan muita vähättelevät asiaa ja leimaavat toisen huumorintajuttomaksi (siis esimn. narsistit, jopa psykopaatit).

Kontulan puheet ovat kestämättömiä: tuotahan se käytännössä on - lapset saattavat valita jonkun syntipukiksi, ja kun joku luokassa on leimattu, ei siinä enää auta, vaikka leimattu yrittäisi miten päin olla:( Jos aletaan syyttää KIUSATTUA, siinä vain ulkoistetaan oma pahuus.

Itse olen lapsena sekä kiusannut että ollut kiusattu. Ja nyt häpeän kiusaamista: vaikka uhreistani saattaisi löytää "syyn" kiusaamiseen, niin ei se käytöstäni puolusta mitenkään. Minua ja veljeäni puolestaan kiusattiin, koska isämme ei ole suomalainen. Vähän paha siihenkin vaikuttaa...

Olin äärettömän iloinen kuullessani, että lapseni oli viime viikolla mennyt kiusatun avuksi: tämä oli minulle paljon tärkeämpää, kuin että lapsi pelaisi hyvän jääkiekkoa tai olisi haka matikassa...:)

Vierailija
30/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "hyväntahtoisesta kuittailusta" puhuvat eivät todellakaan tiedä, mitä kiusaaminen on. Kannattaisi olla hiljaa, jollei kiusaamisesta ole mitään omakohtaista kokemusta. Kysynkin teiltä, että ovatko seuraavat esimerkit kivaa läppää: "Haiset paskalle!" "Vittu sä oot tyhmä!" "Sun isäs on juoppo!" Hah hah, kun meitä niin hyväntahtoisesti nyt naurattaa! Kylläpä olisi kivaa, kun teidänkin lastanne joskus piristettäisiin kuvatun kaltaisilla lauseilla. Toinen asia. Olin itse kiusattu. Kotiolot olivat huonot, enkä vieläkään usko vanhempieni koskaan edes pitäneen minusta. Mistähän minä olisin saanut vielä voimia sopeutua luokkayhteisöön, kun kotiin sopeutuminenkin oli vaikeaa? Nyt palstan nerot taas vastaamaan, hyväntahtoisesti tietenkin.

ja silti en tunne itseäni kiusatuksi. Sanoin vastaan ja kiusaaminen loppui siihen

Vierailija
31/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja keskittymään hyvin tunnilla...

Se ylivilkas, koulussa riehuva poika kun voi joutua kiusatuksi kun kaikilla muilla menee HERMOT, kun tunneilla ei hetken rauhaa ja opettajan kaikki aika menee pojan rauhoittamiseen. Mutta kukas ylivilkkaan pojan äiti tätä myöntäisi. ei kukaan

Vierailija
32/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollekin se että sanotaan teininä laudaksi ja kakkosneloseksi voi olla PALJON PAHEMPAA kuin se että isää haukutaan juopoksi !!

Eli et ymmärrä sinäkään mitään kiusaamisesta, peilaat kaikkea omia kokemuksiasi vastaan ja et ymmärrä muita Kiusaaja ?

Vierailija
33/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ylivilkas, koulussa riehuva poika kun voi joutua kiusatuksi kun kaikilla muilla menee HERMOT, kun tunneilla ei hetken rauhaa ja opettajan kaikki aika menee pojan rauhoittamiseen. Mutta kukas ylivilkkaan pojan äiti tätä myöntäisi. ei kukaan

niin se auttaisi. Ei se että häiritsee muita vuosia ja jossain vaiheessa tulee muille raja vastaan !

Vierailija
34/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntisit itsesi kiusatuksi.

Se että kerran kaks sanotaan jotain loukkaavaa ja se loppuu heti kun sanoo vastaan on todellakin aivan eri asia kuin vuosia kestävä systemaattinen piinaaminen. Ymmärrät sen kyllä itsekin heti kun pysähdyt vähän miettimään.

jollekin se että sanotaan teininä laudaksi ja kakkosneloseksi voi olla PALJON PAHEMPAA kuin se että isää haukutaan juopoksi !! Eli et ymmärrä sinäkään mitään kiusaamisesta, peilaat kaikkea omia kokemuksiasi vastaan ja et ymmärrä muita Kiusaaja ?

Vierailija
35/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollekin se että sanotaan teininä laudaksi ja kakkosneloseksi voi olla PALJON PAHEMPAA kuin se että isää haukutaan juopoksi !! Eli et ymmärrä sinäkään mitään kiusaamisesta, peilaat kaikkea omia kokemuksiasi vastaan ja et ymmärrä muita Kiusaaja ?

Ihan varmasti on kiusaamista haukkua nuoren tytön ulkomuotoa.

Mutta oikeasti, kyllä kiusaamisen olennaisia piirteitä on, että se on jatkuvaa (ei kertasanomista) ja lamaa ja vie uhrinsa itsetunnon ja kyvyn puolustautua. Eli siinä mielessä sinulla ei ole kokemusta pahasta kiusaamisesta.

Ja siihen päälle sitten joku "kontula" tolkuttamaan, että se on sun vikasi, kun et ole kuten muut...

Vierailija
36/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan tajua kiusata ketään ennen kuin vasta sen jälkeen kun ovat vuosia kärsineet hiljaa heidän terroristaan...

Se kiusaaminen voi kuule alkaa jo ensimmäisenä koulupäivänä ennen kuin tiedetään kenestäkään oikein yhtään mitään.

niin se auttaisi. Ei se että häiritsee muita vuosia ja jossain vaiheessa tulee muille raja vastaan !

Vierailija
37/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiusattujen vaihtaessa koulua, sama meno jatkuu vaikka kiusattua ei siellä tunnettaisi ?

Vierailija
38/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) erityislapset ovat aina häirikköjä ja

b) kun joku ihminen käy tahattomasti hermoon, sitä on ok kiusata ja piinata ihan tahallaan.

Niinkö?

Onpa sinulla kannat.

Vierailija
39/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan tajua kiusata ketään ennen kuin vasta sen jälkeen kun ovat vuosia kärsineet hiljaa heidän terroristaan... Se kiusaaminen voi kuule alkaa jo ensimmäisenä koulupäivänä ennen kuin tiedetään kenestäkään oikein yhtään mitään.

Jossain on vika, jos ekasta päivästä saakka poika kiusaa muita: lyö, potkii, hakkaa krossihnaskoilla, heittelee kivillä, pilaa kaikki leikit riehumisella. Ja kullanmuru ei "tiedä tekevänsä väärin" ?

Vierailija
40/317 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) erityislapset ovat aina häirikköjä ja b) kun joku ihminen käy tahattomasti hermoon, sitä on ok kiusata ja piinata ihan tahallaan. Niinkö? Onpa sinulla kannat. -as-lapsen surullinen äiti/33-

mutta moni on. Pitäisihän sinun myös se tietää ?

Miksi muuten erityislasten äidit ovat sitä vastaan että erityislapset siirrettäisiin omiin ryhmiinsä ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä