Mä niin vihaan sitä, kun mies laittaa kahvinkeittimen pannuun vettä seisomaan
Juotuaan siis aamukahvit mies huuhtaisee pannun ja laittaa siihen vettä. Mua odottaa sit seisova vesi siinä pannussa, ja joudun pesemään sen pannun tiskiaineella. Mua niiiiin ällöttää se seisova vesi siinä. Mikä sen funktio on?
Keksikää jotain hyviä perusteluja mitä sanon miehelle, että miksi en halua, että seisottaa vettä siinä. Eikö niin, että seisovassa vedessä bakteerit lisääntyy nopeammin kuin jos vain huuhtaisisi pannun ja jättäisi tyhjänä keittimeen?
En ole edes mikään bakteerikammoinen, päin vastoin, mutta tuo ärsyttää.
Kommentit (34)
että kun se levy on vielä kuuma, niin pannu sitten palaa tai pahimmillaan särkyy siinä levyllä tyhjänä.
Mua ärsyttää puolestaan, kun mies jättää aina tippalukon päälle, ja kun keitän uudet kahvit, kahvi ei valu pannuun vaan jää suodatinpussiin!!
miehesi ei halua laittaa lasipannua vielä kuumaan keittimeen tyhjänä, siksi vesi. Näin tekevät monet muutkin, pelkäävät kai, ettei lasi kestä tyhjänä kuumuutta.
Minäkin tosiaan vain huuhtaisen pannun vedellä kun olen kaatanut kahvit, jolloin sinne varmasti jää kahvijäämiä. Jos laitan pannun sellaisenaan kuumalle levylle, jämät kärähtävät pannun pohjaan.
Meillä töissä jos unohtaa laittaa kahvinkeittimeen sen veden niin saa "kahvinkeitinpoliisin" raivon partaalle:) Siinä on työpäivä kaikilta pilalla.
oli ihan ohjeessa, että pitää laittaa vettä pannuun, jos lasipannun laittaa levylle, kun se on vielä kuuma juuri rikkoutumisvaaran vuoksi. Mua ärsyttää, kun mies ei sitä aina muista tehdä, eikä edes huuhdo pannua. Sitte on kahvinjämät palaneena pannun pohjassa ja niitä vasta onkin työlästä jynssätä pois. Ja kyllä olen kotonani kahvinkeitinpoliisi :)
Tähän on tosiaan monia mielipiteitä. Itse laitan siihen pannuun vettä seisomaan juurikin siksi, ettei ne kahvinjämät palat kiinni siihen pannuun. Kahvia jää pannuun vaikka sen kuinka huuhtelisi.
Toisaalta jos miehesi tosiaan huuhtelee sen pannun niin, että se seisova vesi siellä on puhdasta, eikä ruskeaa, niin en näkisi tässä mitään ongelmaa. Pyydäthän miestäsi kuitenkin käyttämään kylmää vettä pannussa.
Eli se vesi siellä pannussa ei pahemmin likaannu eikä bakteerit kasva (toki aina joo, onhan vesijohtovedessäkin bakteereita), ja jos ennen pannun käyttöä vielä huuhtelet pannun ennen kuin laitat sen tyhjänä odottamaan kahvisi tippumista, niin et saa pahoja bakteereita tästä, vaan kahvipannunne pysyy lähinnä puhtaampana.
Osta Mocca Master jossa kahvi tippuu suoraan termariin. Siinä ei ole pohjaanpalamisvaaraa ja vettä ei tartte seisottaa pannussa :D
Meillä Braunin keitin jossa kahvi tippuu kans termariin. Aivan mainio.
Ihana kuulla että teillä on kotona asiat hyvin. On aina yhtä mukava kuulla kun joku vihaa toista ihmistä mitättömän asian takia. Tietenkään tämä asia ei tunnu sinusta mitättömältä, koska teidän perheessä ongelmien mittakaavan dynamiikka on supistunut ja vesi kahvipannuun pohjalla on nyt siellä ärsytysasteikossa vihan kohdalla. Olisipa hienoa joskus saavuttaa samanlainen nirvana.
Tietenkään sitä vettä ei käytetä kahvin keittoon.
voi myös huuhdella, laittaa tiskikaappiin ja antaa keittimen jäähtyä omia aikojaan.
Mutta tuskin sen "jäähdytysveden" vaihtaminen uuteen niin hirveä vaiva on. :)
Sitten laittaa uuden kahviveden muulla astialla. Sitten noituu kun kahvista tulee liiian laihaa. Minä mittaan pannulla ja kaadan sen veden pois.
Kahvinkeitinhän kuuluu tiskata jokaisen keittämisen jälkeen, jotta kahvista tulee hyvää. Eikö kaikki teekään niin?
voit huokaista helpotuksesta ja miettiä, miten hyvin teillä asiat on. Jos ehdit/jaksat jotain vettä pannun pohjalla miettiä, sulle on liikaa aikaa tai ihan liian helppoa muutekin :).
Mua taas ärsyttää tiskialtaaseen jätetty pannu jossa viel äsuodatinastia märkine puruineen päällä. Pannussa tietty tilkka vanhaa kahvia. Ja parhaassa tapauksessa samassa tiskialtaassa rasvaisia likaisia astioita.
No teen itse samaa joten ei kai auta valittaa.
Mua taas ärsyttää tiskialtaaseen jätetty pannu jossa viel äsuodatinastia märkine puruineen päällä. Pannussa tietty tilkka vanhaa kahvia. Ja parhaassa tapauksessa samassa tiskialtaassa rasvaisia likaisia astioita.
No teen itse samaa joten ei kai auta valittaa.
Itseäni myös ärsyttää suunnattomasti oman mieheni samainen tapa. Itse kun huuhtasen pannun käytön jälkeen puhtaaksi_ja_laitan_sen_tiskipöydälle_kuivumaan. Kahvipannu kun aina tiheiden pesujenkin välillä tuppaa tummumaan, vesi pannussa, joka on vielä kuumalla levyllä tuntuu ällöttävältä.
Jokaisella varmasti on näitä hysteriaa herättäviä tuntemuksia milloin mistäkin, itse jaan ap:n kanssa samat ajatukset. :D
Tuo on todella kummallinen logiikka. Suoraan sanoen idioottien tapa. Sama kuin jättäisi huuhteluvedet laseihin ja laittaisi ne astiakaappiin.
Onkohan tammikuussa keskustelun aloittanut hlö paikalla. :)
Mä niin vihaan sitä, kun kirjoitetaan "päinvastoin" kahdeksi sanaksi... (aiheesta lisää esim. http://www.nic.fi/~rsuonio/oikeinkirjoitus/)
Mutta asiaan, vettähän ei pitäisi laittaa ainakaan pesemättömällä kahvipannulla keittimeen, koska edellisen keittokerran jälkeen pannuun jäänyttä rasvaa menee keittimeen ja tukkii sen lopulta! Itse laitan veden erillisellä lasilla... oluttuopilla, jos ollaan ihan tarkkoja. :) Pannun tyhjennyttyä laitan sen ensin jäähtymään muutamaksi minuutiksi, sitten huuhtelen (en pese kuitenkaan joka kerta) ja jätän kuivumaan. Kuumaa lasista pannuahan ei pidä huuhdella kylmällä vedellä. Laitan pannun keittimeen vasta sitten kun molemmat ovat jäähtyneet. No, tapoja on monia.:)
miehesi ei halua laittaa lasipannua vielä kuumaan keittimeen tyhjänä, siksi vesi. Näin tekevät monet muutkin, pelkäävät kai, ettei lasi kestä tyhjänä kuumuutta.