Miksi juuri vähävaraisilla on ne suurimmat taulutelevisiot?
Olen huomannut lasteni kavereiden perheissä lähes poikkeuksetta tämän ilmiön. Lapset kulkevat kuluneissa vaatteissa ja ruoka on sitä sun tätä, mutta TV-taulu on iso ja komia!
Kommentit (121)
ihan koko huone tv:n katselua varten.
Jos teillä ei ole tv huonetta, ette ole varakkaita, joten turha urputtaa. Kuulutte samaan köyhälistösakkiin mitä muutamat tässä mollaavat ja kokevat olevansa parempia pukkuruisine tv vastaanottimineen.
Me ostettiin juuri vuos sitten lapsille sonyn 42 tuuman telkkari, maksoi alle 1000 euroa, muistaakseni 899 oli tarkka summa. Joten eipä noi nyt kauheesti maksa, joten kyllä niitä köyhempikin voi ostaa. Mun mielestä muutenkin käsittämätöntä toi ajatustapa että köyhällä ei saisi olla mitään "prameempaa" iso telkkarikin luetaan pröytäilyksi :)
Meillä ei ollut varaa kun 600 euron tv:hen.
Emme edes ole köyhiä, mutta en IKINÄ laittaisi telkkariin tuhatta euroa! Meillä on ikivanha appiukolta joskus aikanaan kun yhteen muutettiin niin saatu putkitelkkari. Oli siis vanha jo silloin. Hyvin toimii.
Mutta sen sijaan ostin juuri muutama kk sitten koiran, se maksoi 1100e ja kaikkineen siihen on kulunut elokuusta lähtien rahaa n. 2000e.
Sitä voi aina valikoida mihin rahansa käyttää. Outoa on käyttää ne vähätkin rahansa niinkin turhaan kun telkkariin... Ja hullu on se joka ei ole rikas, mutta jonka mielestä 899e telkkarista ei ole paljon! Minun nettopalkkani on kuukaudessa 1009e enkä ikinä käyttäisi sitä kokonaan telkkariin, vaikka se periaatteessa säästöön meneekin kokonaisuudessaan.
En missään, eikä me ollakaan. Silti toi mä voin väittää että toi oli halpa hinta ton merkkisestä ja kokoisesta telkaarista. Pitää olla tosi köyhä jos sitä ei voi maksaa edes osamaksulla, tuskin se kuukausierä hirveä olis, koroista en tiedä kun en mitään koskaan osamaksulla osta.
Me ostettiin koira 6 vuotta sitten, maksoi silloin 1100 euroa, mä pidin sitä kalliina :) mutta olin valmis sen pulittamaan kun koiraa ja sitä rotua halusin. Kai tässä on vähän siitäkin kyse mitä kukakin pitää hintavana ja mitä ei?
Köyhän on valittava ja kuka nyt vapaaehtoisesti rakkia kotiinsa haluaisi?
kyllä jotain että kumman valitsee. Ei nuo nyt kyllä tietenkään ole ainoat kaksi vaihtoehto.
Ne on niitä samoja perheitä jotka ostaa kaiken piikkin.... JA kaikeka pitää olla..
Taulu TV:Tä, uima-allasta, kallein kännykkä, satoja ostettuja DVD-leffoja, maksullisia kanavia,Tupperila vaivauduttu lapselle ostamaan Honkkarista oikeita, Crocsien on oltava aidot, leikkimökkiin ei laiska viitsinyt tehdä kattoa niin se pilaantui yhdessä kesässä, kalliit vanteet autossa, aurinkomatka kerran vuodessa....
KAikki piikkiin kun ei muuten ole varaa, mutta kun MÄ HALUUUUUUUUUUNNNNNN!!!!!!!!! ja ooon vasta hei kolkyt veeeee, mutku MÄ HALUUUUUUN hei ku naapurin reiskallakin on ja se on vaan duunari...
En ole vielä oikein sisäistänyt tätä asiaa. Enkä siis itse koe tarvetta kertoa / leveillä materialla tai hankkia tavaraa, vaan haen elämässäni hyvää mieltä ihan muualta.
Naapuruston äideillä on kuitenkin meneillään jatkuva kilpavarustelu ja nimenomaan kodinkoneiden ja viihde-elektroniikan suhteen. Eräskin äiti huuteli mulle parvekkeltaan, kuika odottelee miestään kotiin, että päästään hakemaan vihdoinkin gigantista kotiin se 42 tuumanen. Ja, että sitten on kaikilla lapsillakin omat taulutelkkarit. En oikein osannut vastata ja reagoida tähän mitenkään. Hymyilin vaan ja nyökyttelin. Ja nämä samaiset äidit valittaa jatkuvaa rahan puutetta. Kun ei ole varaa ruokaan / lomailla / ostaa vaatteita / viedä lapsia mihinkään jne... Mutta kuitenkin Nico-Petterin piti tällä viikolla se saada uusi parin sadan euron kännykkä, kun se edellinen oli jo niin nolo ja vanhanaikainen.
Lasten kännykät ovat ilmeisesti myös jonkinlainen statussymboli täällä lähiöslummissa. Eräskin naapuri kertoin ylpeänä, kuinka hänen neljä vuotiaallaan on jo oman kännykkä ja kuinka helppoa on, kun lapsi voi kulkea itsekseen, kun sen saa kännykällä kiinni *huoh*.
Nämä samaiset lapset kulkevat rikkinäisissä, likaisissa, liian pienissä tai suurissa vaatteissa. Ja vanhemmat ajavat jollain -80 luvulta peräisin olevalla autonrotjakkeella. Lasten kanssa ei tietenkään tehdä yhtään mitään. Kakarat laitetaan aamulla pihalle ja saavat notkua missä tahansa ja tehdä mitä huvittaa. Välillä soitetaan, että tulepa Jessica syömään. Sitten valitetaan, kun meidän kullannuppu on niin huonokäytöksinen ja hankala, mutta asialle ei kuitenkaan tehdä mitään. Olishan se liian hankalaa, jos joutuisi aikaa viettämään omien lastensa kanssa. Sen jälkeen voikin taas kirkkain silmin ihastella sit, kuinka meidän Nico-Petteri on niin itsenäinen ja omatoiminen, kun on jo kaksivuotiaasta ulkoillut itsekseen.
Tällaista tänne slummiin kuuluu. Toivottavasti pääsen täältä pois joku kaunis päivä!
mutta tyhmä vaihtaa toimivat putkitelkkarit isoihin taulutelkkareihin.
"köyhät". Siis sellaiset joilla ihan ok palkka, mutta kaikki rahat tuhlataan. Halutaan luksusta, ja sitten maristaan kun ei ole ruokarahaa. Ei kun sossulle. Ja sossut on ilkeitä, kun sieltä ei satalappusia satele. Heti kun luotoista vapautuu vähän rahaa, niin heti ollaan raflas tai risteilyllä ja tietenkin vähintään deluxen hytissä. Talvi yllätti, mistäs sais pikku mussukoille talvivaatetta. Mikään kirpputori tuotehan ei kelpaa, vaan on saatava reimateciä tms. Sama oravanpyörä jatkuu, jotenkin tuntuu että kotona on jäänyt rahan käyttö oppimatta.
Meidän perheen tulot 3000t kuussa ja kyllä, joudumme säästämään ylimääräisiä kuluja varten. Tilillämme on aina vähintään 1000e säästössä lääkärikuluja, talvirenkaita, hajoavia kodinkoneita varten.
Meillä nelihenkinen perhe ja bruttotulot yhteensä 596€/kk. (Molemmat vanhemmat opiskelee) Meillä on taulutelkkari (ihan itse maksettu kun mies oli vielä työelämässä, ei ole isin tai sossun rahoja) mutta koiraa ei ole eikä tule. Koirahan nyt on todellisuudessa paljon kalliimpi kuin televisio. Jo hankintahinnaltaankin eikä ne kulut siihen lopu. Televisiomaksu on ennakoitavissa ja kohtuu pieni, televisio ei sairastu yllättäen. Koiran hankinta ei ole mitenkään rinnastettavissa televisioon. Ehkä ennemminkin halpaan autoon.
Kun joskus päästään tuollaisiin rahoihin kuin teillä, niin mieluummin kolmas lapsi kuin koira.
"köyhät". Siis sellaiset joilla ihan ok palkka, mutta kaikki rahat tuhlataan. Halutaan luksusta, ja sitten maristaan kun ei ole ruokarahaa. Ei kun sossulle. Ja sossut on ilkeitä, kun sieltä ei satalappusia satele. Heti kun luotoista vapautuu vähän rahaa, niin heti ollaan raflas tai risteilyllä ja tietenkin vähintään deluxen hytissä. Talvi yllätti, mistäs sais pikku mussukoille talvivaatetta. Mikään kirpputori tuotehan ei kelpaa, vaan on saatava reimateciä tms. Sama oravanpyörä jatkuu, jotenkin tuntuu että kotona on jäänyt rahan käyttö oppimatta.
Meidän perheen tulot 3000t kuussa ja kyllä, joudumme säästämään ylimääräisiä kuluja varten. Tilillämme on aina vähintään 1000e säästössä lääkärikuluja, talvirenkaita, hajoavia kodinkoneita varten.
Meillä nelihenkinen perhe ja bruttotulot yhteensä 596€/kk. (Molemmat vanhemmat opiskelee) Meillä on taulutelkkari (ihan itse maksettu kun mies oli vielä työelämässä, ei ole isin tai sossun rahoja) mutta koiraa ei ole eikä tule. Koirahan nyt on todellisuudessa paljon kalliimpi kuin televisio. Jo hankintahinnaltaankin eikä ne kulut siihen lopu. Televisiomaksu on ennakoitavissa ja kohtuu pieni, televisio ei sairastu yllättäen. Koiran hankinta ei ole mitenkään rinnastettavissa televisioon. Ehkä ennemminkin halpaan autoon.
Kun joskus päästään tuollaisiin rahoihin kuin teillä, niin mieluummin kolmas lapsi kuin koira.
Sitä ennen en jaksa keskittyä sen kouluttamiseen ja ulkoiluttamiseen.
Koira tosiaan on hankintana paljon telkkua kalliimpi ja vaativampi. Joten kyllä mä ymmärrän, että ihmiset ostaa ison telkun mieluummin.
Me ostettiin juuri vuos sitten lapsille sonyn 42 tuuman telkkari, maksoi alle 1000 euroa, muistaakseni 899 oli tarkka summa. Joten eipä noi nyt kauheesti maksa, joten kyllä niitä köyhempikin voi ostaa. Mun mielestä muutenkin käsittämätöntä toi ajatustapa että köyhällä ei saisi olla mitään "prameempaa" iso telkkarikin luetaan pröytäilyksi :)
Meillä ei ollut varaa kun 600 euron tv:hen.
Emme edes ole köyhiä, mutta en IKINÄ laittaisi telkkariin tuhatta euroa! Meillä on ikivanha appiukolta joskus aikanaan kun yhteen muutettiin niin saatu putkitelkkari. Oli siis vanha jo silloin. Hyvin toimii. Mutta sen sijaan ostin juuri muutama kk sitten koiran, se maksoi 1100e ja kaikkineen siihen on kulunut elokuusta lähtien rahaa n. 2000e. Sitä voi aina valikoida mihin rahansa käyttää. Outoa on käyttää ne vähätkin rahansa niinkin turhaan kun telkkariin... Ja hullu on se joka ei ole rikas, mutta jonka mielestä 899e telkkarista ei ole paljon! Minun nettopalkkani on kuukaudessa 1009e enkä ikinä käyttäisi sitä kokonaan telkkariin, vaikka se periaatteessa säästöön meneekin kokonaisuudessaan.
En missään, eikä me ollakaan. Silti toi mä voin väittää että toi oli halpa hinta ton merkkisestä ja kokoisesta telkaarista. Pitää olla tosi köyhä jos sitä ei voi maksaa edes osamaksulla, tuskin se kuukausierä hirveä olis, koroista en tiedä kun en mitään koskaan osamaksulla osta. Me ostettiin koira 6 vuotta sitten, maksoi silloin 1100 euroa, mä pidin sitä kalliina :) mutta olin valmis sen pulittamaan kun koiraa ja sitä rotua halusin. Kai tässä on vähän siitäkin kyse mitä kukakin pitää hintavana ja mitä ei?
voin helposti maksaa yhtään kirpaisematta 1100e koirasta ja siihen päälle kaikki muut sen kulut, ja silti kun mieheni alkaa puhua että pitäisikö ostaa uusi telkkari, tuossa olisi nyt tuollainen 299e maksava, niin jo alkaa kirpisemaan että ei nyt tuollaista summaa TELKKARIIN! (Mieheni ei koskaan ehdottaisi vakavissaan että laittaisimme 899e telkkariin...) Ja kyse ei tosiaan ole siitä että eikö meillä olisi varaa myös molmepiin, siihen 899e telkkariin ja 1100e koiraan. Toki olisi, mutta kun 299e jo tuntuu liian isolta summalta telkkarista kun tuo kuvaputkivanhus kerran toimii... Emme siis ole köyhiä, jos nyt emme hirveän varakkaitakaan, kai ihan taviksia.
Eri ihmisille on eri asiat tärkeitä ja niistä toisista ei haluttaisi maksaa.
Meillä on vanha putkitelkkari yhä edelleen...
Putkitöllöissä on parempi kuvalaatu.
No oletpa köyhä
Lainaus:
En missään kohtaan väittänyt että meillä olisi koira enkä että olisimme köyhiä. Ehkä ennemminkin pointtini oli kuinka meitäkin paremmin tienaavat luksuksen ja hohdokasta elämää tavoitellessaan tekevät itsestään "köyhiä" ahneudellaan.
t.55
Television hinnan tienaan nopeasti pois kun sähkölasku on pienempi.
32-tuumainen LCD 299 €
37-tuumainen 500 €
40-tuumainen 550 €
että ei ne televisiot enää niin kalliita ole
Televisiosta tulee myös sivistävää ohjelmaa.
Meillä on vanha putkitelkkari yhä edelleen...
Putkitöllöissä on parempi kuvalaatu.
Televisiosta tulee myös sivistävää ohjelmaa.
Itse olen köyhä yh ja meillä on iso vanha kuvaputkitelkkari, joka on menossa rikki. Kaveri kävi katsomassa sitä ja sanoi että ei kannata korjata, osta uusi sitten kun sinulla on rahaa. Olen nyt katsellut hintoja eikä ne tosiaan maksa enää kuin alle 500€. Ei se minusta ole mikään hirveä hinta kodinkoneesta. Eikö köyhä saisi ostaa pesukonettakaan jos entinen menee rikki? Uutena kun ei enää myydä kuvaputkitelkkareita niin on pakko ostaa taulutelkkari. Vielä vähän pitää säästää niin sitten sen voi ostaa.
Ei todellakaan ole ainakaan LED-televisioihin verrattuna
Meinaat, että LED, eli se taustavalototeutus riittäisi mystisesti muuttamaan kuvalaadun paremmaksi? Heh ...
Sillä että perinteinen taustavalo on korvattu ledeillä on toki vaikutusta moneen asiaan, mutta jos se varsinainen näyttö jota valaistaan on kuraa - se ei sitä muuta yhtään paremmaksi.
Kannattaa opetella ne taustatiedot kuntoon ennen kuin kehuu LED-televisiot kuplille.
Digitv-kuva on kiistatta parempi hyvälaatuisessa putkitelevisiossa kuin littunäytössä ikinä. Tämä johtuu jo siitä, että littutelevisioita varten kuvan resoluutiota joudutaan skaalaamaan ylöspäin, ts. muodostamaan pikseleitä tyhjästä ja venyttämään kuvaa.
Sitten kun ostetaan vielä hyvälaatuisen litun sijaan huono töllö, liian iso ja katsotaan sitä liian läheltä - katastrofi on valmis.
Oikean kokoisella litulla taas sitä huonompaa kuvalaatua ei juuri edes huomaa.
kyllä jotain että kumman valitsee. Ei nuo nyt kyllä tietenkään ole ainoat kaksi vaihtoehto.
Jos valitsee koiran, tykkää koirista? Jos valitsee telkkarin, tykkää katella telkkaria?
Mutta et ilmeisesti tätä tarkoittanut. Odotan innolla miten saat koiran ostajan paremmaksi ihmikseksi kuin telkkarin ostajan :)
Niin, eihän nämä tietenkään ainoat vaihtoehdot ole, jonka kaikki tietää, joten viimeinen kommenttisi oli täysin turha.
mitään jumalatonta telkkaria pönöttämään olohuoneen nurkkaan. Ja suhteessa kalliimpi ei ole kuitenkaan absoluuttisesti kalliimpi.
No kato kulta pieni kun kaikkien ei tarvitse laittaa niitä olohuoneeseen. Sitä varten on telkkarihuone.
meillä ei todellakaan pyhitetä jotain huonetta pelkkään telkkarin katseluun tai rakenneta sellaista varta vasten.
Ja edelleenkään suhteessa halvempi ei ole absoluuttisesti halvempi.