Miksi juuri vähävaraisilla on ne suurimmat taulutelevisiot?
Olen huomannut lasteni kavereiden perheissä lähes poikkeuksetta tämän ilmiön. Lapset kulkevat kuluneissa vaatteissa ja ruoka on sitä sun tätä, mutta TV-taulu on iso ja komia!
Kommentit (121)
Vaan koulutustasosta ja ssosiaaliluokasta. Vähemmän koulutetut ja alempaan sosioekonomiseen lokeroon sijoittuvat panostavat enemmän televisioon. Luokkajaon toisessa päässä sitävastoin panostetaan mm. keittiökoneisiin (mm. Smeg, Kitchen Aid) ja tietokoneisiin (mm. Macit ja iPodit).
jotka eivät rahojaan laita mihinkään teknisiin laitteisiin? Vaan rahaa menee urheilullisiin harrastuksiin, eli pääasiassa lemmikeihin kuten koiriin ja hevosiin ja sitten uusiin, parempiin työvälineisiin (jotka siis eivät ole mitään sähkölaitteita...) ja työskentelytiloihin(yrittäjä)?
Vaan koulutustasosta ja ssosiaaliluokasta. Vähemmän koulutetut ja alempaan sosioekonomiseen lokeroon sijoittuvat panostavat enemmän televisioon. Luokkajaon toisessa päässä sitävastoin panostetaan mm. keittiökoneisiin (mm. Smeg, Kitchen Aid) ja tietokoneisiin (mm. Macit ja iPodit).
Hyvätuloisilla menestyjillä on viihde-elektroniikka - myös televisiot - viimeisen päälle.
Pienempi taulutelkkari on suhteessa kalliimpi kuin iso, että miks ostaa kalliilla pieni kun saa muutaman satasen lisäämällä isomman? Sitä paitti on toi komee toi 46 tuumanen telkkari, sokeempikin näkee (kun ei oo varaa ostaa brillejä)
Juu huomaan, koirasta on paljon enemmän riesaa ja vaivaa kuin telkkarista.
Kyllä varmaan lapsistakin on enemmän riesaa kuin telkkarista, mutta onhan siinä iso ero, kun puhutaan elävästä olennosta ja koneesta. Tietenkin joillekin se telkkari on hirveän tärkeä, mutta mulle kyllä lenkkejä koiran kanssa ei korvaa mikään.
koiraan kuin telkkariin. En siitäkään huolimatta että meillä on yksi MVA täällä. On myös 50-tuumainen telkka.
Pienempi taulutelkkari on suhteessa kalliimpi kuin iso, että miks ostaa kalliilla pieni kun saa muutaman satasen lisäämällä isomman? Sitä paitti on toi komee toi 46 tuumanen telkkari, sokeempikin näkee (kun ei oo varaa ostaa brillejä)
mitään jumalatonta telkkaria pönöttämään olohuoneen nurkkaan. Ja suhteessa kalliimpi ei ole kuitenkaan absoluuttisesti kalliimpi.
Kyllä varmaan lapsistakin on enemmän riesaa kuin telkkarista, mutta onhan siinä iso ero, kun puhutaan elävästä olennosta ja koneesta. Tietenkin joillekin se telkkari on hirveän tärkeä, mutta mulle kyllä lenkkejä koiran kanssa ei korvaa mikään.
Kalliin rotukoiran ostaminen on periaatteessa ihan samanlaista brassailua kuin ison taulutelevision ostaminen.
Mutt akun tähän aiheeseen päästiin: Onko köyhillä hienommat koirat kuin rikkailla? Jos on koirista kiinnostunut.
NAurettvin tapaus kun ystävän mies osti väkisin lainarahalla pieneen kaksioon liian isonjättitaulu TV:n (rahat ei riittänyt edes kuukausittaiiin laskuihin) ja kun tuli ero niin jätti sen ystäväni vaivoiksi joka ei edes katso TV:t' juuri ikinä.....
Naapurin autokuskilla on myös liian iso taulu, ei nimittäin pysty edes lukemaan tekstiä kääntämättä päätä koska on niin pienessä huoneessa....
Joten AP on oikeassa.. Köyhimmillä suurimmat vain ja ainoastaan, että muut luulisivat heidän olevan rikkaita
VAikkei ne liian isoatkaan enää niin paljoa maksa niin noilal perheillä on JOKAISELLA muutakin m,ihin sitä rahaa pitäisi oikeasti siojoittaa!
Me ostettiin juuri vuos sitten lapsille sonyn 42 tuuman telkkari, maksoi alle 1000 euroa, muistaakseni 899 oli tarkka summa. Joten eipä noi nyt kauheesti maksa, joten kyllä niitä köyhempikin voi ostaa. Mun mielestä muutenkin käsittämätöntä toi ajatustapa että köyhällä ei saisi olla mitään "prameempaa" iso telkkarikin luetaan pröytäilyksi :)
Meillä ei ollut varaa kun 600 euron tv:hen.
Emme edes ole köyhiä, mutta en IKINÄ laittaisi telkkariin tuhatta euroa! Meillä on ikivanha appiukolta joskus aikanaan kun yhteen muutettiin niin saatu putkitelkkari. Oli siis vanha jo silloin. Hyvin toimii.
Mutta sen sijaan ostin juuri muutama kk sitten koiran, se maksoi 1100e ja kaikkineen siihen on kulunut elokuusta lähtien rahaa n. 2000e.
Sitä voi aina valikoida mihin rahansa käyttää. Outoa on käyttää ne vähätkin rahansa niinkin turhaan kun telkkariin... Ja hullu on se joka ei ole rikas, mutta jonka mielestä 899e telkkarista ei ole paljon! Minun nettopalkkani on kuukaudessa 1009e enkä ikinä käyttäisi sitä kokonaan telkkariin, vaikka se periaatteessa säästöön meneekin kokonaisuudessaan.
Mä olen siis vähävarainen ja ostin vain 600 euron tv:n Ja koska mulla ei ollut varaa koiraan, en todella suostuisi maksamaan siitä 1000 euroa siitäkään niin ostettiin lapsille muu pikkulemmikki vain.
mitään jumalatonta telkkaria pönöttämään olohuoneen nurkkaan. Ja suhteessa kalliimpi ei ole kuitenkaan absoluuttisesti kalliimpi.
kun kaikkien ei tarvitse laittaa niitä olohuoneeseen. Sitä varten on telkkarihuone.
Maksoi 400€. Oltiin ajateltu pienempää mutta tuo oli niin halpa että oltaisiin säästetty vain muutama kymppi 21 tuumaiseen verrattuna.
Ja meillä ei edes ollut televisiota silloin kun joku vielä myi kuvaputkitelevisioita. (Ostettiin vasta kun lapset tulivat katseluikään, ei viitsitty maksaa televisiolupamaksua sitä ennen kun ei olisi ollut aikaa pahemmin katsellakaan.) Minä kun luulin että jos nykyään ostaa television, taulutelevisio on automaatio, ei hienostelua...
Maksoi 400€. Oltiin ajateltu pienempää mutta tuo oli niin halpa että oltaisiin säästetty vain muutama kymppi 21 tuumaiseen verrattuna.
Ja meillä ei edes ollut televisiota silloin kun joku vielä myi kuvaputkitelevisioita. (Ostettiin vasta kun lapset tulivat katseluikään, ei viitsitty maksaa televisiolupamaksua sitä ennen kun ei olisi ollut aikaa pahemmin katsellakaan.) Minä kun luulin että jos nykyään ostaa television, taulutelevisio on automaatio, ei hienostelua...
Aikalailla on hintaseurannasta jäljellä jos luulee että taulutelevisioon täytyy käyttää tonni. Onhan ne parhaat sitä hintaluokkaa, mutta paljon halvemmallakin saa.
(Eikä myöskään koskaan käyttäisi tonnia koiraan.)
Me ostettiin juuri vuos sitten lapsille sonyn 42 tuuman telkkari, maksoi alle 1000 euroa, muistaakseni 899 oli tarkka summa. Joten eipä noi nyt kauheesti maksa, joten kyllä niitä köyhempikin voi ostaa. Mun mielestä muutenkin käsittämätöntä toi ajatustapa että köyhällä ei saisi olla mitään "prameempaa" iso telkkarikin luetaan pröytäilyksi :)
Meillä ei ollut varaa kun 600 euron tv:hen.
Emme edes ole köyhiä, mutta en IKINÄ laittaisi telkkariin tuhatta euroa! Meillä on ikivanha appiukolta joskus aikanaan kun yhteen muutettiin niin saatu putkitelkkari. Oli siis vanha jo silloin. Hyvin toimii. Mutta sen sijaan ostin juuri muutama kk sitten koiran, se maksoi 1100e ja kaikkineen siihen on kulunut elokuusta lähtien rahaa n. 2000e. Sitä voi aina valikoida mihin rahansa käyttää. Outoa on käyttää ne vähätkin rahansa niinkin turhaan kun telkkariin... Ja hullu on se joka ei ole rikas, mutta jonka mielestä 899e telkkarista ei ole paljon! Minun nettopalkkani on kuukaudessa 1009e enkä ikinä käyttäisi sitä kokonaan telkkariin, vaikka se periaatteessa säästöön meneekin kokonaisuudessaan.
minä en ikinä laittaisi tuollaista summaa johonkin koiraan! Minusta tonni koirasta on paljon! Mutta tuollaisen summan voisin telkkariin laittaakin. Eli jokaisella meillä on omat kiinnostuksen kohteensa. En ymmärrä miten koira olisi jotenkin parempi kohde kuin telkkari?
mutta huomaat varmaan itsekin mikä ero siinä on että laittaako rahansa koiraan vai telkkariin... Vai etkö huomaa?
2800€, mutta on meillä niitä isoja telkkareitakin muutama..
sillä perusteella mikä eniten maksaa... Onhan se toki valintaperuste sekin, voi sitten naapureille kertoa että meidänpä telkkari maksoi 5000e... Hih.
No ei siinä, onneksi valitsemani rotu ei ollut tuon kalliimpi, 2800e hintaiseen koiraan olisin joutunut säästämään kolme kuukautta melkein koko palkkani, nyt sain koirani yhdestä palkasta ostettua.
Mutta kyllä saisi lottovoitto tulla ennen kun minä tuhlaisin 1000e telkkariin, tai ostaisin jopa useamman kuin yhden telkkarin! Siinä vaiheessa toki jos ei ole mitään väliä paljonko rahaa käyttää ja mihin, niin mikäs siinä, mutta niin kauan kun pitää vähänkin valikoida eikä ihan kaikkea voi saada niin hieno telkkari on ihan turha...
Jos ihan rehellinen olen niin en kyllä ihan ensimmäisenä lottovoiton saaneenakaan uutta telkkaria ostaisi. Kun tuo appiukon vanha kuvaputki-tv kerran vielä toimii...
Yritän tässä nyt siis vain sanoa että minun on hankala keksiä turhempaa asiaa laittaa rahansa kuin tv... Ja tässä ketjussa kun puhuttiin nimenomaan vähän vähempivaraisten teeveen ostosta kun sinun jolla on muutama iso telkkari ja kolme kertaa minun koirani hintainen koira. (vau, hyvä sinä!)
Meillä on hyvä ja iso tv, mutta ei se tarkoita ettenkö kävisi esim. lenkillä. Eikä se tarkoita etten tekisi mitään muuta kuin tuijottaisin telkkaria.
En siis edelleenkään ymmärrä miten esim. tonnin koitan ostaminen on hienompaa kuin tonnin telkkarin ostaminen?? Tai ylipäätään koiran ostaminen, maksoi mitä maksoi...
"köyhät". Siis sellaiset joilla ihan ok palkka, mutta kaikki rahat tuhlataan. Halutaan luksusta, ja sitten maristaan kun ei ole ruokarahaa. Ei kun sossulle. Ja sossut on ilkeitä, kun sieltä ei satalappusia satele. Heti kun luotoista vapautuu vähän rahaa, niin heti ollaan raflas tai risteilyllä ja tietenkin vähintään deluxen hytissä. Talvi yllätti, mistäs sais pikku mussukoille talvivaatetta. Mikään kirpputori tuotehan ei kelpaa, vaan on saatava reimateciä tms. Sama oravanpyörä jatkuu, jotenkin tuntuu että kotona on jäänyt rahan käyttö oppimatta.
Meidän perheen tulot 3000t kuussa ja kyllä, joudumme säästämään ylimääräisiä kuluja varten. Tilillämme on aina vähintään 1000e säästössä lääkärikuluja, talvirenkaita, hajoavia kodinkoneita varten.
Yritän tässä nyt siis vain sanoa että minun on hankala keksiä turhempaa asiaa laittaa rahansa kuin tv... Ja tässä ketjussa kun puhuttiin nimenomaan vähän vähempivaraisten teeveen ostosta kun sinun jolla on muutama iso telkkari ja kolme kertaa minun koirani hintainen koira. (vau, hyvä sinä!)
niin kyllähän silloin juuri siihen koiraan rahansa laittaminen on tuhlausta! Kuten tiedät, niin koiran pitäminen maksaa ja täytyy varautua mahdollisiiin lääkärikuluihin ym. Ei köyhällä ole sellaiseen varaa. Mutta kun ostat kerralla hyvän telkkarin, se yleensä kestää taas vuosia, eikä tarvitse enää sen oston jälkeen siihen rahaa laittaa, kuten koiraan.
Kuten joku jo aiemmin kirjoitti, köyhän ei kannata ostaa halpaa....
Kalliin rotukoiran ostaminen on periaatteessa ihan samanlaista brassailua kuin ison taulutelevision ostaminen.
kennelissä vastuullisesti kasvatetun kennelliittoon rekisteröidyn rotukoiran ottaminen ei ole brassailua vaan se on vastuullinen teko, ei tue mitään koiratehtailua sun muuta hämärätoimintaa.
viimisen päälle isot telkkarit ja vehkeet siellä tv-huoneessaan.