Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hesarissa juttu d-vitamiinista. suurin osa suomalaisista

Vierailija
31.10.2010 |

saa sitä liian vähän. mutta missään ei anneta arvoja kuinka paljon sitä pitäsi sitten saada. vähän ristiriitaista.

itse syön 60µg päivässä. ja lapset 20.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt vaan lukenut siinä hesarin jutussa. Googletapa.

Vierailija
2/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lukenut D-vitamiinin yliannostuksen haitoista? Ei muuten ole mitään pikkujuttuja!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen muistaakseni 50 mikrog ja lapset 25.

Vierailija
4/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka paljon - siihen ei ole yksiselitteista vastausta. Nain sanoi mulle yks erikoislaakarikin. Suositukset vaihtelee kansainvalisestikin tosi paljon. Suomessa esim. on pienemmat suositukset kuin usassa, vaikka jalkimmaisessa on valtaosin enemman aurinkoa (josta sita saa luontaisestikin).

Yliannostuksella on ennen peloteltu mutta kaytannossa se on tosi vaikeaa.

Itse otan 4X suositellun maaran.

Tasta aiheesta oli just toinenkin ketju palstalla.

Vierailija
5/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jotain virallisia suosituksia neuvolasta ja olikohan siinä lapsille suositeltu annos 5 mikrogrammaa (vai mikä tuo yksikkö on). Joka toisessa jutussa sanotaan että se on liian vähän ja toisaalla taas sanotaan että annostusta ei saa ylittää. Yritä siinä nyt sitten päätellä mitä noille pitäisi antaa :(

Vierailija
6/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä lueteltiin eri ihmisryhmät ja paljonko kullekin pitäisi d-vitamiinia antaa. Itse syön 50-75mikrogrammaa ja lapsille annan 20-25mikrogrammaa päivässä.

Vierailija
7/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin kannattaa huomioida jos juo runsaasti maitoa.

Vierailija
8/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on aivan pakko kommentoida...siis minä en noita tippoja muista noille lapsille antaa, en vaikka teksin mitä! Kaikkia jippoja on kokeiltu ja tuo ei vain onnistu.Se on häpeä tahra äitiydessäni, joka jo hymyilyttää terkkariakin neuvolassa o_O. Nyt kuitenkin käyn päivittäin täällä ja aina vilahtaa jonkin ketjun otsikossa tuo d-vitamiini ja tsadaa...muistan antaa tipat :D. Kiitos siis teille!! Olen kohta jo täydellinen äiti ;D!

Vierailija
9/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten toki huono neuvo, jos ne tipat pitää säilyttää jääkapin sisällä...

Mun on aivan pakko kommentoida...siis minä en noita tippoja muista noille lapsille antaa, en vaikka teksin mitä! Kaikkia jippoja on kokeiltu ja tuo ei vain onnistu.Se on häpeä tahra äitiydessäni, joka jo hymyilyttää terkkariakin neuvolassa o_O. Nyt kuitenkin käyn päivittäin täällä ja aina vilahtaa jonkin ketjun otsikossa tuo d-vitamiini ja tsadaa...muistan antaa tipat :D. Kiitos siis teille!! Olen kohta jo täydellinen äiti ;D!

Vierailija
10/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa huomata, että siinä ei ole ollenkaan lisättyä D-vitamiinia.

Sekin kannattaa huomioida jos juo runsaasti maitoa.

Vierailija
11/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten toki huono neuvo, jos ne tipat pitää säilyttää jääkapin sisällä...

Ja olen kokeillut muistilappuja...niiden kanssa käy niin, että ajattelen että " teen tämän jutun loppuun ja sitten annan tipat.." no en sitten muista enää koko asiaa, kun se astianpesukone on tyhjennetty ja olisi vitamiinien vuoro. Mutta täällä, kun asiasta kirjoittaa av-mamma niin syyllisyydentuntoisena pakottaudun hoitamaan asian heti :). Ja olen niiin tyytyväinen :)!

Vierailija
12/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin aikuisten tableteissa. Määrää en ole katsonut, mutta 100% lapsen/aikuisen päivän tarpeesta.

Vierailija
13/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lukenut D-vitamiinin yliannostuksen haitoista? Ei muuten ole mitään pikkujuttuja!!!

Meillä syödään 125mg/päivä ja lääkärit on käskeneet jatkamaan samaan malliin (myös lastenklinikan lastenlääkäri).

Vierailija
14/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset 25ug ja aikuiset 60-200ug, riippuen onko flunssaa tai muuta vastustyökykyä uhkaavaa.

Vierailija
15/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

te jotka syötte ja syötätte yli suositusten?

Vierailija
16/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme aika terveitä, flunssaa sairastamme äärimmäisen harvoin ja jos sairastamme niin lievänä.

Yliannostus vaatii todella suuria määriä d-vitamiinia ja jatkuvaa käyttöä. Puhutaan sadoista, jopa tuhannesta mikrogrammasta. Lääketiede ei taida tuntea kovin montaa tapausta.

Vierailija
17/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja farmaseutti neuvoi, että lapsille (4- ja 5-vuotiaat) Devitol-tipat ohjeistuksen mukaan (= 3 tippaa per nassu) ja lisäksi Multivita Junior pureskeltavat vitamiinitabletit (niissä on jonkin verran D-vitamiinia mukana).

Aikuisille Multivita-tabletti tai Multivita poretabletti (niissäkin on jonkin verran D-vitamiinia) ja lisäksi yksi D-vitamiinitabletti päivässä (Minisun-merkkisiä suositteli).

asiasta on varmasti monia eri käsityksiä, mutta Suomessa suositukset on tosiaan pienemmät kuin muualla maaiolmassa, vaikka talvisin auringon määrä on täällä olematon.

Näillä määrillä me on itse asiassa mentykin oikeastaan aina eikä sairastellas juuri lainkaan. Hyvää tuuria tietysti myös, mutta en tiedä, vaikka noilla vitamiiniasioillakin olisi jotain tekemistä asian kanssa.

Vierailija
18/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

D3 400 IE/IU vitamiinipurkissa. Montako tuo on mikrogrammoissa? Onko 40?

Vierailija
19/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpompaa ja halvempaa kuin ostaa niitä tippoja erikseen. Minisunit on niin pieniä ettei niitä voi vetää henkeen, lisäksi lapsista ne maistuvat hyvältä.

Vierailija
20/36 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaa ottaa helposti kun ottaa ne joka päivä samaan aikaan. Esim. aamulla heti kun herää/illalla viimeiseksi. Eli homman pitää olla ns. "rutiinia", samaan tapaan kun pesee hampaat aamulla&illalla ottaa D-vitamiinit tiettynä hetkenä päivässä.