Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki ei tajua, ettei lapsia voi kutsua joka paikkaan!!

Vierailija
30.10.2010 |

Tilanne on se, että hääkutsut ovat menneet perille ja nyt se helvetti onkin irrallaan :(

Pidämme lapsettomat häät, mutta omat lapsemme osallistuvat kirkko osuuteen sekä ruokailun ajaksi tulevat juhliin. (miehen kaksi tyttöä sekä oma tyttöni 4,7,8v)

Uskomatonta, että osa sukulaisistamme suoraan sanoi, ettei meidänkään lasten kuuluisi olla paikalla kerta ovat lapsettomat häät. WTF???

Ja tämä oli nätisti muotoiltu kutsuun, yhtään sylivauvaa ei ole.

Vaikka kuinka selitimme syyt miksi lapsia ei näihin juhliin tälläkertaa haluta, uskomaton kiukku alkoi.

Parille sanoinkin, että ymmärrämme täysin mikäli hoitajaa lapsille ei saada emme tietenkään loukkaannu mikäli niin kurjasti käy ettei ko pari pääse juhlimaan kanssamme.

Tähän totesivat vain ettei hoitajasta ole kyse vaan siitä etteivät he katso olevansa toivottuja vieraita mikäli kutsu ei tule myös lapsille!!!

Ensin mietimme ettei omatkaan osallistuisi, mutta mielestäni on perheemme kannalta erittäin tärkeää heidän olevan paikalla kun perhe yhdistyy ns virallisesti.

Miksi vain ei voi ihmiset käsittää, ettei yksinkertaisesti kaikki juhlat ole lapsille tarkoitetut.

huoh

Kommentit (227)

Vierailija
201/227 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsun häihimme ilman lapsia ja tajusivat paikan päällä olevansa ainoat joiden lapsia ei kutsuttu.

Kosto eli: olivat ainoat jotka ovat pitäneet lapsettomat häät itse.

Vierailija
202/227 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat osa perhettä ap!!!perheen takia mennään naimisiin!

Siis ap:n pitäisi kutsua kaikki maailman lapset, koska he ovat osa perhettä?????

Minun ymmärtääkseni ap kutsui oman perheensä lapset. Sen jälkeen hän valikoi, keitä halusi kutsua. Yksi serkku veti herneet nenään. Siis YKSI kutsutuista. Kaikki muut ymmärsivät. Pidättekö te ihan tosissanne serkkujenne lapsia perheenänne? Tärkeinä? Ostatteko joulu- ja synttärilahjat ja näette kerran kuukaudessa?

Minä näen serkkuani ehkä kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa. Tällöin olen siis nähnyt yleensä hänen lapsiaankin mutta nuorinta (nyt 2 vee) en ole nähnyt kertaakaan ja keskimmäinen (nyt 3,5 vee) olen nähnyt kerran. Emme ole läheisiä enkä rakasta serkkuani enkä hänen lapsiaan. En kutsuisi serkkuani häihini mutta jos kutsuisin, en kutsuisi hänen lapsiaan. Kutsuisin serkun vain siksi, että nuorena olimme läheisiä, siis nostalgisista syistä. Serkun lasten tilalle saisin kutsuttua kolme ystävääni tai muuta sukulaista.

Kutsuja päättää, ei muu suku eikä varsinkaan joku serkku. Jotenkin ymmärrän anopin tai äidin, jotka lisäksi saattavat vielä maksaakin häät. Mutta että joku kutsun saatuaan alkaa valittaa... Noloa! Eivätkö ihmiset omaa sen vertaa käytöstapoja, että kiittävät kutsusta ja toteavat, että emme tule? Mutta eeeiii, sen oman kultamussukan on saatava kutsu ja jos ei saa, niin siitä kuulee sitten koko maailma.

Seuraavan kerran kun kutsutte sen kultamussukan synttäreille porukkaa, niin toivon, että nämä hääparit, joita olette arvostelleet, ottavat mukaansa esim. koiran/kissan/mummon/kummilapsen, koska se kuuluu perheeseen eikä ilman sitä tulla ja koska synttärit ovat perhejuhla eikä ketään voida kutsua ilman rakkaitaan painolastina mukana...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/227 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän tuo ap:n perustelu ontuu, jos "juhlat ei ole lapsille tarkoitetut" ja muutama lapsi on kuitenkin mukana... Tietysti vieraat ihmettelevät tuollaisia selityksiä, olisi kannattanut jo etukäteen varautua näihin kultamussukoiden vanhempiin ja miettiä järkevä ja looginen syy sille, miksi lapsia ei ole kutsuttu, esim. tila rajoittaa vieraiden määrää.

Ja tietenkin omat lapset ovat häissä mukana, siitä ei ole kyse, vain ap:n huonoista perusteluista vieraille!

Itse en tuossa tilanteessa vieraaksi kutsuttana valittaisi, kiittäisin kutsusta ja miettisin ihan itsekseni haluanko osallistua ilman lapsia vai en.

Vierailija
204/227 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄÄ ON ENEMMÄNKIN SÄÄNTÖ KUIN POIKKEUS:

Kavereiden häihin EI oteta lapsia, jos sukulaisen häät niin silloin otetaan. Ja siis lähisukulaisen. Esim. sisaruksen. Serkkuja en kutsuisi edes omiin häihin ku ovat jo niin kaukaista sukua. :)

Ja tosiaan kyllä toopenpikin ymmärtää että kutsussa mainitut on kutsuttu. Ei muut. Jos lapsia ei mainita mutta ei ole varma saako ottaa mukaan niin silloin otetaan puhelin käteen ja kysytään hääparilta miten asia on. (kerran lähisukulainen kutsunut niin että pelkät nimet ja lapsia tai "perheineen" merkintää ei ollut vaikka tarkoittivat siis koko perhettä)

Vierailija
205/227 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo toisessa ketjussa kerroin niin silloin kun itse olin lapsi, oli tapana, että häihin kutsuttiin aina koko perhe. Vanhemmat osasivat kuitenkin ihan itse harkita, otetaanko lapset mukaan vai ei. Häihin ei yleensä otettu pikkulapsia ollenkaan ja kouluikäisistäkin vain ne, jotka osasivat varmasti käyttäytyä. Jos lapsia oli esimerkiksi 4-5, kuten monissa perheissä oli, he eivät koskaan olleet kaikki mukana, vaan vain 1-2 lasta.

Lastenhoito järjestettiin yleisesti niin, että suvun tai naapuruston lapset kerättiin jonkun luotettavan teinin hoitoon tai heitä hoiti vanhempi täti, joka oli päättänyt olla osallistumatta juhliin. Tätä pidettiin täysin normaalina järjestelynä.

Lapsuuteni kohokohta oli, kun pääsin noin 11-vuotiaana ainoana viidestä lapsestamme mukaan eräisiin tyylikkäisiin tanssihäihin, joissa naisilla oli pitkät puvut ja upeat kampaukset. Lapsia oli mukana vain muutamia siitä huolimatta, että kaikki oli kutsuttu.

Vierailija
206/227 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsun häihimme ilman lapsia ja tajusivat paikan päällä olevansa ainoat joiden lapsia ei kutsuttu.

Kosto eli: olivat ainoat jotka ovat pitäneet lapsettomat häät itse.

Kuka vielä tänä päivänä "kostaa"? Itsekin varmaan olet vielä lapsi?

Vierailija
207/227 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoituksenani ei ole moittia ap:tä tai muitakaan lapsettomia häitä haluavia. Jokainen tekee niin kuin parhaaksi katsoo.

Tämä ketju vain osoittaa selvästi meidän kulttuurimme piirteen: lapset eivät saa näkyä eivätkä kuulua. Lapset pitää eristää pois aikuisten oikeasta elämästä (sinällään monesti hyvä, kun kovin moni aikuinen ei osaa käyttäytyä aikuismaisesti juhlissa kun viina kiinnostaa eniten)...

Vierailija
208/227 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella perhekeskeisiä mieleipiteitä ketjussa. Mutta ehkä kamalin kuitenkin se, joka kertoi kostaneensa tuttavapariskunnalle lapsettomat häät.. En kyllä pystyisi!

Meillä häissä olivat paikalla sukulaisten lapset, kavereilla ei lapsia silloin vielä ollutkaan. Sukulaisten lapsia oli kohtuullinen määrä.

Kun lapset ovat mukana, niin silloin usein aikuisetkin lähtevät juhlista ajoissa, joka on tylsää, jos on suunnitellut bändiä yms juhlintaa loppuillalle. Nyt tuleviin veljeni häihin otan omat pikkulapset mukaan, mutta järjestän jonkun hakemaan heidät hyvissä ajoin nukkumaan.

Ja mielestäni apn lapset ja vieraiden lapset ovat eri "kastia" näissä juhlissa.

Vierailija
209/227 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en halunnut mitään parisuhteenhoitojuhlia, joissa tärkeintä oli pariskuntien yhteinen oma aika ilman lapsia. Muutaman kerran olen ollut lapsettomissa häissä, ja niissä oli kamalaa. Hääpari oli sivuseikka, jokainen puhui lapsista ja siitä, miten ihanaa on olla kerrankin ilman niitä yhdessä juhlimassa. Vähän viinaa ja rähinä alkaa. Kun lapset ovat mukana, harva ryhtyy huutamaan puolisolle huonosta seksistä tai syyllistämään siitä, että mies tuijottaa liian kauan vastapäisen naisen rintojen väliin.

Vierailija
210/227 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

periaatteessa olen sitä mieltä, että jokainen saa pitää tasan millaiset kutsut haluaa, mutta kyllä minustakin tuossa on ristiriita, että omat lapset ovat. Miksi siis vieraitten lapset eivät voi olla SAMAN AJAN paikalla.

Eli koska morsiamen mummu on häissä mukana, sinun tulee saada tuoda myös oma mummusi?

Koska morsiamen kaverit on paikalla, tulee sinun saada tuoda kaikki omat kaverisi = yhtä ontuva vertaus.

ENNENVANHAAN kyllä kuuluivat kun asuttiin kaikki sukupolvet saman katon alla!

Vierailija
211/227 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

te mammat jotka loukkaannutte lapsettomasta kutsusta, MIKÄ siinä on niin loukkaavaa? Sekö, että tajuatte silloin, että voisitte ehkä pikkuisen enemmän paimentaa jälkikasvuanne yleisillä paikoilla? Omatuntoko soimaa, kun muistatte ne ja ne juhlat, jossa saitte kiukkuisia katseita, koska ette laittaneet tikkua ristiin vaikka murupetterinne suunnilleen hajotti koko juhlapaikan?

Vai ettekö vaan enää osaa olla olemassa ilman niitä lapsianne? Olette vain niin täydellisesti hukkuneet mammalandiaan, että tilanne, jossa joutuisi olemaan jotain muuta kuin ensisijaisesti Äiti, aiheuttaa sietämätöntä ahdistusta?

Vierailija
212/227 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoituksenani ei ole moittia ap:tä tai muitakaan lapsettomia häitä haluavia. Jokainen tekee niin kuin parhaaksi katsoo.

Tämä ketju vain osoittaa selvästi meidän kulttuurimme piirteen: lapset eivät saa näkyä eivätkä kuulua. Lapset pitää eristää pois aikuisten oikeasta elämästä (sinällään monesti hyvä, kun kovin moni aikuinen ei osaa käyttäytyä aikuismaisesti juhlissa kun viina kiinnostaa eniten)...

Jos alat laajemmin vähän miettimään, elämän aikana ehtii juhlia niin monet juhlat, ettei yhdet lapsettomat hääjuhlat tunnu missään. Harva nimittäin varmasti lapsettomia häitäkään juhlii.

Niin, ja onhan noita muitakin juhlia. Varmaan tosiaan pikku joulujuhlat ja uuden vuoden juhlat ovat enemmän aikuisille tarkoitettu. Noitakin on kyllä lapsi versioitakin :)

Miten te voitte sanoa että lapset eivät saa näkyä tai kuulua!? Vaikka on paljon juhlia missä lapset ovat mukana. Se ettei ne pääse joskus häihin, ei tarkoita sitä että heidän pitää olla näkymättömiä.

Vierailija
213/227 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsun häihimme ilman lapsia ja tajusivat paikan päällä olevansa ainoat joiden lapsia ei kutsuttu. Kosto eli: olivat ainoat jotka ovat pitäneet lapsettomat häät itse.

Kuka vielä tänä päivänä "kostaa"? Itsekin varmaan olet vielä lapsi?

Apua. Ei kai näin lapsellista menoa enää ole missään?

Vierailija
214/227 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun perheeni", "minun perinteeni", "MINUN mielipiteeni...", "minun lapseni" ja kyse on toisten ihmisten häistä :D Ja kun faktaa tuli pöytään hääperinteiden erilaisuudesta, niin loppui tuo perinteisiin vinkuminenkin. Jäljelle jää vain minäminäminä ;)

Ja sitten vingutaan, että kyllä ap on todella itsekeskeinen.

Vierailija
215/227 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4.lle alle 6 vuotiaalle.

En todellakaan haluaisi olla tuttusi.

Luin juuri s.postia ja nyt käy niin ettei serkkuni ja hänen miehensä tosissaan ole tulossa, koska heidän 4 alle 6vuotiasta ei pääse mukaan juhlimaan.

Taisi tosiaan välit mennä kyseiseen serkkuun :(

Harmittaa tietenkin tälläinen, mutta emme voi tehdä poikkeusta yhdenkään perheen kohdalla sillä ei lapsia voi jaotella: niiden lapset ok, noiden ei.

Noh, eiköhän häät kuitenkin onnistu, toivottavasti ei tule enempää tälläista.

Ja joku sanoi tuskin ne kaikki 29 lasta tulisi, joo ehkä ei, mutta silti varmanakin ainakin 20-25 ja se on edelleen suurimäärä.

Kutsutteko te vieraita toiveina ettei ne kuitenkaan tule?

ap

Vierailija
216/227 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen näkökannasta asiaa katsotaan. Olet selvästi ihminen, joka ajattelee minun lapsen ja muiden kakarat. Musta serkkusi sanoi ihan oikeín. Muuten kommenttisi, ettei tänne kannata puhua, niin ei meidän tarvi olla samaa mieltä, kuin sinä. T. Äiti jonka omat lapset on 6v. ja 9v.

ihminen joka et ymmärrä, että häät ovat enemmän hääparin kuin sinun juhlasi.

Vierailija
217/227 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4.lle alle 6 vuotiaalle. En todellakaan haluaisi olla tuttusi.

Luin juuri s.postia ja nyt käy niin ettei serkkuni ja hänen miehensä tosissaan ole tulossa, koska heidän 4 alle 6vuotiasta ei pääse mukaan juhlimaan. Taisi tosiaan välit mennä kyseiseen serkkuun :( Harmittaa tietenkin tälläinen, mutta emme voi tehdä poikkeusta yhdenkään perheen kohdalla sillä ei lapsia voi jaotella: niiden lapset ok, noiden ei. Noh, eiköhän häät kuitenkin onnistu, toivottavasti ei tule enempää tälläista. Ja joku sanoi tuskin ne kaikki 29 lasta tulisi, joo ehkä ei, mutta silti varmanakin ainakin 20-25 ja se on edelleen suurimäärä. Kutsutteko te vieraita toiveina ettei ne kuitenkaan tule? ap

Serkku oli sanonut että lapsenvahdin järjestymisestä ei ole kyse, vaan he eivät halua tulla. Ja että eivät ole tulossa myöhemminkään mihinkään ap:n järjestämiin juhliin. Että kuka se tässä on välit poikki pistämässä?

Vierailija
218/227 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei luota minuun kasvattajana näkemättä lapsiani niin en taitaisi tulla.

Jos ap.n oletusarvo on, että kaikki muut ovat huonoja kasvattajia, paitsi hän itse niin millaiset välithän hänellä on näihin sukulaisiin ja tuttuihin?

Syyksi ottaisin mieluummin, että rajalliset tilat kuin että olette varmaan paskavanhempia ja ette kasvata lapsianne.

MIKSI muidenkin lapset eivät voi olla ruokailun ajan.

1. edelleen on eriasia jos omat 3 lasta ovat ruokailemassa kuin se, että lapsia olisi se 29 ja suurin osa alle 4vuotiaita. Siitä syntyy jo aikamoinen hälinä, kaikki lapset kun ei jaksa olla paikoillaan eikä todellakaan kaikki vanhemmat katso lapsiensa perään

2.Luota vanhempien arviointikykyyn: On muutama perhe, jossa TIEDÄN vanhempien vain istuvan ja hymyilevän vaikka omat kullanuput teksivät mitä tahansa---> muut paimentavat lapsia oman ruokailun lomassa

3:Juhlapaikka voi olla vaarallinen taaperoille jyrkkien portaiden vuoksi, siinä voikin sitten vanhemmat jättää ruokailun väliin ja vahtia ettei taapero loukkaa itseään.

4. Juhlapaikan tilavuus on myös rajana, ei ole mahdollista järjestää lapsille omaa leikkinurkkausta tms ja lähdetäänkö sitten rajaamaan ne hyvin läheiset ystävät pois, jotta saadaan paikalle niitä lapsia joita ei ole nähnyt kuin vilaukselta?

epäselvää?? Ja tässä nyt muutama perustelu valintaamme.

ap

Vierailija
219/227 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kolmen lapsen kotiäitinä kiljun riemusta, kun pääsen juhlimaan kavereiden kanssa vaikkapa häihin ilman lapsia. Kerrankin saa jutella oikein kunnolla, eikä juosta kamikaze -taaperon perässä vuorotellen miehen kanssa. Saa hakea ruokaa vain ja ainoastaan itselleen, saa syödä sen rauhassa, ottaa vain yhden lautasliinan, ei tarvitse metsästää syöttötuolia, saa ottaa alkoholia rauhassa ja voi juhlia ilman velvoitteita yömyöhään hyvässä saurassa. : ) Lähetä meille kutsu, me tullaan ainakin! [/

Lapsettomat häät olisivat varmin keino saada kaikki lapset kerralla hoitoon. =) Voi mikä nautinto.

Vierailija
220/227 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen MONESTI tässäkin ketjussa sanonut, ettei kyse ole siitä etteivät he SAA lapsenvahtia. Kuulema SAISIVAT kyllä, muuta eivät HALUA osallistua kerta ei ole heidän lapsensa tervetulleita.! Sanoi myös suoraan, että on turha kutsuja lähetellä yhtään mihinkään juhlaan.

Ymmärrän edelleenkin mikäli ei saa lapsenvahtia, se on surullista, mutta emme voi tehdä poikkeuksia. Ei olisi reilua muita perheitä kohtaan ja edelleen ne tilatkin ovat vastassa.

Joku vielä sanoo minun katkaisseen välit. WTF?? Pitäisikö minun siis ihan oikasti soitella ihan normaalisti? Joulukortin kyllä lähetän niinkuin ennenkin, lähetän myös kutsuja samoihin juhliin joita olemme aikaisemmin viettäneetkin yhdessä.

Jos joskus ottaa yhteyttä, en muistuttele tästä asiasta jos hänkään ei ota puheeksi. Jos ei kiinnosta ottaa yhteyttä, olkoon.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi