jokaiselle pienen lapsen äidille suosittelen
Robert S. Mendelshonin kirjaa How to raise a healthy child in spite of your doctor.
Kirjoittaja oli yksi Usan johtavista lastenlääkäreistä, joka ei tehnyt työtään dollarinkuvat silmissään, vaan halusi pistää lasten vanhemmat kontrolloimaan lastensa terveydestä.
Tämän opuksen luettuani on neuvolaan meno aivan eri luokan juttu. Menen sinne varmistamaan, että siellä tehdään työtä todella lapseni hyväksi, eikä toisteta iänikuisia lääkefirmojen sloganeita.
Kommentit (28)
hyväuskoinen, mutta en enää.
Tiedätkö, että meillä Suomessa käytetään solutonta poliorokotetta ja lähes tulkoon kaikkialla muualla on käytössä eläviä soluja sisältävä vastine. Tämän päivän polio sairastumiset ovat rokotelähtöisiä, koska itse tauti saatu lähes koko maailmasta kitkettyä. Eli kun sinä olet rokotettu erilaisella rokotteella, niin saatat silti sairastua polioon.
Tämän voi tarkistaa THL sivuilta myös.
että vaikka nettisanakirjan kanssa pärjää hyvin. Itse tilasin tuolta
http://www.amazon.com/Raise-Healthy-Child-Spite-Doctor/dp/0345342763
Paras nettiostos aikoihin!
Vinkki lapsen yöllä iskevään äkilliseen korvasärkyyn:
1. Odota 48 h ennenkuin soitat lääkärille
2. Helpota kipua, 2 tippaa lämmintä oliiviöljyä korvakäytävään. Öljyä voi laittaa joka toinen tunti. Suun kautta voi antaa nukkumisen helpottamiseksi 10 tippaa viskiä vauvalle ja 1 1/2 teelusikallista isommalle lapselle. Tämän voi toistaa tunnin päästä ja vielä kerran tunnin päästä, jos tarpeen. JA jos kipu jatkuu, anna parasetamolia.
3. Jos kipua vielä 48 tunnin päästä, mene lääkäriin. Ensin tarkistettava, ettei korvassa ole mitään sinne työnnettyä, tai ettei ole muuta traumaa, vaikka kovaa iskua.
4. Älä anna poistaa millään instrumentilla vahaa, äläkä itse myöskän poista!
5. Jos korvasta löytyisikin virus tai bakteeri infektio, niin antibiootin tarvetta ei yleensä ole. Vuosien aikana tämä lääkäri oli todennut, että korvat paranevat, vaikka lääkereseptiä ei ole noudatettu, eli syöty ohjeen mukaan. Lapsi on vain saanut turhaan antibiootteja. Onneksi tänä päivänä meillä Suomessa suhtaudutaan yleensä näin.
6. Jos lapsella on krooninen toistva keskikorvan tulehdus, niin kyse usein allergiasta tai jopa antibiootin aiheuttamasta immunologisesta syystä. Jos lääkäri suosittelee tympanostomiaa, älä suost ennenkuin olet saanut myös toisen mielipiteen. Ei ole tieteellistä evidenssiä, että toimenpiteestä olisi hyötyä, ennemminkin harmia.
Tässä linkki suomalaisen korvalääkärin artikkeliin
http://personal.fimnet.fi/laakari/hannu.tapiovaara/korvatulehdus.htm
poliorokotteesta voi saada polion. Soluttomasta ei. Siis turvallisempaa on rokottaa soluttomalla, jos silläkin saa kohtalaisen hyvän suojan.
olen minä saanut ihan samanlaiset ohjeet suomalaisilta lastenlääkäreiltä.
kysyä neuvolasta! Mikä on oikeasti hyöty? Usassa on äidit pistäneet nämä pediatrit koville ja haastaneet oikeuteen valmistajia. Osa valmistajista luopuneet tästä bisneksestä, loput taas lisänneet enemmän näitä ilmoituksia haittavaikutuksista. Mikä sekin jo sinänsä on hyvä juttu. Mutta kuka meistä nyt osaa edes kysyä mitään, kun itse ainakin olen kasvanut ilmapiirissä, että kaikki rokotteet ovat vain ja ainoastaan hyviä.
Pistän oman neuvolaterkkarin ainakin lujille asian suhteen.
eli tämä vahvistaa lukukokemusta lisää!
olen minä saanut ihan samanlaiset ohjeet suomalaisilta lastenlääkäreiltä.
on meillä Suomessa herätty vasta.
Tämä kirja on julkaistu ensi kertaa 1984, eli kirjoittaja on todella ollut aikaansa edellä tässäkin asiassa.
on muuten todella hyvää! Kun lapseni täyttää kohta vuoden, niin aion panostaa hänen terveyteensä käyttämällä mahd. paljon luomu peruselintarvikkeita. Kaikki luomun piirissä ei kuitenkaan ole sitä parasta mahdollista, tässäkin tarvitaan tutkimuksellista otetta.
Viskiä lapsille???
Enkä taatusti odota mitään, kun lapsella on hurjat kivut. Korkeintaan aamuun. Itselläni nimittäin oli äkillinen korvatulehdus +kuume viime jouluna, enkä voinut raskauden vuoksi ottaa Panadolia kummempaa kipuun. Minä, aikuinen ihminen, itkin kivusta jouluaattona päivystyksessä! Korva puhkesikin vähän.
Ja lapseni korvat vaativat viimeksi 3 kuuria ennen kuin paranivat ja toinen korva hänelläkin puhkesi hieman.
Ja minun korvassani on alentunut kuulo vanhojen puhkaisujen ja puhkeamisten vuoksi, joten en tosiaan ala leikkimään näiden hommien kanssa.
onkin päivän puheenaihe. Kyllä meitä on sitten viety, kuin pässiä teollisuuden kerätessä rahat talteen. Ostaja kuitenkin valitsee jatkossa, ehkä saadaan parempaa ja turvallisempaa ruokaa vielä. Tai sitten täytyy ostaa se oma lehmä ja peltotilkku!
Viskiä lapsille??? Enkä taatusti odota mitään, kun lapsella on hurjat kivut. Korkeintaan aamuun. Itselläni nimittäin oli äkillinen korvatulehdus +kuume viime jouluna, enkä voinut raskauden vuoksi ottaa Panadolia kummempaa kipuun. Minä, aikuinen ihminen, itkin kivusta jouluaattona päivystyksessä! Korva puhkesikin vähän. Ja lapseni korvat vaativat viimeksi 3 kuuria ennen kuin paranivat ja toinen korva hänelläkin puhkesi hieman. Ja minun korvassani on alentunut kuulo vanhojen puhkaisujen ja puhkeamisten vuoksi, joten en tosiaan ala leikkimään näiden hommien kanssa.
Tästä korvatulehdusasiasta vielä sen verran, että nimenomaan särkylääke auttaa siihen akuuttiin kipuun! Antibiootti alkaa joka tapauksessa vaikuttaa viiveellä, ja pahin kipu on ensimmäisinä päivinä, ja lisäksi tutkitusti n. 80 % korvatulehduksista parantuu spontaanisti. Tämä on suomalaisenkin lastenlääkärin mielipide. Meillä kyllä käytetään antibiootit, ettei vaan lapsi joudu tuohon 20 %, mutta ne haetaan vasta seuraavana päivänä, tai jos sattuu olemaan sunnuntai, sitä seuraavana. Lapsen korvien tilanteen seurannan kannalta on joka tapauksessa tärkeää, että lääkäri tsekkaa, onko niissä tulehdus vai ei. Mutta siis keskellä yötä kunnon särkylääkitys riittää! Ei se ole kivaa tuntitolkulla väsynyttä lasta istuttaa siellä päivystyksessäkään.
aloiteta antibioottia vaan tullaan tarkistukseen 2-3 päivän päästä ja katsotaan onko spontaanisti parantunut.
Näin meillä tehty jo kahdesti, antibioottia ei tarvittu, parani itsestään.
Yleensä kivuttomuus kertoo myös jo itsessään siitä, että tulehdus lievä ja hyvin tdnk paranee ilman lääkkeitä parissa päivässä.
Että mua ärsyttää kun lääketieteen vastustamisesta ja kaikenmaailman huuhaasta on tullut tollanen uskonto.
Nimim. seurasin vierestä, kun kaverin lapsi melkein kuoli pelkässä homeopaattisessa hoidossa.
pienestä syrjäisestä kylästä. Meillä oli pitkä matka lääkäriin, joten sinne ei turhaan menty.
Olin korvakierrelapsi ja korvaa hoidettiin kotikonstein särkylääkkeillä. Tuloksena toisesta korvasta melkein kuulo pois.
Hups vain. Korvatulehduskierre parani sitten ihan lääketieteellisesti kitarisaleikkauksella.
Vieläkin on voimakkaana ahdistavana mielikuvana ne hetket kun makasin vanhempien sängyssä ja katsoin keittiötä kun äiti puuhaili siellä ja se hirveä kipu korvassa.
päivystykseen. Eikä kyllä tarvinnut katua. Korvat oli niin pahassa kunnossa, että lääkäri ihmetteli, miten tuo lapsi edes kuulee enää mitään. Ja oli tosiaan aloittanut korvaitkut vasta muutama tunti aikaisemmin. Olisi varmaankin molemmat korvat posahtaneet rikki, jos olisin vain tupannut särkylääkkeitä pari päivää ja odotellut. Minulla itsellänikin kivut alkaa vasta sitten, kun korva on puhkeamiskunnossa.
Viskiä lapsille??? Enkä taatusti odota mitään, kun lapsella on hurjat kivut. Korkeintaan aamuun. Itselläni nimittäin oli äkillinen korvatulehdus +kuume viime jouluna, enkä voinut raskauden vuoksi ottaa Panadolia kummempaa kipuun. Minä, aikuinen ihminen, itkin kivusta jouluaattona päivystyksessä! Korva puhkesikin vähän. Ja lapseni korvat vaativat viimeksi 3 kuuria ennen kuin paranivat ja toinen korva hänelläkin puhkesi hieman. Ja minun korvassani on alentunut kuulo vanhojen puhkaisujen ja puhkeamisten vuoksi, joten en tosiaan ala leikkimään näiden hommien kanssa.
Tästä korvatulehdusasiasta vielä sen verran, että nimenomaan särkylääke auttaa siihen akuuttiin kipuun! Antibiootti alkaa joka tapauksessa vaikuttaa viiveellä, ja pahin kipu on ensimmäisinä päivinä, ja lisäksi tutkitusti n. 80 % korvatulehduksista parantuu spontaanisti. Tämä on suomalaisenkin lastenlääkärin mielipide. Meillä kyllä käytetään antibiootit, ettei vaan lapsi joudu tuohon 20 %, mutta ne haetaan vasta seuraavana päivänä, tai jos sattuu olemaan sunnuntai, sitä seuraavana. Lapsen korvien tilanteen seurannan kannalta on joka tapauksessa tärkeää, että lääkäri tsekkaa, onko niissä tulehdus vai ei. Mutta siis keskellä yötä kunnon särkylääkitys riittää! Ei se ole kivaa tuntitolkulla väsynyttä lasta istuttaa siellä päivystyksessäkään.
Että mua ärsyttää kun lääketieteen vastustamisesta ja kaikenmaailman huuhaasta on tullut tollanen uskonto. Nimim. seurasin vierestä, kun kaverin lapsi melkein kuoli pelkässä homeopaattisessa hoidossa.
Niin siis ainakin mulla oli pointti se, että kun se keskellä yötä aloitettu antibiootti ei auta heti siihen kipuun, vaan särkylääke. Ihan on kokeneelta lastenlääkäriltä saatu ohje, että yöllä annetaan särkylääkkeet, että lapsi saa nukuttua, ja seuraavan päivänä hakemaan antibioottia. Meillä kun oli korvakierre, saatiin reseptilääke Pronaxenia jo varmuuden vuoksi odottamaan seuraavaa kipua.
t. en muista millä numerolla kirjoitin mutta tästä asiasta
viskiä lapsille vaan ja vieläpä usean tunnin ajan kannattaa huudattaa ennenkun annetaan kipulääkettä. Hiton hyvän kirjan oletkin ap löytänyt!
vaan tervettä järkeä. Olemme niin medikalisoituneet, että terveen järjen käyttö on unohtunut. Itse lapsena KÄRSIN useita korvatulehduksista ja minua on ylihoidettu antibiooteilla. Nykyään kärsin silloin tällöin inhottavasta korvakäytäväntulehduksesta ja siihen olen monet korvatipat saanut. Paras hoito tähän mennessä on ollut pelkkä korvahuuhtelu 50/50, eli puolet etanolia, puolet vettä/NaCl. Lisäksi käytän kuiviin korvakäytäviin helokkiöljyä ja probolis on hyvä ja luonnollinen antibioottimainen apu myös.
ap
Nykyäänkään antibioottia.
Lisäksi, vaikka minun korvatulehdusten annettiin parantua "luonnollisesti", olen aikuisena sairastanut todella paljon pahoja tulehdustauteja, joihin olen tarvinnut antibiootit.
Terveisin se 60-luvulla syntynyt puolikuuro luomukorvatulehdusparantuja.
vaan tervettä järkeä. Olemme niin medikalisoituneet, että terveen järjen käyttö on unohtunut. Itse lapsena KÄRSIN useita korvatulehduksista ja minua on ylihoidettu antibiooteilla. Nykyään kärsin silloin tällöin inhottavasta korvakäytäväntulehduksesta ja siihen olen monet korvatipat saanut. Paras hoito tähän mennessä on ollut pelkkä korvahuuhtelu 50/50, eli puolet etanolia, puolet vettä/NaCl. Lisäksi käytän kuiviin korvakäytäviin helokkiöljyä ja probolis on hyvä ja luonnollinen antibioottimainen apu myös.
ap
taas yksi joka ei-toki-dollarinkuvat-silmissään tekee rahaa hyväuskoisilla luomuvanhemmilla.