Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten Tea lausui bruschettan?

Vierailija
28.10.2010 |

Entäs Partasen Hanna?

Alkoi kiinnostaa :)

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ciabatta? Lausutaanko miten? Ite olen sanonut "chapatta"... *odottelee ivanauruja*

Vierailija
42/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

60:lle ja 61:lle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausutaanko se vaan latte? Ei kai "oikeasti" niin kuin amerikkalaiset lausuu, latei?

Entä rooibos? Ei ole italialaista, mutta kuinka lausutaan?

Latte on latte, mutta lattehan tarkoittaa maitoa. Oikea muoto on caffellatte, joka lausutaan kaffellatte.

Vierailija
44/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa maissa lausutaan vieraskieliset nimet rohkeasti niin kuin omassa kielessä eikä asiaa hävetä.

syömään, niin kyllä minua kiinnostaa, miten ruokalajien nimet sanotaan oikeaoppisesti, kuten kieleemme vakiintuneet termit.

Sääli, että jotkut eivät ymmärrä eroa siinä, osaako lausua lainasanoiksi vakiintuneet sanat oikein vai osaako ääntää jotain somaliaa oikeaoppisesti. Italia nyt sattuu olemaan klassinen kieli, jonka sanastoa on lainattu lukuisiin tarkoituksiin, musiikin ja taiteen termistöstä yritysten nimiin.

Vierailija
45/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa maissa lausutaan vieraskieliset nimet rohkeasti niin kuin omassa kielessä eikä asiaa hävetä.

syömään, niin kyllä minua kiinnostaa, miten ruokalajien nimet sanotaan oikeaoppisesti, kuten kieleemme vakiintuneet termit.

Sääli, että jotkut eivät ymmärrä eroa siinä, osaako lausua lainasanoiksi vakiintuneet sanat oikein vai osaako ääntää jotain somaliaa oikeaoppisesti. Italia nyt sattuu olemaan klassinen kieli, jonka sanastoa on lainattu lukuisiin tarkoituksiin, musiikin ja taiteen termistöstä yritysten nimiin.

suomessa jotkut lainatut sanat on parempi lausua suomeksi. Niinkuin vaikka mousse, mousse on parempi kuin musse, koska foneettisesti se kuvaa paremmin. Musse on jotakin litteää, mousse kuohkeaa.

Vierailija
46/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se kroissant vai kruasaan? Tai Finnair? Onko se finair vai fineö?

Vierailija
47/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se trema eli 2 pistettä vokaalin päällä lausutaan sitten myös sinä vokaalina!

esim.

citroën -> sitroen (ei mikään sitroään jaiks!)

Vierailija
48/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nyt liity mitenkään lausumiseen, vaan tuohon useassakin viestissä esiin tulleeseen brassailuun ja kuinka hauskaa on, kun joku joskus mokaa siinä. Vuosia sitten eräässä yökerhossa viereeni tiskille tuli tosi tyylikäs pukumies, harmi vaan, että oli kerrassaan yököttävän itsetietoinen. Nenä pitkällä tilasi jotain juomaa pienessä pullossa ja hienon lasin tietty siihen tiskille. Kun alkoi tärkeän näköisenä kaataa juomaa lasiin, naama venähti, kun ei ollut älynnyt avata korkkia=D Mulla oli niiiiiiiiiiiiiin hauskaa siinä vieressä.

Taisi olla aikamoinen rakala kun eivat edes pulloa avanneet asiakkaalle. Kylla tassa sai nyt sinulle nauraa.

Vierailija
49/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mista keksit tuon "latein"?

Vierailija
50/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä olen lausunut sen 'brushetta' ihan saksalaisittain, kun sanan kirjoitusasu näyttää täysin saksalta, sch-äännehän on saksassa suhu-ässä.

Vierailija
51/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruschetta siis > brusketta Chianti > Kianti Valpolicella > Valpolitshella Limoncello > Limontshello carpaccio > karpatsho fettuccini > fetutshini pannacotta > pannakotta tiramisu > tiramisu pizza > pitsa Jos keksitte lisää, niin antakaa tulla. Bordeaux > Bordoo Côtes du Rhône > Kotdyron mousse au chocolat (suklamousse) > musoshokolaa (tai kai se sitten olisi suklaamuss) coq au vin > kokovää(n) quiche lorraine > kish loren ratatouille > ratatuij bouillabaisse > bujabes crème brulée > krem brylee

Vierailija
52/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitse osatakaan lausua kaikkea niin nuotilleen. Miksi pitäisi?

Vierailija
53/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nyt yleensä lausutaan sanat niin kuin ne kirjoitetaan, aika harva varmaan sanoo Finnairiakaan Finn- eöriksi Suomessa ollessaan.

Vierailija
54/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku tavallinen suomenkielinen sanoo esimerkiksi "emteevee". Kuulostaa turhalta hienostelulta! Vielä kymmenen vuotta sitten varsinkin vanhempi väki käytti noita ruotsalaisia aakkosia lyhenteissä.

Toinen mikä ärsyttää on "nuurdea" ainakin täällä Keski-Suomessa sanottuna. Kyllä meillä voi sanoa "nordea" niin kuin kirjoitetaan.

Sainpas avauduttua ja aika kauas tultiin bruschettasta.

Vierailija
55/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äskeinen

Vierailija
56/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tietenkään ole mitään pahaa lausua sanat oikeaoppisesti, mutta onpa nyt kamalaa jos lausuu jonkun bruschettan väärin. Ei kuulu ainakaan minun kuukausitaiseen ruokavaliooni. Tai cianti, viiniä en itse juo ollenkaan, joten ilman tätä ketjua olisin taatusti lausunut tuon chianti.

Vierailija
57/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Citroën siis tosiaan > Sitroen

Renault > Rönoo

Peugeot > Pösoo (mutta toi on kyllä itsestänikin paljon hauskempi ja normaalimpi lausua suomalaisittain, ero ääntämyksen ja kirjoitusasun välillä on liian suuri)

croissant > kruassaa(n)

ciabatta > tshabatta

ja siitä fettucinistä vielä sen verran, että itse asiassa se on niinku puolitoista t:tä suunnilleen. Pilkunviilajan vaan piti jotain sanomista löytää ;)

Vierailija
58/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiennyt, et tollee lausutaan toi meiän bilikan nimi oikeeoppisesti. Mä oon sanonu jotenkin: Renoolt tai jotain. NOLOOOOOOOOOOOOOOOO.

Vierailija
59/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaapa miten lausutaan Huyndai? "Hundai" vai "hyndai" vai jotain muuta?

Vierailija
60/80 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minä sen olen aina lausunut :)