Pidin äsken 10-v holdingissa yli tunnin!!! Help me!
Tuo poika on aina ollut kovatahtoinen. Nelivuotiaana hän huusi kuin sireeni ja kävi päälle. 6v täytettyään hän oppi hillitsemään itsensä. Hän on kerran vuodessa saanut raivokohtauksia. Ja tänään oli se ilta.
Poika tarvitsee 10 h unta yössä. Hän on jatkuvasti väsynyt, koska illalla lukee sängyssä salaa. Nyt klo 21.30 yllätin hänet lukemasta herätyskellon valossa ja takavarikoin kellon häneltä.
Poika suuttui ja tuli olohuoneeseen. Sanoin, että lasken kolmeen ja hänen tulee mennä sänkyyn. Ei mennyt.
Sanoin, että huominen koulun halloween-juhla on sitten poissa, jos ei mene. Ei mennyt.
Otin hänestä kiinni taluttaakseni, ja silloin poika kävi käsiksi.
Makasin hänen päällään siis reilun tunnin. Vedin kädet ristiin ja pidin ranteista. Jaloilla pidin kiinni hänen jalkojaan. Ensimmäiset 45 min poika taisteli vastaan. Yritti purra minua ja itseään. Veti minua hiuksista. Yritti sylkeä.
Minä koko ajan höpisin, että äiti rakastaa sinua, vaikka yrität satuttaa ja äiti pitää aina sinusta huolta. Toistelin, että ketään ei saa satuttaa, siksi pidän kiinni.
Välillä poika aina rauhoittui, mutta ei suostunut puhumaan mitään. Lopulta hän sanoi, että haluaa nukkumaan. Kysyin, aikooko hän satuttaa jota kuta, niin vastaus oli "ei tänään".
Poika on muuten ihan tavallinen poika. Kavereita hänellä ei paljoa ole, koska ei ole kovinkaan joustava. Viime aikoina meillä on ollut vain yksi kaveri ja on mahdollista, että hänen kanssa on vaikeuksia. Häntä on ekalla ja tokalla kiusattu, mutta ei tietääkseni sen jälkeen.
Voin tietysti soittaa perheneuvolaan, mutta epäilen, että he ottavat asiakkaaksi lasta, joka saa kerran-kaksi vuodessa raivokohtauksen. Kipeästi kaipaan siis neuvoja teiltä!
Olen jo monta viikkoa puhunut pojalle siitä, että hän tarvitsee unta, eikä ole fiksua valvottaa illalla itseään. Olen jo aikaisemmin sanonut, että otan häneltä herätyskellon pois,jos hän jatkaa salaa lukuaan. Tänä iltana sitten toteutin sen.
Kommentit (134)
Siis tarkoitan sen luonnetta?
Vai pitäiskö ennemminkin kysyä pidätkö lapsestasi?
Ja ilmaisetko sen miten?
Et myöskään mainninnut potkiko kovaa ja et edes tiedä olisiko lopettanut kun kävit itse käsiksi tunniksi!
Älkääkä te joilla on riehuva alle kouluikäinen please puolustako ap:n käytöstä koska a) 10 v ei käsitellä samoin ja b) poika riehusi viimeksi 1,5 vuotta sitten???!!!
Ap ei edes antanut sille mahdollisuutta rauhoittua vaan provosoi tilanteen äärrimäisyyksiin!
Ja sisarrusten kiusaaminen välillä ei ole epänormaalia käytöstä. Ei toki sallittavaa, mutta epänormaalia olisi jos sisarukset eivät tappelisi ollenkaan.
Tuo pomotus ts. valtapelikin kuulostaa ihan tutulta. Mä vaadin siinäkin kohteliaisuutta, eli tuon jos osaa pyytää kauniisti. Käskemällä ei saa mitään.
Mä uskon että teilläkin ristiriitatilanteisiin tulee hyvä ratkaisu, ja on tosi hieno juttu että etukäteen pohdit miten käyttäytyä tilanteessa. Ammattilaisien kanssa kasvokkain jutellessa saatat saada hyvää tukea ja tehokkaita neuvoja.
Mä tein joskus myös niin (kun poika kävi kimppuun, ei ne kohtaukset yhdessä yössä loppuneet mutta niiden voima ja kesto heikkeni) että silloin kun lapsi löi hampaat irvessä sanoin tiukasti ja kovaa kerran EI ja siirsin hänet kauemmaksi itsestäni, tönäisy kuulostaa pahalle mutta työnsin kauemmas. Sekin oli poikkeava käytös verrattuna entiseen, ja auttoi. Siirryin pois huoneesta ja jos tuli perässä vein takaisin ja toistin tarvittaessa. Kiinnipitäminen ei pidemmän päälle ollut ratkaisu. Meilläkin poika potki yhden haitarioven huoneestaan rikki, mutta ei saanut uutta tilalle. Itsehän sen rikkoi, olkoot avoimessa huoneessa. Katsotaan joskus tuleeko siihen tilalle ovea. (Jos joku pohtii että lapsella tulisi olla yksityisyyttä niin eihän jokaisella lapsella ole edes omaa huonetta, tuo talon päädyssä oleva soppi on kuitenkin omissa oloissaan muutenkin.)
Tsemppiä yhä!
10-vuotian kanssa pystyy keskustelemaan asioista.Onko isä mukana kuvioissa?Joku isäkaveri olisi varmasti pojalle kiva jos ei isää kuvioissa..siis on olemassa noita vapaaehtoisia jotka tapaavat lasta säännöllisesti=)
Itse hakisin apua koulupsykologilta tai perheneuvolasta.
Tuo pomottamisen lopettaminen vaatii sen että yksinkertaisesti et suostu siihen..varmasti jos lapsi saanut 10-vuotta sinut hyppimään niin kuin haluaa kun tarpeeksi jaksaa ärsyttää niin pompottamisesta on vaikea päästä irti,mutta kukaan muu ei rajoja lapselle voi asettaa kun sinä itse.Meilä on kaikki lapset 20.00 sängyssä vanhin 11-vuotias saa lukea 20.30 asti eli 30min ennen nukkumaan menoa jos aamulla 8.00 meno..muuten saa lukea niin pitkään kun haluaa ja kyllä 22 mennessä valot sammuu=)Meilläkin lapsi luki jossain vaiheessa liian pitkään ja aamulla oli kiukuinen,joten siksi tuo raja kun aikaisin kouluun meno.
Voisiko lapsesi olla hieman masentunut? Jotenkin vaan ajattelin kun kavereita ei oikein ole.
valvotuissa olosuhteissa ammattilainen.
t. Se ammattilainen
Sä teit niin kuin parhaaksi katsoit, ja tilannehan on nyt ohi.
Jos mun 10-vuotias poika tekisi noin, ottaisin korvasta kiinni ja taluttaisin takaisin sänkyyn enkä sanoisi muuta kuin että hyvää yötä.
Onko ammattilainen sitä mieltä, että lapsen pitää antaa lyödä ja potkia ja hajoittaa koko talo?
Ko.lapsi on jo yhden oven hajoittanut sijoiltaan paiskomalla.
ap
Tukitoimia pojalle heti! Niistä ei ole muuta kuin hyötyä. Jos lapsestasi ei erityisemmin pidetä koulussa, olisi hyvä selvittää miksi. Ja nuo raivarit viittaavat siihen, että painetta jostain syystä kertyy "kattilaan", olisi hyvä selvitää miksi ja mistä asioista. Lapset eivät itse osaa kertoa tai tunnistaa asioita, ja syy-yhteyksiä kuin aikuinen. Eristäytyminen on AINA huono merkki, joten puutu asiaan!
On naurettavaa, jos ei oma vanhempi voi ottaa lasta holding-otteeseen. Hienoa, että ap hoiti asian ja pohtii vielä jatkoakin.
T. Toinen ammattilainen
Kuka tahansa saisi raivarin tuollaisesta kohtelusta.
Kuka tahansa saisi raivarin tuollaisesta kohtelusta.
sängyn reunalle, silitelllyt hänen selkäänsä ja päätään ja laulanut unilaulun ja samalla hellästi ottanut lapselta kirjan kädestä, laittanut sen hyllylle ja sanonut hyvää yötä?
Jos lapsi tarttee tunnin kiinnipitämisen!
Kyllä on paskamaista että tilanne menee tollaseen, kiinnipitäminen on myös väkivaltaa jos se tehdään väärin.
Tuntuu varmasti kamalalle jos joku makaa sun päällä tunnin ja jauhaa rakastavansa.
Ja mikä ihmeen"en satuta tänään". Sinä annoit tilanteen loppua tuohon?
Surullista ettei sulla ole mitään muuta keinoa saada lapsi liikkeelle kuin ottamalla kiinni ja taluttaa. Ei ihme että lapsi siihen reagoi?
Miksi lapsi tarttee 10 tunnin yöunet?
Ei teillä taida olla äidilläkään kaikkia intiaaneja kanootissa.
Ja ihan näin meidän kesken: ehkä kannattaa miettiä, miksi lapsi haluaa lukea illalla sängyssä sen sijaan, että vie herätyskellon.
Voimia lapsellesi, hän tarvitsee niitä vielä moneen kertaan kanssasi.
On naurettavaa, jos ei oma vanhempi voi ottaa lasta holding-otteeseen. Hienoa, että ap hoiti asian ja pohtii vielä jatkoakin.
T. Toinen ammattilainen
sitoa toinen tunniksi "liikkumattomaksi"
Olin sen jälkeen kaksi kertaa käynyt sanomassa, että alkaa nukkumaan, koska on niin väsynyt ja että jaksaa mennä huomisiin juhliin.
Näin on siis tapahtunut jo monta viikkoa. Ensin silitellään, lauletaan ja toivotetaan hyvät yöt. Sitten palataan huomauttamaan, että nyt nukkumaan. Palataan uudestaan, ja taas uudestaan.
Pitääkö siirtyä uudestaan tähän rumbaan?
ap
sängyn reunalle, silitelllyt hänen selkäänsä ja päätään ja laulanut unilaulun ja samalla hellästi ottanut lapselta kirjan kädestä, laittanut sen hyllylle ja sanonut hyvää yötä?
luki hiljaa sängyssä klo 21.30? Sitten vanhempi menee ja takavarikoi kellon, miksi? Lapsi tulee olohuoneeseen ja aikuinen istuu päälle lässyttämään?
Oikeasti kenen 10v menee nukkumaan klo 21 tai ennen?
Minun neuvoni on että sanot nuku ja valot pois, kauhean väsynyt ei voi olla jos jaksaa sängyssä pimeässä lukea.
tämän täytyy olla trolli !
"Makasin hänen päällään siis reilun tunnin. Vedin kädet ristiin ja pidin ranteista."
Hakeudu hoitoon !
Kyllä minäkin saisin raivarit, jos vaikka mun mies tulisi sanomaan että lopeta nyt tuo lukeminen, ottaisi multa kirjan pois ja kun siitä suivaantuisin ja huitaisisin häntä kohti, kävisi päälle ja makaisi tunnin siinä hokien, että mä rakastan sua kovasti kulta...
Poika on usein äärimmäisen kauniskäytöksinen enkeli sen jälkeen, kun on käyttäytynyt huonosti. Onko se nyt häpeää vai mitä.
Samanlaisia joustamattomia ja pomottavia me olemme molemmat. Sehän tässä onkin se ongelma.
AP