Pidin äsken 10-v holdingissa yli tunnin!!! Help me!
Tuo poika on aina ollut kovatahtoinen. Nelivuotiaana hän huusi kuin sireeni ja kävi päälle. 6v täytettyään hän oppi hillitsemään itsensä. Hän on kerran vuodessa saanut raivokohtauksia. Ja tänään oli se ilta.
Poika tarvitsee 10 h unta yössä. Hän on jatkuvasti väsynyt, koska illalla lukee sängyssä salaa. Nyt klo 21.30 yllätin hänet lukemasta herätyskellon valossa ja takavarikoin kellon häneltä.
Poika suuttui ja tuli olohuoneeseen. Sanoin, että lasken kolmeen ja hänen tulee mennä sänkyyn. Ei mennyt.
Sanoin, että huominen koulun halloween-juhla on sitten poissa, jos ei mene. Ei mennyt.
Otin hänestä kiinni taluttaakseni, ja silloin poika kävi käsiksi.
Makasin hänen päällään siis reilun tunnin. Vedin kädet ristiin ja pidin ranteista. Jaloilla pidin kiinni hänen jalkojaan. Ensimmäiset 45 min poika taisteli vastaan. Yritti purra minua ja itseään. Veti minua hiuksista. Yritti sylkeä.
Minä koko ajan höpisin, että äiti rakastaa sinua, vaikka yrität satuttaa ja äiti pitää aina sinusta huolta. Toistelin, että ketään ei saa satuttaa, siksi pidän kiinni.
Välillä poika aina rauhoittui, mutta ei suostunut puhumaan mitään. Lopulta hän sanoi, että haluaa nukkumaan. Kysyin, aikooko hän satuttaa jota kuta, niin vastaus oli "ei tänään".
Poika on muuten ihan tavallinen poika. Kavereita hänellä ei paljoa ole, koska ei ole kovinkaan joustava. Viime aikoina meillä on ollut vain yksi kaveri ja on mahdollista, että hänen kanssa on vaikeuksia. Häntä on ekalla ja tokalla kiusattu, mutta ei tietääkseni sen jälkeen.
Voin tietysti soittaa perheneuvolaan, mutta epäilen, että he ottavat asiakkaaksi lasta, joka saa kerran-kaksi vuodessa raivokohtauksen. Kipeästi kaipaan siis neuvoja teiltä!
Olen jo monta viikkoa puhunut pojalle siitä, että hän tarvitsee unta, eikä ole fiksua valvottaa illalla itseään. Olen jo aikaisemmin sanonut, että otan häneltä herätyskellon pois,jos hän jatkaa salaa lukuaan. Tänä iltana sitten toteutin sen.
Kommentit (134)
Minä olin jo antanut pari kertaa takarajan lukemiselle. Ja lapsi oli väsynyt, sen näki silmistä. Perustelin, että olet väsynyt ja jotta jaksat mennä juhliin, niin tarvitset unta.
Kerrotko, kuinka monta kertaa näitä rajoja tulee asettaa? Pari kertaa monta viikkoa peräjälkeen ei ole tuottanut tulosta. Kuinka paljon lapsi saa vedättää illassa rajaa eteenpäin?
ap
joka tekee töitä vaikeiden ja väkivaltaisten nuorten kanssa. Ensin lähdetään siitä, että ei provosoida tilanteita. Ap provosoi tilanteen sillä, että nappasi kellon pois ja uhkasi seuraavan päivän juhlan. Tässä tilanteessa olisi pitänyt lähteä siitä, että lapselle annetaan vaihtoehto ja raja. Eli haluatko vielä lukea ja eikö uni tule. Kaikilla nimittäin se uni ei tule, vaikka kuinka menisi peiton alle. Varsinkin murkkuiän kynnyksellä tulee näitä ongelmia. Jos lapsi olisi halunnut lukea, olisit antanut rajan, mihin asti saa lukea. Sen jälkeen vasta kirja pois ja nukkumaan. Normaalilapsikin saa kyllä hepulit jos käskytetään. Esimurkku saa hepuleita myös ja tilannetta ei todellakaan helpota, että äiti syöksyy päälle makaamaan. Totta ihmeessä lapsi pyrittelee vastaan ja yrittää repiä, että pääsisi pois. Olen nähnyt paljon holdingia käytettävän vallan välineenä. Ensin provosoidaan tilanne siihen ja sitten kauhealla huudolla kääritään mattoon ja maataan päällä ja kauhistellaan, että hullu se on. Ensin olisi lähdettävä siitä, että tilanteita ei päästetä edes näin pitkälle.
ja joka päivä varsinkin haastavan lapsen kanssa. Ei käydä päälle.
Aina uudestaan ja uudestaan, joka ilta.
En moiti sinua, mutta tällaisisa tapauksissa meillä ammattilaisilla on mahdollisuus purkaa tilanne työnohjauksessa ja monesti niissä näemme sen, minkä virheen itse teimme, että tilanne liukui sellaiseksi kuin se meni.
Tiedän, että on vaikea olla suuttumatta ja varsinkin oman lapsen kanssa. Näitä meillä juuri on hoidettavana, koska vanhemmat ei kykene objektiiviseen ajatteluun. Eikä sitä voi vaatiakaan, koska tunneside on erilainen.
Mutta ota huomioon, että lapsesi on jo 10 vuotias. Ihan omien murkkulastenikin kokemuksella voin sanoa, että pikkuveljen kiusaaminen tuossa iässä ei ole epänormaalia, eikä kuvasta jotain suurta ongelmatilannetta. Jossain on annettava tilaa hengittää ja jossain kuunneltava.
Jos lastasi esim. kiusataan koulussa, voi lukeminen olla se keino, millä paetaan todellisuutta ja sitä, ettei tarvitse niitä asioita miettiä kun odottaa unta. Lapsellasi tulee hormoonimyrskyjä parin, kolmen seuraavan vuoden aikana. Et voi normaali äidistä irrottautumista ja auktoriteettien vastustamista hallita päällä makaamalla. Pojastasi on kasvamassa nuori, joka käyttäytyy kuin nuori. Siksi pyydän sinua miettimään näitä tilanteita etäältä.
Neuvoja tosiaan voit pyytää perhe-ja kasvatusneuvolasta. Samalla voidaan keskustella, onko lapsellasi ongelmia, joista sinä et tiedä mitään. Lapsi purkaa kotona koulussa kokemiaan ahdistuksia. Mieti, miksi lapsi ei voi kertoa niitä kotonaan vaan käyttäytyy aggressiivisesti.
Toivottavasti teillä ei tilanteet mene kovin monta kertaa tähän pisteeseen, sillä mitä teet sitten kun et enää pystykään makaamaan päällä. Otatko aseet avuksi vai mitä?
Holding on virallisesti hyväksytty keino väkivaltaan. Jopa pieniä lapsia pahoinpidellään muka holdingilla. Siitä on alettu jo luopua ja sitä kritisoidaan nykyään aika paljon. Valtaa on helppo käyttää tämän sanan alla.
Minä olin jo antanut pari kertaa takarajan lukemiselle. Ja lapsi oli väsynyt, sen näki silmistä. Perustelin, että olet väsynyt ja jotta jaksat mennä juhliin, niin tarvitset unta.
Kerrotko, kuinka monta kertaa näitä rajoja tulee asettaa? Pari kertaa monta viikkoa peräjälkeen ei ole tuottanut tulosta. Kuinka paljon lapsi saa vedättää illassa rajaa eteenpäin?
ap
joka tekee töitä vaikeiden ja väkivaltaisten nuorten kanssa. Ensin lähdetään siitä, että ei provosoida tilanteita. Ap provosoi tilanteen sillä, että nappasi kellon pois ja uhkasi seuraavan päivän juhlan. Tässä tilanteessa olisi pitänyt lähteä siitä, että lapselle annetaan vaihtoehto ja raja. Eli haluatko vielä lukea ja eikö uni tule. Kaikilla nimittäin se uni ei tule, vaikka kuinka menisi peiton alle. Varsinkin murkkuiän kynnyksellä tulee näitä ongelmia. Jos lapsi olisi halunnut lukea, olisit antanut rajan, mihin asti saa lukea. Sen jälkeen vasta kirja pois ja nukkumaan. Normaalilapsikin saa kyllä hepulit jos käskytetään. Esimurkku saa hepuleita myös ja tilannetta ei todellakaan helpota, että äiti syöksyy päälle makaamaan. Totta ihmeessä lapsi pyrittelee vastaan ja yrittää repiä, että pääsisi pois. Olen nähnyt paljon holdingia käytettävän vallan välineenä. Ensin provosoidaan tilanne siihen ja sitten kauhealla huudolla kääritään mattoon ja maataan päällä ja kauhistellaan, että hullu se on. Ensin olisi lähdettävä siitä, että tilanteita ei päästetä edes näin pitkälle.
muuta omituista kuin se että löi/potki. Löikö/potkiko kovaa vai oliko se vaan jotain kiukkuista huitaisua, sitä ap ei kertonut.
Mun mielestä suurin ongelma näyttäis olevan että poika on temperamenttisempi kuin äitinsä.
Ja tuo tunnin kiinipitäminen ja samalla lässyttäminen (=ärsyttäminen) on mun mielestä sairasta ja väkivaltaa! Ei helvetti!
Ja just tuollaista että sä kuvittelet olevasi joku täysvaltias jota pitää kunnioittaa tilanteessa kuin tilanteessa. Tottakai sua ei saa satuttaa, mutta et sä voi pitää poikaa tunnin väkisin ja samalla ärsyttää sitä kunnes se on niin väsynyt ja lannistunut että sanoo mitä vaan päästäkseen pois! Se kauna mikä siitä syntyy sua kohtaan ei unohdu. Ja kunnioitus sua kohtaan ei todellakaan kasva. Sä kiusasit lastasi epäreilusti (10 v ei ole enä mikään ihan pikkulapsi joka ei saa yhtään päättää asioistaan).
Sä yrität opettaa sille että väkivaltaa ei saa käyttää, mutta käytät sitä itse rakkaudeksi naamioituneena???
Poika luki kirjaa salaa ja jäi kiinni --> pelästyi ja suuttui kun keskeytit. Takavarikoit valon, mikä on ok. Pojan mielestä se oli epäreilua ja sinä jatkoit vain rangaistusten latelemista --> poika raivostui kun et edes kuunnellut häntä ja kävi käsiksi. Sun tehtävä (joka olisi pitänyt tehdä jo kun poika oli pienempi) on olla hyväksymättä sitä käytöstä alentumatta itse samaan. Sä voit ottaa kiinni lujasti, mutta satuttamatta ja taluttaa huoneeseen, mutta TUNNIN KIINNIPITÄMINEN SAMALLA ÄRSYTTÄEN ON JULMAA!
Kyse ei nyt kuitenkaan ole mistään ihan mahdottomasta pojasta jos saa raivareita kerran vuodessa???
Meidän pojat raivoavat taatusti useammmin kuin kerran pari vuodessa ja se on ihan hyväksyttävää kun se ei mene liian pitkälle. Ja se ei mene liian pitkälle kun saa joka päivä olla oma itsensä ilman täydellistä äitiä.
kuullostaa todella hurjalta....
antaa ihan luvan kanssa (ja kunnon valon) lukea vaikka tunnin?
Miks asioista täytyy tehdä niin hankalia?
Tai poista kaikki kiinnostavat kirjat pojan huoneesta äläkä mene tarkistamaan nukkuuko vai ei. Ei se unenpuutteeseen kuole.
muuta omituista kuin se että löi/potki. Löikö/potkiko kovaa vai oliko se vaan jotain kiukkuista huitaisua, sitä ap ei kertonut. Mun mielestä suurin ongelma näyttäis olevan että poika on temperamenttisempi kuin äitinsä. Ja tuo tunnin kiinipitäminen ja samalla lässyttäminen (=ärsyttäminen) on mun mielestä sairasta ja väkivaltaa! Ei helvetti! Ja just tuollaista että sä kuvittelet olevasi joku täysvaltias jota pitää kunnioittaa tilanteessa kuin tilanteessa. Tottakai sua ei saa satuttaa, mutta et sä voi pitää poikaa tunnin väkisin ja samalla ärsyttää sitä kunnes se on niin väsynyt ja lannistunut että sanoo mitä vaan päästäkseen pois! Se kauna mikä siitä syntyy sua kohtaan ei unohdu. Ja kunnioitus sua kohtaan ei todellakaan kasva. Sä kiusasit lastasi epäreilusti (10 v ei ole enä mikään ihan pikkulapsi joka ei saa yhtään päättää asioistaan). Sä yrität opettaa sille että väkivaltaa ei saa käyttää, mutta käytät sitä itse rakkaudeksi naamioituneena??? Poika luki kirjaa salaa ja jäi kiinni --> pelästyi ja suuttui kun keskeytit. Takavarikoit valon, mikä on ok. Pojan mielestä se oli epäreilua ja sinä jatkoit vain rangaistusten latelemista --> poika raivostui kun et edes kuunnellut häntä ja kävi käsiksi. Sun tehtävä (joka olisi pitänyt tehdä jo kun poika oli pienempi) on olla hyväksymättä sitä käytöstä alentumatta itse samaan. Sä voit ottaa kiinni lujasti, mutta satuttamatta ja taluttaa huoneeseen, mutta TUNNIN KIINNIPITÄMINEN SAMALLA ÄRSYTTÄEN ON JULMAA! Kyse ei nyt kuitenkaan ole mistään ihan mahdottomasta pojasta jos saa raivareita kerran vuodessa??? Meidän pojat raivoavat taatusti useammmin kuin kerran pari vuodessa ja se on ihan hyväksyttävää kun se ei mene liian pitkälle. Ja se ei mene liian pitkälle kun saa joka päivä olla oma itsensä ilman täydellistä äitiä.
Äiti on omalla esimerkillään saanut aikaan sen, että lapsi reagoi niin kuin tekee. Tuollainen käskytys, ärsyttäminen, päällä makaaminen ja korvaan lässyttäminen tuntuvat kenestä tahansa pahalta.
Lapsi oppii, että äidin rakkaus on sama asia kuin julma väkivalta. Ehkä perheessä eniten tarvitsee apua äiti, joka ei kykene olemaan vanhempi vaan mieluummin makaa yöpukuisen lapsensa päällä puhumassa rakkaudesta. (huomaakohan kukaan, miten viimeisen lauseen voi ymmärtää hyvin monella tavalla)
taatusti nukahtaa jos on väsynyt. Mutta menisin kyllä jollekin ammatti-ihmisen juttusille koska jos tätä jatkuu niin jossain vaiheessa se olet sinä siinä holdingotteessa. Eikä siihen mene montaa vuotta.
Meillä tyttö sai eskarina ja ekaluokalla samantyyppisiä raivareita. Minäkin pidin kiinni, oli pakko kun lapsi yritti raastaa ja sylkeä päälle.
Raivarit vähenivät ja loppuivat kun aloin olla enemmän lapsen kanssa. En missään nimessä tunnusta aiemminkaan häntä laiminlyöneeni, mutta hän vain tarvitsi siinä kehitysvaiheessa erityisesti minun aikaani.
taatusti nukahtaa jos on väsynyt. Mutta menisin kyllä jollekin ammatti-ihmisen juttusille koska jos tätä jatkuu niin jossain vaiheessa se olet sinä siinä holdingotteessa. Eikä siihen mene montaa vuotta.
9-vuotiaani on myös sitä sorttia, että välttelee nukahtamista. Lukee vaikka aamuyöhön jos annetaan ja sitten päivällä on kuin nukkuneen rukous.
Mutta oikeesti joku perheneuvola vois olla hyvä jotta sinäkin oppisit jotain.
Teidän suhde kun ei oikein toimi. Mites pojan isä?
sanoo viilipyttygeenit omaava....
Tosiaan, olen kyllä aika rauhallinen, ja lasteni isäkin on. Ja lapsetkin :D vielä ;) kiukustuessaankin vaan mököttävät :D ja kun mökötys on ohi, menen huoneeseen ja puhutaan asia selväksi ja halataan ja pyydetään molemmat anteeksi
Taitaa olla mun onni että rauhallisuus on periytynyt :D......
T.se viilipyttygeenien omaava
moni arvostelee aloittajan toimintaa. Miksi? Mitä muuta vanhempi voi tehdä tällaisessa tilanteessa?
Kokemuksesta tiedän, ei yhtään mitään. Kunnioitettavaa on jo sekin, että pystyy pitelemään lasta tunnin itse hermostumatta. Pystyisitkö sinä?
Kaikki lapset ovat erilaisia. Rauhalliset tyynet lapset omaava ei voi millään käsittää, että joku toinen lapsi raivostuu todella helposti ja siinä ei puheet enää auta.
Yöunista, osa omista lapsistani "hyppi seinille" juurikin liian lyhyiden yöunien jälkeen. Sen vuoksi vain aivan poikkeuksellisissa tilanteissa (uuden vuoden rakettien katsominen tms.) joustimme nukkumaanmenoajasta. Joillakin lapsilla voi todella olla ihan tunnin lyhyemmistä yöunista kiinni, minkälainen seuraava päivä on..
joka tekee töitä vaikeiden ja väkivaltaisten nuorten kanssa.
Ensin lähdetään siitä, että ei provosoida tilanteita. Ap provosoi tilanteen sillä, että nappasi kellon pois ja uhkasi seuraavan päivän juhlan.
Tässä tilanteessa olisi pitänyt lähteä siitä, että lapselle annetaan vaihtoehto ja raja. Eli haluatko vielä lukea ja eikö uni tule. Kaikilla nimittäin se uni ei tule, vaikka kuinka menisi peiton alle. Varsinkin murkkuiän kynnyksellä tulee näitä ongelmia.
Jos lapsi olisi halunnut lukea, olisit antanut rajan, mihin asti saa lukea. Sen jälkeen vasta kirja pois ja nukkumaan.
Normaalilapsikin saa kyllä hepulit jos käskytetään. Esimurkku saa hepuleita myös ja tilannetta ei todellakaan helpota, että äiti syöksyy päälle makaamaan. Totta ihmeessä lapsi pyrittelee vastaan ja yrittää repiä, että pääsisi pois.
Olen nähnyt paljon holdingia käytettävän vallan välineenä. Ensin provosoidaan tilanne siihen ja sitten kauhealla huudolla kääritään mattoon ja maataan päällä ja kauhistellaan, että hullu se on.
Ensin olisi lähdettävä siitä, että tilanteita ei päästetä edes näin pitkälle.