Mitä minun tekemäni aborttipäätös kenellekään kuuluu
Miksi se on niin kamala asia sellaisille tuntemattomille ihmisille, joille asia ei oikeasti edes kuulu?
Miksi siitä tuomitaan, tuntematta syitä taustalla?
Kommentit (86)
Ilmeisesti kuuluu, kun täällä asiasta olet halunnut ihan itse kertoa.
Tarkoitin kyllä nyt lähinnä sitä päätöstä. Jos olen kertonut kokemuksesta vertaistuen ja kokemuksen näkökulmasta, kyseenalaistan päätöksen kyseenalaistamisen sen jälkeen kun asia on jo tehty. En tiedä ketä se hyödyttää huutaa "murhaajaa" ja "tuomiopäivänä jäät portin ulkopuolelle". Tai sittenkään, kun kukaan ei tiedä mitkä ovat ne syyt, joiden vuoksi aborttiin jouduimme päätymään. Miksi aihe on niin kipeä ulkopuolisille, että he näkevät oikeudekseen alentaa minut ali-ihmiseksi?
Itse olet omasta kehostasi ja elamastasi vastuussa, eivat mitkaan hihhulit. Ja sinun vastuullasi olisi ollut lapsi joka syntyi huonoon tilanteeseen, et olisi mitaan apua saanut nailta saarnaajilta.
Minusta sina juuri olet vastuullinen ihminen joka osaa ajatella vahan tata paivaa pidemmalle.
Jos jollakin on konkreettista tietoa niista "porteista" niin kaikki kortit sitten poydalle.
Nama "murhaajat" eivat itsekaan tieda kuinka monta alkiota heidan ruumiinsa on hylannyt.
Jos olet tuonut asiasi tänne keskusteluun, voinet silloin odottaa monenlaisia mielipiteitä.
Miksi se on niin kamala asia sellaisille tuntemattomille ihmisille, joille asia ei oikeasti edes kuulu?
Miksi siitä tuomitaan, tuntematta syitä taustalla?
Opettele käyttämään ehkäisyä! Abortti ei ole ehkäisykeino.
sen enempää tuomitsematta
Opettele olemaan tuomitsematta, tuomitsit juuri asiaa tietämättä AP:n tyhmäksi, ehkäisystä välittämättömäksi bimboksi, joka käyttää aborttia ehkäisynä.
Jos et tiedä AP:n ehkäisystä, on ehkä turha alkaa moralisoimaan.
Ensinnäkään se ei koske vain sua, kuten monet ajattelee.
Lapsi menehtyy.
Keho on muuten sun, mutta kohdussa oleva lapsenalku
"ulkopuolinen", ei mikä tahansa.
Eri asia on spontanni keskenmeno, mutta väkivalloin tehty keskeytys ei tunnu oikealta.
Ja syihin mitä oon kuullut niin Suomessa on hyvä sosiaaliturva, läheisistä saa apua, ja jos ei saisi,
yhteiskunta auttaa.
Loppujen lopuksi ne pari kolme vuotta on työteliäimpiä lapsen kanssa.
Anteeksi nyt että sanon suoraan...
puolustan lapsia.
Tuntuu oudolta että pientä lapsenalkua pidetään
kuin leluna jolla ei mitään väliä, lelun voi palauttaa kauppaan..
sen enempää tuomitsematta
Opettele olemaan tuomitsematta, tuomitsit juuri asiaa tietämättä AP:n tyhmäksi, ehkäisystä välittämättömäksi bimboksi, joka käyttää aborttia ehkäisynä.
Jos et tiedä AP:n ehkäisystä, on ehkä turha alkaa moralisoimaan.
En sanonut aloittajasta YHTÄÄN MITÄÄN. Opettele lukemaan ja YMMÄRTÄMÄÄN lukemasi!
myös vielä syntymättömiä. jossain vaiheessa tekosi muuttuu murhaksi
Kuulu kenellekkään. Turha syyllistäminen pois. On helppo olla esimerkillinen ja täydellinen, kunnes reality bites. Lähinnä lapsellista / noloa syyllistää naista varsinkin tietämättä tilanteesta mitään.
Vähän sama kun sellainen, jolla ei ole lapsia, neuvoo lapsenkasvatuksessa jne...
jos ei halua tuomiota, ihan riippumatta siitä, mikä asia on kyseessä. Olipa se sitten vaikka kynsilakan väri, niin joku tuomitsee sen, ja abortti on niin arka aihe, että siitä riittää mielipiteitä laidasta laitaan. Niin se vain on tässä maailmassa.
Kehotit opettelemaan ehkäisyn käyttämistä eli tulit sanoneeksi ettei ap osaa ehkäistä.
sen enempää tuomitsematta Opettele käyttämään ehkäisyä! Abortti ei ole ehkäisykeino.
Opettele olemaan tuomitsematta, tuomitsit juuri asiaa tietämättä AP:n tyhmäksi, ehkäisystä välittämättömäksi bimboksi, joka käyttää aborttia ehkäisynä. Jos et tiedä AP:n ehkäisystä, on ehkä turha alkaa moralisoimaan.
En sanonut aloittajasta YHTÄÄN MITÄÄN. Opettele lukemaan ja YMMÄRTÄMÄÄN lukemasi!
puuttua toisten asioihin vaikka omissakin olisi tekemistä. Monesti tarve ylentää itsensä alentamalla toinen.
Jos murhaat lapsesi, kuuluuko se mielestäsi kenellekään muulle? Mielestäni pienikin sikiö on jo lapsen alku ja abortti verrattavissa murhaan.
helppona ratkaisuna itselleni. Olin vasta tavannut tulevan mieheni, mutta meidän elämänmeno oli todella lapsellista touhua. Tänä vuonna tulee 10 v siitä kohtaamisesta. Ensi keväänä tulee 10 v abortista. Vasta muutamia vuosia sitten aloin ajatella koko abortti asiaa ja itkin silmät päästäni. Vuosi sitten olin raskaana ja abortti lapsi oli usein mielessäni. Otin selvää kehitysvaiheista ja tiedän nyt, että jo 7-8 vkoinen alkio tuntee kipua. Olen tehnyt asian kanssa paljon töitä, mutta loppuelämäni olen päätökseni kanssa. En tiedä millaista elämä olisi tänä päivänä, varmasti kuitenkin ihan erilaista. Olisin joutunut aiemmin aikuistumaan.
Aborttipäätöksen tekeville pitäisi saada kunnon keskustelutukea. On varmasti ihmisiä, jotka eivät välitä jatkossa tehdystä aborttista, mutta tiedän monta, jotka myöhemmin kärsivät asian tähden.
Jos joku kysyy ap:n tavoin asiasta, niin kyllä hän jollain tavoin itsekin miettii tekonsa syitä, muuten asia olisi vain ollut nipsnaps ja pois päivänjärjestyksestä. Jos taas ap haluaa antaa omalla esimerkillään tukea jollekkin samassa tilanteessa olevalle, niin olisin todella varovainen antamaan mitään ehdottomia vastauksia varsinkaan abortin puolesta. Kysymyksessä on kuitenkin lapsen henki, voitko ottaa vastuullesi epävarman päätöksen toisen puolesta?
JOS minulta tulevaisuudessa kysytään neuvoa vastaavassa tilanteessa, kerron omakohtaiset kokemukset sekä abortista että päätöksestä synnyttää. En kerro mitä pitää tehdä. Jokainen vastuussa omista päätöksistään.
Kyllä siihen saa kommentoida ja sitä kauhistella. Se ei kuulu sinulle, jos suren pienen ihmisen tappamista.
On aina parempi ratkaisu päätyä aborttiin, jos tietää ettei pysty lapsesta rakkaudella huolehtimaan kun synnyttää tänne lisää lapsia kärsimään. Lapset ansaitsevat rakastavan ja turvallisen kodin, se on heidän oikeutensa.
Liian moni ongelmainen ihminen päätyy äidiksi ja isäksi, koska kuvittelevat lapsen pelastavan heidät. Eihän se ole lapsen tehtävä eikä lapsi siihen pysty. Sitten lapset jäävätkin aikuisten alkoholi yms. ongelmien jalkoihin ja siitä on onnellisuus kaukana :(
yhteiskunnan velvollisuus on suojella kansalaisia
myös vielä syntymättömiä. jossain vaiheessa tekosi muuttuu murhaksi
Miten yhteiskunta suojelee esimerkiksi vanhuksiaan, jotka makaavat vaipoissaan laitoksissa, hyvä jos jotain suuhunsa saavat?
On aina parempi ratkaisu päätyä aborttiin, jos tietää ettei pysty lapsesta rakkaudella huolehtimaan kun synnyttää tänne lisää lapsia kärsimään. Lapset ansaitsevat rakastavan ja turvallisen kodin, se on heidän oikeutensa.
Liian moni ongelmainen ihminen päätyy äidiksi ja isäksi, koska kuvittelevat lapsen pelastavan heidät. Eihän se ole lapsen tehtävä eikä lapsi siihen pysty. Sitten lapset jäävätkin aikuisten alkoholi yms. ongelmien jalkoihin ja siitä on onnellisuus kaukana :(
isäni oli alkoholisti ja äitini 17 v saadessaan minut. lisäksi syntyi kaksi muuta. Olemme kaikki tänä päivänä oman elämämme menestyjiä ja kolme uutta lasta saanut alkunsa. Onneksi äitini ei tehnyt aborttia!!!
On aina parempi ratkaisu päätyä aborttiin, jos tietää ettei pysty lapsesta rakkaudella huolehtimaan kun synnyttää tänne lisää lapsia kärsimään. Lapset ansaitsevat rakastavan ja turvallisen kodin, se on heidän oikeutensa. Liian moni ongelmainen ihminen päätyy äidiksi ja isäksi, koska kuvittelevat lapsen pelastavan heidät. Eihän se ole lapsen tehtävä eikä lapsi siihen pysty. Sitten lapset jäävätkin aikuisten alkoholi yms. ongelmien jalkoihin ja siitä on onnellisuus kaukana :(
kun täällä asiasta olet halunnut ihan itse kertoa.