Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä minun tekemäni aborttipäätös kenellekään kuuluu

Vierailija
26.10.2010 |

Miksi se on niin kamala asia sellaisille tuntemattomille ihmisille, joille asia ei oikeasti edes kuulu?

Miksi siitä tuomitaan, tuntematta syitä taustalla?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä teidän armahdusta kaipaakaan. Kaipaan asiallisuutta keskusteluun! Ainoa, joka minut tästä armahtaa on minä itse. Samoin ainoa, joka minua rankaisee on minä itse. Siihen syyllistyn tarpeeksi päivittäin ja siitä terapiassa yritän opetella eroon.

Kuten sanottu, ennen kuin edes asiasta tiedetään mitään ja toista tuntematta ollaan valmiita tuomitsemaan. Minua tekee pahaa seurata toisten sydänjuuria myöten tuntemaa surua, kun kommentit menevät enemmän kuin asiattomuuksiin.

Se, että kertoo itselleen vaikeista tai hyvinkin intiimeistä kokemuksista ei oikeuta sanomaan mitä tahansa. Se taistelee sovinnaisuussäännöksiä, moraalisäännöksiä, eettisyyttä ja hyviä käytöstapoja vastaan. Minä en nyt sano, että häpeän heidän puolestaan, mutta olen oikeasti pahoillani.

Netti on näkymättömien hiekkalaatikko. Ilman aikuisten valvontaa.

Vierailija
42/86 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen tappamista muusta kuin erittäin painavasta syystä. Ja se syy on joko raiskauksesta alkanut raskaus tai äidin vakava sairastuminen raskausaikana. Ja tämä mielipiteeni on asiallinen. Jos asiallisella tarkoitat vain omia mielipiteitäsi myötäileviä vastauksia, et oikeen ymmärrä mitä asiallisuus tarkoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen tappamista muusta kuin erittäin painavasta syystä. Ja se syy on joko raiskauksesta alkanut raskaus tai äidin vakava sairastuminen raskausaikana. Ja tämä mielipiteeni on asiallinen. Jos asiallisella tarkoitat vain omia mielipiteitäsi myötäileviä vastauksia, et oikeen ymmärrä mitä asiallisuus tarkoittaa.

En missään nimessä. Sinulla on oikeus tuohon mielipiteeseen. Nyt järki käteen!

Esimerkkejä

a) Maija kertoo surevansa aborttia, johon on päätynyt erittelemättömistä syistä. Hän haluaisi kokemuksia miten selvitä.

ASIATON VASTAUS: "Sietääkin kärsiä lapsen taposta"

EPÄILYTTÄVÄ VASTAUS, JOTA SIETÄISI MIETTIÄ. SILLE ON VARMASTI AIKANSA JA PAIKKANSA: "Minä en hyväksy aborttia sitten yhtään"

b) Joku kysyy mitä mielipiteitä tai ajatuksia abortti herättää.

ASIATON VASTAUS: Jokaisen fanaattisen abortinvastustajan lapset saisi kuolla. TAI Jokainen abortintekijä joutaisi jäädä lapsettomaksi, lapset ottaa huostaan. Murhaajat!

Kaikelle on aikansa ja paikkansa.

Vierailija
44/86 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä. Sinulla on oikeus tuohon mielipiteeseen. Nyt järki käteen!

Esimerkkejä

a) Maija kertoo surevansa aborttia, johon on päätynyt erittelemättömistä syistä. Hän haluaisi kokemuksia miten selvitä.

ASIATON VASTAUS: "Sietääkin kärsiä lapsen taposta"

EPÄILYTTÄVÄ VASTAUS, JOTA SIETÄISI MIETTIÄ. SILLE ON VARMASTI AIKANSA JA PAIKKANSA: "Minä en hyväksy aborttia sitten yhtään"

b) Joku kysyy mitä mielipiteitä tai ajatuksia abortti herättää.

ASIATON VASTAUS: Jokaisen fanaattisen abortinvastustajan lapset saisi kuolla. TAI Jokainen abortintekijä joutaisi jäädä lapsettomaksi, lapset ottaa huostaan. Murhaajat!

Kaikelle on aikansa ja paikkansa.

Painoin vahingossa nappulaa liian nopeaan. Piti vielä lisätä, että osalle vastauksista sitä aikaa ja paikkaa ei löydy kuin ö-mapista. Se, että on erimieltä abortin eettisyydestä tai vastustaa sitä, ei ole asiatonta missää nimessä. Asiattomaksi se voi muuttua, kun ei olla lainkaan tilannesensitiviisiä. Asiatonta se on, kun heittäydytään älyttömyyksiin ja turvaudutaan herjauksiin.

Vierailija
45/86 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannesensitiivisyyttä. Nyt loppuu kirjoittelu tältä päivältä. Kirjoitushäiriöni pahenee väsyneenä.

Vierailija
46/86 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman pakottavaa syytä tehneelle, että hyväksyn hänen tekonsa. Jos hän kysyy mielipidettäni, minun on siis vaiettava tai kerrottava mielipiteeni. Koska valehtelemaankaan en ala. Valehteleminen ei ole asiallista tässäkään tapauksessa.

Vierailija
47/86 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman pakottavaa syytä tehneelle, että hyväksyn hänen tekonsa. Jos hän kysyy mielipidettäni, minun on siis vaiettava tai kerrottava mielipiteeni. Koska valehtelemaankaan en ala. Valehteleminen ei ole asiallista tässäkään tapauksessa.

Sitten on syytä vaieta sellaisissa tilanteissa, joissa mielipidettä ei ole varsinaisesti pyydetty tai joka selvästi aiheuttaa pahaa henkistä vahinkoa kysyjälle. Muuten jos tilanne sallii ja kertominen tuntuu tärkeälle, niin tokihan sitä voi sanoa.

Vierailija
48/86 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten hänen on hyväksyttävä myös mielipiteet, jotka eivät miellytä. Muutenhan ap olisi voinut suoraan sanoa, että haluaa vain tietynlaisia vastauksia.

Vierailija
49/86 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten hänen on hyväksyttävä myös mielipiteet, jotka eivät miellytä. Muutenhan ap olisi voinut suoraan sanoa, että haluaa vain tietynlaisia vastauksia.

Niin, minä tosiaan kysyin mielipiteitä. Sitä en liene kieltänytkään? Kysyin teiltä ja te vastaatte. Minä vastaan myös ja yritän esittää syventäviä näkökulmia abortista, vastausten eettisyydestä ja tavasta kirjoittaa niitä. Yritän kertoa, ettei maailma ole niin mustavalkoinen. Yritän saada jonkun kuulemaan niidenkin äänen, joita ei kuulla. Ja samalla haluaisin enemmän syvällisiä vastauksia abortinvastustajilta. Niitä on ollut ehkä vähän vähemmän. Enemmän on ollut toteamuksia, joita pidetään ainoastaan oikeina totuuksina.

Vierailija
50/86 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin selvää kehitysvaiheista ja tiedän nyt, että jo 7-8 vkoinen alkio tuntee kipua.

hermoston kehitysvaiheessa, että tuntee kipua. Kipusignaalit eivät 8 viikkoisella alkiolla kulje yhtään mihinkään, sillä hermosto ei ole kehittynyt, vaikka raajojen ja sisäelinten alut ovatkin muodostumassa. Muutenhan ei voitaisi tehdä myöhäisiä raskauden keskeytyksiä. Vielä vastasyntyneelläkin monet ärsykkeet tuottavat refleksin omaisesti itkun, esim. jokin pieni ilmakupla suolistossa tuntuu niin että itku laukeaa. Ilman, että vauva tietoisesti ajattelisi, että ai ai nyt sattuu. Joten nuo puheet siitä, että 8 viikkoinen alkio tuntisi mitään ovat täyttä höpöä.

Abortti sinällään on vaikea ja vakava asia, mutta tuollaisilla höpöjutuilla aiheutetaan tarpeettomasti pahaa mieltä. Olen itse kokenut keskenmenon rv 9 ja sekin oli minulle shokki. Siltikään ihmettelin tuttavaani, joka samoilla viikoilla sai km ja pohti itku silmässä, miten alkio on kokenut hirveitä tuskia. Hienotunteisuuttani en kuitenkaan sanonut, että tuossa vaiheessa puhutaan kuitenkin vain jakautuneista soluista. Meidänkin kuollut "vauva" oli vain epämääräinen möykky, josta juuri ja juuri saattoi hahmottaa, mihin pää olisi tullut. Edes selkeitä raajoja ei näkynyt vielä.

Vierailija
51/86 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin kuollut "vauva" oli vain epämääräinen möykky, josta juuri ja juuri saattoi hahmottaa, mihin pää olisi tullut. Edes selkeitä raajoja ei näkynyt vielä.

Vierailija
52/86 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nyt pääsen pohtimaan asiaa lisää teidän kanssanne. Joku sanoi tuosta aborttiin neuvomisesta, niin tahdon sanoa sen verran, että en kannusta siihen sen enempää kuin käskisin pitämään. Tämän koen hyvin vahvasti asian kanssa painiskelevan päätökseksi ja päätöksen pitää syntyä hänen tilanteensa pohjalta. Kokemuksestani voin kertoa toki sitten. Se perustuu subjektiivisuuteen, toimenpiteestä taas enemmän objektiivista tietoa.

Mitä tulee siihen, että pitääkö abortin tehneen vaieta, niin ei. Asia on tietyllä tapaa tabuaihe, siitä on saatava kuitenkin keskustella. Samoin koen vahvasti sen, että asiasta on voitava saada puhua niin ikään vertaistuen tasolla. Hyvin vahvasti moralisoin ihmisten kykyä leimata ja alentaa toinen murhaajaksi, huonoksi ihmiseksi, mitättömäksi, elämää, tulevaisuutta tai lapsia ansaitsemattomaksi abortin vuoksi. Samoin kyseenalaistan sen, että tehdään ynnäyksiä tilanteesta ja sen taustoista miettimättä, että jos asiat olisivat hyvinkin yksinkertaisia aborttejakaan ei tehtäisi.

Mitä tulee yhteiskuntaan ja sen tukiin, niin ei todellakaan riitä. Lapsiperheiden köyhyys on lisääntynyt hyvin dramaattisesti sitten -90 -luvun laman. Yhteiskunnan tuki lapsiperheellisille, myös työssäkäyville on riittämätön. Siksi taloudelliset syyt ovat hyvin painavat joillekin, jotka aborttiin päätyvät. Jos abortteja halutaan vähentää, niin yhteiskunnan pitäisi tulla jossain vastaan. Tukitoimenpiteet ovat riittämättömät, resurssit eivät pysty vastaamaan lapsiperheiden, etenkin niiden kaikkien huonommassa jamassa olevien tarpeita.

Vierailija
53/86 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äidin henki on vaarassa raskauden takia, voi olla pakko keskeyttää raskaus. Voiko tyhmempää kommenttia olla kuin tuo, että on hyvä ratkaisu tappaa syntymätön lapsi. Kyllä asia täytyy hoitaa jo ennen raskaaksi tuloa ja jos kuitenkin tulee raskaaksi, on otettava vastuu uudesta elämästä. Lapsi voi kyllä kasvaa tasapainoiseksi ihmiseksi muuallakin kuin biologisten vanhempien luona.

Vierailija
54/86 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äidin henki on vaarassa raskauden takia, voi olla pakko keskeyttää raskaus. Voiko tyhmempää kommenttia olla kuin tuo, että on hyvä ratkaisu tappaa syntymätön lapsi. Kyllä asia täytyy hoitaa jo ennen raskaaksi tuloa ja jos kuitenkin tulee raskaaksi, on otettava vastuu uudesta elämästä. Lapsi voi kyllä kasvaa tasapainoiseksi ihmiseksi muuallakin kuin biologisten vanhempien luona.

Haluan kuitenkin huomauttaa, ettei elämä läheskään aina ole niin yksinkertaista, että kaikki olisi "hoidettavissa ennen raskaaksi tulemista". Jos näin olisi, meillä ei olisi myöskään perheitä, joissa on psyykkisesti oirehtivia lapsia laiminlyönnin seurauksena, ei päihde- tai perheväkivaltaongelmia jne. Meillä ei olisi perheitä, joissa tukitoimet ovat tarpeen jopa päivittäisen selviytymisen kannalta.

Toinen kohta johon kiinnitän huomion on tuo vastuu. Tiedän, että mustavalkoisesti ajateltuna vastuuta on vain pakkoraskaus. Sitten jos asiaa joutuu tarkastelemaan syvemmin ja monelta eri tasolta, niin se ei enää olekaan vain sitä. Yllättäen voikin olla, että suurempi hyöty onkin abortista kuin raskauden jatkamisesta.

Voimme myös jossitella tuosta lapsen kasvamisesta tasapainoiseksi muualla. Tokihan sitä voi kasvaa. Niin ikään lapsi voi kasvaa turvattomissa oloissa muualla kuin biologilla vanhemmillaan. Lapsi voi oirehtia psyykkisesti "hylkäämisen vuoksi". Biolginen äiti voi joutua kärsimään kovista mentaalisista ongelmista adoption jälkeen. Perheen muut lapset oirehtivat adoptioon menetetystä siskosta tai veljestä, jonka vanhemmat antavatkin pois. Jos, jos, jos. Tai sitten kaikki meneekin aivan toisin. Jos, jos, jos. Vastuu on käsite, joka ei ole noin yksioikoista. Samoin ei voida luvata tai taata kenellekään hyvää elämää pakkoraskaudella tai abortilla.

Vierailija
55/86 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti on ihmisen tappamista. Se ei muuksi muutu, vaikka miten seliteltäisiin. Asia on täsmälleen niin mustavalkoinen. Ihminen on joko elossa tai kuollut.

Vierailija
56/86 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jo valmiiksi tiedät ettet pysty toteuttamaan lapsen oikeuksia on parempi päätyä aborttiin.

Elämän johon lapsi tulee ei tarvitse olla täydellistä mutta kuitenkin sellaista että pystyy tarjoamaan edes perustarpeet kuten rakkauden ja turvallisuuden.

Ruoka ja puhtaus hoituu kyllä yhteiskunnan toimesta vähävaraisille mutta rakkautta ja turvaa se ei pysty tarjoamaan.

Minä olen päätynyt aborttiin koska en pystynyt tarjoamaan lapselle näitä. Abortin vastustajat ovat kovasti murhaa huutelevia mutta kun heiltä kysyy joitakin asiallisia kysymyksiä aiheesta he eivät osaa huutaa muuta kuin murhaajaa.

Yleensä nämä huutelijat ovat alaikäisiä tai elämää elämättömiä musta-valkoajattelijoita joilla ei ole elämän tuomia harmaita sävyjä. Abortti ei ole murha, sen jokainen meistä tietää varmasti.

Vierailija
57/86 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on parasta antaa lapsi muualle. Lapsi kyllä voi kasvaa onnelliseksi ihmiseksi adoptio- tai sijaisvanhempien luona. Raskaaksi ei pidä tulla, mikäli ajatuksena on tuo: Aborttiin vain. Abortti ei voi olla murha, koska murha on oikeustieteellinen termi. Mutta tappo sen on ihan varmasti.

Vierailija
58/86 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on parasta antaa lapsi muualle. Lapsi kyllä voi kasvaa onnelliseksi ihmiseksi adoptio- tai sijaisvanhempien luona. Raskaaksi ei pidä tulla, mikäli ajatuksena on tuo: Aborttiin vain. Abortti ei voi olla murha, koska murha on oikeustieteellinen termi. Mutta tappo sen on ihan varmasti.

Onko mahdollista, että lapsi kasvaakin onnettomaksi sijaisperheessä? Onko mahdollista, että adoptioon antaminen koituisi erittäin suureksi haitaksi niille, jotka lapsen adoptioon antavat ellei lapselle itselleenkin? Onko mahdollista, että raskaaksi tuleekin vaikka sitä ei yrittämällä yritä?

Ei se adoptio autaaksi tee, ei edes se abortti. Ainoa, joka ei abortista "kärsi" abortin jälkeen on sikiö. Kärsimys jää ihmisille, jotka ovat hengissä.

Vierailija
59/86 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiseksi, samoin sijoitettu lapsi. Näin yleensä tapahtuu. Raskaaksi voi tulla jos on yhdynnässä. Jokainen sen tietänee. Ei se abortti ole autuaaksi tekevä asia. Kuka tahansa voi olla jossain elämänsä vaiheessa onneton. Pitäisikö siis jokainen sikiö abortoida? Miten niin sikiö ei kärsi? Kuka sen tietää? Eihän kukaan vaikkapa nukkuessaan tapettava välttämättä kärsi, mutta kuolee kuitenkin.

Vierailija
60/86 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiseksi, samoin sijoitettu lapsi. Näin yleensä tapahtuu. Raskaaksi voi tulla jos on yhdynnässä. Jokainen sen tietänee. Ei se abortti ole autuaaksi tekevä asia. Kuka tahansa voi olla jossain elämänsä vaiheessa onneton. Pitäisikö siis jokainen sikiö abortoida? Miten niin sikiö ei kärsi? Kuka sen tietää? Eihän kukaan vaikkapa nukkuessaan tapettava välttämättä kärsi, mutta kuolee kuitenkin.

aletaan vertaamaan nukkuvaan ihmiseen niin ollaan kyllä todella kaukana todellisuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi