Haimasyövästä toipuminen
Omakohtainen kokemus on, että haimasyövästä voi selviytyä kuten olen itse tehnyt. Kuusi vuotta sitten kärsin pitkästä flunssasta ja sanoin nuorelle lääkärille, että nyt selvität mikä minua vaivaa. Haluan tästä flunssasta eroon.
Seitsemän kertaa lääkäri kutsui minut laboratoriokokeisiin eikä osannut vielä sanoa mikä vaivasi. Olin pelaamassa sählyä kun puhelin soi perjantaina klo 16. Lääkäri totesi vain lyhyesti, että sinä olet vakavasti/kuoleman sairas ja nyt heti Pejakseen sairaalaan. Olin ymmälläni. Olinhan juuri pelannut tunnin sählyä ja olo oli mikä mainoin. Lääkäri kuitenkin vielä pyysi, että kaverini katsoisivat minun valkuaisini ja kysyi, että ovatko keltaiset, jolloin koko porukkka huusi yhteen äneen, no on! Ei muuta kun Peijakseen. En tiennyt vieläkään mikä minua vaivasi. Olin kuin h-moilanen. Lähdin Peijakseen kuitenkin vasta lauantaina. Ottivat aivan käsittämättömän määrän verikokeita. Sitten vaan kärrättiin osastolle. Maanantaina kirurgi tuli viereeni ja sanoi, että sappeni on tukossa eli luultavasti sappikivet ym. että joudun gastroskopiaan vai mikä lie. Kirurgi ja toinen lääkäri teki tutkimuksen (minä tajuttomana) ja kertoi herätettyäni, että ei minulla todettu mitään sappikiviä vaan haiman kasvain on tukkinut sapen ja että laitoittavat stuntin. Pääsin kotiin ja 3 viikon kirurgi soitti, että nyt heti tänne ja sinut leikataan ylihuomenna 31.12. (aattona). Menin kirurgin juttusille ja sain tietää sairastavani haimasyöpää ja että minulle tehdään whipplerin leikkaus - what! Kolme kirurgia leikkasi seitsemän tuntia; ottivat pois 2/3 osaa vatsalaukusta, puolet haimasta, koko sapen sekä pohjukaissuoli. Ei mikään pieni leikkaus siis. Toivuin loistavasti kuten epikriisissä sanotaan. Minulla oli kahdeksan erilaista letkua kiinni itsessäni kun heräsin. Sanoin kirurgirelleni, että yksi letku lähtee päivittäin ja sitten minä lähden kotiin. No ihan niin ei mennyt koska kahdeksantena päivänä kun lähdin kotiin lähti kaksi letkua samaan aikaan :). Olen täysin toipunut, voin hyvin ja elämä hymyilee. Olin vasta 45-v. kun minulla todettiin syöpä eli kyllä siitä voi toipua ihan täysin, paljon tietysti riippuu omasta elämänasenteestaan! Tsemmiä kaikille vaan!
Kommentit (55)
Hei, kysyit, missä ajassa toivuin tästä suuresta leikkauksesta. Olin siis tasan kahdeksan päivää sairaalassa ja sen jälkeen olin sairauslomalla 3 viikkoa. Lääkäri olisi kyllä määrännyt minulle 3 kk, mutta olin juuri aloittanut työt, joten s-lomaan ei ollut varaa. Palauduin täysin parin kuukauden kuluttua. Tsemppiä kaverillesi ja toivottavasti hän myös toipuu pikaavauhtia. :)
Hei,
kannattaisi ihan oikeasti muutta elämänasennettasi. Tuollaisilla ajatuksilla et aiheuta kuin ikäviä tunteita ympärilläsi.
Ei ollut kipuja eikä mitään muitakaan merkkejä, että olisin vakavasti sairas. Kannatta tehdä gastroskopia, kuten ne minulle teki, eli tähysti haiman ja löysi siten kasvaimen. Oli onni myötä ja nuori innokas lääkäri. Hyvää loppukesää sinulle.
Lääkäri otti minulta varmaan 100 eri verikokeita ja maksakokeet näytti yli 800 kun pitäisi olla alle 40 kuten muutkin maksa-arvot. Pyytäkäää lääkäri ottamaan gastroskopia eli tähystys vatsan kautta pohjukaissuoleen ja haimaan, sillä se minulta sitten vihdoin löytyi. Tomografiassa ei näkynyt mitään. Mukavaa kesänjatkoa.
ole niitä tauteja, joista selviää "omalla asenteella", vaikka miten olisi asennetta, niin se on niitä pahimpia tauteja joista voi onnella toipua. Suurin osa ei toivu.
Siksi lukijat, muistakaa mistä lähteestä näitä juttuja luette!
Ensinnäkin se on STENTTI, mikä sinne sappiteihin laitetaan, että se pysyisi auki. Sanaa Stuntti ei lääketiede tunne.
Leikkaus on Whipple, ei whippler.
Gastroskopiassa EI näe haimaa. Täytyy thehdä ERCP eli tehdään toki gastroskopia, jossa työnnetään katetri sappiteihin ja kuvataan ne varjoaineella. Tätä ei normaalissa gastroskopiassa tehdä.
Ja sitten asiaan:
Haimasyöpä
Haimasyöpä on haimasta lähtevä syöpä. Siihen sairastuu Suomessa joka vuosi noin 700 ihmistä. Yhdeksän kymmenestä haimasyöpään sairastuneesta kuolee viiden kuukauden kuluessa diagnoosin saamisestalähde?. Viiden vuoden kuluttua diagnoosin saamisesta enää 2,5 % potilaista on elossa. Haimasyöpään sairastumisen riski kasvaa iän myötä ja sen esiintymishuippu on noin 70 vuoden iässä. 95 % haimasyövistä on adenokarsinoomia. Jos syöpä alkaa haiman endokriinisestä osasta, sitä kutsutaan saarekesolusyöväksi. Sen oireet ovat erilaiset kuin muiden haimasyöpien. Saarekesolusyöpiä todetaan Suomessa noin 6–20 vuodessa.
Oireet
Haimasyöpä on usein alkuvaiheessaan oireeton. Myöhemmin voi esiintyä muun muassa kipua vatsassa ja selässä, laihtumista sekä ihon kellastumista. Joskus esiintyy myös ripulia ja oksentelua.
Tavallisimmat etäpesäkkeiden kohteet haiman adenokarsinoomassa ovat maksa, vatsakalvo ja keuhkot.
Tutkimukset
Potilaille, joiden epäillään sairastavan haimasyöpää, tehdään yleensä ensimmäiseksi ultraäänitutkimus. Mahdollisia tutkimustapoja on kuitenkin useita.
Hoito
Haimasyövän ensisijainen hoitomuoto on yleensä leikkaus. Pankreatikoduodenektomian eli Whipplen leikkauksen jälkeen haimasyövän viisivuotisennuste on noin 20 %, ja mahdollisesti jopa 40%, ellei tauti ole levinnyt imusolmukkeisiin. Jos koko syöpäkudosta ei voida poistaa, leikkauksella on mahdollista lievittää taudin oireita.
Kemoterapiassa voidaan haimasyövän kohdalla hyödyntää esimerkiksi fluorourasiiliä, kapesitabiinia ja gemsitabiinia.
Tämä ihan perus ruohonjuuritason faktaa haimasyövästä. Luulisi, että jos on tämän syövän käynyt läpi, että osaisi omasta sairaudestaan enemmän ihan perusteita kuin ap.
On äärimmäisen hienoa, että sinä selvisit!!! Valitettavasti omalla positiivisuudella ei nämä yhdeksän tapausta kymmenestä parannu syövästään vaan ovat kuolleita alle 5 vuotta diagnoosista.
Mikäli sinun asenteesi sinut paransi ja pystyt sillä auttaamaan muita haimasyöpäpotilaita, voit varmasto Nobelin lääketieteen palkinnon! Muuten tilastot ovat nämä.
Tämä ihan perus ruohonjuuritason faktaa haimasyövästä. Luulisi, että jos on tämän syövän käynyt läpi, että osaisi omasta sairaudestaan enemmän ihan perusteita kuin ap.
On äärimmäisen hienoa, että sinä selvisit!!! Valitettavasti omalla positiivisuudella ei nämä yhdeksän tapausta kymmenestä parannu syövästään vaan ovat kuolleita alle 5 vuotta diagnoosista.
Mikäli sinun asenteesi sinut paransi ja pystyt sillä auttaamaan muita haimasyöpäpotilaita, voit varmasto Nobelin lääketieteen palkinnon! Muuten tilastot ovat nämä.
Minulla kuoli jokin aika sitten ystävä haimasyöpään, kahden pienen lapsen äiti. Olen iloinen, että joku on selvinnyt taudista - meni sitten terminologia hiukan virheellisesti tai ei.
Olen luullut, että haimasyövästä ei juuri selviä, koska siihen ei sytostaatit auta ja todetaan yleensä niin myöhään.
Tietääkö muuten kukaan onko haimasyöpä perinnöllinen?
Minulla kuoli jokin aika sitten ystävä haimasyöpään, kahden pienen lapsen äiti. Olen iloinen, että joku on selvinnyt taudista - meni sitten terminologia hiukan virheellisesti tai ei.
Ilkeys ei toki ollut pääasiallinen asia, miksi vastasin. Mutta musta on äärimmäisen vastuutonta kirjoitella tällaisille palstoille ihan kaikkea virheellistä tietoa, etenkin sairauksista! Kuten varmasti tiedät, tietotaito anatomiasta, fysiologiasta tai yleensäkään lääketieteestä on täysin puutteellinen. Musta on hyvä, että asioita oikaistaan silloin kun kirjoitetaan ihan liirumlaarumia.
Kuten sanoin, on todella hienoa, että AP selvisi syövästä! Se on hyvin harvinaista, koska 5 vuoden kohdalla diagnoosista vain 2.5% potilaista on hengissä! AP saa olla todella kiitollinen.
selonteosta. Kirjoitin ne myös ylös, koska saatan tarvita....!
stuntista vai stentistä, Wipplestä tai Wippleristä ja siitä nähtiinkö se syöpä tai kasvain itse gastroskopiassa vai gastroskopian yhteydessä tehtävässä ERCP:ssä.
Toivottavasti et ole lääketieteen opiskelija (lääkäri tuskin olet), tulisi taas vaan johonkin arvauskeskukseen yksi täysin empatiakyvytön lääkäri potilaitten riesaksi.
Ei ollut kipuja eikä mitään muitakaan merkkejä, että olisin vakavasti sairas. Kannatta tehdä gastroskopia, kuten ne minulle teki, eli tähysti haiman ja löysi siten kasvaimen. Oli onni myötä ja nuori innokas lääkäri. Hyvää loppukesää sinulle.
Gastroskopia on on vatsalaukun tähystys jolla tutkitaan ruokatorvea, mahalaukkua ja ohutsuolen alkua. Ei siellä ole mitään "aukkoa" mistä skooppi saataisiin haimaa tähystelemään! Kas kun ette väitä että haimanne on tähystetty colonoskopialla peräaukon ja paksusuolen kautta... Voi tsiisus sentään!!
hienoa, että olet parantunut ja hienoa, että asenne on reipas... =)
kertoisitkos kuinka kauan leikkauksen jälkeen meni aikaa toipumiseen? isäni lähtee lähipäivinä ko leikkaukseen ja leikkaus lienee laajuudeltaan samaa luokkaa. kyseessä on vanha mies - tosin hyväkuntoinen ja elämänmyönteinen. jos saisin suuntaa ajasta, joka parhaimmillaan toipumiseen menee...
ja nimenomaan sappi hänelle häläröi ongelman suunnan. kun tiehyet tukkeentuivat, sappi tulehtui, samoin perna, munuaiset jne. nyt tulehdukset on hoidettu suurin osin ja leikkaus pystytään tekemään.
Syövästä selviää rahalla. tämä on fakta. Esimerkiksi noita nhl-jääkiekkoilijoita sairasttuu harva se päivä, mutta en muista yhdenkään kuolleen.
Saku Koivullekin oli kuin flunssan olisi sairastanut.
Vai oliko rahasta pulaa. Taisi muuten mennä juurikin haimasyöpään. Tosin Usassa syöpähoidot ei ole Suomen tasolla
Olet onnekas koska 90% kuolee 5kk sisällä haimasyöpädiagnoosista erään lähteen mukaan. Yleensä siksi että se löydetään niin myöhään. Tiedän erään joka taistelee mutta pahalta näyttää. Sukulaisellani taas sitä ei lähdetty edes hoitamaan koska oli jo niin pitkällä ja muitakin sairauksia, nyt odotellaan että milloin tulee aika täyteen. Siinä ei paljon elämänasenne enää auta.
Mutta onnea selviytymisestäsi, täytyy iloita niiden puolesta jotka siitä selviävät!
Menetin vaimoni elokuussa 2012. Kuolinsyy oli haimasyöpä, mikä oli todellinen pommi, koska potilasta hoidettiin keuhkosyöpää sairastavana. Asia on kesken ja tutkimme, missä vaiheessa selvä tuumori haiman alueella jäi huomioimatta. Asia vaivaa kovasti. Onnittelut parantumisesi johdosta!
Ihanaa lukea tällaista positiivista tarinaa. Alku kuulostaa niin tutulta - miehelläni epäillään haimasyöpää, ensi viikolla kaikki koepalavastaukset ovat valmiit, ja tulee lopullinen tieto kirurgisessa sairaalassa. Itse terveydenhuoltoalan ammattilaisena (ei lääkäri eikä edes valelääkäri) kyllä olen jo varma mistä on kyse. Kun tilanne on omalla kohdalla, ei ole ollut muuta mielessä kuin että kuuden kuukauden kuluttua todetuista tapauksista vain 1 kymmenestä on hengissä. Kun luin tarinasi, oli kuin auringon häivähdys olisi käynyt: ehkä onkin toivoa! Ainakin se antoi voimia ja uskoa. Kiitos kun olet jakanut tuon kokemuksen. Ja hyvää jatkoa sinulle.
ja vaan sairas ihminen sanoo noin kun sä : (