Lapsella vaikeuksia päiväkodissa, testeissä ei löydy mitään. Mistä kysymys? Apua!
Hei,
Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia sellaisilta perheiltä joilla on aivan normaali lapsi, mutta päiväkotiin mentyään päiväkodissa ilmeneekin ongelmia.
Meillä sellainen tilanne, että lapsi on ollut aivan normaali lapsi. Mitään huolenaihetta ei neuvolan ja lääkäreiden mukaan ole aiemmin ollut. Perhepiirissä on myös henkilöitä, jotka ovat ammateiltaan lääkäri ja ”lapsiasoiden” sosiaalityöntekijä. Hekään eivät pidä lasta millään tavalla poikkeavana.
Lapsen aloitettua päiväkodin, ensimmäisessä kasvatuskeskustelussa päiväkoti ehdotti meille, että lapselle hankittaisiin jonkinlainen diagnoosi.
Päiväkoti ei tarkemmin kertonut millaista diagnoosia tarkoittivat. Pk:n johtaja kyseli minulta, eikö lapsi ollut koskaan käynyt psykologilla.
Ei ollut koskaan käynyt kun ei ollut ollut mitään aihetta, lapsi on ja on aina ollut iloinen, tasapainoinen ja kaikin puolin terve.
Pk sanoi, että jos veisin hänet psykologille, saisin apua lapselleni, koska psykologi voisi tulla sitten mukaan keskusteluun ja evästää heitä, kuinka lasta tulee kohdella. Pk:n johtaja sanoi, että he voivat toimia muuten väärin lapseni kanssa. Päiväkodin johtaja sanoi myös että kyseessä on hänen mielestään valtakamppailu, jota he käyvät siis lapsen kanssa.
Pk:n johtaja ehdotti meille kaikki mahdolliset paikat joista voisimme hakea diagnoosia. Hän kyseli ”ettekö voisi saada diagnoosia siltä tai sieltä?”
Meille ei kerrottu tarkemmin lapsen ongelmista päiväkodissa. Mutta olimme lapsen kertomuksesta ymmärtäneet, että kaikki ei mennyt hyvin, koska lapsi oli haluton menemään uuteen päiväkotiin ja kertoi pelkäävänsä rajumpia lapsia eikä ollut vielä ehtinyt tulla tutuiksi heidän kanssaan (ei muistanut kaikkien nimiä). Mutta toisaalta päiväkodin hoitajatkaan eivät kaikki muistaneet lapseni nimeä.
(Olin ollut kerran puhelimitse yhteydessä päiväkotiin ja kertonut lapseni säikähtäneen sitä, että häntä oli raavittu jossakin leikissä kasvoihin ja kysynyt neuvoa miten lastani tässä tilanteessa voisi tuka. Tällöin puhelimeen vastannut hoitaja sanoi minulle, että syy on lapsessani ja että hänellä ei ole ollut kavereita koskaan aiemminkaan. Sanoin että se ei pidä paikkansa, että lapsellani on aina ollut kavereita ja meillä käy leikkimässä hänen kavereitaan ja uskon että hän saa nytkin kavereita kun ehtii tutustua muihin lapsiin.)
No, tämä yllättäen tässä ensimmäisessä kasvatuskeskustelussa tullut diagnoosin hakemisehdotus oli shokki meille vanhempina.
Haimme tietenkin apua, ensimmäiseksi neuvolasta, jossa keskustelin terveydenhoitajan ja psykologin kanssa meitä kohdanneesta tilanteesta ja siitä miten hakisimme apua lapselle ja mietimme että mitä apua voisi hakea.
Tässä vaiheessa päiväkodin johtaja kyseli, voisiko saada lapselleni kuitenkin diagnoosia neuvolasta tai jonkun henkilön neuvolasta päiväkotiin keskustelemaan lapsestani. Lupasin että hän saa olla yhteydessä neuvolaan asiantuntijaan, joka meidät tunsi. Kun kysyin tältä asiantuntijalta kuinka asia etenee, hän kertoi, että päiväkoti oli kutsunut hänet palaveriin, mutta hän tulee vain silloin, jos on tarkoitus keskustella lapsestani ja suunnitella yhdessä häntä koskevia asioita, niin että hän asiantuntijana esittää oman mielipiteensä lapsen tueksi. Hän kirjoitti päiväkodille meistä lausunnon, mutta kertoi että päiväkoti oli ollut siihen tyytymätön.
Sitten päiväkoti tarjosi meille yllättäen paperia allekirjoitettavaksi. Allekirjoitimme tämän päiväkodin kirjoittaman paperin, jossa todettiin että lapselle haetaan erityislastentarhanopettajaa päiväkotiin, koska lapsi ei muuten selviä päiväkodissa. Allekirjoitin paperin päiväkodin kehotuksesta.
Kerroin paperista neuvolassa. Tässä vaiheessa neuvola evästi meitä, että jos erityisresurssia haetaan, päiväkodin kanssa täytyy tehdä yhteistyössä suunnitelma mihin lapsi tarvitsee tukea ja tämän tuen toteutumista ja vaikutusta täytyy seurata. Neuvola oli sitä mieltä, että resurssia haettiin liian epämääräisesti ja hätiköiden. Neuvola evästi keskustelemaan päiväkodin kanssa.
Otin heti neuvolan ohjeiden mukaan yhteyttä päiväkotiin ja sovin keskusteluajan. Esitin neuvolan esittämät kysymykset. En kuitenkaan saanut niihin selviä vastauksia, vaan päiväkodin edustajat sanoivat, että minun ei kannattaisi yrittää etsiä tietoa mistään, ei missään nimessä mennä internetistä katsomaan mitään, eikä muutenkaan tehdä mitään asian suhteen. Kun kysyin mitä tämä käytännössä tarkoittaa tämä erityisresurssin hakeminen lapselleni, he sanoivat, että itsehän sinä sen paperin allekirjoitit.
Muutenkin päiväkodin vetäjä oli nyt kiusaantunut siitä, että olen ollut yhteydessä neuvolaan ja psykologiin. Olin tästä yllättynyt, koska luulin, että hän juuri haluaa että otan yhteyttä psykologiin jotta asiaa tutkitaan. Johtaja sanoi, että joka kerta kun minä soitan jonnekin, hänelle soitetaan sieltä. Että hän saa aina tietää jos puhun asiasta jonnekin. Hän sanoi että hänen velvollisuutensa on varoittaa minua, että kun psykologi testaa lapseni korttipakoillaan, tulokseksi voi tulla sellainen asia jota minun on vaikea hyväksyä. Kysyin tarkoittaako hän että lapseltani voisi löytyä jokin sairaus? Hän vastasi että tuloksena saattaa olla että vika onkin minussa lapsen äidissä. Tämä kuulosti äärettömän hyvältä ja helpottavalta vaihtoehdolta minun korvissani ja sanoin vilpittömästi että sellainen vaihtoehto, että tässä kaikessa olisikin kyse vain siitä että vika on minussa, olisi erinomainen tulos. He vaikenivat.
PK:n johtaja jatkoi keskustelua sanomalle minulle, että minä en luota häneen. Hän toisti sitä pitkin keskustelua, eikä keskustelu olisi edennyt ollenkaan, jos en itse olisi johdonmukaisesti käynyt läpi neuvolasta saamiani kysymyksiä, jota heille esitin. Tässä yhteydessä toinen päiväkotia edustavista henkilöistä kyllä avautui minulle yllättäen kertoen, että hänellä itsellään on kehitysvammainen lapsi jolla on myös ADHD. Hän kertoi, että yhteiskunta oli onnistunut kuntouttamaan hänen lastaan ja että minun tarvitsisi vain myös jättää tämä asia yhteiskunnan hoidettavaksi.
Hän kysyi minulta enkö luota yhteiskuntaan. Jätin vastaamatta tämän kysymykseen kun en ymmärtänyt sen asiayhteyttä.
Lopuksi pk:n johtaja totesi vain, että ei se sitten ollutkaan kysymys siitä että lapsi olisi käynyt valtakamppailua heidän kanssaan. He sanoivat että mitään aihetta tästä asiasta keskusteluun ei nyt ole, vaan vasta sitten kun erityislastentarhanopettaja aloittaa, kävisimme keskustelun tavoista jolla tukea lasta.
Käytimme lasta testeissä, myös psykologisissa ja niissä molemmissa todettiin lapsen olevan normaali ja ikäänsä vastaavalla kehitystasolla. Psykologi ylisti lasta kaikin mahdollisin positiivisin määrittein, empaattinen, sosiaalinen, avoin, luottavainen, rauhallinen, keskittymiskykyinen, älykäs. Olimme sopineet psykologin kanssa että hän tulee konsultoimaan päiväkotia, päiväkodin alkuperäisen ehdotuksen mukaisesti.
Sovinkin keskustelun päiväkotiin.
Koska meillä ei vieläkään ollut tietoa mihin asioihin päiväkoti näki lapseni tarvitsevan erityistä tukea, eikä mitä tuki käytännössä oli ja mitkä olivat sen tavoitteet, olin yhteydessä etukäteen sekä lastentarhanopettajaan että erityslastentarhanopettajaan ja sovin heidän kanssaan että he kertoisivat keskustelussa nämä asiat meille ja psykologille. Ja että keskustelisimme yhdessä psykologin kanssa miten lastani olisi paras tukea.
Halusimme erityisesti tietoa sen vuoksi että voisimme ohjata lasta kotona niin että hän pysyisi vastaamaan päiväkodin vaatimuksiin. Nythän emme niistä sen tarkemmin tienneet.
Tämä kauan odotettu keskustelu johon saimme neuvolan psykologin mukaan epäonnistui täysin. Psykologi hoiti tehtävänsä erinomaisesti mutta näytti siltä, että päiväkoti ei kuunnellut mitä hän sanoi.
Emme vieläkään saaneet selkoa lastani koskeviin kysymyksiin päiväkodista. Psykologi esitti oman arvionsa, mutta päiväkodin edustajat istuivat vain ihan hiljaa ja jättivät sen huomiotta. Psykologi sanoi, että ei ole koskaan törmännyt tällaiseen tapaukseen, että testien ja arvioiden mukaan näin sosiaalisella ja kyvykkäällä lapsella olisi ongelmia päiväkodissa (pelkoa, vetäytymistä, arkuutta?? ). Sanoin, että minua ihmetyttää mikä lapsella oikein on ollut päiväkodissa. Päiväkodin johtaja vastasi, että ”vika ei ole päiväkodissa vaan lapsessa”.
Tässä vaiheessa psykologi oli hyvin hämmästynyt. Hän yritti puolustaa lastamme sanomalla, että tekijä on ympäristössä, että lapseen vaikuttaa muiden lasten käyttäytyminen.
Mutta pk:n edustajat olivat vain ihan hiljaa eivätkä edes vastanneet psykologin esittämiin kysymyksiin (koskien mm. lapsen itsetuntoa päiväkodissa).
Kun yritin ottaa puheeksi asian johon lapsemme mielestämme tarvitsi tukea, pk:n johtaja totesi että ”kaikki samassa ryhmässä olevat lapsethan ovat yhtä kömpelöitä”. Mieheni kysyi mitä päiväkodissa voidaan tehdä lapsemme auttamiseksi? Pk:n johtaja vastasi että ei mitään, ”kaikki on jo tehty”.
Olimme hyvin hämmästyneitä, koska juuri tätä keskustelua oli odotettu. Tässä keskustelussa kahden asiantuntijan, päiväkodin oman uuden erityislastentahanopettajan joka oli saatu resurssiksi ja psykologin piti meidän kanssamme keskustella mahdollisista ongelmista ja sopia keinoista, jolla yhdessä voisimme tukea ja auttaa lastamme mahdollisimman parhaalla tavalla. Ja päästä siis ymmärtämään mitä ongelmat itse asiassa päiväkodissa olivat.
Päiväkodin johtaja sanoi, että lapsemme ei tule selviämään tavallisessa koulussa.
Mieheni oli järkyttynyt. Selitin päiväkodin johtajalle, miksi erityskoulu ei sopisi lapsellemme.
Psykologi oli samaa mieltä kanssani ja hän sanoi selvästi yksilöiden miksi tämä lapsi ei tarvitsisi erityiskoulua. Pk: johtaja jätti huomiotta psykologin kannan. Tilaisuus päättyi erittäin ahdistuneissa tunnelmissa ja kaikki lähtivät sanomatta edes näkemiin.
Lopuksi vielä lastentarhanopettaja kysyi meiltä annammeko luvan että päiväkodissa saa käyttää lastamme kohtaan fyysistä voimaa. Olin tyrmistynyt. Sanoin, että lastamme kohtaan ei ole koskaan missään tarvinnut käyttää fyysisiä voimakeinoja. Erityislastentarhanopettaja ja lastentarhanopettaja naurahtivat ja sanoivat, että ei meidän lastamme kohtaan ole tarvinnutkaan. He sanoivat että kysyvät tämän kaikilta vanhemmilta. Olin niin ihmeissäni siitä, että mikään keskustelussa ei mennyt edeltä sovitun mukaisesti että lähdin mitään sanomatta paikalta.
Yritin vielä soittaa päiväkodin erityislastentarhanopettajalle ja kysyä häneltä mistä oikein on kysymys. Hän oli vaitinainen, eikä uskaltanut sanoa mitään. Hän toteisi vain että kyllähän te vanhempana oman lapsenne tunnette.
Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia siitä, että asiantuntijoiden näkemykset ovat täysin ristiriitaiset?
Miten asiassa pääsee eteenpäin, jos lapsessa esiintyy ongelmia vain päiväkodissa ja asiantuntijat testeineen eivät niitä lapsessa olevia vikoja löydä?
Mistä tässä voisi olla kysymys?
Kommentit (124)
diagnoosin, ei toki neuvolan terkkarilta mutta neuvolalääkäriltä kylläkin. Neuvolalääkärit eivät kylläkään anna mitään ADHD tai AS-diagnooseja, ne ovat lastenpsykiatrian ja lastenneurologian alaisia juttuja. Mutta kyllä esim. astmadiagnoosin tai atopiadiagnoosin tai keliakiadiagnoosin voi saada neuvolasta, älkää nyt tähän juuttuko. Sitä paitsi isommissa kaupungeissa neuvolalääkäreinä voi toimia jopa ihan oikeita pediatreja ja samoin esim. äitiysneuvolalääkäri voi olla gynekologi, ei siis mitään virolaisia eurolääkärinalkuja. Eli kyllä diagnoosin voi todella saada myös neuvolasta.
ei kyllä ikinä ihan noin vain neuvolaan yhtettä ottamalla. Jopa ne keliakiat jne TUTKITAAN jumalauta ensin. Ei neuvolalääkäri voi niitä noin vain todeta puolen tunnin käynnillä.
Ja tosiaan jos jotain rankempaa diagnoosia haetaan, niin sitä edeltää pitkät tutkimukset ensin perustasolla ja sitten erityissairaanhoidon tasolla.
atopiasta, vaan jostakin käytöshäiriöstä.
Todennäköisesti sitten päiväkodin johtaja oletti että tälläkin lapsella olisi diagnoosi, jonka voisi soittamalla saada printattua sieltä keskussairaaltasta tai jostakin, neuvolasta tai entisestä päiväkodista soittamalla sinne (hän itse muuten soitti sinnekin, mutta ei löytänyt sieltä mitään tarvitsemaansa).
Hän on tekemisissä niin paljon erityislasten kanssa, että unohtaa välillä tavikset.
Eli se mikä on hänelle normaalia ei ole mielle ja päin vastoin.
onhan se selvä, että lapsi saattaa käyttäytytä isossa ryhmässä auktoriteettien vallassa ihan eri tavalla kuin kotona, vaikka olis lääkäri kylässä.
eihän kukaan koskaan ikinä voi uskoa, että omassa lapsessa voi olla vikaa, ei
Kyllähän sitä jokainen äiti on huolissaan omasta lapsestaan ja voi uskoa että jotakin vikaa voi löytyä.
Mutta se että asita ei päästä puusta pitkään. Se että jotakin vihjaillaan olevan ja pyydetään diagnooseja ja se että tutkimuksissa ei löydy mitään. Se laitta pään kyllä pyörälle, vaikka kuinka yrittäisi myöntää että itsessä ja lapsessa on vika. Kun apua hakee, niin todetaan että mitään vikaa ei löydy. Ja sitten kuitenkin koko ajan on jotakin takkua siellä pk:ssa.
en ymmärrä mistään mitään, mutta
Vierailija - 26.10.10 01:16
onhan se selvä, että lapsi saattaa käyttäytytä isossa ryhmässä auktoriteettien vallassa ihan eri tavalla kuin kotona, vaikka olis lääkäri kylässä. eihän kukaan koskaan ikinä voi uskoa, että omassa lapsessa voi olla vikaa, ei
Meillä kävi aikalailla samalla lailla. Pk hoitajat epäili ekassa keskustelussa vaimolleni ettei juuri päivähoidon aloittanut 3v. poikamme ole ihan normaali, tää tuli niin sanotusti puun takaa ja vaimoni romahti täysin.
Meillä on kuitenkin vanhempia lapsia ja kaikki ikävuositsekit neuvolassa ja lääkärissä oli pojalla ollu ok, itse en ollut huolissani. Vaimoni ei halunnut enää keskustella hoitajien kaa joten sovittiin että minä hoidan vast edes vanhempaintapaamiset joissa tuli just mm. tällasia pyyntöjä saadaanko videoida(vain poikaamme). Kielsin tietty kategorisesti kaikki toimenpiteet mitkä ei koske koko ryhmää.
Vanhempaintapaamisissa tein ystävällisesti selväksi, että heidän tehtävä on antaa parasta mahdollista hoitoa ja tukea lapsen kehitystä, ja meidän tehtävä on maksaa päivähoitomaksu. Sanoin myös, että olemme keskustelleet asiasta neuvolan psykologin kanssa niin kuin olimmekin. Pyysin erittelemään tarkasti pojan käytöstä ja kehitystä ja kirjoitin muistiinpanoja. Yllättäen pojan käytös muuttuikin "normaalimmaksi":) Hoitajat ihmettelivät kun vaimoani ei näy tapaamisissa, sanoin vain että oli työesteitä, lopulta he esittivät anteeksipyynnön vaimolleni!
En kyl välttämättä suosittele vaihtamaan päiväkotia ihan helposti. Ja kannattaa muistaa, että vanhemmat päättää kaikista testeistä ym. itse, ei kannata allekirjoitella mitä sattuu.
Hei sinä, meillä samanlainen homma. Kiitos vastauksesta!
Soitankin heti sinne päiväkotiin ja pyydän erittelämään tarkasti tilanteita jotka he näkevät ongelmana. Hyvä ohje. Ehkä se lopulta johtaa siihen että saan tietoa jota tarvitsen jotta voisin yrittää hakea oikeanlaista apua lapselle!
Viimeksi kun puhuin erityislastentarhanopettajan kanssa, hän pyysi lupaa keskustella kehden kesken psykologin kanssa (joka siis oli siinä keskustelussa ja tuli aivan yllätetyksi päiväkodin asenteesta).
Sanoin, erityisltolle nyt että joudun tässä tilanteeessa kieltämään keskustelut ilman meitä muiden asiantuntijoiden kanssa. Sen vuoksi koska meillä ei ole päiväkodin kanssa ollut yhtään kasvatuskeskustelua jossa olisi onnistuttu käsittelmään tätä koko asiaa. Tai kertomaan meille tarkemmin asiasta.
Erityislton tarkoituksena olikin vain kahden kesken painostaa psykologia muuttamaan kantansa. Erityslto sanoi, että hän ehkä saa tämän muuttaan mielensä.
Mutta mielestäni jokaisen asiantuntijan pitää tehdä oma arvio ja meillä on oikeus saada se. Ei käy että päiväkoti puhuu ilman meitä ja vaientaa muuiden asiantuntijoiden mielipiteet.
Apua siis yritän hakea, mutta se tuntuu mahdottomalta, kun pk ei kerro minulle mitään sellaista mihin kukaan taho tarttuisi ja ymmärtäisi että päiväkodissa on ongelmia!
Meillä samanlainen homma
Meillä kävi aikalailla samalla lailla. Pk hoitajat epäili ekassa keskustelussa vaimolleni ettei juuri päivähoidon aloittanut 3v. poikamme ole ihan normaali, tää tuli niin sanotusti puun takaa ja vaimoni romahti täysin.
Meillä on kuitenkin vanhempia lapsia ja kaikki ikävuositsekit neuvolassa ja lääkärissä oli pojalla ollu ok, itse en ollut huolissani. Vaimoni ei halunnut enää keskustella hoitajien kaa joten sovittiin että minä hoidan vast edes vanhempaintapaamiset joissa tuli just mm. tällasia pyyntöjä saadaanko videoida(vain poikaamme). Kielsin tietty kategorisesti kaikki toimenpiteet mitkä ei koske koko ryhmää.
Vanhempaintapaamisissa tein ystävällisesti selväksi, että heidän tehtävä on antaa parasta mahdollista hoitoa ja tukea lapsen kehitystä, ja meidän tehtävä on maksaa päivähoitomaksu. Sanoin myös, että olemme keskustelleet asiasta neuvolan psykologin kanssa niin kuin olimmekin. Pyysin erittelemään tarkasti pojan käytöstä ja kehitystä ja kirjoitin muistiinpanoja. Yllättäen pojan käytös muuttuikin "normaalimmaksi":) Hoitajat ihmettelivät kun vaimoani ei näy tapaamisissa, sanoin vain että oli työesteitä, lopulta he esittivät anteeksipyynnön vaimolleni!
En kyl välttämättä suosittele vaihtamaan päiväkotia ihan helposti. Ja kannattaa muistaa, että vanhemmat päättää kaikista testeistä ym. itse, ei kannata allekirjoitella mitä sattuu.
Kirjoitat mm.
...neuvolan erityitäti ei suostunut tulemaan....
Ap, en ole koskaan kuullut mistään neuvolan erityistädistä, sillä neuvolassa toimii yksi ja sama ihminen ja hän on terveydenhoitaja, hänen lisäkseen en tiedä ketään erityistätiä, ei ainakaan meidän neuvolassa ole.
Sitten ap, laitoit alkuun tietoa meille kaikille että olit allekirjoittanut paperin, kun johtajakin sanoi että itsehän olit allekirjoittanut luvan...ja kuitenkin taas luen;
Sinä ap: ...mutta sellaista paperia ei siis ollut, emme siis saaneet ja erityislto tuli
päiväkotiin ja on siellä nyt.
Tidätkö ap, että erityislastentarhanopettaja KELTO kutsutaan ryhmään silloin kun jotain lasta on syytä tarkkailla eli seurata asiantuntijan silmin.
Joskus seurataan koko ryhmää, sen toimivuutta tai muutamia lapsia kerrallaan.
Ap, aina vaan jaksat käyttää erityislastentarhanopettajan kohdalla että päiväkoti haluaa jne.
Miksi et tajua että lapsesi on päivähoidossa ryhmässä päiväkodin tiloissa.
Ei KELTOA haeta päiväkotiin vaan, lapsesi ryhmään, jossa on määrätty lapsilukumäärä kun taas koko päiväkodissa on ryhmiä joiden yhteenlaskettu lapsimäärä on suurempi kuin yhden ryhmän. Joskus on muitakin ryhmiä joihin tarvitaan KELTON apua, mutta aina ryhmä kerrallaan.
On paljon aukkoja ap:n kirjoituksessa eikä kaikki stemmaa aiempien sanomisiensa kanssa.
Kannattaa varmaan olla vastailematta enempää, sillä provoilija nauttii kun hän saa jotkut mukaansa näihin juttuihin, en ainakaan suo enää nautintoa hänelle kun en vastaile.
Hei,
Käytin tästä nimeä "erityistäti" koska ei ole syytä nimetä häntä tässä yhteydessä tarkemmin.
Siis mitään diagnoosipaperia ei tietenkään meillä ollut eikä sitä mistään saatu. Allekirjoitin päiväkodin kirjoittaman paperi, jossa he hakivat erityisresurssia eli tavoite oli tämän erityislastentarhanopettajan saaminen sinne päiväkotiin. Näin he minulle sanoivat. Ja niin paperissa luki.
Ja sinne hän sitten tuli. He saivat anottua hänet sinne. Ja hän tekee töitä monessa ryhmässä nyt. Tavallisiisa ryhmissä. Ei siinä erityilastenryhmässä jollainen siellä myös on.
Mutta nämä käytännöt poikkeavat näköjään eri paikkakunnilla ja alueilla. Sen vuoksi on turha niuhottaa niistä.
Ja jos olen saanut väärää tietoa päiväkodista, on hyvä että oikaisette että se ei ole tavanomainen käytäntö.
Taidat olla erityislastentarhanopettaja jota harmittaa kun joku kertoo täällä kuinka vaikeaa voi olla yrittää avoimesti ajaa lapsen parasta vanhempana?
Ja että jollekin voi paljastua että tilanne ei todellakaan ole niin yksisilmäinen kun mitä päiväkoti näkee. Muut asiantuntijat voivat olla aivan eri mieltä päiväkodin kanssa.
Se on raakaa peliä. Ja perheitä siinä ei näytetä säälivän. Eikä ymmärtävän.
Se on käynyt ilmi monen kohtalotoverin vastauksesta. Suurkiitos heille rakentavista neuvoista!
Luulisi että jos päiväkoti haluaisi todella parasta lapselle, he kertoisivat avoimesti vanhemmille eriteltynä ongelmatilanteet. Ne kertomalla vanhemmat ehkä onnistuisivat saamaan oikeanlaista asiantuntija apua. Niin kauan kun he eivät kerro meidän on mahdoton saada apua mistään. Ei riitä että sanon että päiväkoti kokee että lapsi tarvitsee apua/diagnoosin tms. He haluavat että kerro tarkasti mikä päiväkodissa on ongelma.
Miten voin kertoa kun päiväkoti ei osaa itsekään sitä kertoa?
ap
Lainaus:
Kirjoitat mm. ...neuvolan erityitäti ei suostunut tulemaan.... Ap, en ole koskaan kuullut mistään neuvolan erityistädistä, sillä neuvolassa toimii yksi ja sama ihminen ja hän on terveydenhoitaja, hänen lisäkseen en tiedä ketään erityistätiä, ei ainakaan meidän neuvolassa ole. Sitten ap, laitoit alkuun tietoa meille kaikille että olit allekirjoittanut paperin, kun johtajakin sanoi että itsehän olit allekirjoittanut luvan...ja kuitenkin taas luen; Sinä ap: ...mutta sellaista paperia ei siis ollut, emme siis saaneet ja erityislto tuli päiväkotiin ja on siellä nyt. Tidätkö ap, että erityislastentarhanopettaja KELTO kutsutaan ryhmään silloin kun jotain lasta on syytä tarkkailla eli seurata asiantuntijan silmin. Joskus seurataan koko ryhmää, sen toimivuutta tai muutamia lapsia kerrallaan. Ap, aina vaan jaksat käyttää erityislastentarhanopettajan kohdalla että päiväkoti haluaa jne. Miksi et tajua että lapsesi on päivähoidossa ryhmässä päiväkodin tiloissa. Ei KELTOA haeta päiväkotiin vaan, lapsesi ryhmään, jossa on määrätty lapsilukumäärä kun taas koko päiväkodissa on ryhmiä joiden yhteenlaskettu lapsimäärä on suurempi kuin yhden ryhmän. Joskus on muitakin ryhmiä joihin tarvitaan KELTON apua, mutta aina ryhmä kerrallaan. On paljon aukkoja ap:n kirjoituksessa eikä kaikki stemmaa aiempien sanomisiensa kanssa. Kannattaa varmaan olla vastailematta enempää, sillä provoilija nauttii kun hän saa jotkut mukaansa näihin juttuihin, en ainakaan suo enää nautintoa hänelle kun en vastaile.
mutta pyörittelet nyt samaa asiaa uudestaan ja uudestaan pääsemättä asiassa yhtään eteenpäin.
kysy, vaadi itsellesi selkeästi eriteltynä mikä lapsessasi päiväkodin väkeä askarruttaa. jos yhteistyö ei suju, ja et vastauksia saa, ota yhteyttä alueenne päivähoidosta vastaaviin esimiehiin, en nyt muista virkanimikettänsä. siis päiväkodin johtajien esimiehiin.
mikäli tilanne ei paremmaksi muutu, mikset vaihda hoitopaikkaa kuten niin moni on tässä ehdottanut?? pyörit vain samassa tilanteessa samoin ajatuskuvioin vaikka voisit muuttaa käytännössäkin asiaa. en tarkoita olla tyly, vaan vähän herätellä sinua. jätä pohtiminen ja asian pyörittely mielessäsi vähemmälle ja toimi.
ei voi olla lapselle hyvä pitkään olla kertomasi kaltaisessa tilanteessakaan, johan siinä alkaa pieni itsekin ajatella että hänessä on jotain vialla kun moinen sirkus pyörii ympärillä. sinä voit ap sen lopettaa.
mikä soppa.
Kirjoituksistasi saa sen käsityksen että lapsesi ongelmat päiväkodissa ovat arkuus, vetäytyminen, kieltäytyminen yhteisestä ohjelmasta, ongelmat kaverisuhteissa. Tai näin siis olivat. Tilanne on ilmeisesti nyt parempaan päin, ja ainakin kasvatusvastuulliset koittavat etsiä positiivisia asioita ja kertovat ne lapsen kuullen sinulle (hakutilanteet).
Näissä hakutilanteissahan ei voi lapsen ongelmia kovin laajasti käsitellä, koska lapsi / lapset kuulevat. Niitä varten on sitten nämä kasvatuskeskustelut.
Minullakin on lapsi josta koitettiin leipoa erityistä arkuuden ja hiljaisuuden takia... ymmärsin kasvatushenkilöstön huolen ja ihan avoimesti ilmaisin heille, että itse en ole huolissani, kaikki aikanaan.... ja nyt lapsi on reipas koululainen.
Onko teillä tästä kyse? Vai mikä on tämä valtataistelu jota henkilökunta lapsesi kanssa käy? Sekö että ei puhu? Ei osallistu?
Selität laveasti teidän erityisentuen hakuprosessin vaikeuksista (niitä on AINA näissä asioissa, voin kertoa kokemuksesta), mutta et kuvaa yhtäkään lapsesi ongelmaa tarkemmin. Kaikilla lapsilla on ongelmia / haasteita, ja vanhemman tehtävä on tuntea ne. Jos et tunne niitä, hanki lisää tietoa!?!
Kysy lapsesi pk-ryhmän LTOlta näitä :
1) osallistuuko X ryhmän ohjelmaan?
2) leikkiikö X muiden lasten kanssa?
3) syökö X päiväkodissa?
4) kuinka sujuvat X:n siirtymätilanteet, pukemiset, uloslähdöt jne.
5) puhuuko X ikätasoisesti päivähoidossa?
Voit vaatia vastauksen kirjallisena, LTOn tai ryhmän kasvatusvastuullisen tulee antaa lausunto "mustaa valkoisella" jos te sitä vaaditte, ja sellaisen hoitava/tutkiva tahokin aina VAATII päiväkodista.
tai sitten tämä on keksitty juttu, ainakin on todella sekava
Hei, Käytin tästä nimeä "erityistäti" koska ei ole syytä nimetä häntä tässä yhteydessä tarkemmin. Siis mitään diagnoosipaperia ei tietenkään meillä ollut eikä sitä mistään saatu. Allekirjoitin päiväkodin kirjoittaman paperi, jossa he hakivat erityisresurssia eli tavoite oli tämän erityislastentarhanopettajan saaminen sinne päiväkotiin. Näin he minulle sanoivat. Ja niin paperissa luki. Ja sinne hän sitten tuli. He saivat anottua hänet sinne. Ja hän tekee töitä monessa ryhmässä nyt. Tavallisiisa ryhmissä. Ei siinä erityilastenryhmässä jollainen siellä myös on. Mutta nämä käytännöt poikkeavat näköjään eri paikkakunnilla ja alueilla. Sen vuoksi on turha niuhottaa niistä. Ja jos olen saanut väärää tietoa päiväkodista, on hyvä että oikaisette että se ei ole tavanomainen käytäntö. Taidat olla erityislastentarhanopettaja jota harmittaa kun joku kertoo täällä kuinka vaikeaa voi olla yrittää avoimesti ajaa lapsen parasta vanhempana? Ja että jollekin voi paljastua että tilanne ei todellakaan ole niin yksisilmäinen kun mitä päiväkoti näkee. Muut asiantuntijat voivat olla aivan eri mieltä päiväkodin kanssa. Se on raakaa peliä. Ja perheitä siinä ei näytetä säälivän. Eikä ymmärtävän. Se on käynyt ilmi monen kohtalotoverin vastauksesta. Suurkiitos heille rakentavista neuvoista! Luulisi että jos päiväkoti haluaisi todella parasta lapselle, he kertoisivat avoimesti vanhemmille eriteltynä ongelmatilanteet. Ne kertomalla vanhemmat ehkä onnistuisivat saamaan oikeanlaista asiantuntija apua. Niin kauan kun he eivät kerro meidän on mahdoton saada apua mistään. Ei riitä että sanon että päiväkoti kokee että lapsi tarvitsee apua/diagnoosin tms. He haluavat että kerro tarkasti mikä päiväkodissa on ongelma. Miten voin kertoa kun päiväkoti ei osaa itsekään sitä kertoa? ap Lainaus: Kirjoitat mm. ...neuvolan erityitäti ei suostunut tulemaan.... Ap, en ole koskaan kuullut mistään neuvolan erityistädistä, sillä neuvolassa toimii yksi ja sama ihminen ja hän on terveydenhoitaja, hänen lisäkseen en tiedä ketään erityistätiä, ei ainakaan meidän neuvolassa ole. Sitten ap, laitoit alkuun tietoa meille kaikille että olit allekirjoittanut paperin, kun johtajakin sanoi että itsehän olit allekirjoittanut luvan...ja kuitenkin taas luen; Sinä ap: ...mutta sellaista paperia ei siis ollut, emme siis saaneet ja erityislto tuli päiväkotiin ja on siellä nyt. Tidätkö ap, että erityislastentarhanopettaja KELTO kutsutaan ryhmään silloin kun jotain lasta on syytä tarkkailla eli seurata asiantuntijan silmin. Joskus seurataan koko ryhmää, sen toimivuutta tai muutamia lapsia kerrallaan. Ap, aina vaan jaksat käyttää erityislastentarhanopettajan kohdalla että päiväkoti haluaa jne. Miksi et tajua että lapsesi on päivähoidossa ryhmässä päiväkodin tiloissa. Ei KELTOA haeta päiväkotiin vaan, lapsesi ryhmään, jossa on määrätty lapsilukumäärä kun taas koko päiväkodissa on ryhmiä joiden yhteenlaskettu lapsimäärä on suurempi kuin yhden ryhmän. Joskus on muitakin ryhmiä joihin tarvitaan KELTON apua, mutta aina ryhmä kerrallaan. On paljon aukkoja ap:n kirjoituksessa eikä kaikki stemmaa aiempien sanomisiensa kanssa. Kannattaa varmaan olla vastailematta enempää, sillä provoilija nauttii kun hän saa jotkut mukaansa näihin juttuihin, en ainakaan suo enää nautintoa hänelle kun en vastaile.
missäkö asiantuntijat????
päästään pyörällä. täähän on arka aihe.
päiväkoti jyrää neuvolaa!
oon kuullut ennenkin että tavislapsen vanhempia on uhkailtu et lapsi ei tuu oppimaan tai selviä normaalissa koulussa. mut niissä tapauksi uhkailjoina on ollut lääkärit tai neuvola. ei päiväkoti. tässä asiantuntijat on eri mieltä neuvolan kaa.
oikein hyvä juttu!
Kyllä minun kokemukseni mukaan on niin että nimenomaan vanhemman pitää olla aktiivinen, kysellä, tarkentaa, kirjata ylös ja huolehtia että tieto varmasti kulkee eri tahojen välillä jotka lasta hoitavat tai kasvattavat. Yhteiskunnan "apuun" en todellakaan tässä kohtaa luottaisi, vaan itse pitää pitää langat käsissään, asiantuntijoita kuunnellen ja kysellen, lasta arvioiden ja rakastaen valita ne parhaat tukitoimet ja asiat lapsen elämään.
Tuosta viimeisestä kappaleesta en tiedä, mitä tarkoitat? Kertooko se sinusta pk:n johtajan epäpätevyydestä? Hänhän ei voi suositella lasta erityiskouluun vaan suosituksen antaa kunnan / kaupungin koulupsykologi (ellei kysymyksessä ole fyysisesti sama persoona sitten? en tiedä onko mahdollista) hoitavan tahon suosituksen perusteella.
Erityiskouluun ei ketään lähetetä tai pistetä, sinne päästään. Se että lähikoulun luokkajako meni uusiksi, kertoo sittä että lapset ihan oikeasti olivatkin erityisen tuen tarpeessa, ja usealle erityiskoulukin olisi voinut olla oikeampi ympäristö aloittaa koulunkäynti.
Kaikkea hyvää teille ja pidä vaan asenne aktiivisena ja positiivisena, kukaan muu kuin sinä / miehesi ei pidä lapsen puolia joka käänteessä, se on vanhempien rooli!
Tämän pitkän kirjoituksen ja saamieni neuvojen avulla meillä on nyt selvä suunnitelma kuinka toimia. Kiitos teille. Minulla on nyt lista asioista mitkä tulemme käymään läpi päiväkodin kanssa ja kirjaan vastukset ylös. Seuraavalla kerralla kysymme saman listan läpi ja vertaamme onko muutosta tapahtunut. Halusi pk:n johtaja sitä tai ei. Älyttömältä tuntuu se, että kaikki maksamme verorahoina näiden pk:n johtajan, lastentarhanopettjan ja erityislastentarhan opettajan palkan. Ja vaikka keskustelussa istuu nyt jo 6 aikuista, ihan normi kasvatuskeskustelua normikysymyksineen ei pystytä käymään läpi, ilman että toinen vanhemmista johtaa puhetta ja jakaa puheenvuoroja ja esittää kysymykisiä laaditun sabluunan mukaisesti. Ja tietysti pitää keskustelun asiassa ja keskeyttää pk:n johtajan silloin kun hänen puhe menee epärelevantiksi. Viimeisenä kommenttina vielä se, että ehkä jotakin kertoo sekin että johtaja totesi että edellisvuonna hän oli suositellut päiväkodista erityiskouluun suurta määrää lapsia (koska päiväkodissa on niin paljon lapsia jotka ovat erityislapsia). Suuri osa erityiskouluun tai luokille suositeltujen lapsien vanhemmista olivat kuulemma kieltäytyneet erityiskoulusta, lähettämästä lasta kauemmas erityisluokalle. Pk:n johtaja sanoi, että alueen koulu joutui sinä vuonna pienentämään koululuokkia, koska erityislapsia siirtyi tavalliseen kouluun ja koululuokkiin niin paljon. Koulusta kerrotaan että koska oppilaita tuli niin paljon, he joutivat lisäämään luokkia.
Kiitos asiallisesta ja anlyyttisestä vastauksesta numero 118. Olet aivan oikeassa kun sanot että juuri vanhemmat tässä yhteiskunnassa ovat ne jotka hoitavat lapsensa asoita. Koordinoivat ja kuulevat eri asiantuntijoita.
Onkin yllättävää että päiväkodin johtaja vastustaa tätä kieltää vahmpia selvittämästä asiaa.
Missään tapauksessa en ole syyttänyt päiväkotia tai johtajaa mistään. Vaikka monen minulle vastanneen mielestä olisi todella syytä tehdä kantelu tai valitus. Haluan vain avointa, analyyttistä keskustelua.
Kysyit mitä tarkoitin viimeisellä kappaleellani.
Lainaan lausumani tähän ja selitän sen alla. "Viimeisenä kommenttina vielä se, että ehkä jotakin kertoo sekin että johtaja totesi että edellisvuonna hän oli suositellut päiväkodista erityiskouluun suurta määrää lapsia (koska päiväkodissa on niin paljon lapsia jotka ovat erityislapsia). Suuri osa erityiskouluun tai luokille suositeltujen lapsien vanhemmista olivat kuulemma kieltäytyneet erityiskoulusta, lähettämästä lasta kauemmas erityisluokalle. Pk:n johtaja sanoi, että alueen koulu joutui sinä vuonna pienentämään koululuokkia, koska erityislapsia siirtyi tavalliseen kouluun ja koululuokkiin niin paljon. Koulusta kerrotaan että koska oppilaita tuli niin paljon, he joutivat lisäämään luokkia".
Tarkoitin sitä että tuo tilanne kertoo ehkä siitä, että päiväkoti todella herkästi näkee tarvetta ohjata vahvasti lapsia erityisluokille.
MUTTA MIKSI vanhemmat eivät näin tee, noidata päiväkodin kantaa?
Onko kyse siitä että heille ei annetta riittävästi tietoa, jotta he ymmärtäisivät lapsen parhaan? Ehkä kenties käydään keskusteluja ilman vanhempia ja sitten pudotetaan ehdotus tehostettuna uhkailuilla vanhempien niskaan, puun takaa? Kenties vanhemmat saavat täysin toisenlaisen lausunnon lapsetaan muilta asiantuntijoilta?
Joka tapauksessa tämä kertoo kuinka sekava tilane on varmasti monen muunkin kohdalla. Eikä virheepäilyistään voi välttyä. Tarkoitan sitä, että päiväkoti ei pomminvarmasti voi sanoa että heidän kaikki erityislapseksi epäilevänsä ovat todella erityislapsia.
Jos taas todella on niin että ne lukuisat lapset OVAT erityisten tarpeessa, onko tarjoitussa ratkaisussa jotain vikaa, kun suurin osa perheistä ei pysty sitä käyttämään? Olisko tarve muuttaa linjauksia?
T. Ap
Lainaus:
Numero 118 vastaa:
Kyllä minun kokemukseni mukaan on niin että nimenomaan vanhemman pitää olla aktiivinen, kysellä, tarkentaa, kirjata ylös ja huolehtia että tieto varmasti kulkee eri tahojen välillä jotka lasta hoitavat tai kasvattavat. Yhteiskunnan "apuun" en todellakaan tässä kohtaa luottaisi, vaan itse pitää pitää langat käsissään, asiantuntijoita kuunnellen ja kysellen, lasta arvioiden ja rakastaen valita ne parhaat tukitoimet ja asiat lapsen elämään.
Tuosta viimeisestä kappaleesta en tiedä, mitä tarkoitat? Kertooko se sinusta pk:n johtajan
epäpätevyydestä? Hänhän ei voi suositella lasta erityiskouluun vaan suosituksen antaa kunnan / kaupungin koulupsykologi (ellei kysymyksessä ole fyysisesti sama persoona sitten? en tiedä onko mahdollista) hoitavan tahon suosituksen perusteella.
Erityiskouluun ei ketään lähetetä tai pistetä, sinne päästään. Se että lähikoulun luokkajako meni uusiksi, kertoo sittä että lapset ihan oikeasti olivatkin erityisen tuen tarpeessa, ja usealle erityiskoulukin olisi voinut olla oikeampi ympäristö aloittaa koulunkäynti.
Kaikkea hyvää teille ja pidä vaan asenne aktiivisena ja positiivisena, kukaan muu kuin sinä / miehesi ei pidä lapsen puolia joka käänteessä, se on vanhempien rooli!
Mutta jos tulee mustelmia, on käytetty liikaa voimaa! Ja miksi lapsen päällä pitää maataa jotta hän pysyy patjalla???
Äitinä nostaisin helvetinmoisen metelin jos joku makaisi lapseni päällä saaden aikaan mustelmia, ihan vaan siksi, ettei lapseni halua maata patjalla.
Ja kyllä, päivähoitajan koulutuksen lisäksi minulla on useampi lapsi joista kaksi luokitellaan erityislapseksi. Molemmilla pitkäaikainen sairaus ja toisella lisäksi adhd.
päiväkodissa joudun käyttämään fyysistä väkivaltaa, mm. pitämällä lasta tiukasti otteessani, menemällä lapsen päälle rauhoitustilanteesssa jne. Nämä ovat sallittuja lapsen itsensä suojelemiseksi sekä toisten suojelemiseen.
Kun sain työpaikkani, erityispäivähoidosta vastaava kertoi minulle etukäteen että tulevassa työpaikassani joudutaan lapsia pitämään kiinni...
Tottelematon lapsi joka on karkaamassa kävelyretkellä autotielle, siinäpä vaarallinen asia. Lapsen rimpuillessa aikuisen kädestä taas eroon muista kävelijöistä "kaadetaan" maahan ja rauhoitetaan aikuisen pitämänä sen ajan mitä tilanne vaatii. Näin tehdään, olen itse joutunut työssäni käyttämään voimakeinoja.
Tapasin erään tuttavani pitkästä aikaa. Hänellä on esikoulua käyvä lapsi. Koska tuttavani tiesi ammattini, avautui hän minulle kertoen lapsensa vaikeuksista päivähoidossa, iltapäivän osalta.
Lastentarhanopettaja oli sanonut aamulla lasta vietäessä -Ne mustelmat jotka ovat lapsellasi esim. käsivarsissa, ovat syntyneet minun maatessani lapsen päällä jotta lapsi rauhoittuisi ja pysyisi lepoajan patjalla.
Eli kyllä fyysisiä voimakeinoja käytetään.
Mielestäni "arvokkaampi" ratkaisu lapsen näkökulmasta olisi ollut se, että hereillä olevat olisivat saaneet nousta patjalta tekemään joitain hommia pakkomakuuttamisen sijaan.
Lapsi olisi säästynyt mustelmilta, ja sekin aika olisi ollut mielekästä tekemistä tai itsekseen oleilua esim. kuvakirjan kanssa.
Siis tätistä joka makaa lapsen päällä!!
ja ap "nauttii" saamastaan huomiosta, saa huomiota myös KaksPlussan keskusteluissa...
Niin paljon on asioita jotka eivät mene ihan ...
Hetkinen, missäs kaikki asiantuntijat, ne oikeat ovat? Ilmeisesti täällä ei käy oikeasti lukeneita ihmisiä koska yhtään vastausta ei ole jossa oikea erityislastentarhanopettaja selventäisi asiaa, huomaisi kyllä jos asiantuntija kertoo.
Nythän vanhemmat ovat vaihtaneet mielipiteitään ja kertoneet omista kokemuksistaan, kritisoineet, joku puolestaan ymmärtänyt ap:n "huolen" jne.
arvelisin että vastaus on juuri se että hoitava taho on suositellut eri ratkaisua.
Edelleenkin korostan että päiväkoti ei suosittele ketään erityisluokalle / erityiskouluun, vaikka johtaja ilmeisen innokkaana erityiskasvattajana haluaakin antaa tämän kuvan.
Päiväkoti voi ainoastaan antaa lausunnon lapsesta hoitavalle taholle, vanhempien pyynnöstä / suostumuksella, kuten tiesitkin.
Hoitava taho suosittelee lapselle koulu/luokkamuotoa, vanhemmat päättävät siitä viime kädessä. Se että laaja joukko vanhempia ei pidä erityiskoulua hyvänä vaihtoehtona voi kertoa monesta asiasta: 1) kuntanne erityiskoulua ei pidetä "hyvänä" 2) kunnassanne saa helposti lapselle avustajan lähikouluun / tukitoimet lähikouluun (esim. että luokkakokoja noin vain muutettiin ei ole mikään itsestään selvyys) 3) erityiskouluun ei mahdu
Kerroit että päiväkodissanne on erityisryhmä, on ihan oletettavaa että aika moni erityisryhmässä päivähoidossa olevista lapsista aloittaa koulunkäynnin erityiskoulussa.
t 118
Tarkoitin sitä että tuo tilanne kertoo ehkä siitä, että päiväkoti todella herkästi näkee tarvetta ohjata vahvasti lapsia erityisluokille. MUTTA MIKSI vanhemmat eivät näin tee, noidata päiväkodin kantaa? Onko kyse siitä että heille ei annetta riittävästi tietoa, jotta he ymmärtäisivät lapsen parhaan? Ehkä kenties käydään keskusteluja ilman vanhempia ja sitten pudotetaan ehdotus tehostettuna uhkailuilla vanhempien niskaan, puun takaa? Kenties vanhemmat saavat täysin toisenlaisen lausunnon lapsetaan muilta asiantuntijoilta? Joka tapauksessa tämä kertoo kuinka sekava tilane on varmasti monen muunkin kohdalla. Eikä virheepäilyistään voi välttyä. Tarkoitan sitä, että päiväkoti ei pomminvarmasti voi sanoa että heidän kaikki erityislapseksi epäilevänsä ovat todella erityislapsia. Jos taas todella on niin että ne lukuisat lapset OVAT erityisten tarpeessa, onko tarjoitussa ratkaisussa jotain vikaa, kun suurin osa perheistä ei pysty sitä käyttämään? Olisko tarve muuttaa linjauksia?
Kiitos noista neuvoista. Niistä on hyötyä.
Ongelma on se, että tiedän hyvinkin tarkkaan lapseni heikot puolet ja asiat joihin hän mielestäni tarvitsee tukea. Mutta ne ovat aika tavanomaisia. Eivät mitenkään erityisiä. Neuvolalla on oikein hyvä käsitys lapsesta.
Niissä kasvatuskeskusteluissa joita miellä on ollut päiväkodissa, päiväkodin johtaja on mitätöinyt kaiken sanomani. Hänen mielestään lapsi ei tarvi niissä asioissa apua/tukea, jotka neuvola ja me vanhemmat nostamme esille.
Hassua onkin se että positiivisia asioita kerrotaan minulle silloin kun kahden kesken yritän kysyä hoitajailta miten päivä on mennyt. Syynä ei siis ole se että lapsi olisi kuulolla.
Ja yleistä on myös se että se, jolta kysyn vastaa että hän ei tiedä. Että lapsi oli aamupäivän toisen hoitajan kanssa.Iltapäivällä oli eri hoitaja. Ja se erityislastentarhanopettajakin käy ryhmässä vain parina päivänä. Ja silloin kukaan muut taas ei tiedä mitään. Eikä erityisltokaan osaa sanoa mitään kun näkee lastani niin vähän. Ja aika vähän he ehtivät lastsen kanssa ollakaan... Siis kenelläkään ei ole kokonaiskuvaa mistään? Mutta johtajan päätöksellä meille esitetään kaikenlaisia meille sopimattomia vaihtoehtoja. Uhkausten kera. Huokaus.
Tämä repiikin minua. Miksi he eivät näe niitä asioita joissa lapsi tarvisee tukea? He eivät sanoneet mitään kun kerroin siitä ilmiselvästä asiasta että lapsi kiertää kaukaa yhden toisen lapsen, joka on ollut häntä kohtaan "raju". Sen sijaan vihjailtiin että lapseni ei aina mene siihen ryhmään mukaan kun on suunniteltu (no miksihän?). Mutta samaan hengenvetoon saatetaan sanoa että on kyllä oli mukana muissa ryhmissä ja kehua kuinka osallistuu kyllä. EN käsitä. Onko ongelma siinä vai ei?
Yksi esimerkki se että pk:n johtaja vain tokaisi, että kaikki ryhmän lapset ovat kömpelöitä. Kun ilmaisin huoleni.
Minulla on hyvin tarkka käsitys missä lastani pitää tukea. Ja neuvolan laaja henkilökunta on sanonut että ne ovat AIVAN TAVANOMAISIA ASIOITA joissa jokaista lasta tulee tukea.
Mutta koskaan ei ole aikaa käydä läpi normaalin kasvatuskeskustelun tavoin niitä asioita. Aina vain on ollut esillä "kehoitus diagnoosin hakuun" tai jokin muu puun takaa tuleva jota pk:n johtaja esittää. Puhumattakaan siitä että joku päiväkodissa osasi kasvatuskeskukselussa sanoa että "tässä on tapahtunut edistystä" mutta tässä ei.
ap
voi sentään
mikä soppa.
Kirjoituksistasi saa sen käsityksen että lapsesi ongelmat päiväkodissa ovat arkuus, vetäytyminen, kieltäytyminen yhteisestä ohjelmasta, ongelmat kaverisuhteissa. Tai näin siis olivat. Tilanne on ilmeisesti nyt parempaan päin, ja ainakin kasvatusvastuulliset koittavat etsiä positiivisia asioita ja kertovat ne lapsen kuullen sinulle (hakutilanteet).
Näissä hakutilanteissahan ei voi lapsen ongelmia kovin laajasti käsitellä, koska lapsi / lapset kuulevat. Niitä varten on sitten nämä kasvatuskeskustelut.
Minullakin on lapsi josta koitettiin leipoa erityistä arkuuden ja hiljaisuuden takia... ymmärsin kasvatushenkilöstön huolen ja ihan avoimesti ilmaisin heille, että itse en ole huolissani, kaikki aikanaan.... ja nyt lapsi on reipas koululainen.
Onko teillä tästä kyse? Vai mikä on tämä valtataistelu jota henkilökunta lapsesi kanssa käy? Sekö että ei puhu? Ei osallistu?
Selität laveasti teidän erityisentuen hakuprosessin vaikeuksista (niitä on AINA näissä asioissa, voin kertoa kokemuksesta), mutta et kuvaa yhtäkään lapsesi ongelmaa tarkemmin. Kaikilla lapsilla on ongelmia / haasteita, ja vanhemman tehtävä on tuntea ne. Jos et tunne niitä, hanki lisää tietoa!?!
Kysy lapsesi pk-ryhmän LTOlta näitä :
1) osallistuuko X ryhmän ohjelmaan?
2) leikkiikö X muiden lasten kanssa?
3) syökö X päiväkodissa?
4) kuinka sujuvat X:n siirtymätilanteet, pukemiset, uloslähdöt jne.
5) puhuuko X ikätasoisesti päivähoidossa?
Voit vaatia vastauksen kirjallisena, LTOn tai ryhmän kasvatusvastuullisen tulee antaa lausunto "mustaa valkoisella" jos te sitä vaaditte, ja sellaisen hoitava/tutkiva tahokin aina VAATII päiväkodista.
tai sitten tämä on keksitty juttu, ainakin on todella sekava
tajunnut väärin.