miksi isovanhemmat hoitavat epätasaisesti lastensa lapsia?
eli meidän tapauksessa miehen siskon lapsen ei tarvitse mennä kunnalliseen, kun mummo hoitaa. Mummo (anoppi) ei ota meidän lapsia yökylään kuin noin 3 kk välein. Ja mieluiten ottaisi lapsemme erikseen (2kpl) sinne. Mitäs kahdenkeskeistä aikaa me silloin miehen kanssa saadaan?
Omat vanhempani eivät sattuneesta syystä voi hoitaa.
Kommentit (131)
tyttönsä lapsia, hoitaa teidän lapsia viikonloput?
Vai eikö olisi saanut ottaa pestiä vastaan tytöltään, että te saisitte viikonloppuhoitopaikan.
Ehkä anopilla on rahat vähissä ja tyttö maksaa palkan siitä.
velvollisuuksia hoitaa yhtään ketään, mutta saavat toki hoitaa halutessaan tai auttaa hoidossa, jos kokee sen tarpeelliseksi, kuten nyt tekeekin. Teidän tarvitsee hommata joku muu hoitamaan lapsianne, jotta saatte sitä kahdenkeskistä aikaa. Jos ei ole tukiverkostoa, sitä pitää alkaa tietoisesti rakentamaan.
koe tarpeelliseksi, että saamme miehen kanssa kahdenkeskeistä aikaa. Mutta sen kokee tarpeelliseksi, ettei miehen sisaren lapsen tarvitse mennä kunnalliseen päivähoitoon. Lapsi jo 4-vuotias. ap
että hän ei hoitaisi niin paljon tyttönsä lapsia, että JAKSAISI meidänkin lapsia vähän enemmän hoitaa (esim. tasapuolisesti poikansa ja tyttärensä lapsia). Missäs vaiheessa olen sanonut, että pentuni pitäisi jokaiseksi vknlopuksi sinne laiitta? Ja tyttönsä ei maksa penniäkään lastensa hoidosta!
ap
ja jos jo viikot hoitaa yhtä lapsenlasta nin kaiketi sitä saa viikonloput levätä. Anopilla muuten ei ole mitään velvollisuutta hoitaa sinun ja miehesi parisuhdetta, aikuisia ihmisiähän te olette.
ajankin takaa, miksi hoitaa tyttärensä lasta (lapsia) niin paljon ettei jaksa poikansa lasta/lapsia hoitaa... Ja on niitä muitakin tilanteita, joissa apua tarvitsisi. ap
mutta jos on sopinut tyttärensä kanssa hoitavansa tämän lapsen niin ettei tarvitse viedä hoitoon, niin eihän se lapsi voi olla jonain päivänä vailla hoitoa vain tasapuolisuuden vuoksi. Luultavasti käy niin, että mummon vanhetessa se on nimenomaan oma tytär joka hänestä huolehtii. Eikä toisaalta ole tämän mummon vika jos sinun äitisi ei voi hoitaa sinun lapsiasi. Lasten hoito työssä ollessa on välttämätöntä, mutta vanhempien oma ajan vuoksi ei.
kunnallinenkin päivähoito on keksitty (vaikkapa sitten muutamana päivänä kuukaudessa). Jos anopin tytön lapsi olisi vaikka 2 päivää kunnallisessa viikossa, anopille jäisi aikaa kerätä voimia ja hän voisi silloin tällöin esim. ottaa meidän lapset hoitoon. Ja on muitakin syitä kuin että saisimme olla miehen kanssa kahdestaan, esim. minun työmatkat, joidenka takia mies joutuu ottamaan vapaapäiviä. Miksi? Siksi kun hän tekee yötöitä eikä lapsia voi yöksi kotiin yksin jättää.
Edelleen olen sitä mieltä, että omia lapsiaan (tässä tapauksessa heidän perheitänsä)pitäisi auttaa samanverran/tasapuolisesti. Jos minun poika ja tyttö saavat lapsia, tulen hoitamaan kaikkia lasten lapsiani tasapuolisesti (ja osaan kyllä kieltäytyä, jos en jaksa tai jos tyttöni yrittäisi minua johonkin pakottaa).
Ja mitä tulee osapuolien käytökseen, tämä anopin tytön mies ei mielellään yhtään auta minkäänlaisssa hommissa anoppia ja tämän miestä. Mieheni taas auttaa.
ap
että näin moni pitää ihan hyväksyttävänä, että isovanhemmat ovat epätasa-arvoisia. Poika lakkaa ilmeisesti olemasta vanhempiensa lapsi, kun muuttaa kotoa. En tajua, en..
Tälläkin palstalla kun lukee, kuinka haukutaan anoppeja joka asiasta, en yhtään ihmettele, että korjataan ne hedelmät niin, ettei anoppi hoida lapsia.
Minulla on 3 poikaa ja 1 tyttö. Todennäköisesti meilläkin käy niin, että hoidan sen perheen lapsia, missä miniä kohtelee minua hyvin. Jos joka asiasta nälvitään ja nostetaan nokkaa niin saa olla rauhassa.
Omalle tytölle viitsii sanoa, että lopettaa lapsellisen pelleilyn. Miniä saa hoitaa lapsensa itse jos en kelpaa muuksi kuin rahanantajaksi ja hoitoavuksi.
Sen pojan perhe saa apua, missä miniä kunnioittaa minua ihmisenä.
Eli kannattaa hiukan miniöiden katsoa peiliin, miksi anopit ei teitä auta.
Toisaalta, sinulle ei kuulu tippaakaan miehen siskon päivähoitojärjestelyt. Vaikutat kateelliselta ja epämiellyttävältä ihmiseltä, enkä auttaisi minäkään sinua jos olisit miniäni.
Testamentinkin tekisin niin, että poikani vaimolla ei ole mahdollisuutta panna näppejään suvun omaisuuteen.
ja jos jo viikot hoitaa yhtä lapsenlasta nin kaiketi sitä saa viikonloput levätä. Anopilla muuten ei ole mitään velvollisuutta hoitaa sinun ja miehesi parisuhdetta, aikuisia ihmisiähän te olette.
ajankin takaa, miksi hoitaa tyttärensä lasta (lapsia) niin paljon ettei jaksa poikansa lasta/lapsia hoitaa... Ja on niitä muitakin tilanteita, joissa apua tarvitsisi. ap
mutta jos on sopinut tyttärensä kanssa hoitavansa tämän lapsen niin ettei tarvitse viedä hoitoon, niin eihän se lapsi voi olla jonain päivänä vailla hoitoa vain tasapuolisuuden vuoksi. Luultavasti käy niin, että mummon vanhetessa se on nimenomaan oma tytär joka hänestä huolehtii. Eikä toisaalta ole tämän mummon vika jos sinun äitisi ei voi hoitaa sinun lapsiasi. Lasten hoito työssä ollessa on välttämätöntä, mutta vanhempien oma ajan vuoksi ei.
kunnallinenkin päivähoito on keksitty (vaikkapa sitten muutamana päivänä kuukaudessa). Jos anopin tytön lapsi olisi vaikka 2 päivää kunnallisessa viikossa, anopille jäisi aikaa kerätä voimia ja hän voisi silloin tällöin esim. ottaa meidän lapset hoitoon. Ja on muitakin syitä kuin että saisimme olla miehen kanssa kahdestaan, esim. minun työmatkat, joidenka takia mies joutuu ottamaan vapaapäiviä. Miksi? Siksi kun hän tekee yötöitä eikä lapsia voi yöksi kotiin yksin jättää.
Edelleen olen sitä mieltä, että omia lapsiaan (tässä tapauksessa heidän perheitänsä)pitäisi auttaa samanverran/tasapuolisesti. Jos minun poika ja tyttö saavat lapsia, tulen hoitamaan kaikkia lasten lapsiani tasapuolisesti (ja osaan kyllä kieltäytyä, jos en jaksa tai jos tyttöni yrittäisi minua johonkin pakottaa).
Ja mitä tulee osapuolien käytökseen, tämä anopin tytön mies ei mielellään yhtään auta minkäänlaisssa hommissa anoppia ja tämän miestä. Mieheni taas auttaa.
ap
tyttären lapsia arkisin tyttären ollessa töissä. Jos näin on sovittu, niin eihän mummo voi olla hoitamatta lapsia vain ollakseen taspuolinen. Pitäisikö lasten olla osittain kunnallisessa hoidossa, jotta miniän mielestä tasa-arvo toteutuisi? Työssä käyminen on välttämätöntä ja tämän lisäksi mummo hoitaa myös pojan lapsia. Minusta se on mummolta hieno suoritus. Miniän asenne on kummallinen, mummon pitäisi hoitaa ihan periaatteesta tyttärensä lapsia vähän vähemmän, vaikka hoidon tarve tyttären töiden takia on ihan ilmeinen. Jos mummo hoitaisi myös tyttärensä lapsia kerran kolmessa kuukaudessa, niin silloinko ei olisi valittamista miniälläkään. Kyse ei siis ole todellisesta hoidontarpeesta vaan siitä, että mittatikun kanssa vahditaan tasapuolisuutta. Entä jos mummo salaa sydämessään kuitenkin rakastaa yhtä lastenlasta toisia enemmän tai tarjoaa paremmat ruuat tyttären lapsille? Tai jos mummo tarjoutuukin tulemaan kahtena arkipäivänä miniän kotiin heidän lapsiaan hoitamaan ja unohtaa viikonloppuyökyläilyt? Onko sitten hyvä?
Mitä tulee lasten ottamiseen yksi kerrallaan, niin silloin on taas lapsen etu tärkeämpi. Mummo ja lapsi saavat ihan kahdenkeskistä aikaa, mutta se ei varmaan miniälle käy, koska kysehän piti olla hänen edustaan.
Ei kai se mummon vika ole jos miniän vanhemmat ovat poissa pelistä? Ja entä sitten kun mummo tarvitsee apua, oletko valmis siihen?
Minusta joka ikisen miniän joka saa koskaan yhtään hoitoapua mummolta, pitäisi olla tyytyväinen. Toisinkin voisi olla.
Olen ilmeisesti samaa mieltä anoppisi kanssa. Ymärrän hoidon paremmin lapsen tarpeesta kuin vanhempien tarpeesta. Se että miehen siskon lapsen ei tarvitse mennä hoitoon on suoraan lapsen etu. Vrs teidän tarpeenne hoitaa parisuhdettanne on taas teidän vanhempien etu, eikä suoraan lapsen etu.
Voi olla myös että anoppisi arvottaa työn tekemisen hoitamisen tarpeena korkeammalle kuin huvittelun. Varmaankin anoppisi on oppinut aikanaan työnteon tärkeyden, sitä vastoin harvan vanhemman polven edustajan mielestä huvittelu on kovin tarpeellista. Asioiden hoito kuten esim. kampaajalla käynti on enemmän rinnastettavissa pakollisiin menoihin.
Lisäksi anoppisi on suoraan sanonut että hoitaa mielummin yhtä lasta kuin kahta. Vaikka jokunen vuosi sitten olisikin hoitanut kahtakin lasta yhtäaikaa, niin anopillekin tulee ikää lisää ja voi kokea sen vaikeampana nyt kuin aikaisemmin tai vaivat ovat lisääntyneet. Ymmärrettävää että yhden lapsen kanssa hoitaminen on helpompaa kuin kahden.
Lisäksi päivisin hoitaminen on helpompaa kuin öisin. Ja tosiaan jos on sopinut jo tyttären lapsen hoidon, niin vaikea sitä on perua. Ja ei mummokaan välttämättä kaikkea jaksa.
Viestistäsi ei sinusta saanut kovin empaattista ja ymmärtävää mielikuvaa, joten voi olla että anoppisi ei välttämättä ole innoissaan sinua auttamassa, siitä huolimatta että poikaansa auttaisikin. Varsinkin vanhempi väestö on oppinut pitämään lasten hoitoa äidin vastuulla olevana asiana ja sitä se kyllä aika usein on vieläkin.
mutta muualla "vanhempien parisuhde on lasten koti". Sitä paitsi on minulla työmatkojakin, jolloin lastenhoitoapua tarvittaisiin.
Ai siitä aloitusviestistä ei saanut empaattista ja ymmärtäväistä kuvaa. No en oikeasti ymmmärrä, miksi vetää itsensä niin piippuun toisen perheen takia, että toiselle ei jää mitään apua. Ja luuletko, että poikansa ei hyötyisi siitä, että lapsensa on siellä silloin tällöin. Anopin poika tekee raskasta ilta yö työtä ja kuule hyödyttää häntäkin joskus lepääminen.
ap
Onko se tässä tapauksessa se että kun anoppi hoitaa tyttärensä lasta tietyn määrän, niin hänen tulee hoitaa poikansakin lasta saman määrän? Riippumatta tilanteista ja hoidon tarpeen syistä, sekä anopin omasta arvomaailmasta ja jaksamisesta?
Kuvainnoillisesti onko tasapuolista se että jokainen saa aina täsmälleen saman verran kaikkea?
Itse en opeta lapsiani näin. Joku saa jonkun muun asian ja joku taas jonkun toisen - aina tarpeen ja tilanteen mukaan. Jokaista tulee huomioida ja antaa aikaa ja rakkautta. Mutta ei se tarkoita että laskisin aina rahan, tavaran tai ajan niin että jokainen saa täsmälleen saman verran oli kyse mistä vaan.
Toisaalta tämä keskustelu on hyvä esimerkki (ja yksi monista) että kannattaisiko sitten mummona ja anoppina kirjata kaikkien lasten lasten hoidetut tunnit ylös ja katsoa että kaikkia lapsia hoitaa yhtä paljon. Sitten voi vedota siihen kirjanpitoon kun joku tuntee jääneensä paitsioon.
Tosin mitä jos oma elämäntilanne niiden lastenlasten välissä vaihtelee (ikä, terveys, töissäolo ja puolison tilanne), niin voi vaatia välillä venymistä. Tai mitä jos lapsilla on eri määrä lapsia tai kokee toiset vaativammaksi hoitaa tai joku on yksinhuoltaja tms. Täytyy varmaan varmuuden vuoksi hoitaa tarpeeksi alle jaksamisen niitä ensimmäisiä lapsenlapsia etteivät ne myöhemmät jää vähemmälle. Tai toisinpäin, jos ensimmäisille ei ole niin paljoa aikaa, niin ei pidä antaa sitä myöhemmillekään.
On muuten varmaan asia, mistä lapset ja heidän puolisonsa eivät koskaan tule olemaan tyytyväisiä, jos asenne on sama kuin ap:lla...
että näin moni pitää ihan hyväksyttävänä, että isovanhemmat ovat epätasa-arvoisia. Poika lakkaa ilmeisesti olemasta vanhempiensa lapsi, kun muuttaa kotoa. En tajua, en..
Jos isoäiti on jo nyt sidottu lastenhoitoon viitenä päivänä viikossa, jotta "hoitolapsen" vanhemmat voivat käydä töissä, niin on äärettömän epätasa-arvoista vaatia, että isoäiti tämän lisäksi hoitaa viikonloput muita lapsia, jotta näiden vanhemmat voivat mennä viihteelle.Tasa-arvoa on se, että isoäiti ei hoida viikonloppuisin ainuttakaan lasta, kuten nyt tapahtuu.
kuten jo monta kertaa olen sanonut ja jos ette ole tienneet, jokaisella alle kouluikäisellä lapsella on oikeus kunnalliseen päivähoitoon. En ymmärrä miksi anoppi ei voi sanoa tytöllensä, että hän hoitaa tämän lastan esim. kolmena päivänä viikossa (laittakaa muut päivät kunnalliseen), että jaksan hoitaa välillä poikanikin lapsia. Ja missä vaiheessa olen vaatinut, että anoppi hoitaisi viikonloput muita lapsia?!? Sanopa se kohta! Ja jos olet niin huono lukemaan, sanon sen uudelleen: anoppi pitää 3 kk välein yhden yön yökylässä meidän lapsia. ap
Ja lisään tietoa; anoppi pitää yökylässä myös tyttönsä lapsia, mutta sitähän ei tässä lasketa.
Sitä parisuhdetta voi hoitaa muutenkin kuin anopin kustannuksella. Sitä paitsi epäilen että vanhemmillä ihmisillä on usein kokemus siitä kuinka parisuhde on yhteisyritys työn teon ja lasten kasvatuksen lomassa, eikä erityistä parisuhdeaikaa silloin otettu. Tässä voi olla siis sukupolvien välinen kuilu. Anoppisi ei välttämättä ajattele asioista samoin kuin sinä.
kunnallinenkin päivähoito on keksitty (vaikkapa sitten muutamana päivänä kuukaudessa). Jos anopin tytön lapsi olisi vaikka 2 päivää kunnallisessa viikossa, anopille jäisi aikaa kerätä voimia ja hän voisi silloin tällöin esim. ottaa meidän lapset hoitoon. Ja on muitakin syitä kuin että saisimme olla miehen kanssa kahdestaan, esim. minun työmatkat, joidenka takia mies joutuu ottamaan vapaapäiviä. Miksi? Siksi kun hän tekee yötöitä eikä lapsia voi yöksi kotiin yksin jättää. Edelleen olen sitä mieltä, että omia lapsiaan (tässä tapauksessa heidän perheitänsä)pitäisi auttaa samanverran/tasapuolisesti. Jos minun poika ja tyttö saavat lapsia, tulen hoitamaan kaikkia lasten lapsiani tasapuolisesti (ja osaan kyllä kieltäytyä, jos en jaksa tai jos tyttöni yrittäisi minua johonkin pakottaa). Ja mitä tulee osapuolien käytökseen, tämä anopin tytön mies ei mielellään yhtään auta minkäänlaisssa hommissa anoppia ja tämän miestä. Mieheni taas auttaa. ap
vain öisin? Jos tekee muitakin vuoroja, niin silloinhan mies voi tehdä päivävuoron sinun poissaollessasi. Tehän olette joutuneet miettimään tuon työkuvion jo lapsia suunnitellessanne, eikö? Jos sinun lapset ovat jo koululaisia, niin minusta on kohtuutonta vaatia että tyttären lapsi menisi kunnalliseen hoitoon jotta teidän lapset saavat yöhoitoa. Yön yli hoitaminen on paljon vaativampaa kuin päivällä hoitaminen ja mieluummin sitä menee lapsen kotiin hoitamaan kuin ottaa omiin nurkkiin.
Miehesi auttanee vanhempiaan ihan ilman vastapalveluksiakin ja niin kuuluukin olla. Vasta kun vanhemmat menevät huonoon kuntoon voidaan puhua todellisesta vanhempien hoitamisesta. Se voi olla hyvinkin sitovaa vuosien ajan. Luultavasti tästä tulee vastaamaan tytär.
Jos isoäiti on jo nyt sidottu lastenhoitoon viitenä päivänä viikossa, jotta "hoitolapsen" vanhemmat voivat käydä töissä, niin on äärettömän epätasa-arvoista vaatia, että isoäiti tämän lisäksi hoitaa viikonloput muita lapsia, jotta näiden vanhemmat voivat mennä viihteelle. Tasa-arvoa on se, että isoäiti ei hoida viikonloppuisin ainuttakaan lasta, kuten nyt tapahtuu.
kuten jo monta kertaa olen sanonut ja jos ette ole tienneet, jokaisella alle kouluikäisellä lapsella on oikeus kunnalliseen päivähoitoon. En ymmärrä miksi anoppi ei voi sanoa tytöllensä, että hän hoitaa tämän lastan esim. kolmena päivänä viikossa (laittakaa muut päivät kunnalliseen), että jaksan hoitaa välillä poikanikin lapsia. Ja missä vaiheessa olen vaatinut, että anoppi hoitaisi viikonloput muita lapsia?!? Sanopa se kohta! Ja jos olet niin huono lukemaan, sanon sen uudelleen: anoppi pitää 3 kk välein yhden yön yökylässä meidän lapsia. ap Ja lisään tietoa; anoppi pitää yökylässä myös tyttönsä lapsia, mutta sitähän ei tässä lasketa.
Sinun ei tietenkään tarvitse hyväksyä anopin syitä, mutta miksi kyselet josset halua edes ymmärtää?
Esim. Minä äitinä en ole suostunut laittamaan hoitoon kodin ulkopuolelle lasta joka ei osaa kävellä, puhua, syödä ja käydä vessassa. Minulla on tähän omat syyni (juontavat lapsuuden kokemuksista hoidossa ja äitisuhteestani). Jos minun lapsillani olisi lapsia ja voisin auttaa, niin että hoidon aloitus heillä myöhästyisi, niin auttaisin.
Sitä vastoin olen ehdottomasti sitä mieltä että parisuhdeaikaa voi viettää muutenkin kuin viemällä lapsen mummolle hoitoon. Samoin kokisin yöhoidon raskaammaksi sekä lapselle että itselleni.
Oletan että voisin siis toimia osittain anoppisi kanssa samoilla linjoilla- ainakin olen näin äitinä toiminut. Mummona en sitten tiedä vielä.
Jos isoäiti on jo nyt sidottu lastenhoitoon viitenä päivänä viikossa, jotta "hoitolapsen" vanhemmat voivat käydä töissä, niin on äärettömän epätasa-arvoista vaatia, että isoäiti tämän lisäksi hoitaa viikonloput muita lapsia, jotta näiden vanhemmat voivat mennä viihteelle. Tasa-arvoa on se, että isoäiti ei hoida viikonloppuisin ainuttakaan lasta, kuten nyt tapahtuu.
kuten jo monta kertaa olen sanonut ja jos ette ole tienneet, jokaisella alle kouluikäisellä lapsella on oikeus kunnalliseen päivähoitoon. En ymmärrä miksi anoppi ei voi sanoa tytöllensä, että hän hoitaa tämän lastan esim. kolmena päivänä viikossa (laittakaa muut päivät kunnalliseen), että jaksan hoitaa välillä poikanikin lapsia. Ja missä vaiheessa olen vaatinut, että anoppi hoitaisi viikonloput muita lapsia?!? Sanopa se kohta! Ja jos olet niin huono lukemaan, sanon sen uudelleen: anoppi pitää 3 kk välein yhden yön yökylässä meidän lapsia. ap Ja lisään tietoa; anoppi pitää yökylässä myös tyttönsä lapsia, mutta sitähän ei tässä lasketa.
sanoa tyttärelleen niin. Ehkäpä tämä järjestely on hänestä hyvä. Ehkäpä hän ei halua että tyttären lapset joutuvat kunnalliseen hoitoon, mutta pitävät ihan normaalina sitä, että teidän lapsenne ovat yönsä kotonaan sinun ollessa työmatkoilla. Miksi isän pitäisi pantata vapaapäiviään johonkin muuhun kohtaan kuin siihen, että lapset saavat nukkua kodissaan? Kuten sanottu, anoppi hoitaa teidänkin lapsianne, joten tilannehan on hyvä ja anoppi valtavan jaksava ihminen.
Onkohan sinun lapsesi isompia jo tai muuten rasittavia? Oletko tarjonnut anopille mahdollisuutta hoitaa teidän lapsianne teidän kotonanne ja päiväsaikaan? Ehkäpä hän ei halua yökyläilyä? Tai jos appiukko ei halua?
on se, että isoäiti hoitaa kaikkia lapsenlapsiaan arkena mahdollistaen vanhempien töissäkäynnin. En tiedä onko ap:n perheen lapset hoidossa vai ei, mutta miksi pojan lapset menisivät päivähoitoon, jos mummokin voisi (ilmaiseksi!) hoitaa?! No itselläni ei tätä epätasa-arvo-ongelmaa ole, mutta ei ap:n kuvaama tilanne tasa-arvoinen ole.
terv. 60
miten se anoppi voi kahdessa paikassa olla yhtä aikaa? Lapsemme ovat aina olleet päivähoidossa. Ja kuten sanottu, sitä hoitoapua tarvittaisiin muutenkin kuin että voitaisiin olla miehen kanssa kahdestaan. (Harmi vaan kun en aloitukseen laittanut esimerkkejä...) ap
kunnallinenkin päivähoito on keksitty (vaikkapa sitten muutamana päivänä kuukaudessa). Jos anopin tytön lapsi olisi vaikka 2 päivää kunnallisessa viikossa, anopille jäisi aikaa kerätä voimia ja hän voisi silloin tällöin esim. ottaa meidän lapset hoitoon. Ja on muitakin syitä kuin että saisimme olla miehen kanssa kahdestaan, esim. minun työmatkat, joidenka takia mies joutuu ottamaan vapaapäiviä. Miksi? Siksi kun hän tekee yötöitä eikä lapsia voi yöksi kotiin yksin jättää. Edelleen olen sitä mieltä, että omia lapsiaan (tässä tapauksessa heidän perheitänsä)pitäisi auttaa samanverran/tasapuolisesti. Jos minun poika ja tyttö saavat lapsia, tulen hoitamaan kaikkia lasten lapsiani tasapuolisesti (ja osaan kyllä kieltäytyä, jos en jaksa tai jos tyttöni yrittäisi minua johonkin pakottaa). Ja mitä tulee osapuolien käytökseen, tämä anopin tytön mies ei mielellään yhtään auta minkäänlaisssa hommissa anoppia ja tämän miestä. Mieheni taas auttaa. ap
vain öisin? Jos tekee muitakin vuoroja, niin silloinhan mies voi tehdä päivävuoron sinun poissaollessasi. Tehän olette joutuneet miettimään tuon työkuvion jo lapsia suunnitellessanne, eikö? Jos sinun lapset ovat jo koululaisia, niin minusta on kohtuutonta vaatia että tyttären lapsi menisi kunnalliseen hoitoon jotta teidän lapset saavat yöhoitoa. Yön yli hoitaminen on paljon vaativampaa kuin päivällä hoitaminen ja mieluummin sitä menee lapsen kotiin hoitamaan kuin ottaa omiin nurkkiin.
Miehesi auttanee vanhempiaan ihan ilman vastapalveluksiakin ja niin kuuluukin olla. Vasta kun vanhemmat menevät huonoon kuntoon voidaan puhua todellisesta vanhempien hoitamisesta. Se voi olla hyvinkin sitovaa vuosien ajan. Luultavasti tästä tulee vastaamaan tytär.
eikä tällaisia työmatka/yöhoitoja ole kuin 2-4 * vuodessa...Onko oikein, että mies joutuu vapaansa käyttämään näihin? Lapset ovat nyt 6 ja 7.
Katsotaanpa hoitaako anoppi heitä kesällä, kun töiden takia tarvitsemme hoitoa. Vai pitääkö miehen aloittaa aamu kahdeksalta lasten hoito 5 h yöunien jälkeen? Niin no joo, meidänhän pitää laittaa lapsemme kerhoihin, leireille yms. yms...Mitenkähän anopin tyttären lapset ollessaan samassa tilanteessa. ap
ja ihan tuhlaamaan omaa vapaa-aikaa sen takia.
Tai hoitaan lapsia 5 tunnin yöunien jälkeen.
terveisin äiti, joka tekee säännöllistä yötyötä ja hoitaa lapsensa muutaman tunnin aamu-unien jälkeen ihan vikisemättä silloin kun tarvitsee.
Ps. meillä isä jopa tuhlasi vapaa-aikaansa oli oli kotihoidontuella vuoden. Hui kauheeta.
Miksi isän pitäisi pantata vapaapäiviään johonkin muuhun kohtaan kuin siihen, että lapset saavat nukkua kodissaan? Kuten sanottu, anoppi hoitaa teidänkin lapsianne, joten tilannehan on hyvä ja anoppi valtavan jaksava ihminen.
Onkohan sinun lapsesi isompia jo tai muuten rasittavia? Oletko tarjonnut anopille mahdollisuutta hoitaa teidän lapsianne teidän kotonanne ja päiväsaikaan? Ehkäpä hän ei halua yökyläilyä? Tai jos appiukko ei halua?
pantata vapaapäivänsä vaikkapa kesäksi, jolloin kun molempien lomat lasketaan jää vielä 1 kk sellaista aikaa jolloin todella (siis työn takia) tarvitsemme lasten hoito apua. Tai vaikkapa ihan vaan lepäämiseen. Tässähän olisi anopilla syy hoitaa poikansa lapsia, ihan vaan poikansa takia! (sitä paitsi kun hän hoitaa tyttärensä lapsia, asiasta hyötyy rahallisesti myös tyttären mies, jonka ei tarvitse maksaa päivähoitomaksuja ja he eivät todellakaan maksa mitään anopille lapsensa hoidosta).
Anoppi ei pääse meille, hänellä ei ole ajokorttia (matka on liian pitkä pyöräiltäväksi).
ap
lasten hoitamiseen ei todellakaan ole kohtuutonta. Mihin ne vapaat pitäisi käyttää????
Minusta se on erittäin oikein tai sitten teidän pitää keskenänne neuvotella, että sinä et enää tee työmatkoja, jotta isän ei tarvitse "tuhlata" vapaapäiviään lastensa kanssa olemiseen.
Noin isoja lapsia ei tarvitse heti aamusta vahtia ja isähän kuitenkin on kotona vaikka nukkuisikin. Jos tytär on töissä niin tytär on töissä. Eihän ne lapset voi keskenään kotona olla eikä todellakaan ole oikein laittaa lasta osittain kunnalliseen hoitoon vain jotta toisen lapsen ei tarvitse olla lastensa kanssa vaikka voisikin. Sehän on hienoa että isä voi olla rauhassa vapailla lastensa kanssa pari päivää kerran pari vuodessa. Ja jos lapset niinä päivinä ovat hoidossa ja koulussa, niin isähän saa omaa aikaa koko päivän. Mikä siinä on epäoikeudenmukaista?
Mutta sä nyt olet niin syvällä poterossasi, ettet suostu näkemään asioiden toista puolta vaikka kuinka jankattaisiin.
Jos helvetti olis olemassa siellä olis aivan erityinen kuoppa epätasapuolisille vanhemmille ja isovanhemmille.
ei muuta voi kuin yhtyä ylläolevaan. Tuntuu siltä, että kaikki auttamishalu ja reilu meininki on perheiden ja sukulaisten elämästä kadonnut. Vaikka se miniä tuntuukin vaikealta, ajattelisitte omia lapsianne ja lapsenlapsianne ja edes yrittäisitte olla tasapuolisia. Ei sen tarvii olla viivoittimella vedettyä raja-aitaa ja tuntikirjanpitoa, kunhan on suunnilleen ja tarpeen mukaan - ei niin, että yksi saa aina kaiken ja sitten ei viitsitä/jakseta/haluta muille korvaa lotkauttaa.
Kaikkien meidän pitäisi tarkkailla omaa toimintaamme ja pitää mielessä oikeudenmukainen toisten kohtelu, silloin voimme myös todennäköisemmin odottaa, että meitä kohdellaan samalla tavoin. Eli se veemäinen miniä tai anoppikin huomaa ja varmasti osaa arvostaa sitä.
muiden sisarusten lapset siellä kyllä ovat jatkuvasti
on se, että isoäiti hoitaa kaikkia lapsenlapsiaan arkena mahdollistaen vanhempien töissäkäynnin. En tiedä onko ap:n perheen lapset hoidossa vai ei, mutta miksi pojan lapset menisivät päivähoitoon, jos mummokin voisi (ilmaiseksi!) hoitaa?! No itselläni ei tätä epätasa-arvo-ongelmaa ole, mutta ei ap:n kuvaama tilanne tasa-arvoinen ole.
terv. 60