Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todella törkeä lapsi tarhassa! Ihan hirveä!!!!

Vierailija
21.10.2010 |

Miten tuollaisia voi ollakaan?

Olin hakemassa lastani tarhasta ja odotin hänen vieressään, että tämä pukee kenkänsä. Yksi lapsi käveli ohitse ja läimäytti minua suoraan mahaan! Raivostuin ja otin sitä kakaraa kädestä kiinni ja sanoin lujalla äänellä: "EI! NOIN EI SAA TEHDÄ!"

Lapsi (poika) vaan hymyili ja jatkoi kävelyään ohi.

Kamala mikä sitä vaivasi??????

Minä olen raskaana mutta mahaa ei vielä näy.

Pistää ihan vihaksi!

En ole ennen nähnyt sitä lasta, ei sillä voi olla mitään kaunojakaan minua kohtaan. Käsittämätön hirviö!

Pitääkö minun nyt joka iltapäivä varautua suojelemaan mahaani kun haen lastani?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytöksen? Mikä on normaalia missäkin iässä ja mikä ei? Onhan kaikki ihan mustavalkoista eli ei mitään sekoittavia olosuhteista riippuvia muuttujia?

Vierailija
82/94 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos lapseni joskus lyö toista ihmistä (aikuista tai lasta), on ympärillä sen verran täysipäisiä ihmisiä, että puuttuvat asiaan heti: pysäyttävät lapsen kädestä kiinni pitäen ja laskeutuvat lapsen tasolle, katsovat tiukasti silmiin ja sanovat painokkaasti, että noin ei tehdä. Toivon lisäksi, että näillä aikuisilla on aikaa varmistaa, että lapsi tajuaa viestin ja pyytää anteeksi eikä asia näin jää keskeneräiseksi.

En tajua tätä nykypäivää: lapsi saa traumoja, kun vieras aikuinen komentaa. Ei sillä aikuisella ole oikeutta tehdä niin. Kaikilla aikuisilla on oikeus ja velvollisuus pysäyttää väkivaltainen tilanne - teki sen sitten 3-vuotias tai 13-vuotias. Jos lapsi tekee väärin, siitä huomautetaan. Ei normaali lapsi joudu vuosikausien terapiaan siitä, että joku toinen kuin oma mamma uskalsi sanoa ei.

Ja ei, en pidä normaalina sitä, että lapsi lyö ventovierasta aikuista mahaan. Tätä saattaa tapahtua paljon mutta normaalia se ei ole eikä sitä pidä ottaa normaalina. On kyynistä todeta, että sellaista sattuu eikä se ole vaarallista. Elän mieluummin yhteiskunnassa, missä pidetään pikkulasten lyömistä tuomittavana kuin yhteiskunnassa, jossa pidetään lapsen käteen tarttumista järkyttävänä.

Ehkä ap hiukan ylireagoi. Ainakin tällä palstalla on tapana vähän voimistaa reaktioita, koska niin saa enemmän palautetta. Ei lapsi mikään hirviö ole eikä tuleva nuorisorikollinenkaan - välttämättä. Mutta jos hän kohtaa jatkuvasti aikuisia, jotka eivät tee mitään eivätkä osaa osoittaa käyttäytymisen rajoja ja jotka keskittyvät pohtimaan sitä, kenellä on oikeus lasta komentaa, on hän hyvää vauhtia tulossa pieneksi hirviöksi ja myöhemmin isoksi sellaiseksi. Kyllä vaan on jokaisen aikuisen velvollisuus ilmaista lapselle rajat ja jos toinen aikuinen tulee sitä oikeutta vähättelemään tai kyseenalaistamaan, tehdään siinä todellinen karhunpalvelus lapselle. Toivon totisesti, että tulevaisuudessa valmistuu lto:ksi enemmän maalaisjärkeä omaavia yksilöitä kuin tämä yksi kommentoija, jonka mielestä koko pointti oli ap:n käytöksessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos lapseni joskus lyö toista ihmistä (aikuista tai lasta), on ympärillä sen verran täysipäisiä ihmisiä, että puuttuvat asiaan heti: pysäyttävät lapsen kädestä kiinni pitäen ja laskeutuvat lapsen tasolle, katsovat tiukasti silmiin ja sanovat painokkaasti, että noin ei tehdä. Toivon lisäksi, että näillä aikuisilla on aikaa varmistaa, että lapsi tajuaa viestin ja pyytää anteeksi eikä asia näin jää keskeneräiseksi.

En tajua tätä nykypäivää: lapsi saa traumoja, kun vieras aikuinen komentaa. Ei sillä aikuisella ole oikeutta tehdä niin. Kaikilla aikuisilla on oikeus ja velvollisuus pysäyttää väkivaltainen tilanne - teki sen sitten 3-vuotias tai 13-vuotias. Jos lapsi tekee väärin, siitä huomautetaan. Ei normaali lapsi joudu vuosikausien terapiaan siitä, että joku toinen kuin oma mamma uskalsi sanoa ei.

Ja ei, en pidä normaalina sitä, että lapsi lyö ventovierasta aikuista mahaan. Tätä saattaa tapahtua paljon mutta normaalia se ei ole eikä sitä pidä ottaa normaalina. On kyynistä todeta, että sellaista sattuu eikä se ole vaarallista. Elän mieluummin yhteiskunnassa, missä pidetään pikkulasten lyömistä tuomittavana kuin yhteiskunnassa, jossa pidetään lapsen käteen tarttumista järkyttävänä.

Ehkä ap hiukan ylireagoi. Ainakin tällä palstalla on tapana vähän voimistaa reaktioita, koska niin saa enemmän palautetta. Ei lapsi mikään hirviö ole eikä tuleva nuorisorikollinenkaan - välttämättä. Mutta jos hän kohtaa jatkuvasti aikuisia, jotka eivät tee mitään eivätkä osaa osoittaa käyttäytymisen rajoja ja jotka keskittyvät pohtimaan sitä, kenellä on oikeus lasta komentaa, on hän hyvää vauhtia tulossa pieneksi hirviöksi ja myöhemmin isoksi sellaiseksi. Kyllä vaan on jokaisen aikuisen velvollisuus ilmaista lapselle rajat ja jos toinen aikuinen tulee sitä oikeutta vähättelemään tai kyseenalaistamaan, tehdään siinä todellinen karhunpalvelus lapselle. Toivon totisesti, että tulevaisuudessa valmistuu lto:ksi enemmän maalaisjärkeä omaavia yksilöitä kuin tämä yksi kommentoija, jonka mielestä koko pointti oli ap:n käytöksessä.

Ja minulla on vain yksi lapsi.

Vierailija
84/94 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos lapseni joskus lyö toista ihmistä (aikuista tai lasta), on ympärillä sen verran täysipäisiä ihmisiä, että puuttuvat asiaan heti: pysäyttävät lapsen kädestä kiinni pitäen ja laskeutuvat lapsen tasolle, katsovat tiukasti silmiin ja sanovat painokkaasti, että noin ei tehdä. Toivon lisäksi, että näillä aikuisilla on aikaa varmistaa, että lapsi tajuaa viestin ja pyytää anteeksi eikä asia näin jää keskeneräiseksi. En tajua tätä nykypäivää: lapsi saa traumoja, kun vieras aikuinen komentaa. Ei sillä aikuisella ole oikeutta tehdä niin. Kaikilla aikuisilla on oikeus ja velvollisuus pysäyttää väkivaltainen tilanne - teki sen sitten 3-vuotias tai 13-vuotias. Jos lapsi tekee väärin, siitä huomautetaan. Ei normaali lapsi joudu vuosikausien terapiaan siitä, että joku toinen kuin oma mamma uskalsi sanoa ei. Ja ei, en pidä normaalina sitä, että lapsi lyö ventovierasta aikuista mahaan. Tätä saattaa tapahtua paljon mutta normaalia se ei ole eikä sitä pidä ottaa normaalina. On kyynistä todeta, että sellaista sattuu eikä se ole vaarallista. Elän mieluummin yhteiskunnassa, missä pidetään pikkulasten lyömistä tuomittavana kuin yhteiskunnassa, jossa pidetään lapsen käteen tarttumista järkyttävänä. Ehkä ap hiukan ylireagoi. Ainakin tällä palstalla on tapana vähän voimistaa reaktioita, koska niin saa enemmän palautetta. Ei lapsi mikään hirviö ole eikä tuleva nuorisorikollinenkaan - välttämättä. Mutta jos hän kohtaa jatkuvasti aikuisia, jotka eivät tee mitään eivätkä osaa osoittaa käyttäytymisen rajoja ja jotka keskittyvät pohtimaan sitä, kenellä on oikeus lasta komentaa, on hän hyvää vauhtia tulossa pieneksi hirviöksi ja myöhemmin isoksi sellaiseksi. Kyllä vaan on jokaisen aikuisen velvollisuus ilmaista lapselle rajat ja jos toinen aikuinen tulee sitä oikeutta vähättelemään tai kyseenalaistamaan, tehdään siinä todellinen karhunpalvelus lapselle. Toivon totisesti, että tulevaisuudessa valmistuu lto:ksi enemmän maalaisjärkeä omaavia yksilöitä kuin tämä yksi kommentoija, jonka mielestä koko pointti oli ap:n käytöksessä.

tuomittavana, ihan kaikki. Pikkulapsen impulsiivinen käytös on normaalia. Lasten huono käytös on normaalia, tuomittavaa mutta normaalia.

Kukaan ei ole vähätellyt lapsen tekoa (toisin kuin sinä ap:n käyttämää kieltä), mutta pitäneet kylläkin ap:n reaktiota ylimitoitettuna.

Yhtä hyvin kuin sinä voit yksiselitteisesti todeta, että se kun lapsi lyö, ei ole normaalia, voin minä todeta, että hysteerisyys, ylireagointi, hirviöksi nimittely ja huoli oman vatsan suojaamisesta joka päivä moisen tapahtuman perusteella ei todellakaan ole normaalia. Mitä tekemistä maalaisjärjellä on ap:n kanssa, joka menee tolaltaan kun pikkulapsi käyttäytyy huonosti? Myös aikuiselle voi osoittaa käyttäytymisen rajat.Itse elän mieluummin yhteiskunnassa, jossa lasten huonoa käytöstä pidetään normaalina kuin sellaisessa, jossa aikuisten raivoamista pidetään normaalina.

Ja jos lapsen käytös ei ollut normaalia, niin oliko tämä lapsi siis epänormaalia? Onko jokainen lyövä lapsi epänormaali? Onko ylipäätään olemassa lasta, joka ei kuuna päivänä ole hetken mielijohteesta läpsäissyt tai muksaissut ketään? Äläkä vaan kilju, että minunko mielestä sellainen käytös on ok ja voi tätä nykyajan maailmaa. Käytös on huonoa, mutta normaalia. Siihen pitää puuttua, mutta tilanteen vaatimalla tavalla. Jos nämä jotkut "maalaisjärkiset" oikeasti reagoivat tuon tapaisiin asioihin raivoamalla ja käymällä kiinni lapseen (ei tarkoita kuitenkaan ettei reagoida lainkaan) niin mitä he tekevät kun isompi lapsi ihan oikeasti pahantekotarkoituksessa tekee jotain? Raivoaminen menettää hyvin äkkiä voimansa jos sitä viljelee miten vähäpätöisestä syystä tahansa. Itse en todellakaan pitäisi täysipäisenä aikuista ihmistä, joka moisesta syystä raivoaa tai huutaa kuin palosireeni. Asiallinen puuttuminen on paljon tehokkaampaa eikä edellytä lapseen koskemista. Lasta voi myös seurata, paitsi jos ei halua paljastaa raivokasta reaktiotaan muille aikuisille ja jos on oikealla asialla, niin miksi se pitäisi salata? Olishan se hyvä, että lasta kasvattavat aikuisetkin sen tietäisivät ja lapsi saisi mahdollisuuden anteeksipyyntöön tai kertoa syyn huonoon käytökseen. Tieto kulkisi myös vanhemmille ja olisi tehokkaampaa sekä reilumpaa lapsen kannalta.

Vierailija
85/94 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laukaan malli Anne Eskelisen aloittamana

Koko kylä kasvattaa

jolloin voisi ajatella että on viisasta puuttua epäkohtiin siinä missä niitä tulee vastaan. Esim. jos joku lapsi ohikulkiessaan sylkee päälle, lapsen tai aikuisen, on siitä huomautettava ja annettava asianmukainen palaute...

Puistossa jonkun vanhemman lapsi tönäisee jonkun toisen vanhemman lapsen liukumäkeä alas ennen kuin siihen ollaan valmis, laskijan satuttaessa itsensä, on syytä tuimalla ilmeellä kertoa kuinka oikeasti liukumäessä ollaan.

Esimerkkejä saisi luetella vaikka kuinka, on väärin jos asioihin ei puututa heti. Mm. risteilyillä pallomeressä komennan aivan varmasti lapsia jotka heitttelevät pallomeressä palloja osuen jonkun lapsen kasvoihin, käsivarteen...jos joku lapsi aina vaan kiipeää liukumäkeen alhaalta ylös eikä muut voi laskea, aivan varmaan jonkun vanhemman lapsi saa kuulla ettei sitten laske koska haittaa muiden lasten alastuloa.

Jos näen ohikulkijana kävelytiellä kolulaisen kiusaavan toista niin aivan varmaan puutun ja kyselen mikä on homman nimi, voihan olla että aloittajana on se jonka näen alakynnessä, mutta selvitän, en mene ohi.

Jos päiväkodissa, esikoulussa, koulussa saan potkaisun tai lyömisen, aivan varmasti otan lasta kädestä kiinni ja vien henkilökunnan eteen, joko sanon lapselle että kertoo mitä tuli tehtyä tai minä kerron.

Koulussa vaikka opettajan huoneeseen koputtelemaan tai ukovalvojalle jos lumppari heitetään selkään jne. Ei ole kantelua vaan välittämistä; ehkä estettävissä seuraavat pahanteot muita kohtaan.

Vierailija
86/94 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytöksen? Mikä on normaalia missäkin iässä ja mikä ei? Onhan kaikki ihan mustavalkoista eli ei mitään sekoittavia olosuhteista riippuvia muuttujia?

yhtään normaalia lasta. Kaikki ovat läppäisseet lapparilla päähän, pahimmat jopa tönäisseet toisen taaperon kumoon. Selvästikin väkivaltaisia tilanteita ja vaatisivat raivokasta väliintuloa.

Ehkä lastentarhanopettajien hirviöitä?

Vierailija
87/94 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laukaan malli Anne Eskelisen aloittamana Koko kylä kasvattaa jolloin voisi ajatella että on viisasta puuttua epäkohtiin siinä missä niitä tulee vastaan. Esim. jos joku lapsi ohikulkiessaan sylkee päälle, lapsen tai aikuisen, on siitä huomautettava ja annettava asianmukainen palaute... Puistossa jonkun vanhemman lapsi tönäisee jonkun toisen vanhemman lapsen liukumäkeä alas ennen kuin siihen ollaan valmis, laskijan satuttaessa itsensä, on syytä tuimalla ilmeellä kertoa kuinka oikeasti liukumäessä ollaan. Esimerkkejä saisi luetella vaikka kuinka, on väärin jos asioihin ei puututa heti. Mm. risteilyillä pallomeressä komennan aivan varmasti lapsia jotka heitttelevät pallomeressä palloja osuen jonkun lapsen kasvoihin, käsivarteen...jos joku lapsi aina vaan kiipeää liukumäkeen alhaalta ylös eikä muut voi laskea, aivan varmaan jonkun vanhemman lapsi saa kuulla ettei sitten laske koska haittaa muiden lasten alastuloa. Jos näen ohikulkijana kävelytiellä kolulaisen kiusaavan toista niin aivan varmaan puutun ja kyselen mikä on homman nimi, voihan olla että aloittajana on se jonka näen alakynnessä, mutta selvitän, en mene ohi. Jos päiväkodissa, esikoulussa, koulussa saan potkaisun tai lyömisen, aivan varmasti otan lasta kädestä kiinni ja vien henkilökunnan eteen, joko sanon lapselle että kertoo mitä tuli tehtyä tai minä kerron. Koulussa vaikka opettajan huoneeseen koputtelemaan tai ukovalvojalle jos lumppari heitetään selkään jne. Ei ole kantelua vaan välittämistä; ehkä estettävissä seuraavat pahanteot muita kohtaan.

Oliko tässä joku uusi näkökulma? Oliko täällä aiemmin sitä henkeä, että huonoon käytökseen ei pidä puuttua?

Vierailija
88/94 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajatellut sitä väkivaltana enkä suunnitellut tekojani. En ole väkivaltainen enkä epänormaali, vai olenko? Isoveli on minulle edelleen tavattoman rakas.

Vierailija
89/94 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kertonut sinulle ap, että sinun tehtäväsi ei ole raivota päiväkodin lapsille, eikä sinulla ole mitään oikeutta tarttua kiinni lapseen. Lapselle olisin sanonut, että läimäisy ei ollut kivasti tehty, mene pyytämään anteeksi. Mielestäni sinä ap syyllistyit paljon pahempaan kuin se pieni lapsi. T: LTO vuodesta 2002

raivota lapselle ja aikuiselle joka lyö. Mitä ap olisi pitänyt tehdä sinun mielestäsi??? Jos tuo on kaikkien LTO asenne en yhtään enää ihmettele kylänkakaroiden käytöstä.

Ne on aina muiden kakarat jotka tekee pahoja, ne on ylipäätään "kakaroita" eivätkä lapsia ja yhtenä ryhmänä "kylän" kakarat käyttäytyvät huonosti. Totta on, että tämä pikkumies käyttäytyi huonosti, mutta jos tuollaisesta "raivoat" niin voitko kehua omaakaan käytöstäsi? Oletko tajunnut millaisen mallin annat jos et pysty asioita puhumalla selvittämään ja miten nolaat lapsesi jos todellakin raivoat ohikulkevan taaperon läpsäisystä?

Vierailija
90/94 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

antakaa vaan niiden Nico-Pettereiden lyödä kaikkia vastaantulijoita. Kyllä me aineenopet sitten yläasteella saadaan niille kuri...

Oikeesti: minkään ikäinen ihminen (paino sanalla ihminen) ei saa lyödä toista. Jokaisen vastuulla on estää/puuttua moiseen käytökseen.

t: yläasteen aineenope, joka on nähnyt turhan monta tapausta joita olisi pitänyt lapsena kieltää ja ohjata oikeaan.

Ja kyllä, minulla on omia lapsia, 23, 22, ja 9v. Kukaan ei koskaan ole tullut kertomaan että joku heistä olisi mätkinyt tuntemattomia. (Yksi on erityislapsi, toinen muuten sairas)

Vierailija
91/94 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuinen kullanmuru ei saa enää unta kun sen Emilian äiti otti ihan kädestä kiinni ja sanoi HYI EI SAA! :D Tulikohan pikku kullanmurulle nyt paha mieli? Pikku rusinapulla ei ehkä enää koskaan uskalla lyödä aikuisia kun ne alkaa jo sanoa että ei saa! Miten ne kehtaa komentaa pikku nuppua? Kyllähän lapset saa tehdä mitä haluaa ja lyödä ketä huvittaa! :D

menetti nyt mielenterveytensä viimeisetkin rippeet ja yöunet moneksi viikoksi, kun pieni lapsi oikein uskalsi läimäyttää vatsaan, missä kasvaa ties miten mones elätettävä veronmaksajille.

Vierailija
92/94 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ole 3 lapsen äiti vaan yhden ja itsekin kakara.

Teit rikoksen tarttumalla toista käteen väkivalloin.

Vierailija
93/94 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä voi olla mahdollista? Itse asun maassa, jossa todella on tapana, että jokainen aikuinen saa ja voi kasvatta ketä hyvänsä lasta. Täällä lapsille myös opetetaan kohteliaisuutta ja hyviä tapoja, ja täytyy sanoa, että minusta täällä monet lapset oikeasti ovat miellyttävämpiä kuin Suomessa, missä juuri noita pullamössö Nico-Pettereitä tuntuu olevan joka rapussa ainakin kaksin kappalein.

Minusta ap teki täysin oikein ja olisin itsekin reagoinut samalla tavalla. Jos oma lapseni lyö minua, otan silloinkin vaistomaisesti häntä kädestä kiinni (eikä se tarkoita sitä, että puristaisin, vääntäisin tai satuttaisin hänen kättään), katson silmiin ja sanonun juuri noin: "noin ei saa tehdä." Jos lapseni löisi vierasta aikuista, toivoisin todella, että tämä aikuinen toimisi samoin kuin ap. Minua ei ole koskaan fyysisesti kuritettu lapsuudenkodissani ja koko ajatus fyyisestä jurittamisesta onkin minulle täysin vieras, mutta ihan niin steriilissä kulttuurissa en halua elää, että ihmisiin koskeminen muka olisi rikos! Aivan uskomattomia kommentteja olen lukenut täällä joiltakin, ja pelottavaa on se, että jotkut näistä ihmisistä ovat lastenhoidon ammattilaisia. Vuosien mittaan olen yhä paremmin alkanut ymmärtää suomalaisten henkistä pahoinvointia ja eristyneisyyttä, kun tuntuu siltä, että kohta vieraille ei saa edes puhua ilman, että leimataan täysin tärähtäneeksi.

Vierailija
94/94 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä voi olla mahdollista? Itse asun maassa, jossa todella on tapana, että jokainen aikuinen saa ja voi kasvatta ketä hyvänsä lasta. Täällä lapsille myös opetetaan kohteliaisuutta ja hyviä tapoja, ja täytyy sanoa, että minusta täällä monet lapset oikeasti ovat miellyttävämpiä kuin Suomessa, missä juuri noita pullamössö Nico-Pettereitä tuntuu olevan joka rapussa ainakin kaksin kappalein.

Minusta ap teki täysin oikein ja olisin itsekin reagoinut samalla tavalla. Jos oma lapseni lyö minua, otan silloinkin vaistomaisesti häntä kädestä kiinni (eikä se tarkoita sitä, että puristaisin, vääntäisin tai satuttaisin hänen kättään), katson silmiin ja sanonun juuri noin: "noin ei saa tehdä." Jos lapseni löisi vierasta aikuista, toivoisin todella, että tämä aikuinen toimisi samoin kuin ap. Minua ei ole koskaan fyysisesti kuritettu lapsuudenkodissani ja koko ajatus fyyisestä jurittamisesta onkin minulle täysin vieras, mutta ihan niin steriilissä kulttuurissa en halua elää, että ihmisiin koskeminen muka olisi rikos! Aivan uskomattomia kommentteja olen lukenut täällä joiltakin, ja pelottavaa on se, että jotkut näistä ihmisistä ovat lastenhoidon ammattilaisia. Vuosien mittaan olen yhä paremmin alkanut ymmärtää suomalaisten henkistä pahoinvointia ja eristyneisyyttä, kun tuntuu siltä, että kohta vieraille ei saa edes puhua ilman, että leimataan täysin tärähtäneeksi.

Hyvä ettei ap joudu nyt vankilaan kun KOSKI sen vieraan lapsen käteen! Ei ap kirjoittanut että satutti, löi, potki, retuutti tai väänsi lapsen kättä! HÄN OTTI SIITÄ VAIN KIINNI JA SANOI LAPSELLE ETTÄ EI NOIN SAA TEHDÄ! Esti kädestä kiinni pitämisellä ettei lapsi hakkaa uudelleen hänen raskausmahaansa!

Suomessa on ihan ihme porukkaa. Annetaan Nico-Petterin hakata ketä tahansa eikä ihmetellä, se nyt vaan on sellainen aika vilkas pikku pojuli!

Ei saa katsoa Nico-Petteriä silmiin, ei varsinkaan koskea siihen! Parempi että esittää kuin Nico-Petteri ei olisi lyönytkään! Parempi esittää kuin mitään ei olisi tapahtunut ettei Nico-Petterille tule paha mieli! Ettei Nico-Petteri saa traumoja!

Antaa lasten lyödä ja potkia ja sylkeä aikuisia. Mitäs niitä nyt turhaan kunnioittamaan!

t. eräs itsekin ulkomailla asuva. Täällä lapsia kasvatetaan! Ja olisin iloinen, todella iloinen, jos minun lastani komennettaisiin noin kuin ap, mikäli lapseni tekisi tuollaista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme