VAIN teille, jotka aikovat äänestää srk-vaaleissa
Millä perusteella valitsette ehdokkaan kirkkovaltuustoon?
Pitääkö ehdokkaan mielestäsi olla uskovainen?
Saako käyttää alkoholia tai tupakkaa?
Saako käydä ravintoloissa?
Mitä muuta?
Kommentit (28)
Tosin ongelma tulee olemaan se, että koskaan aikaisemmin tätä kirkkolain pykälää ei ole noudatettu, sillä kyse on ollut harvinaisista yksittäistapauksista.
Tällä kertaa asiasta uhkaa tulla ongelma, koska asiasta nousee meteli riippumatta siitä, noudatetaanko lakia tällä kertaa vai ei...
Mutta joka tapauksessa kirkkolaki sanoo, että henkilön tulee kuulua kirkkoon VAALIPÄIVÄNÄ (siis vaikka äänestäisi ennakkoon ja eroaisi ennen virallista vaalipäivää, niin ääntä ei pitäisi hyväksyä).
vaaleissa saa äänestää kaikki elokuussa seurakunnan jäseninä olleet.
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/610-kirkko-joutui-tukalaan-paikkaan-seu…
Mutta ongelma siitä tulee, kun osa kuitenkin pyrkii äänestämään ja tulos voi jopa siitämitätöityä tai sitten ääntenlaskentaa joudutaan lykkäämään jotta kaikki jotka eivät ole äänioikeutettuja saadaan nypittyä joukosta pois. Ongelma onmyös se, että aiemmin tätä lainkohtaa ei ole valvottu.
Äänissä ei ole "nimilappuja", joten jälkikäteen ei voida eritellä annettuja ääniä.
Siksi siis ainoa keino olisi lykätä vaaleja kunnes äänestysluettelot on päivitetty - mutta se ei juuri auttaisi, kun muutosvauhti on niin nopeaa, etteivät listat olisi edelleenkään ajantasalla.
Fiksuinta on vain antaa kaikkien listoilla olevien äänestää, maksavathan he kirkollisveroakin vuoden loppuun saakka.
Ehdokkaan alkoholin tai tupakan käytöllä tai ravintoloissa käymisellä ei ole mitään merkitystä. Haluan, että ehdokas on itse jollain tavalla aktiivinen seurakunnassa. Miten sellainen, joka ei itse osallistu juuri lainkaan seurakunnan toimintaan, osaisi päättää järkevästi seurakunnan asioista?
Näiden lisäksi sitten katson, millaisia mielipiteitä ehdokkaalla on seurakunnan toiminnasta ja rahojen käytöstä. Pyrin vaalikoneiden avulla löytämään ehdokkaan, jonka kannat ovat lähellä omiani.
Olen itse ihan samaa mieltä, että olisi kohtuullista, että nyt eronneet saisivat äänestää.
Mutta jos ja kun laissa lukee, että he eivät saa äänestää, niin vaalitulos uhkaa mitätöityä, mikäli konservatiivit valittavat vaaleista, joissa eronneet ovat äänestäneet.
Suurin osa eroistahan ehtii päivittyä varsinaiseen äänestyspäivään mennessä. Ennakkoäänet taas yksittäispakataan, joten joukosta pystytään nyppimään pois niiden äänet jotka eivät ole äänioikeutettuja.
Järjestelmää tai lakia pitää päivittää ilman muuta, mutta näihin vaaleihin se ei ehdi. Eli ongelma tulee joka tapauksessa, tehdään niin tai näin.
vaan esim poliittinen ryhmittymä ja ryhmän lupaukset, seurakunta-aktiivisuus käykö kerhoissa ym, mitä asioita pitää tärkeänä, miten painottaa esim lapsityötä tai lähetystyötä, kuuluuko lähetystyöhän osallistua, jne.
Pitääkö ehdokkaan mielestäsi olla uskovainen?
Saako käydä ravintoloissa?
Mitä muuta?
Pitää olle sellaisesta vaaliliitosta, jossa ajetaan samoja asioita kuin minä. Diakoniatyö, perhetyö ja suvaitsevaisuus ovat tärkeitä. EI saa olla tasa-arvon vastustaja, ei lahkolainen, eikä eripuran kylväjä. Kaikki naispappien vastustajat tai homojenvihaajat ovat siis out of the question, samoin sellaiset, jotka näiden kanssa samassa vaaliliitossa.
Pitääkö ehdokkaan mielestäsi olla uskovainen? Kyllä, kun kerran seurakunnasta on kyse - mutta eipä täällä muita ole tarjollakaan.
Mistähän mä voisin tietää, mitä se käyttää? Mutta mun puolestani: vaikka itse pidän tupakoitsijoita vähän älyllisesti haastettuina, se ei ole olellinen kriteeri tässä.
Saako käydä ravintoloissa? Miksei saisi?
Mitä muuta? Äänestän aina tuttua ehdokasta, josta tiedän muutakin kuin vaalisloganin.