Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan viettää sukujoulun meillä

Vierailija
19.10.2010 |

mutta en halua yksin raataa ja muut tulee vain kylään passattavaksi. Miten tämä onnistuisi?

Viimeksi miehen siskon perhe lupasi tehdä karjalanpaistin, mun äiti perunalaatikon ja anoppi jälkkärin ja rosollin. Mutta kun sitä tekemistä on niin paljon muutakin. Oisko tyhmää ehdottaa, että tilataan pitopalvelusta kaikki ja jaetaan kulut?

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suku kokoontuu sun kotiin, joudut kuitenkin siivoamaan ja koristelemaan, joten ruokatarjoilun ulkoistaminen on ainoastaan järkevää. Se, mistä sitten saa jouluaattona evästä, voikin olla vaikeaa.

Vierailija
2/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo ehdotus ei saisi kannatusta. Jos uskaltaisin ehdottaa, että tilataan kaikki valmiina niin joko a) oma äitini tai b) anoppini kutsuisi kaikki heille ja tekisi ihan varmasti joka ainoan ruuan itse. Ja julistaisi sitä suureen ääneen koko illan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jokainen tekee ja tuo ennaltasovitut ruuat yms näin meillä on toiminut jo vuosia.

Vierailija
4/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain yrityksestä, nauti leipomisesta, osta puolivalmiita esim. stokkan lanttu-, peruna-, ja porkkanalaatikot ovat oikeasti hyviä...

Vierailija
5/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap haluaa kutsua kaikki heille mutta ei halua tehdä itse valmisteluja? ratkaisu: älä kutusu niitä, vietä juhlat muualla, tai perheen kesken.

Joulua tehdään kuitenkin jo päiviä ennen itse juhlapäivää, aattoon jätetään ruokien lämmitys ja esillelaitto, ei se niin kauhean vaivalloista ole?! ja onko ihan kauheaa sitten pyytää sukulaisia auttamaan pöydän kattamisessa /tyhjentämisessä jos se on niin epämielyttävä homma?

Vierailija
6/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei menisi läpi, ja joulun suhteen olen niin perinteinen, että itsekin nikottelisin.

Vierailija
7/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka niitä kuluja ei voikaan jakaa...

Vierailija
8/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vietä sukujoulua teillä.

Vierailija
9/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mistä sitten saa jouluaattona evästä, voikin olla vaikeaa.

Tilaat siis iskenderit koko lössille! Muoviaterimet voi juhlan kunniaksi vaihtaa metallisiin.

Vierailija
10/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käly ilmoitti viime vuonna, että hän haluaa sukujoulun heille, koska talo on uusi ja tilaa riittää. Laati sitten listan siitä, mitä kenenkin täytyy tehdä ja tuoda, kuka koristelee ja kuka siivoaa.

Lopulta me menimme jouluksi äidilleni, samoin sisko perheineen. Kälyn ja veljen luokse meni vain kälyn äiti.

Jos kutsuu jouluksi luokseen, ei yleensä lähetä laskua perään

Vierailija
11/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita valmistelut jo nyt tai hyvin pian. Kaikki laatikkoruoat voi pakastaa. Liharuokia voi esivalmistaa ja pakastaa.

Leipomuksia voi tehdä ja pakastaa.

Viime hetkille ei jää kovinkaan paljoa. Siivouksen ostat. Jos saat sitä enää.

Viimeksi lupasi tehdä? Eli jäikö joltain joku osuus tekemättä?

Meillä on sukujoulu ja minä vastaan kaikesta tarjoulusta. En kuitenkaan polta itseäni loppuun.

Joulu sujuu meillä mutkattomasti ja iloisesti.

Vierailija
12/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin keittiöalan oppilaitoksesta.

Vierailija
13/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapanina äidilläsi kahvilla ja se on se sukujoulu.

Vierailija
14/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapanina äidilläsi kahvilla ja se on se sukujoulu.

Vierailija
15/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta kaupan laatikoita ja tuunaa mieleiseksi.

Vierailija
16/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä järjestetään sukujoulu mummolassa ja siellä on vähän jaettu noita tekemisiä esim. joku tuo jälkkärin, toinen paistaa piirakoita, yksi hommaa kinkun ja yksi paistaa laatikoita. On toiminut meillä.

Helpottaisiko, jos tekisit esim. noita laatikoita ym. mahdollisia ruokia etukäteen pakastimeen?

Pitopalvelukin on ihan ok, riippuen tietysti vieraista, että ovatko kovin perinteiden kannalla. Mutta toisaalta eivät ehkä halua osallistua sitten kustannuksiin, jos sinä olet kutsunut heidät syömään, niin olettavat ehkä, että myös sinä maksat kulut.

Vierailija
17/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ruoanlaittoa harrastan ja siitä pidän, niin aina ei vain riitä aika kaikkeen ja turhaa stressiä ei kannata itselleen joulusta ottaa. Mutta myönnän, että meilläkään ei taitais anoppi tuohon lähteä, hän varmaan sanoisi, että hän voi sitten tehdä kaikki.

Mutta "nyyttäri" meiningillä meidänkin suvussa on joulua vietetty, eli on sovittu, kuka tuo ja tekee mitäkin. Jos teette näin (jos pitopalvelu ei saa kannatusta tai epäilet sitä) ja sinä hommaat omat osuutesi aikalailla valmiina, niin homma ei jää kohtuuttomasti. Ja käytät vaikka ne pitopalveluun suunnitellut rahat siivoojaan. Ostat valmiin kinkun/kalkkunan, teet laatikot valmiista pakastesoseesta, ostat vamiit graavikalat jne. Ja ihan kaikkea sataa sorttia ei ole pakko olla. Ja jonkun joulukakunkin voi ostaa valmiina.

Vierailija
18/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käly ilmoitti viime vuonna, että hän haluaa sukujoulun heille, koska talo on uusi ja tilaa riittää. Laati sitten listan siitä, mitä kenenkin täytyy tehdä ja tuoda, kuka koristelee ja kuka siivoaa.

Lopulta me menimme jouluksi äidilleni, samoin sisko perheineen. Kälyn ja veljen luokse meni vain kälyn äiti.

Jos kutsuu jouluksi luokseen, ei yleensä lähetä laskua perään

Kyllä se niin on, että vaikka ison suvun itse kutsuisikin sukujoulun viettoon, niin kyllä se on asiallista, että siihen osallistuvat auttavat kykyjensä mukaan. Itse en kehtaisi mitenkään astella valmiiseen pöytään pistämättä itse rikkaa ristiin tarjoilujen ja muiden suhteen.

Itse pyytäisin, että jokainen tekee/tuo jotakin tarjottavaa joulupöytään. Siivouksen ostaisin. Yhdessä koristeltaisiin.

Vierailija
19/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käly ilmoitti viime vuonna, että hän haluaa sukujoulun heille, koska talo on uusi ja tilaa riittää. Laati sitten listan siitä, mitä kenenkin täytyy tehdä ja tuoda, kuka koristelee ja kuka siivoaa. Lopulta me menimme jouluksi äidilleni, samoin sisko perheineen. Kälyn ja veljen luokse meni vain kälyn äiti. Jos kutsuu jouluksi luokseen, ei yleensä lähetä laskua perään

edes menneet heille jouluksi?

Meille tulee sukujoulu mutta jokainen tuo/tekee jotain, varmaan listan laadimme yhdessä.

Vierailija
20/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulunajan ruoat on kuitenkin varsin helppo valmistaa. Laatikot voi tehdä etukäteen ja pakastaa tai sitten hommata valmiina. Rosollit yms ei ole kovin vaikeita valmistaa. Minusta jouluna ruoanlaitto on kyllä vaivattomampaa, kuin silloin, kun valmistaa ystäville kolmen ruoan päivällisen. En oikein ymmärrä ap:n varsinaista ongelmaa. Jos tykkäät sukujoulusta, miten voit kokea, että ruoanlaitto on niin raskasta??

Et taida tykätä ruoanlaitosta muutenkaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi