Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan viettää sukujoulun meillä

Vierailija
19.10.2010 |

mutta en halua yksin raataa ja muut tulee vain kylään passattavaksi. Miten tämä onnistuisi?

Viimeksi miehen siskon perhe lupasi tehdä karjalanpaistin, mun äiti perunalaatikon ja anoppi jälkkärin ja rosollin. Mutta kun sitä tekemistä on niin paljon muutakin. Oisko tyhmää ehdottaa, että tilataan pitopalvelusta kaikki ja jaetaan kulut?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdään niin iso ongelma joulun vietosta? Ymmärrän toki että kehitysvammaisen lapsen kanssa on moni asia vaikeampi, mutta tarviiko ottaa niin suuria paineita. Eikös jouluna tärkeintä ole se yhdessä olo ja rentoutuminen. Jos ei huvita tai ole aikaa tehdä kaikkia mahdollisia ruokia ja muita valmisteluja niin jättää sitten tekemättä.

Minä itse rakastan joulua ja kaikki valmistelut ja järjestelyt kuuluvat siihen ja voisin leipoa ja koristella taloa vaikka viikkokausia jos aika riittäisi, mutta siis teen sen kaiken juuri siksi että nautin siitä suunnattomasti enkä ota paineita. Joku ei ehkä ole niin jouluihminen kuin minä, mutta jokainen järjestää omien makujensa ja halujensa mukaisen joulun. Näin minusta.

Vierailija
42/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivottelevat että on teillä varmaan rankkaa, mutta apua heiltä ei saa, tai no äitini auttaa vähän, vaikka omakin terveys huono. huoh. ap.

Kun kehotin olemaan avoin, tarkoitin lähinnä sitä, että kaikki tietävät, että et voi nauttia joulusta, jos tiedät äitisi olevan yksin. Ja että haluaisit lapsille sukujoulun, mutta ette selviydy siitä yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tee ja tarjoa se joulu sukulaisillesi iloisin naamoin ja hyvillä mielin, kyllä sitä yhden joulun jaksaa vähän muitakin passata, ihan oiekasti, jos vaan asenteen saa kohdilleen.

Vierailija
44/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukujoulussa se kutsuja järjestää muille joulun, ei oleta, että muut tulevat heille joulua tekemään.

Niin, ehkä sinun mielestäsi!!! Mulla ei tulisi mieleenkään mennä mun porukoille viettämään joulua valmiiseen pöytään!! Todellakin autan valmisteluissa, ruuan laitossa jne. Äärettömän itsekästä ajatella että jos kerran kylään kutsutaan niin mitään ei tartte tehdä!

Ap, jos oikeasti haluat kutsua teille paljon porukkaa joulun viettoon, eivätkä vieraat ole halukkaita auttamaan (mikä on mielestäni todella outoa ja moukkamaista), niin teet kaiken niin helposti kuin vaan voi. Ostat siivouksen, tai siivoat itse ihan vaan pintapuolisesti. Ostat ruuat valmiina; ne on kuule ihan hyviä ne valmislaatikotkin. Älä ota liikaa stressiä.

Vierailija
45/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, entäpä jos kutsutkin vaan äitisi teille joulun viettoon? Jos tuntuu ettet jaksa suurta joukkoa passata.

Vierailija
46/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukujoulussa se kutsuja järjestää muille joulun, ei oleta, että muut tulevat heille joulua tekemään.

Niin, ehkä sinun mielestäsi!!! Mulla ei tulisi mieleenkään mennä mun porukoille viettämään joulua valmiiseen pöytään!! Todellakin autan valmisteluissa, ruuan laitossa jne. Äärettömän itsekästä ajatella että jos kerran kylään kutsutaan niin mitään ei tartte tehdä! Ap, jos oikeasti haluat kutsua teille paljon porukkaa joulun viettoon, eivätkä vieraat ole halukkaita auttamaan (mikä on mielestäni todella outoa ja moukkamaista), niin teet kaiken niin helposti kuin vaan voi. Ostat siivouksen, tai siivoat itse ihan vaan pintapuolisesti. Ostat ruuat valmiina; ne on kuule ihan hyviä ne valmislaatikotkin. Älä ota liikaa stressiä.

Minusta taas on äärettömän itsekästä vaatia muita sukujouluunsa piikomaan sen sijaan, että antaisi muiden viettää joulua niin kuin itse haluaa. Ikinä en ole ollut kenelläkään kylässä niin, että minut olisi patistettu tiskaamaan tai pyykkiä pesemään siinä kesken vierailun. Varmasti jossain suvuissa on tapana, että häätkin ovat nyyttikestit, kun ei muuhun ole varaa. Meillä on tapana, että kyläänkutsuja tarjoaa tai sitten ei kutsu.

Vierailija
47/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

selkeästi sovita, että nyyttäriperiaatteella juhlitaan. Olen mennyt monestikin valmiiseen pöytään vanhempieni luo, en näe mitään järkeä lähteä roudaamaan jouluruokia 900km autossa. Tänä vuonna vanhempani tulevat meille, enkä oleta heidän kinkkua mukaansa ottavan lentokoneeseen.

Vierailija
48/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ehkä sinun mielestäsi!!! Mulla ei tulisi mieleenkään mennä mun porukoille viettämään joulua valmiiseen pöytään!! Todellakin autan valmisteluissa, ruuan laitossa jne. Äärettömän itsekästä ajatella että jos kerran kylään kutsutaan niin mitään ei tartte tehdä!

Miten joku kehtaa marssia vaan valmiiseen puunattuun pöytään tekemättä tai tuomatta itse mitään. En minä vaan kehtaisi.... Vaikka kuinka olisi kutsuttuna kylään, niin varsinkin jouluna osallistuisin. Muulloinkin, kun vaikka ystävät kutstuvat kylään, niin aina tarjoan apua keittiössä tai kysyn mitä voin tuoda. On tosi junttia vain marssia vapaita käsiä heilutellen valmiiseen pöytään. Ja pahimmassa tilanteessa vielä mahdollisesti arvostella tarjoomuksia. Näitäkin on nähty....

Vierailija
49/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ehkä sinun mielestäsi!!! Mulla ei tulisi mieleenkään mennä mun porukoille viettämään joulua valmiiseen pöytään!! Todellakin autan valmisteluissa, ruuan laitossa jne. Äärettömän itsekästä ajatella että jos kerran kylään kutsutaan niin mitään ei tartte tehdä! Ap, jos oikeasti haluat kutsua teille paljon porukkaa joulun viettoon, eivätkä vieraat ole halukkaita auttamaan (mikä on mielestäni todella outoa ja moukkamaista), niin teet kaiken niin helposti kuin vaan voi. Ostat siivouksen, tai siivoat itse ihan vaan pintapuolisesti. Ostat ruuat valmiina; ne on kuule ihan hyviä ne valmislaatikotkin. Älä ota liikaa stressiä.

ruuat mukanaan? Eikö silloin olisi helpompi mennä yhdessä ravintolaan, jokainen maksaa oman laskunsa.

Vierailija
50/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku kehtaa marssia vaan valmiiseen puunattuun pöytään tekemättä tai tuomatta itse mitään. En minä vaan kehtaisi.... Vaikka kuinka olisi kutsuttuna kylään, niin varsinkin jouluna osallistuisin. Muulloinkin, kun vaikka ystävät kutstuvat kylään, niin aina tarjoan apua keittiössä tai kysyn mitä voin tuoda. On tosi junttia vain marssia vapaita käsiä heilutellen valmiiseen pöytään. Ja pahimmassa tilanteessa vielä mahdollisesti arvostella tarjoomuksia. Näitäkin on nähty....

Kyllä se niin on, että ei pidä kutsua isoa porukkaa syömään ja juhlimaan, jos ei kykene huolehtimaan edes tarjoilusta. Mieluummin sitä jokainen juhlii sitten kotonaan.

Vierailija
51/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruuat mukanaan? Eikö silloin olisi helpompi mennä yhdessä ravintolaan, jokainen maksaa oman laskunsa.

Ja vaikka olisi normaali illallinenkin tiedossa kaveripariskunnan luona, niin kyllä meillä ainakin aina kysytään, että voidaanko tuoda jotakin tai tehdä jotakin avuksi. Se on meidän kaveri- ja sukulaispiireissä ihan normaalia. Ja varsinkin joulun järkkääminen on mun mielestä sellainen asia etten todellakaan jättäisi yhden ihmisen kontolle sitä yksin vaikka kuinka olisi kutsuja.

Vierailija
52/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on, että ei pidä kutsua isoa porukkaa syömään ja juhlimaan, jos ei kykene huolehtimaan edes tarjoilusta. Mieluummin sitä jokainen juhlii sitten kotonaan.

Meidän tapa taas on se, että kyläillään paljon ja tehdään yhdessä ruokaa, jopa siivotaan yhdessä. Yleensä vieraat (myös me vieraina) tuovat tuomisia, ruokaakin tullessaan. Paljon mielummin itsekin menen rentoon illaviettoon ja osallistun vaikka kattamiseen kun pönötän olkkarissa kun isäntäväki raataa.

Vierailija
53/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi mielelläni olla vieraana talkoohäissäkin, mutta yleensä kai on palkattu pitopalvelu. Loppusiivoukseen olen monesti osallistunut.

Vierailija
54/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tapa taas on se, että kyläillään paljon ja tehdään yhdessä ruokaa, jopa siivotaan yhdessä. Yleensä vieraat (myös me vieraina) tuovat tuomisia, ruokaakin tullessaan. Paljon mielummin itsekin menen rentoon illaviettoon ja osallistun vaikka kattamiseen kun pönötän olkkarissa kun isäntäväki raataa.

On eri asia mennä muutaman kilsan päähän piirakka mukanaan kuin roudata perhe lahjoineen ja vaatteineen toiselle puolelle Suomea ja vielä pitäisi jotain ruokiakin raahata matkassa...

Vierailija
55/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisi meille ruokaa tullessaan kutsuttuna kylään (varsinkin juhlapäivänä, voiko moukkamaisempaa enää olla???) tai alkaisi häärimään ja siivoilemaan. Kyllä ne ruoat ja siivoukset on tehty hyvissä ajoin ja vieraat voivat luottaa siihen, että emäntä osaa hommansa! Etukäteen kysyminen on vielä ihan ok, jos sen tekee ohimennen eikä tee siitä numeroa, mutta en todellakaan käsitä tuollaisia ihmisiä kuin 50. Ja sitten vielä ollaan olevinaan hienoja ja puhutaan toisten junttiudesta! Kaikkea sitä kuuleekin!

Vierailija
56/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on luonteeltaan pikkasen erilaisia juhlia. Tosin tiedän häitäkin, joihin on talkoomeiningillä sapuskat väännetty.

Joulua vietetään yleensä perheen kesken ja meillä on ainakin tapana auttaa omia perheenjäseniä. Sama kyllä pätee ystäviinkin. Mutta tuskin kenenkään jouluun kuuluu 100 vierasta, joita on virallisesti kutsukortein kutsuttu johonkin juhlapaikkaan, kuten häissä on tapana. Eiköhän se joulu ole kaikkien yhteinen epävirallinen juhla, jota juhlitaan aina jonkun kotona.

Vierailija
57/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisi meille ruokaa tullessaan kutsuttuna kylään (varsinkin juhlapäivänä, voiko moukkamaisempaa enää olla???) tai alkaisi häärimään ja siivoilemaan. Kyllä ne ruoat ja siivoukset on tehty hyvissä ajoin ja vieraat voivat luottaa siihen, että emäntä osaa hommansa! Etukäteen kysyminen on vielä ihan ok, jos sen tekee ohimennen eikä tee siitä numeroa, mutta en todellakaan käsitä tuollaisia ihmisiä kuin 50. Ja sitten vielä ollaan olevinaan hienoja ja puhutaan toisten junttiudesta! Kaikkea sitä kuuleekin!

Kyllä meillä aina kysytään etukäteen, numeroa tekemättä, että voimmeko osallistua jotenkin tuomalla jotain ruokaa tai juomaa. Ei me tuoda jos emäntä sanoo ettei tarvitse. Tai voimmeko osallistua vaikka pöydän kattamiseen jos ollaan jo paikan päällä ja nähdään että emännällä on vielä homma kesken. Siitäkään ei tehdä numeroa. Minusta oikeasti on junttia jos ei apuaan tarjoa. Se on sitten emännästä kiinni ottaako sitä vastaan.

Musta tuntuu, että jos sinä, numeroa tekemättä, saisit kakaistua, että voidaanko jotenkin auttaa ja vastaus olisikin että kyllä, kiitos mielellään, niin sinulla menisi varmasti pasmat sekaisin. Mitä, joudunko jopa tekemään jotakin?! :D

Kuten joku edellä kirjoitti, meilläkin on tapana auttaa sukulaisia ja ystäviä. Ei siinä kukaan mitään loukkaava näe, pikemminkin loukkaavaa on jos kukaan ei apuaan tarjoa.

Vierailija
58/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis että kun vietetään joulua yhdessä, se myös tehtäisiin yhdessä. Jospa paikka on semmoinen ettei se ole kenenkään koti, joku mökki vaikka Lapissa. Kukaan ei kutsu ketään, eikä siis ole emäntä. Kaikki tekee, tiskaa, kattaa, katsoo lasten perään.

Tämmöistä yhteisjoulua ajan takaa, mutta paikka nyt vain sattuisi olemaan meidän koti, käytännön syistä. Siksi mietin tuota pitopalvelua, kun tekijöitä ei ole. Noh, pitänee sit varmaan vain maksaa kaikki niin sitten se on kaikille ok. Onneksi jouluun on vielä aikaa.

ap.

Vierailija
59/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa vielä enemmän...

Nooh, kyllä mä ymmärrän sun asiasi, ja toivoisin, että nämä sukulaisesi olisivat vähän joviaalimpia, mutta kun näin ei kuitenkaan ole, ettekä halua perheenä joulua viettää, niin tilaat sen pitopalvelun ja maksat, kun et voi niiltä toisiltakaan sitä rahaa vaatia.

Oletteko aiemmin järjestäneet teillä sukujouluja?

Vai missä on aiemmat sukujoulut vietetty?

Vierailija
60/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten kiva, mutta se työmäärä oli tolkuton ja oli käytönnössä yöunista pois ja aattona en ehtinyt istahtaa ollenkaan, siksi toivoisin että nyt voisin itsekin nauttia joulusta.

Sukumme ei vain ole auttavaista sorttia.

Toinen juttu on se, että joka ikiselle mietin sopivan lahjankin, itse en saanut yhtään, mutta se onkin jo toinen tarina (jonka olen täälläkin kertonut).

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä