Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan viettää sukujoulun meillä

Vierailija
19.10.2010 |

mutta en halua yksin raataa ja muut tulee vain kylään passattavaksi. Miten tämä onnistuisi?

Viimeksi miehen siskon perhe lupasi tehdä karjalanpaistin, mun äiti perunalaatikon ja anoppi jälkkärin ja rosollin. Mutta kun sitä tekemistä on niin paljon muutakin. Oisko tyhmää ehdottaa, että tilataan pitopalvelusta kaikki ja jaetaan kulut?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käly ilmoitti viime vuonna, että hän haluaa sukujoulun heille, koska talo on uusi ja tilaa riittää. Laati sitten listan siitä, mitä kenenkin täytyy tehdä ja tuoda, kuka koristelee ja kuka siivoaa. Lopulta me menimme jouluksi äidilleni, samoin sisko perheineen. Kälyn ja veljen luokse meni vain kälyn äiti. Jos kutsuu jouluksi luokseen, ei yleensä lähetä laskua perään

Kyllä se niin on, että vaikka ison suvun itse kutsuisikin sukujoulun viettoon, niin kyllä se on asiallista, että siihen osallistuvat auttavat kykyjensä mukaan. Itse en kehtaisi mitenkään astella valmiiseen pöytään pistämättä itse rikkaa ristiin tarjoilujen ja muiden suhteen. Itse pyytäisin, että jokainen tekee/tuo jotakin tarjottavaa joulupöytään. Siivouksen ostaisin. Yhdessä koristeltaisiin.

eikä asettanut kutsussa mitään ehtoja. Meidän suvussa on tapana, että niin häissä kuin syntymäpäivilläkin kutsuja vastaa siivouksesta, tarjoilusta, koristelusta, jälkien siivoamisesta jne. ja kutsutut ovat vieraina. Olisi aika outoa, että juhla-asuinen hääväki määrättäisiin tiskaamaan ja pyyhkimään pöytiä. Sama joulukutsujen kanssa: jos ei katso jaksavansa ja osaavansa niin ei kutsu väkeä paikalle.

Vierailija
22/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käly ilmoitti viime vuonna, että hän haluaa sukujoulun heille, koska talo on uusi ja tilaa riittää. Laati sitten listan siitä, mitä kenenkin täytyy tehdä ja tuoda, kuka koristelee ja kuka siivoaa. Lopulta me menimme jouluksi äidilleni, samoin sisko perheineen. Kälyn ja veljen luokse meni vain kälyn äiti. Jos kutsuu jouluksi luokseen, ei yleensä lähetä laskua perään

edes menneet heille jouluksi? Meille tulee sukujoulu mutta jokainen tuo/tekee jotain, varmaan listan laadimme yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on sukujoulu suunnitteilla meille ensimmäisen kerran. Ajattelin lähettää sähköpostia ja ehdottaa ruokien jakamista. Meillä jako menee aika helposti kun anopin bravuuri on kalat ja äidin taas laatikot. Isän bravuuri on viinit =). Kyllä meidän perheet ymmärtää, että me ei mitenkään voida ostaa ja valmistaa kaikkea.

Usean perheen yhteisessä joulussa on tietysti vähän se ongelma, että jonkun pitää saada viittä lajia kalaa, toisen kalkkunaa, kolmannen lipeäkalaa ja lapset syö vaan lihapullia. Lajeja on loputtomasti ja ruokaa ihan liikaa. Mitä jos mietit mitä teidän perhe välttämättä haluaa jouluna, hommaat ne ja pyydät muita tuomaan itselleen tärkeitä ruokia?

Vierailija
24/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa joku kutsuu luokseen, mutta ei vaivaudu sitä joulua laittamaan. Mieluummin olemme oman perheen kanssa kotona meidän joulussa kuin jossain maksullisessa sukujoulussa.

Vierailija
25/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai veljesi anoppi ja appiukko? Vai onko sukujoulu vain teidän pienen ydinperheen ympärille kudottu verkko?

Vierailija
26/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tapana, että vieraat laittavat ruuan, tarjoilevat, tiskaavat jne. vai saavat olla ihan vieraina? Aika harvaa innostaa sukujoulu, joka onkin kutsujan määräysten mukaan ruuanlaittoa ja siivoamista. Sukujoulussa se kutsuja järjestää muille joulun, ei oleta, että muut tulevat heille joulua tekemään.

Vierailija
27/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin omia kuin miehenkin sukulaisia vähän vaihtelevalla kokoonpanolla.

Me ollaan jaettu tuomiset niin, että meille on jäänyt tajoiluista lähinnä kinkun paisto ja juomat. Äitini tuo nykyään laatikotkin valmiiksi lämmitettyinä, asuu samassa kaupungissa ja muutkin ruuat tuodaan valmiiksi tarjoiluastioissa. Me siivoamme ja koristelemme tietysti, mutta se ei ole iso homma kun ruoka hoituu niin helposti.

Tiskit laitetaan yhdessä koneeseen ja jokainen vie itse tuomansa syömättömät ruuat kotiin.

Tällä tavalla meillä on viihtyisä joulu, jossa ei kukaan rasitu liikaan tekemiseen tai taloudellisesti.

Vierailija
28/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näen sukujoulun mukavana yhteisenä puuhasteluna. Tosin en sellaiseen ole koskaan osallistunut. Enemmänkin nämä sukujoulut ovat olleet juuri niitä, että yksi on laittanut kaiken, ja sitten ollaan hirveän muodollisia ja yritetään hirveästi kiitellä tätä joka on vaivan nähnyt. Minusta se on lähinnä ahdistavaa.

Vierailija
29/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulu meillä on ainoa tapa viettää joulua sekä minun että miehen vanhempien kanssa. Siinä sivussa tulisi muutama muukin sukulainen. Minä en tykkää ylimääräisestä ruuanlaitosta, eikä mulla ole siihen aikaa. Minusta joulu poikkeaa muista juhlista siinä, että vieraat ei tule ns kutsuttuina juhliin vaan joulua vieteään yhdessä. Mun äitini ei ole halukas tekemään enempää kuin se yhden laatikon, eikä oikeastaan kukaan muukaan. Se suurin tuska siinä on se koko suunnittelu ja organisointi, johon nykyisessä perhetilanteessa en pysty.

Joulu mun äidin luona tarkoittaisi melko vaatimatonta joulua (ok sekin, monta kertaa oltu) ja joulu anoppilassa tarkoittaisi, että äitini viettäisi joulun yksin (äitini ei tulisi anoppilaan, vaikka kutsuttaisiin, tiedän sen).

Vaikea yhtälö =(

Vierailija
30/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minut kutsutaan kylään, menen paikalle vieraana, en työväkenä. Samoin toimin kutsuessani meille väkeä. Enkä ikinä käyttäisi itse kutsumistani vieraista tuollaista kieltä, "tulevat vain kylään passattavaksi"! Herätys, sinä itsehän heidät kutsut!!!

En oikein näe järkeä tuossa sinun suunnitelmassasi. Asia olisi erittäin ok, jos ideana olisi se, että kaikki osallistujat yhdessä suunnittelevat yhteistä sukujoulua, missä vietetään, mitä syödään, miten koristellaan jne., mutta jos sinä kutsut teille ihmisiä, niin silloin mielestäni sinä olet myös se joka kaiken järjestää.

Mieti miksi sinä tahdot viettää nimenomaan teillä joulun, jos et kuitenkaan tahdo sitä järjestää ja koet sen rasittavana? Onko taustalla halu järjestää sukujoulu, vai sittenkin joku idyllinen kuva siitä, miten asioiden "pitäisi" olla?

Itse olen perinteisen joulun kannattaja enkä osallistuisi tuollaisiin juhliin. Mutta voihan olla että sinun sukusi on ihan erilaista väkeä ja heille tuo kuulostaa unelmajoululta!

Vierailija
31/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska pienten lasten ja varsinkin kehitysvammaisen lapsemme kannalta se on helpointa viettää kotona.

ap

Vierailija
32/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulu meillä on ainoa tapa viettää joulua sekä minun että miehen vanhempien kanssa. Siinä sivussa tulisi muutama muukin sukulainen. Minä en tykkää ylimääräisestä ruuanlaitosta, eikä mulla ole siihen aikaa. Minusta joulu poikkeaa muista juhlista siinä, että vieraat ei tule ns kutsuttuina juhliin vaan joulua vieteään yhdessä. Mun äitini ei ole halukas tekemään enempää kuin se yhden laatikon, eikä oikeastaan kukaan muukaan. Se suurin tuska siinä on se koko suunnittelu ja organisointi, johon nykyisessä perhetilanteessa en pysty. Joulu mun äidin luona tarkoittaisi melko vaatimatonta joulua (ok sekin, monta kertaa oltu) ja joulu anoppilassa tarkoittaisi, että äitini viettäisi joulun yksin (äitini ei tulisi anoppilaan, vaikka kutsuttaisiin, tiedän sen). Vaikea yhtälö =(

Kokeile, se voi olla kivaa.

Vierailija
33/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset ilman isovanhempia?

en haluaisi.

ap.

Vierailija
34/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska pienten lasten ja varsinkin kehitysvammaisen lapsemme kannalta se on helpointa viettää kotona. ap

Ilman niitä sukulaisia, joista sulle tuntuukin olevan stressi, eli antaa heidän viettää omanlainen joulu myös.

Vierailija
35/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska pienten lasten ja varsinkin kehitysvammaisen lapsemme kannalta se on helpointa viettää kotona. ap

Aika kohtuuttomia sukulaisia, jos eivät tuossa tilanteessa tule vastaan. Ole avoin, kerro kaikille, mikä tilanne on.

Vierailija
36/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kohtuuttomia sukulaisia, jos eivät tuossa tilanteessa tule vastaan. Ole avoin, kerro kaikille, mikä tilanne on.

Vierailija
37/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivottelevat että on teillä varmaan rankkaa, mutta apua heiltä ei saa, tai no äitini auttaa vähän, vaikka omakin terveys huono.

huoh.

ap.

Vierailija
38/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itseasiassa minä en ole idean äiti vaan miehen veli ehdotti. Fiksuna ja ajattelevaisena miehenä myös ehdotti töiden; lähinnä ruokien jakamista. Jokainen tekee/tuo jotain, me tarjoamme tilan ja puitteet. Siivoamiseen en tarvitse apua, sehän tehtäisiin joka tapauksessa =)

Vierailija
39/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran joulu on vietettävä teillä, omat rahkeet eivät riitä suuriin valmisteluihin ja muita ei kiinnosta panostaa kovasti, niin miksi ottaa siitä stressiä?

Tehkää vähemmän! Ilmoittakaa että se yksi laatikko ja karjalanpaisti ja mitä niitä oli, riittävät hyvin, tervetuloa viettämään joulua teille. Ja sitten vietätte joulun niillä resursseilla mitä teillä on käytössänne, ilman stressiä ja suuria odotuksia!

Oikeasti jouluvalmisteluihin ei kulu kauan eikä vaadi paljon, jos vaan ottaa rennon asenteen eikä hammasta purren yritä revittää jotain joululehden idylliä. Valmiit laatikot kaupasta, paistovalmis tai täysin valmis kinkku, piparit ja tortut kaupasta suoraan tai sitten valmistaikinat kehiin, rosollit, sienisalaatit, sillit ja silakat, graavilohen, savukalan jne. jne. kaiken saa valmiina. Jos lähistöllä on ammattikoulu niin soita sinne ja kysy mitä kaikkea sieltä saa ostaa, sieltä saat kaiken vielä edulliseen hintaankin!

Vierailija
40/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin omia kuin miehenkin sukulaisia vähän vaihtelevalla kokoonpanolla. Me ollaan jaettu tuomiset niin, että meille on jäänyt tajoiluista lähinnä kinkun paisto ja juomat. Äitini tuo nykyään laatikotkin valmiiksi lämmitettyinä, asuu samassa kaupungissa ja muutkin ruuat tuodaan valmiiksi tarjoiluastioissa. Me siivoamme ja koristelemme tietysti, mutta se ei ole iso homma kun ruoka hoituu niin helposti. Tiskit laitetaan yhdessä koneeseen ja jokainen vie itse tuomansa syömättömät ruuat kotiin. Tällä tavalla meillä on viihtyisä joulu, jossa ei kukaan rasitu liikaan tekemiseen tai taloudellisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi