Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan viettää sukujoulun meillä

Vierailija
19.10.2010 |

mutta en halua yksin raataa ja muut tulee vain kylään passattavaksi. Miten tämä onnistuisi?

Viimeksi miehen siskon perhe lupasi tehdä karjalanpaistin, mun äiti perunalaatikon ja anoppi jälkkärin ja rosollin. Mutta kun sitä tekemistä on niin paljon muutakin. Oisko tyhmää ehdottaa, että tilataan pitopalvelusta kaikki ja jaetaan kulut?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis että kun vietetään joulua yhdessä, se myös tehtäisiin yhdessä. Jospa paikka on semmoinen ettei se ole kenenkään koti, joku mökki vaikka Lapissa. Kukaan ei kutsu ketään, eikä siis ole emäntä. Kaikki tekee, tiskaa, kattaa, katsoo lasten perään. Tämmöistä yhteisjoulua ajan takaa, mutta paikka nyt vain sattuisi olemaan meidän koti, käytännön syistä. Siksi mietin tuota pitopalvelua, kun tekijöitä ei ole. Noh, pitänee sit varmaan vain maksaa kaikki niin sitten se on kaikille ok. Onneksi jouluun on vielä aikaa. ap.

Sen sijaan että saisi rauhoittua viettämään joulua, pitäisi esittää jotain näytelmää täydellisestä joulusta ja "tehdä yhdessä". Siis miehet kuorimassa perunoita, naiset pilkkomassa salaattia ja lapset hämmentämässä puuroa... Ei niin isoa keittiötä ole, että sinne työleirille jouluna väki mahtuisi. Kyllä nuo on yleensä sitä, että miehet lämmittävät saunan ja naiset tekevät työn.

Et haikaile sukujoulua vaan työjoulua, jossa kenelläkään ei ole hyvä ja kiva olla vaan päinvastoin.

Vierailija
62/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on luonteeltaan pikkasen erilaisia juhlia. Tosin tiedän häitäkin, joihin on talkoomeiningillä sapuskat väännetty. Joulua vietetään yleensä perheen kesken ja meillä on ainakin tapana auttaa omia perheenjäseniä. Sama kyllä pätee ystäviinkin. Mutta tuskin kenenkään jouluun kuuluu 100 vierasta, joita on virallisesti kutsukortein kutsuttu johonkin juhlapaikkaan, kuten häissä on tapana. Eiköhän se joulu ole kaikkien yhteinen epävirallinen juhla, jota juhlitaan aina jonkun kotona.

Eli juuri noin, jouluna on tapana olla perheen kanssa ja tapanina käydä kahvilla sukulaisilla. Siksi ei ole tarpeen järjestää mitään hurjaa härdelliä vaan rauhoittua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et haikaile sukujoulua vaan työjoulua, jossa kenelläkään ei ole hyvä ja kiva olla vaan päinvastoin.

siksi pitopalvelu ja muuhun osallistuisi kaikki

ap.

Vierailija
64/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi pitopalvelu ja muuhun osallistuisi kaikki

ap.

täällä jankata asiaa. joko ne haluaa osallistua tai sitten ei.

Vierailija
65/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan laittaisit pienen säästöpossun johonkin pöydän nurkalle - siihen saa halukkaat sitten laittaa muutaman lantin tai setelin tarjoiluista.

Meillä vietetään sukujoulua juuri siksi, kun meille kaikki mahtuu. Mutta ei meillä ressata - siivous on tilattu hyvissä ajoin (ja koko taloa ei tarvitse siivota, ainoastaan ne paikat, missä vieraat on) ja muu ostetaan valmiina. Potut saatetaan keittää, jos joku niitä haluaa (emme itse syö) ja kinkku paistetaan. Muu on vain lähinnä esille laittoa. Ja tiskikone pesee astiat..

Meilläkin on pieniä lapsia ja vieraita yhteensä n. 15.

Vierailija
66/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi pitopalvelu ja muuhun osallistuisi kaikki ap.

Vai onko tämä joku outo oma päähänpinttymäsi, jota muiden on noudatettava?

Viettäkää joulu omalla perheellä, joulupäivänä voi äitisi tulla syömään, tapanina menette anopille tms. Silloin kaikilla olisi kivaa, eikä kukaan joutuisi puhisemaan kiukusta, kun vuoksesi menettää rauhallisen oman juhlan.

Vierailija
67/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi miehen siskon perhe lupasi tehdä karjalanpaistin, mun äiti perunalaatikon ja anoppi jälkkärin ja rosollin. Mutta kun sitä tekemistä on niin paljon muutakin. Oisko tyhmää ehdottaa, että tilataan pitopalvelusta kaikki ja jaetaan kulut?

Ostat laatikot kaupasta, samoin kotikaljan, leivät, kalat ja juustot. Lisäksi voi ostaa esim. valmista sienisalaattia tai muuta vastaavaa. Jäljelle jää perunoiden kuoriminen, kastikkeen teko, kinkun kuorrutus, rosolli, jälkkäri ja kahvipöytään joku juttu. Niistäkin nakitat taas osan sukulaisillesi niin ei jää enää kovin paljon tekemistä. Kodin siivoaisit luultavasti muutenkin, vaikka viettäisitte joulun ihan lasten ja miehen kanssa.

Vierailija
68/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten kiva, mutta se työmäärä oli tolkuton ja oli käytönnössä yöunista pois ja aattona en ehtinyt istahtaa ollenkaan, siksi toivoisin että nyt voisin itsekin nauttia joulusta.

Sukumme ei vain ole auttavaista sorttia.

Toinen juttu on se, että joka ikiselle mietin sopivan lahjankin, itse en saanut yhtään, mutta se onkin jo toinen tarina (jonka olen täälläkin kertonut).

ap.

Jos sukusi on noin typerää ja itsekästä (ettei edes lahjaa tajua emännälle ostaa), miksi edes haluat viettää aikaa moisten moukkien kanssa? Minä kyllä ottaisin opikseni yhdestä kerrasta!

Vierailija
69/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieti millaisen joulun haluat. Sukulaisiasi et voi muuttaa, vaikka kuinka haaveilisitkin ihanasta tunnelmasta yhdessä.

olemme päätyneet viettämään jouluja perheen kesken, eikä maalla lapsuudenkodissa suvun ympäröimänä. En halua sitä asioiden lykkäämistä, viime hetkessä tekemistä, tiuskimista, asioiden oikomista, homman kaatumista aina minulle jne. Tai sitä että ei edes yritetä pitää joulumieltä yllä.

Me vietetään joulua meillä, yleensä keskenämme. Teen valmistelut hyvissä ajoin, silitän liinat, koristelen lasten kanssa jne. Kakut, tortut, piparit ja laatikot on tehty jo aikaisemmin, sillit ja lohet myös. Perunat ja salaattitarpeet on pilkottu jo edellisenä päivänä. Jouluaattona ollaan yhdessä, saunotaan, syödään puuroa ja illallinen. ja illalla pelataan ja jutellaan ja silitellään lahjojen jälkeen.

Meille voisi tulla kylään jouluna, mutta joutuisi kestämään esim sen että pyytäisin tuomaan joulujuomia, tai jotain, missä kukin on hyvä. Ja sen että aamulla pitää olla omatoiminen, jos haluaa aamiaista, tai että saattaa joutua silittämään liinoja tai kuorimaan perunoita. olen ollut oman sukuni ja puolisoni suvun sukujouluissa ja molemmissa olen kyllä tehnyt osuuteni. Minusta se kuuluu asiaan, ellei emäntä toisin mainitse.

Vierailija
70/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sellaisena, jolloin tullaan valmiiseen pöytään ykköset yllä eikä millään tavalla osallistuta mihinkään.

Joulu syntyy yhdessä tekemisestä. Se itse joulu on nopeasti ohi. Mutta kun sitä järkkäilee etukäteen lasten kanssa (tehdään joulukortit, piparit ja tortut jo hyvissä ajoin ja sen jälkeen muut ruoat ja siivoamiset), niin tunnelma ja joulun odotus syntyvät kuin itsestään. Olen joka vuosi kutsunut sukulaislapset leipomaan ja koristelemaan pikkukuusen jo hyvissä ajoin, vaikka sen isomman koristelemme vasta aattona. Olen itse ilmoittanut sukulaisille, mitä meidän joulupöydästämme löytyy ja pyytänyt, että tuovat itse niitä ruokia, joita haluavat syödä jouluna. Itse teen lähinnä laatikot ja kinkun sekä rosollin, perunasalaatin ja sienisalaatin ja kahvin kanssa tortut ja piparit. Kaikki muut jutut tuovat vieraat (tosin ei kovin paljon lisää, yleensä lähinnä juomia ja esim. karjalanpiirakoita sekä joitakin ihan special-ruokia). Jouluna kaikki auttavat esim. pöydän kattamisessa. Meidän suvussa ei mennä istumaan jäykkänä mihinkään, vaan lapset koristelevat kuusen ja menevät leikkimään pihalle. Yksi aikuisista vahtii ja esim. sytyttelee pihatulet siinä sivussa. Ruokien laitossa ei ole jouluna enää mitään hommaa mutta pöydän kattaminen ja tiskien laitto hoidetaan yhdessä. Tärkeintä meille kaikille on, että jokainen pystyy nauttimaan joulusta ja vain oleskelemaankin. Keneltäkään ei vaadita enää jouluna mitään mutta jos huvittaa ja jaksaa, niin voi vaikka laittaa kahvin tippumaan tai pelata lasten kanssa pelejä. Ei meillä istuta olohuoneessa naama nyrpällään. Meillä on meteliä ja touhua, naurua ja yhdessäoloa aidoimmillaan.

Miten ihan oikeasti kehtaa katsella päältä, kun joku toinen tekee niska limassa teille joulun valmiiksi??? En usko, että teitä kutsutaan enää toiste mihinkään kyläpaikkaan joulun viettoon.

Vierailija
71/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä. Isäntäväki toimittaa kinkun ja liharuoat sekä siivoaa, vieraille jää:

-kala ja äyriäiset

-laatikot, hedelmät ja makeiset

-jälkiruoat ja leipomiset

-juomiset

Vieraat kustantavat mitä menee yllä mainittuihin tarjottaviin suunnilleen yhtä ison summan (tekevät itse tai ostavat valmiina).

Vierailija
72/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sellaisena, jolloin tullaan valmiiseen pöytään ykköset yllä eikä millään tavalla osallistuta mihinkään. Joulu syntyy yhdessä tekemisestä. Se itse joulu on nopeasti ohi. Mutta kun sitä järkkäilee etukäteen lasten kanssa (tehdään joulukortit, piparit ja tortut jo hyvissä ajoin ja sen jälkeen muut ruoat ja siivoamiset), niin tunnelma ja joulun odotus syntyvät kuin itsestään. Olen joka vuosi kutsunut sukulaislapset leipomaan ja koristelemaan pikkukuusen jo hyvissä ajoin, vaikka sen isomman koristelemme vasta aattona. Olen itse ilmoittanut sukulaisille, mitä meidän joulupöydästämme löytyy ja pyytänyt, että tuovat itse niitä ruokia, joita haluavat syödä jouluna. Itse teen lähinnä laatikot ja kinkun sekä rosollin, perunasalaatin ja sienisalaatin ja kahvin kanssa tortut ja piparit. Kaikki muut jutut tuovat vieraat (tosin ei kovin paljon lisää, yleensä lähinnä juomia ja esim. karjalanpiirakoita sekä joitakin ihan special-ruokia). Jouluna kaikki auttavat esim. pöydän kattamisessa. Meidän suvussa ei mennä istumaan jäykkänä mihinkään, vaan lapset koristelevat kuusen ja menevät leikkimään pihalle. Yksi aikuisista vahtii ja esim. sytyttelee pihatulet siinä sivussa. Ruokien laitossa ei ole jouluna enää mitään hommaa mutta pöydän kattaminen ja tiskien laitto hoidetaan yhdessä. Tärkeintä meille kaikille on, että jokainen pystyy nauttimaan joulusta ja vain oleskelemaankin. Keneltäkään ei vaadita enää jouluna mitään mutta jos huvittaa ja jaksaa, niin voi vaikka laittaa kahvin tippumaan tai pelata lasten kanssa pelejä. Ei meillä istuta olohuoneessa naama nyrpällään. Meillä on meteliä ja touhua, naurua ja yhdessäoloa aidoimmillaan. Miten ihan oikeasti kehtaa katsella päältä, kun joku toinen tekee niska limassa teille joulun valmiiksi??? En usko, että teitä kutsutaan enää toiste mihinkään kyläpaikkaan joulun viettoon.

Hän ei ymmärrä, että jos kutsutaan joulukylään niin on todella kutsuttu kylään, ei päällepäsmäriksi. Hän vänkää lapsia koristelemaan kuusta, vaikka miten moneen kertaan sanotaan, että sen aika ei ole nyt ja että lapset eivät koristele. Hän kantaa omia herkkuruokia mukanaan ymmärtämättä, että loukkaa hyvin syvästi joulukutsun esittäjää. Hän on suuna ja päänä kaikkialla, määrää evankeliuminluvusta ja jälkiruokatarjoilusta ja hehkuttaa, miten ihanaa on tehdä yhdessä. Eikä lainkaan tajua, että äitini mielestä hän kutsui suvun luokseen, hän tekee ruuat ihan mielellään, hän haluaa tehdä itselleen joulua - jonka käly sitten latistaa.

Minulla ei käy mielessä lähteä pois kotoa joulua viettämään. Jo se, että kirjoitit kyläpaikasta kertoo, että siellä ei todellakaan olla kotona vaan vieraina.

Vierailija
73/76 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ollaan omissa oloissamme, joulupäivänä käydään anopilla ja tapanina minun vanhemmillani. Nämä ovat parhaita jouluja, kun ei tarvitse kenenkään toisen odotuksiin vastata. Sekä minun että miehen vanhemmat ovat todenneet, että tämä on heillekin mieleen, ehtivät rauhassa aattona kirkkoon ja hautausmaalle, vaikka vielä yölläkin hautausmaalle kuljeskelemaan. Eikä kenenkään tarvitse ahdistua ruuanlaitosta tai passaamisesta.

Vierailija
74/76 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläpäin on aina pitopalvelun myyjäiset päivä pari ennen aattoa josta itse käyn hakemassa laatikot. On "itsetehtyä" ja ei niin kallistakaan, että laatikoiden takia tarvis tukkaa repiä.

Myös ammattikouluissa voipi olla joulumyyjäisiä, kannattaa soitta ja kysyä!

Kalat saa nykyään valmiina kauppojen kalatiskeiltä tai kauppahallista ja ihan on kuule hyviä eikä nyt nekään niin hirveästi maksa.

Kinkun, kun lykkää uuniin ja salaatit tekee niin hyvä on. Ja aina tosiaan voi tehdä jo pakkaseen valmiiksi esim. lihapullat, kuivakakut yms. ja kannattaa karsia valikoimasta ne jotka ei osu ja uppoa teidän perheeseen, turha vuodesta toiseen roikottaa listoilla porkkanalaatikkoa koska se nyt kuuluu jouluun jos sitä ei kukaan syö.

Minä nautin joulusta ilman stressiä ostamalla mahdollisimman paljon valmiina ja keskityn siihen olennaiseen eli rauhoittumiseen ja perheen kanssa olemiseen.

Vierailija
75/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydy

Vierailija
76/76 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltäydy

Eiköhän asia ole kymmenessä vuodessa jo johonkin suuntaan ratkennut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi