En vaan ymmärrä miksi ihmiset haluavat valottaa elämäänsä kaikelle kansalle. En ymmärrä Facebookin
ideaa.
Ketkä siihen oikein liittyvät? Eivätkö ihmiset osaa ajatella nenäänsä pidemmälle?
Kommentit (117)
Mua ärsyttää joidenkin henkilöiden kavereiden keräily, koko ajan napataan uusia kavereita.
Tulee tunne että on tarkoitus vaan saada kavereiden lukumäärä mahdollisimman isoksi(ja sehän näkyy siinä sivulla).
ja toisia jotka ei. eli ei ole mitenkään yksiselitteistä tämä fb:n vaarallisuus.
siksi olisi hyvä kuulla muukin perustelu pysyä sieltä poissa kuin että kyseessä on maailmanlaajuinen salaliitto ja datamainarit voi tehdä... niin, mitä, fb:stä kaivetuilla tiedoilla.
oikeasti en usko että kyseessä olisi niin vaikeasti ymmärrettävissä oleva asia etteikö sitä täällä voisi valaista muuten kuin heittämällä ilmaan perustelemattomia kauhuskenaarioita.
suurista verkostoista on paljon iloa ja molemminpuolista hyötyä. Esim. pienyrittäjä-, toimittaja-, tutkija- ja poliitikkoystävilläni on laaja kaverijoukko, ja tiedän, että erilaisia projekteja on alkanut siten, että FB:ssa ihmiset ovat havainneet, että on samoja kiinnostuksen kohteita. Asia ei välttämättä olisi ikinä tullut esiin muulla tavoin.
Mua ärsyttää joidenkin henkilöiden kavereiden keräily, koko ajan napataan uusia kavereita.
Tulee tunne että on tarkoitus vaan saada kavereiden lukumäärä mahdollisimman isoksi(ja sehän näkyy siinä sivulla).
kaverinkaverin kaverin kaverin kumminkaiman kaverille.......
Ei viisasta.
"Olipas taas kylmä aamu", niin kohta puhelinlangat soi kuumina, että taas on ollut kylmä! Haloo???
ymmärrä mitä kaikkea hakkerit kykenevätkään tekemään!
Turha jankuttaa täällä tyyliin että"mitä ne facebookin vaarat ovat,kerro minulle sanasta sanaan".Luulen että jos joku meistä tuon asian ymmärtäisi,tuskin sitä tässä alkaisi selittämään.
Eikö se kerro jo tarpeeksi että joku tietoturva asiantuntija ei esim.siellä "hengaile".
Tosiasia on se, että tässä yksityisen ja julkisen tiedon välisen rajan hälvenemisessä ei ole yhtä yksittäistä pykälää, jossa mennään liian pitkälle.
Se ei ole kaikille yksiselitteisesti Facebook, Twitter, Google Street View, S-Etukortti, Plussat tai mikään muukaan, vaan asian hidas hivuttava eteneminen.
Tosiasia kuitenkin on, että minusta nykyinen trendi, jossa ihmiset luopuvat yksityisyydestään ja yksityisestä ajastaan vasurilla ja ikäänkuin puolihuolimattomasti on minusta pöyristyttävä typeryydessään.
Kun sen kerran antaa sen kaiken tiedon itsestään, sitä ei olekaan niin helppo saada takaisin.
En nyt puhu tässä lainkaan siitä, että "rosvot katsovat feisbuukista, että olet lomalla ja murtautuvat sitten kotiin" tai kohdistetusta mainonnasta, esimerkiksi.
Ei yksinkertaisesti pidä pystyttää järjestelmiä, jotka väärinkäytettynä ovat tuhoisia. Toisessa päässä ongelmaa ovat suora rikollinen (tai esimerkiksi valtiokontrolliin tai taloudellisiin intresseihin liittyvät tietojen käyttö), toisessa yksinkertaisesti ihmisen yksityisen piirin ja ajan kaventuminen.
Minulle henkilökohtaisesti nämä ovat yhtä suuria uhkia. Esimerkiksi työaika tulisi rajata tehokkaasti työntekijän ja hänen perheensä kannalta, mutta nämä "harmittomat" yhteisöpalvelut ja yhteydenpidon tavat eivät suinkaan tue sellaista, pikemminkin velvoittavat nykyisin oman yksityisyyden ja persoonan käyttämiseen työnantajan intressien mukaisesti.
Karmeimpia ovat työnantajat, jotka vaativat työntekijöitään olemaan FB:n, Twitterin, LinkedInin tms kaltaisissa palveluissa. Se on suora hyökkäys ihmisen omaa yksityistä elämänpiiriä kohtaan.
ja toisia jotka ei. eli ei ole mitenkään yksiselitteistä tämä fb:n vaarallisuus.
siksi olisi hyvä kuulla muukin perustelu pysyä sieltä poissa kuin että kyseessä on maailmanlaajuinen salaliitto ja datamainarit voi tehdä... niin, mitä, fb:stä kaivetuilla tiedoilla.
oikeasti en usko että kyseessä olisi niin vaikeasti ymmärrettävissä oleva asia etteikö sitä täällä voisi valaista muuten kuin heittämällä ilmaan perustelemattomia kauhuskenaarioita.
Mikset ole huolissasi väestörekisteristä?
Siellähän on vielä enemmän tietoja, ja kyllä nekin saa käyttöönsä jos tarpeeksi haluaa...
tietoverkko, josta tiedot voidaan kerätä ja kopioida vaikka tuhansille servereille erilaisiin tarkoituksiin. Älkää nyt olko niin naiiveja ihmiset..
Kuka tässä oikein on typerä???
on tiedossaan minusta etu- ja sukunimi sekä kasvokuva. Lasteni lukumäärää, nimiä, kotiosoitetta ym. tietoja en ole palveluun laittanut.
Rosmot ja muut tietovarkaat saavat siis tehdä aika kovan työn selvittäessään, kuka oikeastaan edes olen, missä asun ja miten identiteettini tai irtaimistoni voisi varastaa.
Nämä samat tiedot löytyvät muuten myös työpaikkani nettisivulta, joka on ihan kaikkien, ei vain kavereideni, nähtävillä. Siellä on myös työnumeroni, johon joku voi tietojen perusteella joskus vahingossa jopa soittaa! Hui! (En vastaa!)
Onhan se jo nähty, että Fb:ssa säännöt muuttuvat jatkuvasti ja firma voi yksipuolisella päätöksellä julkistaa minunkin tietoni milloin haluaa. Siksi en laita Fb:iin mitään, mikä voisi minua vahingoittaa.
Fb:ssa on minusta biletyskuvia, joissa hymyilen rivissä tyttökavereideni kanssa. Hui.
Fb:n kautta joku saisi tietää kaverini, asiat, joita tuen (kierrätys, luonnonsuojelu, tasa-arvo), asiat, joista pidän (lempielokuvani, sarjakuvat, joitain suosikkiartistejani), opiskelupaikkani. Mikään näistä ei ole mitään supersalaista tietoa.
Tiedon hankkijaa saattaa sekoittaa se, että olen Fb:n mukaan 94-vuotias. :) En myöskään kerro missä asun. Profiilikuvani ovat sellaisia, ettei niissä näy kasvoni ikinä kokonaan, eikä sivuillani ole yhtä ainutta kuvaa perheenjäsenistäni. En kerro Fb:ssa ikinä mitään todella henkilökohtaista, statukseni ovat yleisluontoisia "heittoja".
FB:ia käytän sosiaalisen elämäni ylläpitämiseen, sillä asun kaukana läheisistäni. Minulle ei ole mahdollista nähdä heitä päivittäin, vaan tapaamisten välissä voi kulua viikkoja, jopa kuukausia, enkä halua istua iltojani puhelimessa, jotta ystäväni ja perheeni pysyisivät kiinni elämässäni. Minulle Fb:n kevyt jutustelu on korvike sille, mitä muut harrastavat kävelylenkeillä, kahvittelun ohessa...
Mikset ole huolissasi väestörekisteristä?
Siellähän on vielä enemmän tietoja, ja kyllä nekin saa käyttöönsä jos tarpeeksi haluaa...
tietoverkko, josta tiedot voidaan kerätä ja kopioida vaikka tuhansille servereille erilaisiin tarkoituksiin. Älkää nyt olko niin naiiveja ihmiset..
Kuka tässä oikein on typerä???
vastauksena kysymykseesi: sinä olet typerä.
käsilaukkunne sijaitsee?
Voi järjen köyhyyttä!!
käsilaukkunne sijaitsee? Voi järjen köyhyyttä!!
Ja jos joku tulee sitä hakemaan silloin kun se on siinä paikassa jonka ilmoitin, olen huolissani enemmän perheeni turvallisuudesta kuin käsilaukusta...
jakaa fb:ssä juurikin sellaista tietoa, jonka olisi valmis jakamaan kaikelle kansalle. "Siivouspäivä, ei kiinnosta", "Voitin lotossa! 2,5 euroa - elämä risaiseksi!" "Meidän vauva oppi ryömimään!"
Mun on äärettömän vaikea keksiä, mikä taho voisi hyötyä näistä tiedoista jollain rikollisella tavalla, vaikka ne siellä säilyisivätkin.
Mikään pakko ei ole kertoa osoitettaan tai mitään tietoja itsestään. Ei ole pakko laittaa perhekuvia. Ei ole pakko kertoa, jos on lähdössä etelänmatkalle viikoksi. Itse varon jakamasta näitä tietoja, vaikka valitsenkin fb-kaverini ajatuksen kanssa ja olen jakanut ystävät/kaverit ja tutut eri ryhmiin, joille näkyy eri asiat.
Fb on kiva tapa pitää yllä kevyttä päivittäisjutustelua sellaistenkin ihmisten kanssa, joiden kanssa ei tulisi kirjoiteltua pidempiä sähköposteja.
Facebookin vaara lienee esim.siinä,että säännöt muuttuvat KOKO ajan,ja yhtiö saa tehdä tiedoillansa melkein mitä tahansa....
Yhtiöhän on sanonut että kaikki kuvat jotka julkaistaan facebookissa kuuluu yhtiölle,eli sinulla ei ole mitään oikeuksia niihin kuviin!!!
Minusta tuo on vähintään pelottavaa!
+kaikki tieto mitä ihmiset antavat itsestään,ja
LUULEVAT että jos on itse laittanut jonkun eston ettei kaikki näe sivujasi. pelkkää huuhaata.
Ainakin omistajat saavat tehdä ja levittää tietoja miten haluavat!
GOOD LUCK TO YOU ALL!!
hakukoneen kautta löytyy tiedot koulutuksestani, työpaikastani, työsähköpostiosoitteeni, työkännykkäni, valokuvani. Asuinpaikkani saa selville eräästä netissä olevasta pöytäkirjasta, samoin aviomieheni nimen. Löytyy myös lehtijuttu, josta saa selville, kuinka monta lasta minulla on. Voi tehdä jotain johtopäätöksiä kiinnostuksenkohteistani ja mielipiteistäni, koska nimelläni löytyy kirjoittamiani artikkeleita.
Mitään näistä tiedoista en ole itse nettiin tuupannut. Mitään näistä tiedoista en jaa fb:ssä.
En pidä itseäni niin ainutlaatuisena ihmisenä että ketään kiinnostaisi käyttää väärin tietojani. Eipä siellä kyllä mitään ainutkertaisen salaista löydykään. Kavereina parhaita ystäviä, työkavereita + esimiehiä, vanhoja koulukavereita sekä harrastuskavereita ja jopa muutama tuntematon.
Yleensä se että naamakirjaa arvostelevat ihmiset jotka eivät siellä ole on outoa. Sama kun minä alkaisin kovasti kritisoimaan vaikka laskuvarjohyppääjiä, vaikka en harrastuksesta mitään ymmärrä.
Tuntematta asiaa paremmin, mutu-tiedolla ja kuulopuheilla tyrmätään asia. Ja lisäksi vielä kuvittelee olevansa jotenkin parempi ihminen kuin Facebuukkaajat.
olevani "parempi", mutta minua a) ei kiinnosta ko naamakirja b) koska ei kiinnosta niin en myöskään ehdi (= sille mikä kiinnostaa, on aina myös aikaa).
EI se tee minua myöskään huonommaksi :).
Maailma on nykyään niin täynnä erialsia medioita + mahdollisuuksia käyttää aikaansa, että joka paikkaan ei repeä. ON tehtävä valintoja.
Facebookin vaara lienee esim.siinä,että säännöt muuttuvat KOKO ajan,ja yhtiö saa tehdä tiedoillansa melkein mitä tahansa....
Yhtiöhän on sanonut että kaikki kuvat jotka julkaistaan facebookissa kuuluu yhtiölle,eli sinulla ei ole mitään oikeuksia niihin kuviin!!!Minusta tuo on vähintään pelottavaa!
+kaikki tieto mitä ihmiset antavat itsestään,ja
LUULEVAT että jos on itse laittanut jonkun eston ettei kaikki näe sivujasi. pelkkää huuhaata.
Ainakin omistajat saavat tehdä ja levittää tietoja miten haluavat!GOOD LUCK TO YOU ALL!!
Mitä ne kauheat peikot ovat, jotka uhkaavat ihan keskimääräistä facebookin käyttäjää, joka kertoo tilapäivityksissä arkipäiväisiä asioita tyyliin "oli kiva reissu uimahalliin" ja jakaa vaikka jotain ulkopuoliselle tyhjänpäiväisiä ja usein huonosti kuvattuja mökkeilykuvia ja jonka infona on just tyyliin kotikaupunki, nettisähköpostiosoite ja vaikka ikä?
Mikä tekee just Facebookista niin vaarallisen?
Joo, hakkeri varmaan saa kaivettua rekisteröitymisen yhteydessä annettuja tietoja, mutta eikö ihan sama koske kaikkia palveluja joihin on rekisteröitynyt? Nettikauppoja (niissä annetaan usein luottokorttinumero)? Huuto.netiä (monella on tilinumero jossain vakioviestissä)? Nettisähköpostia? jne. jne. jne.
Ja just yllä mainittu blogin pito! Eikö se nyt ole miljoona kertaa vaarallisempaa? Esittelet kotisi, sisustuksesi, kalliin vaatemakusi ja lapsesi kirjaimellisesti koko maailmalle ketä vaan sattuu kiinnostumaan. Itse olen huutiksesta osatnut vaatteita neljältä blogaajalta ja tiedän siis heidän nimensä, osoitteensa, puhelinnumeronsa, sähköpostiosoitteensa, tilinumeronsa ja tiedän koska he ovat lomailleet Kyproksella ja koska taas aikovat mennä. Yhdeltä olen noutanut vaatteen ja tiedän miltä hän näyttää. Pari viikkoa seuraamalla pääsee aikalailla blogaajan iholle.