En vaan ymmärrä miksi ihmiset haluavat valottaa elämäänsä kaikelle kansalle. En ymmärrä Facebookin
ideaa.
Ketkä siihen oikein liittyvät? Eivätkö ihmiset osaa ajatella nenäänsä pidemmälle?
Kommentit (117)
eikä ole Facebookissa. Enpä ole minäkään, tosin en koe siihen minkäänlaista tarvetta.
on tietoturva-alan ammattilainen. Olemme kumpikin facebookissa.
kuin jossain puhelinluettelossa, siihen kun tuossa verrattiin.
Monet vain luottavat aivan liikaa Facebookin asetuksiin, sinne ei tosiaankaan kannata laittaa mitään mitä ei halua laajempaan levitykseen (ei kuviakaan).
tietoverkko, josta tiedot voidaan kerätä ja kopioida vaikka tuhansille servereille erilaisiin tarkoituksiin. Älkää nyt olko niin naiiveja ihmiset..
että aikanaan ihmisten nimet (ja jopa ammatit) on olleet puhelinluettelossa kaiken kansan nähtävänä! Ja ihan numeroiden ja OSOITTEENKIN kera! Hui!
Ei minusta ainakaan ole facebookissa kummoisiakaan tietoja. Käytän sitä todellakin vain jutteluun kavereiden/ystävien/sukulaisten kanssa, ei käydä mitään salaisia keskusteluja, ne hoidetaan puhelimella. Kuvia minulla ei ole muita kuin pari profiilikuvaa itsestäni, lasten kuvia en laita ollenkaan, sähköpostiosoittena on höpöhöpöosoite ym. näin vain esimerkkinä. Ne tiedot, jotka minusta on fb:ssa, saavatkin levitä minun puolestani.
Katsos kun facebookin käyttäjiä on monenlaisia, jotkut osaavat ihan itse ajatella, vaikkapa sitä nenäänsäkin pidemmälle.
Ja Suomessakin on ollut tapauksia, että esim. työnsaanti on tyssännyt biletys- tms. typeriin kuviin Facebookissa tai vaikkapa "arveluttavaan" kaveripiiriin.
Samoin nämä "mennään kahdeksi viikoksi lomalle" kirjoittelijat ilmeisesti oikein toivovat, että joku käy tyhjentämässä heidän asuntonsa sillä välin (hieman kärjistäen).
Tässä ihan muutama esimerkki. Ottakaa itse selvää.
kuin jossain puhelinluettelossa, siihen kun tuossa verrattiin. Monet vain luottavat aivan liikaa Facebookin asetuksiin, sinne ei tosiaankaan kannata laittaa mitään mitä ei halua laajempaan levitykseen (ei kuviakaan).
tietoverkko, josta tiedot voidaan kerätä ja kopioida vaikka tuhansille servereille erilaisiin tarkoituksiin. Älkää nyt olko niin naiiveja ihmiset..
että aikanaan ihmisten nimet (ja jopa ammatit) on olleet puhelinluettelossa kaiken kansan nähtävänä! Ja ihan numeroiden ja OSOITTEENKIN kera! Hui!
Ei minusta ainakaan ole facebookissa kummoisiakaan tietoja. Käytän sitä todellakin vain jutteluun kavereiden/ystävien/sukulaisten kanssa, ei käydä mitään salaisia keskusteluja, ne hoidetaan puhelimella. Kuvia minulla ei ole muita kuin pari profiilikuvaa itsestäni, lasten kuvia en laita ollenkaan, sähköpostiosoittena on höpöhöpöosoite ym. näin vain esimerkkinä. Ne tiedot, jotka minusta on fb:ssa, saavatkin levitä minun puolestani. Katsos kun facebookin käyttäjiä on monenlaisia, jotkut osaavat ihan itse ajatella, vaikkapa sitä nenäänsäkin pidemmälle.
mitä sellaista tietoa Fb:ssa on, jonka vääriin käsiin joutuminen aiheuttaisi jotain ikävää? Opiskelupaikka, kaverien lukumäärä, musiikkimaku? Ai kamala!
ja kaikki FB:n käyttäjät noita sinne laittavat? Vai pelkästään sun tutut?
En myöskään jakele siellä tietoja esimerkiksi lomalle lähdöstä, ei ole osoitetta, sähköpostikin on sellainen varaosoite.
Ylivoimaisesti suurin osa FB-frendeistäni toimii samalla tavalla. Kerro nyt mitä haittaa meille FB:n käytöstä on?
Ja Suomessakin on ollut tapauksia, että esim. työnsaanti on tyssännyt biletys- tms. typeriin kuviin Facebookissa tai vaikkapa "arveluttavaan" kaveripiiriin.
Samoin nämä "mennään kahdeksi viikoksi lomalle" kirjoittelijat ilmeisesti oikein toivovat, että joku käy tyhjentämässä heidän asuntonsa sillä välin (hieman kärjistäen).
Ja Suomessakin on ollut tapauksia, että esim. työnsaanti on tyssännyt biletys- tms. typeriin kuviin Facebookissa tai vaikkapa "arveluttavaan" kaveripiiriin. Samoin nämä "mennään kahdeksi viikoksi lomalle" kirjoittelijat ilmeisesti oikein toivovat, että joku käy tyhjentämässä heidän asuntonsa sillä välin (hieman kärjistäen). Tässä ihan muutama esimerkki. Ottakaa itse selvää.
kuin jossain puhelinluettelossa, siihen kun tuossa verrattiin. Monet vain luottavat aivan liikaa Facebookin asetuksiin, sinne ei tosiaankaan kannata laittaa mitään mitä ei halua laajempaan levitykseen (ei kuviakaan).
Ei minusta ainakaan ole facebookissa kummoisiakaan tietoja. Käytän sitä todellakin vain jutteluun kavereiden/ystävien/sukulaisten kanssa, ei käydä mitään salaisia keskusteluja, ne hoidetaan puhelimella. Kuvia minulla ei ole muita kuin pari profiilikuvaa itsestäni, lasten kuvia en laita ollenkaan, sähköpostiosoittena on höpöhöpöosoite ym. näin vain esimerkkinä. Ne tiedot, jotka minusta on fb:ssa, saavatkin levitä minun puolestani. Katsos kun facebookin käyttäjiä on monenlaisia, jotkut osaavat ihan itse ajatella, vaikkapa sitä nenäänsäkin pidemmälle.
mitä sellaista tietoa Fb:ssa on, jonka vääriin käsiin joutuminen aiheuttaisi jotain ikävää? Opiskelupaikka, kaverien lukumäärä, musiikkimaku? Ai kamala!
se fb:iin kuulumattomuus estää identiteettivarkaudet? Jos työnantaja näkee fb:ssä työnhakijasta biletyskuvia, niin kyse on yksinomaan hakijan typeryydestä tai työnantajan tiukkapipoisuudesta. Nämä asiat taas voivat toteutua muutenkin kuin fb:n vuoksi.
Ja jos taas kertoo lomamatkastaan fb:ssä niin miten se taas eroaa siitä, kun juttelet matkatoimistossa virkailijan kanssa tai tuttavan kanssa kadulla, kahvilassa tai kaupassa ja kuuloetäisyydellä on joku sellainen joka aikoo tyhjentää asunnon loman aikana.
Nämä samat asiat ja "uhat" ovat olemassa ilman fb:täkin.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/08/11754…
http://www.iltalehti.fi/digi/200805027596935_du.shtml
ja kaikki FB:n käyttäjät noita sinne laittavat? Vai pelkästään sun tutut?
Siksi toisekseen, tiedän ihmisiä joilla aikoinaan oli puhelinvastaajassa viesti "Olemme lomalla, palaamme X.X". Tarkoittaako se että puhelinvastaajat ovat suurikin uhka tietoturvalle?Pikkukaupungissa asuvat sukulaiseni myös kätkevät vara-avaimensa oven vieressä olevaan kukkaruukkuun. Tarkoittaako se, että kenelläkään ei kannattaisi olla kukkaruukkuja tai vara-avaimia?
rahanarvoista tietoa netistä, missä monet ihmiset sitä auliisti jakavat. Erilaisia ohjelmia on mahdollista käyttää tässä hyödyksi. Eipä tarvitse kytätä missää matkatoimiston tiskillä, sepä olisikin aika työlästä..
Mua ei teidän ihmettelynne tai "tietoturva-ammattilaisten paheksunta" kiinnosta.
Jos joku näkee netissä että mä olen Liisa, asun Treella, olen syntynyt vuonna -78 niin mitä siinä on ihmeellistä? Samat tiedot saa ihan muualtakin.
Ja mielelläni laitan sinne kuulumisiani. En ehdi soitteleen kaikille kavereilleni ja toisaalta, kaikilla on niin hektinen elämä ettei aina löydy edes yhteistä aikaa puhelimessa puhumiseen.
mutta jokainen harkitkoon sen itse. Eivät kaikki jätä avainta kukkaruukun alle tai vastaajaan viestiä lomasta.
Facebookissa ongelma on tiedonvälityksen laajuus ja nopeus. Katukeskustelulla vaikkapa lomalle lähdöstä ei päästä samanlaisiin sfääreihin ja riskeihin millään.
Identiteettivarkauksia voi tehdä ilman FB:kin Siksi toisekseen, tiedän ihmisiä joilla aikoinaan oli puhelinvastaajassa viesti "Olemme lomalla, palaamme X.X". Tarkoittaako se että puhelinvastaajat ovat suurikin uhka tietoturvalle?Pikkukaupungissa asuvat sukulaiseni myös kätkevät vara-avaimensa oven vieressä olevaan kukkaruukkuun. Tarkoittaako se, että kenelläkään ei kannattaisi olla kukkaruukkuja tai vara-avaimia?
rahanarvoista tietoa netistä, missä monet ihmiset sitä auliisti jakavat. Erilaisia ohjelmia on mahdollista käyttää tässä hyödyksi. Eipä tarvitse kytätä missää matkatoimiston tiskillä, sepä olisikin aika työlästä..
eikös se olisi helpompaa siellä matkatoimiston tiskillä, kun siellä kuitenkin suurin osa on tosiaan lähdössä matkalle ja tarkat päivämäärät ja osoitteetkin kuulee heti? FB:ssä on miljoonia ihmisiä ja heidän profiileistaan pitää vielä erikseen tonkia, milloin ja mihin he mahdollisesti ovat lähdössä jne.
että jotkut ovat todella vainoharhaisia ja pitävät esim. fb:a jonain apokalyptisen massiivisena uhkana. Kun totuus on, että ylivoimaisesti suurin osa ei ensinnäkään jakele mitenkään hirveän olennaista tietoa siellä ja käyttää sivustoa ilman ongelmia.
mutta jokainen harkitkoon sen itse. Eivät kaikki jätä avainta kukkaruukun alle tai vastaajaan viestiä lomasta.
Facebookissa ongelma on tiedonvälityksen laajuus ja nopeus. Katukeskustelulla vaikkapa lomalle lähdöstä ei päästä samanlaisiin sfääreihin ja riskeihin millään.
Kaverin kertoi, että etäinen tuttuni esim. rakentaa siellä itselleen imagoa:
-käyttää kuulemma kaikkia kammoja muovisiteitä siviilissä, mutta hehkuttaa kestovaippoja ja leikkii ekoa FB:ssa (luulis kyllä tuttujen tajuavan, miten naurettavaa)
-on kovin ekotekoa FB:ssa, mutta kertakäyttökuluttaa ja ostelee vaatteita, yms. koko ajan
-on muka kovin aatteellinen (FB:ssa) valinnoissaan ja paheksuu halpatyövoimaa ja ostelee reaalimaailmassa kaikkea lapsityövoimalla tehtyä merkkivaatetta
-lässyttää luomuruoasta, mutta ei oikein tajua mitään koko hommasta kuulemma, jos kysyy reaalimaailmassa
-kertoilee matkoistaan
Tää etäinen tuttuni on kyllä rasittava löyhöttäjä ja uskon, että tekee just noin ja moni tekee jotain vastaavaa siellä.
että jotkut ovat todella vainoharhaisia ja pitävät esim. fb:a jonain apokalyptisen massiivisena uhkana. Kun totuus on, että ylivoimaisesti suurin osa ei ensinnäkään jakele mitenkään hirveän olennaista tietoa siellä ja käyttää sivustoa ilman ongelmia.
itse tunnen erittäin harvoja (tuskin ketään), jotka auliisti jakaisivat siellä jotain rahanarvoista tietoa. Jos joku vaikka kertoo olevansa työmatkalla, ei kukaan voi tulla tyhjentämään taloa yhtään sen helpommin kuin koskaan muulloinkaan, koska koko muu perhe on kuitenkin kotona.
Kukaan ei tee mitään sillä tiedolla, että meidän jennajuulia oppi uimaan elokuussa. Eikä kukaan tee mitään maisemakuvalla meidän rannasta. Lasten alastonkuvia sieltä ei löydy, ja minustakin sama naamakuva joka on työpaikan nettisivuilla jo kolmatta vuotta.
99,9% naamakirjan jorinoista on sen tasoista arjen tuubaa, ettei kukaan tuntematon jaksaisi niitä selata, puhumattakaan että keksisi niistä jotain rikollista bisnestä rakentaa.
Kaverin kertoi, että etäinen tuttuni esim. rakentaa siellä itselleen imagoa:
-käyttää kuulemma kaikkia kammoja muovisiteitä siviilissä, mutta hehkuttaa kestovaippoja ja leikkii ekoa FB:ssa (luulis kyllä tuttujen tajuavan, miten naurettavaa)-on kovin ekotekoa FB:ssa, mutta kertakäyttökuluttaa ja ostelee vaatteita, yms. koko ajan
-on muka kovin aatteellinen (FB:ssa) valinnoissaan ja paheksuu halpatyövoimaa ja ostelee reaalimaailmassa kaikkea lapsityövoimalla tehtyä merkkivaatetta
-lässyttää luomuruoasta, mutta ei oikein tajua mitään koko hommasta kuulemma, jos kysyy reaalimaailmassa
-kertoilee matkoistaan
Tää etäinen tuttuni on kyllä rasittava löyhöttäjä ja uskon, että tekee just noin ja moni tekee jotain vastaavaa siellä.
jos sä vihaat FB:tä tuon takia, niin etkö nyt muuta jonkun toisen ihmisen ongelmat omiksesi tieten tahtoen?
asiasta muuten: en ole koskaan ymmärtänyt niitä ihmisiä, jotka varoo laittamasta lapsistaan yhtäkään valokuvaa internetiin. siis _yhtäkään_. mulla on esim veljen vaimo, jolla on n. 40 FB -kaveria, sukulaisia ja työkavereita, eikä hän laita sinne ilman mustia palkkeja naamojen päällä yhtään kuvaa. ihan niinkuin me se kaverit ei oltaisi koskaan livenä nähty hänen lapsiaan :O ja on tosiaan laittanut asetukset niin että vain kaverit näkevät.
miettiä, onko mukana koko touhussa ja mitä kaikkea siitä voi seurata.
jotka todellakin jakavat bloginsa sisällön koko maailmalle. On lasten kuvat eestä ja takaa, milloin uusissa Tiketeissä, milloin uimarannalla uikkareissa. Esitellään kotia, huoneita, taloa sisältä ja ulkoa.
Blogeja ei ihmeemmin suojata mutta facebokissa voit valita kenelle kerrot ja mitä.
näen erittäin selkeästi ne vaarat, jotka piilevät siinä hivuttavassa tavassa, jolla ihmiset luopuvat jatkuvasti yksityisyydestään saadakseen naurettavan pientä hyötyä.
Facebookin kaltaiset yhteisöpalvelut ovat kultakaivos dataminingia harrastaville tahoille. Mistä te luulette, että se Facebook ne tulonsa saa tulevaisuudessa?
t. yhteisöpalvelujen suunnittelija