Miten lähes kaikilla nuorilla perheillä on varaa uuteen omakotitaloon?
Onko teillä ollut omaa pääomaa vai järkyttävän iso laina? Eivätkö uudet talot maksa kaikkinensa ainakin 300 000 euroa?
Kommentit (69)
Minä taas ihmettelen ennemminkin mihin ihmiset rahansa hassaavat kun kolmekymppisilläkään ei ole aina edes kunnollista käsirahaa asuntoon. Jos on vuosia töissä ja asuu pienessä asunnossa ja jopa ilman lapsia, niin pakostihan sitä rahaa kertyy JOS ei tuhlaa ylimääräiseen.
Itse olen opiskellut useamman tutkinnon, kun ensimmäisellä ei työllistynyt. Valmistuin sitten kolmekymppisenä, joten eipä niitä säästöjäkään paljon ole, kun kaikki tulot menivät opiskeluaikoina elämiseen. Lukion jälkeen pari välivuotta, sitten pari tutkintaoa. Siinä se todellisuus monille. Kaikki eivät valmistu 22-vuotiaana suoraan työelämään. Sen luulisi sinunkin tajuavan fiksuna ihmisenä. Hienoa, jos sinulla on säästöjä, kaikilla näin ei ole, ei myöskään vanhempien rahallista tulea.
Miten lähes kaikilla nuorilla perheillä on varaa uuteen omakotitaloon? Onko teillä ollut omaa pääomaa vai järkyttävän iso laina? Eivätkö uudet talot maksa kaikkinensa ainakin 300 000 euroa?
Oliskos kuule tällä asialla joku yhteys siihen tosiasiaan, että suomalaisten maksuhäiriöt ovat lisääntyneet, kotitaloudet elävät usein yli varojensa ja kulutusluottoja otetaan, jotta saadaan edellinen visalasku maksettua.
Itse en toisaalta ihmettele yhtään tuota lainasummaa, koska ei sillä Helsingistä saa edes kolmiota (suht. hyvältä paikalta).
No kaikilla ei elämä mene noin
Mutta kun kysyttiin miten sitä rahaa muka voi olla jos ei ole perintöä saanut. Annoin vain yhden esimerkin perheestämme.
En ihmettele rahattomuutta, jos vaikkapa on viettänyt vuosia (useita) lapsiaan hoitaen kotona, opiskellut, sairastanut tai on yh. Sen sijaan ihmettelen sitä, kuinka lapseton työssäkäyvä pari onnistuu hassaamaan kaikki rahansa niin, että ei edes pariakymmentä tuhatta ole sukan varressa (tai sijoitettuna).
Ei tietenkään sitä rahaa tarvitse säästää jos ei ole mitään säästökohdetta, mutta jos haaveissa on oma asunto, niin luulisi hitusen laittavan kotia varten säästöön.
t.56
Onko teillä ollut omaa pääomaa vai järkyttävän iso laina? Eivätkö uudet talot maksa kaikkinensa ainakin 300 000 euroa?
Varmasti riippuu asuinpaikastakin, mutta minun kaveripiirissäni harva on edes vakiintuneessa parisuhteessa kolmekymppisenä. Mies ja perhe ja kallis asunto hommataan sitten lähempänä 40 ikävuotta. Taitaa tuo omakotitalo ja iso perhe 25-vuotiaana olla maalaisten unelmaa.
Varmasti riippuu asuinpaikastakin, mutta minun kaveripiirissäni harva on edes vakiintuneessa parisuhteessa kolmekymppisenä. Mies ja perhe ja kallis asunto hommataan sitten lähempänä 40 ikävuotta. Taitaa tuo omakotitalo ja iso perhe 25-vuotiaana olla maalaisten unelmaa.
elää teini-ikää pitkälle kolmikymppiseksi ja hoitaa pieniä lapsia mummoiässä ;D
[quote author="Vierailija" time="17.10.2010 klo 09:54"]
[/quote]
Entäpä ku oon eronnut ja asun nyt vuokralla ,elän kädestä suuhun.Kiva katsella näitä erilaiset äidit toisenlaiset äidit ku näil on heti omakotitalot ja taulutv.tn
Jaaa, en tiedä. Itse sain mun asunnon sukulaiselta ja vaimoni sai asuntonsa vanhemmiltaan. Vaimolla omakotiasunto, mulla kerrostalossa omistusasunto.
Mua joskus ihmetyttää, kun jotkut vihjailevat, että teillä on varmaan kauhea laina. Rakensimme kivitalon itse, maksoi tontteineen noin 400000, vajaa puolet lainaa. Olemme säästäneet vuosia ja remontoineet pari asuntoa jotka myimme. Niin olemme kerryttäneet rahaa. Jotkut kuvittevat vain, että talo on kokonaan laina-rahalla tehty, koska itsellä kaikki raha mikä tulee niin menee. Me olemme aina eläneet niin, että tarpeellinen ostetaan mutta kaikkea ei tuhlata. Olemme n. 33-vuotiaita.
Yleensä tästä syystä: opiskellaan nopeasti ja sitten heti töihin. Säästetään tienesteistä vaikka tosi pienistäkin. Ostetaan ensin asunto ja asutaan siinä muutama vuosi ja kerrytetään omaa pääomaa. Hyvä on jos vanhemmat avustaa koko ajan rahallisesti ja tai eletään niukasti niin ei tule muita lainoja. Vanhemmat takaa ensimmäisen lainan. Ostetaan sitten muutaman vuoden päästä pelkäämättä isoa vuosikymmenien lainaa sitten se omakotitalo... Vuokra on samanhintainen kun lainan kk-osuus. Lainan saantiin auttaa muuten hyvät puhelahjat pankissa! Eikä edes tarvitse vakityöpaikkaa jos on takaajat tai omaa pääomaa. Yleisesti suunnitellaan elämää ja raha-asioita.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2010 klo 14:11"]
tosi harva asuu uudessa omakotitalossa täällä Hgissä. Itsekään (2 juristin ja 2 lapsen) perheessä ei ole halua ottaa 400.000 lainaa (100.000 löytyisi "ennestään") ja elää sitten veitsi kurkulla alapohjan homeita, yt-neuvotteluita, tai talouden muuta laskusuhdannetta odottaen. Itse rakentamiseen ei meillä aika eikä taidot riitä. Eli emme asu uudehkossa omakotitalossa ja ihmettelen tosiaan miten kellään 5 vuoden sisään ensiasunnon ostaneella on siihen varaa ilman perintöjä.
[/quote]
Fiksuja ihmisiä! En väitä, etteikö kenenkään kannattaisi ottaa asuntolainaa, mutta monella tuntuu kyllä olevan aika vääristynyt kuva lainanotosta ja -maksusta sekä asumisen kustannuksista ihan omassakin talossa.
Se on sitä elämän epäreiluutta :D Toisilla on sellaiset vanhemmat, jotka voivat/haluavat ryhtyä takaajiksi tai sitten on saanut perintöä tai vanhemmat ovat säästäneet pesämunan... Tai sitten on onnea, että valmistumisen jälkeen työllistyy heti ja pystyy itse säästämään. Joillakin on myös vanhempi puoliso, joka on jo työelämässä eli saanut säästöjä kasaan tai omistaa jo asunnon.
Elämä on valintoja, mutta melko pitkälle pötkitään myös tuurilla ja hyvillä lähtökohdilla.
T. katkera köyhä :D
Ihmiset näköjään ovat unohtaneet millainen on lama, kun se tulee. Ensin loppuu työt ja samalla lainahanoja menee kiinni ja loppuu asuntokauppa ja pankki ottaa talon maksukyvyttömiltä haltuunsa.
Ette te sitä "arvokasta" taloanne tai muutakaan omaisuutta voi nopeasti realisoida, kun kenelläkään ei ole varaa sitä ostaa.
Itsellä on myös omakotitalo maaseudulla; vanhahko ja velaton, mutta 2 vuotta sitten n. 70% remontoitu uudeksi lattiasta kattoon, maalämpö ym.
Jos ei 1990-luvun alussa ette olleet vielä työelämässä niin voin kertoa, että lama on huomattavasti pahempi kuin teidän odotukset siitä ja varsinkin luulottelunne omaisuutenne realisoimisesta.
Meillä on siis se järkyttävän iso laina. Ahdistaa aika usein, mutta sellaista se on.
itse olisin tyytynyt oikein hyvin asumaan lähiössä kerrostalokämpässä, mutta tämä on miehen unelma. Ja toisaalta, kyllä me tätä aika nopeasti lyhennetään, n. 15-20 000 vuodessa, joten jo viiden vuoden päästä näyttää velkataakkakin aika erilaiselta. Puhumattakaan 10 vuoden päästä. Mutta eipä tätä elämää ole tarkoitettu eleltäväksi "sitku"-meiningillä, joten jos nyt päättäisin, me ei IKINÄ alettaisi rakentaa, vaan elettäisiin minimivelan kanssa, ja pienin askelin muutettais isompaan.
lähes kaikilla olekaan varaa siihen hulppeaan omakotitaloon missä asuvat.
Liian isot lainat ja maksuerät joiden takia kituutetaan tilipäivästä, tai siis kotihoidontuen maksupäivästä toiseen ja itketään täällä kun ei ole varaa ostaa mitään, saati harrastaa jne.
Kyllä tämäkin kupla tässä parin vuoden sisällä poksahtaa ja sitten me jotka olemme malttaneet asua pienemmässä kerrostalokämpässä ja säästää rahaa oman ostoa varten päästään ostamaan halvalla muutaman vuoden vanhoja omakotitaloja.
olla se kateellinen naapurin akka. on aivan sama maksaako 700-800e vuokraa kk vaiko lyhentää lainaa.
pohtikaa vaan omia raha-asioitanne, ei muiden asiat teille kuulu.
Monista on ihan ok hommata omakotitalo muiden rahoilla. Mä en siihen taipuisi.
Meillä toistakymmentä vuotta sitten lainaa otettiin 300 000 MK ja miehellä vielä oli säästöjäkin. Laina maksettu jo vuosia sitten pois ja talo oma. Pienihän tämä on eikä nykyaikainen, mutta tosiaan oma.
Meillä molemmilla on vakityöt (tosin tulot ailahtelevia kun olemme yrittäjiä), eikä meillä ole varaa ostella aina uutta ja komeaa tai laitella uuteen uskoon keittiötä tms kuten miehen veljen porukoilla. Heillä kuitenkin työssä on vain mies ja nainen perus-äprahalla...
No velkaa niillä on ja miehen veljen motto taitaa olla mamma betalar...
saahan tuota asiaa pohtia olematta kateellinen.
Eikö tuollaista laina summaa taida saada ihan tuollaisilla lyhennyksillä.
Ja ostettu on talo omalla tontilla. Ei ollut pääomaa ennestään. On päätetty että jos rahat loppuu, niin myydään pois. Ja oli hauskaa sen aikaa kun sitä kesti. Ollaan pidetty taloa myyntikuntoisena koko ajan.
tulee kk-summaksi kyllä aika paljon enemmän kuin 700-800€/kk. Me maksamme kerrostaloasunnostakin 1400€/kk. Toki tähän sisältyy yhtiövastike, mutta ei se asuminen (lämmitys, jätehuolto, sähkö, vesi, kiinteistövero jne.) aivan ilmaiseksi omakotitalossakaan tule :).
Ihan näin vain sivukommenttina.
ja minä maksan paljon mieluummin omaa ASUNTOA keskellä kasvukeskusta, kuin muutan kehyskuntaan omaan taloon.