Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaivakaas nyt se video,missä sikiö reagoi tupakkaan.

Vierailija
08.10.2010 |

Aina noissa viina-tupakka keskusteluissa joku ottaa esiin, että ihan hyvin voit juoda yhden siiderin, mutta auta armias jos poltat yhden tupakan, vääntelehtii sikiö "tuskien vallassa" tuntikausia. Voisiko joku nyt etsiä tämän kuuluisan videon, itse sitä joskus etsin enkä löytänyt mistään. En netistä, en youtubesta, en mistään (hakusanoja käytin mm. smoking fetus, smoking pregnancy jne..) .

Tuo "sikiö vääntelehtii tuskissaan" on suora ote siitä neuvolasta saatavasta VAU-kirjasta. Mistään muualta en ole tuollaista lukenut, paitsi jokaisessa nettikeskustelussa. Joten nyt sitä videota kehiin! Jos se on ihan tieteellisesti varmennettu ja todettu asia, niin varmasti löytyy.

Lapsuudessani 80-luvulla muutama kaverin äiti poltti suunnilleen askillisen päivässä. Toisin sanoen heidän sikiönsä on krampannut mahassa epätoivoisena koko raskausajan 24/7, sellaiset 9 kuukautta. Kun kerran yhden tupakan vaikutukset sikiöön ovat niin paljon dramaattisemmat kuin puolen litran siideripullon vaikutukset, niin linkkiä kehiin, jossa sikiötä ultrataan samalla kun äiti polttaa.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aina siitä puhutaan, niin varmasti se löytyy, jos sellaista edes oikeasti on todettu tutkimuksissa.

Vierailija
2/41 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä jokaisen pitäisi sen verran välittää syntymättömästä lapsestaan, että ei vedä tupakkaa ja siideriä! sanoohan sen nyt jo järkikin että ei tupakka yms ainakaan hyväksi sikiölle ole!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/41 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
8/41 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/41 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/41 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun keksis millä sanoilla hakisi.

Vierailija
11/41 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja että päivittäinen tupakointi raskausaikana voi aiheuttaa vakavia vaurioita. On kuitenkin myös varmaa, ettei yksi tupakka aiheuta ennenaikaista synnytystä, sikiökuolemaa tms. vauvalle. Nyt kiinnostaa, kun monien mielestä on ok juoda se puolen litran siideripullo, mutta on aivan hirveää polttaa yksikin tupakka sikiön kouristelun takia. Joten se video tästä olisi mukava saada näytille. Noita tietoiskuja löytää kyllä helposti, mutta missä se paljon puhuttu ja vedottu video.

Vierailija
12/41 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan sitä videota, jossa näytetään miten sikiö reagoi äidin tupakointiin. Tuosta videosta aina niin puhutaan. Ja noissa tähänastisissa videoissa on kyllä ihan vaan perus tietoiskuja.

Vierailija
13/41 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14/41 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T65-4C3607B-…

Tiedän että haluatte sen nimenomaisen videon, etsin sitä kyllä. Mutta kiinnostavia linkkejä ja harvinaisen yksimielisiä, huomaatteko? LAitan kyllä linkin jos kohdalle osuu vastavirtaan kulkevakin. Noissa englanninkielisissä tutkimuksissa on suoraan sanottu että tupakointi on heti heikentänyt esimerkiksi sykettä sikiöllä.

Vierailija
16/41 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1471-0528.1983.tb06736.x/a…

Videota on vaikea löytää, mutta tuossa tutkimuksissa on nimenomaan ultraäänellä katsomalla tutkittu sykkeen madaltumista suoraan tupakoimisen jälkeen.

Vierailija
17/41 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt huijaa itseäsi äläkä meitä.

Vierailija
18/41 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se, joka siitä videosta tuolla tosiessa keskustelussa mainitsi. Valitettavasti en sitä itse löytänyt myöskään, oisin sen jo edelliseen keskusteluun liittänyt. Ehkä se on poistettu.

Mautonta alkaa puolustelemaan tupakan polttoa raskausaikana. Miksi polttaa edes sitä yhtä tupakkaa? Entisenä tupakan polttajana tiedän, että helpommin pysyy erossa tupakasta, kun jättää koko homman. Jos on riippuvianen tupakasta, ei yksi tupakka poista riippuvuutta. Mutta se yksi tupakka saattaa altistaa myös sille toiselle ja kolmannellekin tupakalle.

Ajatelkaa sitä pientä sikiötänne siellä masussa. Ajatelkaa, että joka vuosi kuolee äitejä ja sikiöitä esimerkikis istukan irtoamisen takia. Yksi syy istukan irtoamiseen on tupakan poltto.

Tupakan poltto raskausaikana altistaa myös sikiön ADHD--oireyhtymälle(tarvitsee tosin kaveriksi myös oireyhtymälle altistavan geenin).

Ihan totta, jättäkää se yksinkin tupakka polttamatta. En halua loukata ketään tai viedä naisilta mitään oikeuksia. Mutta kysymys on kuitnekin vain 9 kuukaudesta.

Vierailija
19/41 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

acute decrease on fetal heartrate mikä on siis pulssin lasku.

No, nyt en enää jaksa etsiä, en löydä. Mutta ehkä riittää nää tutkimukset kertomaan että tuloksia yhdenkin tupakan haitoista sikiölle on.

En sitten ota kantaa alkoholiin, itse en myöskään alkoholia käytä raskaana.

Vierailija
20/41 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan voi käsittää, miten äitien mielestä on ok vetää napaan se puoli litraa alkoholijuomaa, mutta aivan eri kaliiberin hommaa on polttaa yksi tupakka, koska sikiö kouristelee ja kärsii. Itse ainakin haluan olla savuton ja alkoton, enkä ymmärrä, miten joku voi vetää napaansa sen puoli litraa etanolia sisältävää ainetta ja sitten jeesustella tupakasta.

Minä olen se, joka siitä videosta tuolla tosiessa keskustelussa mainitsi. Valitettavasti en sitä itse löytänyt myöskään, oisin sen jo edelliseen keskusteluun liittänyt. Ehkä se on poistettu. Mautonta alkaa puolustelemaan tupakan polttoa raskausaikana. Miksi polttaa edes sitä yhtä tupakkaa? Entisenä tupakan polttajana tiedän, että helpommin pysyy erossa tupakasta, kun jättää koko homman. Jos on riippuvianen tupakasta, ei yksi tupakka poista riippuvuutta. Mutta se yksi tupakka saattaa altistaa myös sille toiselle ja kolmannellekin tupakalle. Ajatelkaa sitä pientä sikiötänne siellä masussa. Ajatelkaa, että joka vuosi kuolee äitejä ja sikiöitä esimerkikis istukan irtoamisen takia. Yksi syy istukan irtoamiseen on tupakan poltto. Tupakan poltto raskausaikana altistaa myös sikiön ADHD--oireyhtymälle(tarvitsee tosin kaveriksi myös oireyhtymälle altistavan geenin). Ihan totta, jättäkää se yksinkin tupakka polttamatta. En halua loukata ketään tai viedä naisilta mitään oikeuksia. Mutta kysymys on kuitnekin vain 9 kuukaudesta.