Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä vanhemmista jotka eivät kustanna autokoulua?

Vierailija
13.10.2010 |

Eiks tuo ole välttämättomyys jokaiselle nuorelle?

Mitä mieltä olet niistä vanhemmista jotka eivät vaivaudu tekemään mitään jotta nuori sen saisi?

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungeissa on erilaiset alueet, sillä ihmisiä on paljon tiheässä, yhdessä kerrostalon rapussa esim. 15 asuntoa vert. maalla jossa talot ovat esim. 500m päässä toisistaan. =15 asuntoon jos postin jakaa se on 7,5km lenkki!

Itse olin lomittamassa postinjakajaa kotikunnassa, ja en todellakaan olisi kesällä jaksanut moista kenkkiä joka arkipäivä pyöräillä, puhumattakaan että talvella jos töissä olisin ollut olisin räntäsateessa kävellyt painavan postierän kanssa.

Vierailija
82/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu muista nyt kuitenkin

että puhut vain yhdestä lapsesta. Vai meinaatko että lapselle voi sitten selittää että sori et nyt saanut siskoa tai veljeä kun meillä ei olis sitten ollut varaa maksaa sille ajokorttia. Kumpaakohan lapsi arvostais enemmän; sun kasvattama varmaan sitä ajokorttia.

en tunne ketään joka olisi katkera vanhemmilleen siitä että ei ole enemmän sisaruksia.

ja jos ajokortin kustantaminen, mihin on aikaa säästää 18 vuotta, on niin suuri asia että sen takia ei enemmän lapsia tehdä, niin eiks se ole tarpeeksi suuri syy, koska talous on oltava pystyssä jotta vois perhettä elättää

vai onko joidenkin mielestä järkevää unohtaa perheen elättäminen kun harkitaan lasten määrää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan ap:n kysymykseen omasta mielestäni: Kyllä vanhempien kuuluu kustantaa ajokortti lapselle. Auton ja bensat ym ym voi nuori sitten itse kustantaa, jos kokee tämän autollisuuden pakolliseksi. Itselleni vanhempani kustansivat kortin, osin jo senkin takia että asuimme pohjois-suomessa, jossa auton käyttö on lähes välttämättömyys ja mm. ehkäisee nuorten syrjäytymistä, työttömyyttä ym.

Nyt olen itse tulossa äidiksi, ja lapselle aukaistaan heti syntymän jälkeen tili, jonne kuukausittain laitetaan rahaa säästöön, juuri ajatellen etukäteen näitä tulevaisuuden " välttämättömyyksiä". Eipähän tule yllätyksenä sitten 17 vuoden kuluttua.

Eli ei voi köyhyydellä perustella vanhempien kustantamattomuutta, kauaskantoisella tulevaisuuteen katsomisella köyhyyttä ei edes olisi tämän asian puitteissa. En usko että kenenkään vanhemmat ovat toistakymmentä vuotta köyhiä ja esim. työttömiä, niin etteivät muka tuossa ajassa sen verta lastaan varten säästä rahaa...

Kyllä vanhempien kuuluu miettiä lapsensa tulevaisuutta ihan konkreettisesti jo silloin, kun lapsia ruvetaan tekemään. Ja mitä enemmän niitä lapsia tekee, sitä tärkeämpää on miettiä, että pystynkö kustantamaan kaikki lapsesta aiheutuvat kulut seuraavat 18 vuotta.

Ymmärrän, että elämässä tulee yllättäviä tilanteita, ihmisiä kuolee, tulee työttömyyttä ym . Mutta en usko että mikään tällainen yllättävä käänne kestää sitten koko sen ajan kun lapsi kotona asuu. Tai jos tällainen tilanne ( esim työttömyys) vain jatkuu, niin vanhempien pitää miettiä omaa käyttäytymistään, asuinpaikkakuntaa, elämän hallinnan taitojaan ym. taatakseen lapsilleen kaiken parhaan.

Mutta siis, joo, vanhempien kuuluu maksaa ajokortti nuorelle.

että puhut vain yhdestä lapsesta. Vai meinaatko että lapselle voi sitten selittää että sori et nyt saanut siskoa tai veljeä kun meillä ei olis sitten ollut varaa maksaa sille ajokorttia. Kumpaakohan lapsi arvostais enemmän; sun kasvattama varmaan sitä ajokorttia.

syntyneitä 18- vuotiaita teinimammoja.

Nyt mä teen lapsen ja sit mä teen noin ja sit mä laitan joka kuukausi säästöön 200 euroa niin todellakin mulla on varaa maksaa ajokortti lapselle. Mikään ei voi mennä vikaan.

Ai niin sit mä teen vaan yhen lapsen kun sil on paljon ihkumpaa saada se ajokortti kuin veli tai sisko.

Vierailija
84/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Nyt olen itse tulossa äidiksi, ja lapselle aukaistaan heti syntymän jälkeen tili, jonne kuukausittain laitetaan rahaa säästöön, juuri ajatellen etukäteen näitä tulevaisuuden " välttämättömyyksiä". Eipähän tule yllätyksenä sitten 17 vuoden kuluttua.

Eli ei voi köyhyydellä perustella vanhempien kustantamattomuutta, kauaskantoisella tulevaisuuteen katsomisella köyhyyttä ei edes olisi tämän asian puitteissa. En usko että kenenkään vanhemmat ovat toistakymmentä vuotta köyhiä ja esim. työttömiä, niin etteivät muka tuossa ajassa sen verta lastaan varten säästä rahaa...

Kyllä vanhempien kuuluu miettiä lapsensa tulevaisuutta ihan konkreettisesti jo silloin, kun lapsia ruvetaan tekemään. Ja mitä enemmän niitä lapsia tekee, sitä tärkeämpää on miettiä, että pystynkö kustantamaan kaikki lapsesta aiheutuvat kulut seuraavat 18 vuotta.

Ymmärrän, että elämässä tulee yllättäviä tilanteita, ihmisiä kuolee, tulee työttömyyttä ym . Mutta en usko että mikään tällainen yllättävä käänne kestää sitten koko sen ajan kun lapsi kotona asuu. Tai jos tällainen tilanne ( esim työttömyys) vain jatkuu, niin vanhempien pitää miettiä omaa käyttäytymistään, asuinpaikkakuntaa, elämän hallinnan taitojaan ym. taatakseen lapsilleen kaiken parhaan.

Mutta siis, joo, vanhempien kuuluu maksaa ajokortti nuorelle.

Kerro mulle miten puolison kuolema ja leskeksi jääminen voisi yhtäkkiä loppua? Se on kuule loppuelämäksi tapahtunut asia. Ja siinä vaiheessa kun sulla on siellä lapsen tilillä se x-määrä rahaa ja sulla tili miinuksella, velkoja ja asunto menossa alta niin väitätkö että sinä ilmasta pieraiset jostain 20 000 euroa? Ja ei kuule ollut ollenkaan oma syyni! Ja juu, miehen eläessä oltiin kaikenlaiseen varauduttu mutta voi voi kun kaikkeen ei voi varautua!

Tekisi mieli sanoa että haista sinä kukkanen senkin rikas kökkiäinen, elämästä et tiedä yhtään mitään!

Vierailija
85/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei olisi kustantanut lapsensa ajokorttia! :) Tai itse asiassa tunnen yhden äidin, jolla on useita lapsia. Rahaa oli vähän, joten jokainen lapsi joutui itse säästämään rahat autokouluun. Tekivät siis kaikki jo nuorena ahkerasti töitä.

Vierailija
86/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin olen jo 31, eikä ole vieläkään ajokorttia

Vierailija
87/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pääkaupunkiseudulta kotoisin, eivätkä vanhemmat kustantaneet ajokorttia, kun ei ollut varaa (juu eivät osanneet varautua konkurssiin..) Itse en mennyt ajokouluun ja veljeni tienasi rahat omaan korttiinsa, eikä kyllä yhtään ole ollut katkera olo asiasta. Päinvastoin, minä pidän tyhmänä asennetta, jossa lapselle kustannetaan ajokortti riippumatta siitä, kokeeko lapsi sitä tarvitsevansa ja onko hänellä mahdollisuus ajaa autoa ja ylläpitää taitoja. Tiedän tosi monta naista, jotka ovat kortin ajaneet 18-vuotiaana, mutta eivät sen jälkeen 10 vuoteen ole ajaneet autoa, täällä pääkaupunkiseudulla se on tosi yleistä. Ajokortista ei siis ole ollut henkkareiden lisäksi ollut muuta hyötyä ja vanhempien rahat menivät hukkaan.

Omille lapsille kustannan kortin, jos silloin on varaa, kun he ovat 18-vuotiaita, ja jos silloin koen sen tarpeelliseksi. Toisaalta voi olla, että ajokortin sijasta haluaisinkin tarjota heille vaikka vaihto-oppilasvuoden, kielikurssin tms. Ei se ajokortti ole ainoa autuaaksi tekevä asia. Ihan jo ympäristönkin kannalta toivoisin lasteni oppivan ennemmin sujuvan julkisten käytön kuin pakkomielteen omasta autosta ja ajokortista.

Enkä koe olevani huono äiti, vaikka joskus pistäisin rahani ihan itseenikin, vaikka niihin baari-iltoihin joskus, sen sijaan, että säästäisin lasteni ajokortteihin..

Vierailija
88/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei olisi kustantanut lapsensa ajokorttia! :) Tai itse asiassa tunnen yhden äidin, jolla on useita lapsia. Rahaa oli vähän, joten jokainen lapsi joutui itse säästämään rahat autokouluun. Tekivät siis kaikki jo nuorena ahkerasti töitä.

Hankkikaa elämä enemmin kuin se ajokortti.

Vierailija
89/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiks se ajokortiton nuori jää aikapaljosta paitsi jos ei voi edes valita sellaista hanttihommaa joka hänelle parhaiten sopisi. Ja ne hanttihommat joissa pitää olla kortti ovat parempi palkkaisia. Ja siinä iässä jopa pienellä palkka erolla on iso merkitys

eihän niitä työpaikkoja muutenkaan noin vain valita, vaan otetaan se mikä saadaan.

Vierailija
90/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu muista nyt kuitenkin

en tunne ketään joka olisi katkera vanhemmilleen siitä että ei ole enemmän sisaruksia.

ja jos ajokortin kustantaminen, mihin on aikaa säästää 18 vuotta, on niin suuri asia että sen takia ei enemmän lapsia tehdä, niin eiks se ole tarpeeksi suuri syy, koska talous on oltava pystyssä jotta vois perhettä elättää

vai onko joidenkin mielestä järkevää unohtaa perheen elättäminen kun harkitaan lasten määrää

Mä en tunne yhtäkään täysjärkistä aikuista joka ei olis mielummin valitsisi ajokortin kuin sisaruksen.

Itse en säästä lapsille ajokorttia vaan pesämunan asuntoon ja opiskeluun, 1000e jokaiselle.

Mitähän mahdat tarkoittaa viimeisellä lauseella? Ei ajokortti nuorelle käsittääkseni ole mitään perheen elättämistä, lapsia on meillä 3 ja mistään ei ole pulaa ollut vaikka ajokortteja en maksakkaan.

Ps. Tosin lapseni eivät edes niitä pyydä vaan suunnittelevat jo kovaa mihin menevät töihin että nsaavat rahat että näin..

Vierailija
91/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu muista nyt kuitenkin

Itsekin muistan, että olin onnesta soikea saadessani veljen 7-vuotiaana. On tosi rakas mulle tänäkin päivänä, vaikka ikäero onkin niin iso, että lapsena siitä ei leikkikaveriksi ollutkaan. Kysytäänpäs niin päin, että kuinka moni olisi ollut valmis luopumaan sisarussuhteestaan, että olisi saanut ajokortin?

Vierailija
92/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, minä pidän tyhmänä asennetta, jossa lapselle kustannetaan ajokortti riippumatta siitä, kokeeko lapsi sitä tarvitsevansa ja onko hänellä mahdollisuus ajaa autoa ja ylläpitää taitoja. Tiedän tosi monta naista, jotka ovat kortin ajaneet 18-vuotiaana, mutta eivät sen jälkeen 10 vuoteen ole ajaneet autoa, täällä pääkaupunkiseudulla se on tosi yleistä. Ajokortista ei siis ole ollut henkkareiden lisäksi ollut muuta hyötyä ja vanhempien rahat menivät hukkaan.

Ja joo, veljeni on pk-seudulla postinjakajana. Täällä monessa paikka auto on itseasiassa hitaampi kulkuväline kuin julkiset, pyörä tai omat jalat =) Etenkin ruuhka-aikaan.

Painotinkin jo ensimmäisessä viestissäni, että asiaan tottakai vaikuttaa alue-erot.

Mutta pääsääntöisesti ajokortti ei ole mikään välttämättömyys enkä todellakaan laske sitä yleissivistykseksi.

Vierailija
93/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro mulle miten puolison kuolema ja leskeksi jääminen voisi yhtäkkiä loppua? Se on kuule loppuelämäksi tapahtunut asia. Ja siinä vaiheessa kun sulla on siellä lapsen tilillä se x-määrä rahaa ja sulla tili miinuksella, velkoja ja asunto menossa alta niin väitätkö että sinä ilmasta pieraiset jostain 20 000 euroa? Ja ei kuule ollut ollenkaan oma syyni! !

oletko kuullut henkivakuudesta? Jos puoliso koulee niin tulee perinnonjako

lapsen tilillä oleva rahan on hänen ja sinulla ei ole oikeus mennä sitä tyhjentämään

tyhmät kärsii

Mites helvetissä velkasesta pesästä saat yhtään mitään rahaa? Ja ei mulla ollu lapsille mitään tiliä silloin. Ja tietääkseni käyttöoikeuden voi lapsensa tiliin säilyttää, silloin tili on yhteinen. Hei haloo daiju!

Vierailija
94/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis oottekste te tosissanne kun vertaatte ajokorttia sisarukseen??

Kyse on vanhempien velvollisuudesta auttaa nuoria aikuisia.

ei siitä onko hauskaa että on sisko tai veli?

VAi haluatteko välttyä nuoren auttamisesta sillä perusteella että se saa sisaruksen????

Vierailija
95/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muksujen ajokortteja varten. En koe sitä niin isoksi asiaksi että sen vuoksi säästäisin vuosia. Lapsia on kohta kuusi ja säästän nyt esim. isompia hankintoja ja matkustelua varten. Itsellänikään ei ole ajokorttia ja olen 34. Olisihan se joo ihan kiva, mutta autoon menee taas niin paljon rahaa ettei tällä hetkellä äitiyslomalla ole mahdollista sellaista pitää, ehkä joskus tulevaisuudessa.

ei kenellekkään tule yllätyksenä että muksu on nyt 18v.

Jos se on ongelma, niin säästä joka kuukausi pieni summa. JOs esim. aloitat säästämisen kun lapsi on 15 niin ei ole edes suurista menoista kyse.

ja tietoksi, pääkaupunkiseudulla on paljon tilapäisiä tyopaikkoja joita juuri opiskelijat etsivät. Ja niitä on vaikeata saada ilman ajokorttia.

Auto ei ole välttämättomyys, ajokortti ja ajotaito on. Ne pääkaupunkilaiset jotka ovat pärjänneet ilman ovat sen varran vauraasta taustasta että heidän ei ole tarvinnut paiskata toitä joka viikonloppu vuosikausia

Vierailija
96/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan oleta, että vanhempani maksaisivat ajokorttini. Mulla ei todellakaan ole pokkaa mennä ruinaamaan vanhemmiltani rahaa ja olen kiitollinen, jos äiti välillä antaa esim. 50e vaatteisiin. Hitto mä asun vielä äidin nurkissa (oma asunto onneksi 3vk päästä), syön äidin ruokia ja käytän äidin maksamaa vettä, nettiä ja sähköä. Äitihän ei enää saa minusta edes lapsilisää, kaiken oikeuden mukaan minun pitäisi maksaa osa opintotuestani äidille (kuten kaverini tekee) mutta äiti ei ole rahaa suostunut ottamaan vastaan. Vanhempani eivät ole rikkaita, mutteivät hirvittävän köyhiäkään. Minut vain on kasvatettu siihen, ettei mikään tule ilmaiseksi. Olen käynyt 16-vuotiaasta töissä, enkä kyllä ole mitään menettänyt. Olen oppinut elämän realiteetit, ei vanhempien rakkaus ole kiinni rahasta tai materiasta, jota he antavat. Minua inhottaa ihmiset, jotka ajattelevat "pappa betalar". Miksi kenenkään pitäisi 17-vuotiaana mennä töihin, kun ajokortin voi aivan hyvin ajaa vaikka 22-vuotiaana? Töitä olen hyvin saanut, vaikkei vielä ole korttia. Kaupungissa pääsee pyörällä oikeastaan kesät ja talvet, ja se on hyvää arkiliikuntaa. Enpähän muutu pullamössöksi. Julkisillakin pääsee. Mielestäni on säälittävää, jos lapsi ottaa vanhemmiltaan vastaan ajokortin lisäksi vielä auton! Oppiiko sellainen lapsi koskaan rahan arvoa, joka ei tee töitä haluamansa eteen. ..

Vierailija
97/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites helvetissä velkasesta pesästä saat yhtään mitään rahaa? Ja ei mulla ollu lapsille mitään tiliä silloin. Ja tietääkseni käyttöoikeuden voi lapsensa tiliin säilyttää, silloin tili on yhteinen. Hei haloo daiju!

eiks pankit nykyään enään vaadi että on jonkinlainen henkivakuutus joka maksaa 'pesän' velat jos velkaa aiot ottaa?

Ettekste itse ajatelleet asiaa velkaa otteassanne

Vierailija
98/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiks pankit nykyään enään vaadi että on jonkinlainen henkivakuutus joka maksaa 'pesän' velat jos velkaa aiot ottaa?

Ettekste itse ajatelleet asiaa velkaa otteassanne

voi sitä velkaa tehdä muutenkin kuin saamalla sitä pankista. Ja voi mies ihan ittekin sitä velkaa kuule tehdä ilman mitään mun lupia. Ja juu tiedän kyllä että pesän voi julistaa varattomaksi (mikä tehtiinkin) jolla saatiin osa velasta "kuitattua" mutta silti jäi tuo 20 000 egee. En viitti kuule ihan tarkkaan kaikkea tässä selittää mutta älä kuule tule haukkumaan kun et itse ole selvästikään vaikeuksia kokenut kun tollasia asioita suustasi päästät!

Vierailija
99/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän oli pakko muuttaa arvomaailmamme vuoksi. Tahdoimme lasten kasvavan jossain muualla kun Helsingissä, ja muutimme. Täällä on töitä molemmille, miehen työn perässä muutimme, koska minä olen hoitoalalla ja saan töitä mistä päin tahansa.

Julkisia ei kulje, ei varsinkaan yöaikaan jolloin minä vuorotyöläinen myös töissä välillä. Oma auto on ehdottomuus, oli pakko ajaa n.30-vuotiaana ajokortti ja ostaa auto samalla. Ihan taatusti maksan lapsillekin ajokortit, helpottaa vanhempienkin urakkaa kun kavereille ja harrastuksiin pääsee omin avuin. Itse asiassa mopokortti ja mopo on se mikä auttaa jo paljon. Mutta jos asuisimme Helsingissä, eivät lapsemme tarvitsisi mopo- tai ajokorttia. Ja luultavasti meillä ei niin hyvin rahaa olisi em. maksaa, sillä jo asumiseen menisi n. puolet enemmän pk-seudulla mitä täällä (ja pienmpi asunto jne.)

Me valitsimme tämän tavan elää, ja emme kadu :)

Vierailija
100/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voi mies ihan ittekin sitä velkaa kuule tehdä ilman mitään mun lupia. Ja juu tiedän kyllä että pesän voi julistaa varattomaksi (mikä tehtiinkin) jolla saatiin osa velasta "kuitattua" mutta silti jäi tuo 20 000 egee. !

ainakin tuollainen luuseri ei ole enään sinua kiusaamassa