Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä vanhemmista jotka eivät kustanna autokoulua?

Vierailija
13.10.2010 |

Eiks tuo ole välttämättomyys jokaiselle nuorelle?

Mitä mieltä olet niistä vanhemmista jotka eivät vaivaudu tekemään mitään jotta nuori sen saisi?

Kommentit (144)

Vierailija
61/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tullut mieleenkään aikoinaan maksattaa autokoulua äidillä. Kyllä sen sai maksettua kesäduunirahoilla.

Eli, en ajattele mitään pahaa niistä vanhemmista jotka eivät maksa lastensa autokoulua.

Vierailija
62/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko pois. Ja suhteellisen hyvinkin vielä =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei pysty 18 vuoden aikana autokoulun verran säästämään.

Kyllä vanhempien pitää pystyä kustantamaan nuoren normaalit menot. Ajokortti on monessa työpaikassakin edellytyksenä. Ja täytyy myöntää että voi vaikeuttaa jopa seurustelukumppanin saamista. Ajokortittomat eivät ihan kärkipäässä ole seurustelumarkkinoilla, itsekään tuskin oisin kortitonta miestä kauan katsellut.

on just näitä ihmisiä joiden mielestä kaikkeen pitää aina varautua ja "köyhillä" ei ole oikeutta tehdä lapsia. Juuri sinulle haluaisin välillä toivoa pitkäaikaissairauksia, työttömyyttä, kuolemaa lähiperheeseen ja kaikkea sitä muuta mikä voi tällaista "täydellisyyttä" häiritä. Sitten olisin valmis keskustelemaan jostain niin typerästä kuin "vanhemmat eivät pysty 18v. aikana säästämään autokoulurahoja, he ovat huonoja vanhempia"

"vanhempien täytyy pystyä kustantamaan nuoren normaalit menot" Eli mitäköhän pitäisit normaaleina menoina? Ostat varmaan auton ja maksat bensan ja hoidat opiskelijakämpän vuokran, sähköt jne jne jne koska kaikkihan nekin ovat "normaaleja nuoren menoja"

Vierailija
64/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajokortilla pk-seudulla? Siis eihän se todellakaan ole mikään välttämättömyys?

Ja jos teidän pentunne on niin luusereita, etteivät kykene käymään lukiossa ja tekemään töitä samaan aikaan, niin se on voi voi. Toisilla onneksi leikkaa terävämmin, ja se onnistuu.

T:akateemiset sisko ja sen veli, joille ei ole maksettu korttia. Veli hommasi sen aikanaan saman tien kesä- ja iltatyötienesteillään, itse ajoin vasta 25-vuotiaana.

Vierailija
65/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan autoa heti ollut mutta tarjouduin kuskiksi sukulaisille, kavereille jne. Kyllä viikonloppuiltaisin varsinkin oli valinnanvaraa kuskin paikoissa. ja kesätöissäkin ajoin autoa.

että kyse ei ole pelkästä ajokortista.

Pitääkö perheeseen hommata autokin vain siksi? Millä rahalla? Siihen tarvitaan vakuutukset ym. Eikä se bensakaan ilmaista ole.

Ajokortin saatuaan nimittäin pitäisi päästä ajamaankin sillä autolla. Pelkkä kortin lompakossa pitäminen ei takaa ajotaitoa...

Vierailija
66/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat aika harvassa

pulassa ei ole mukavaa, ja tarpeita ei voi teeskennellä olemattomiksi.

pulassa oleva onnellinen perhe olisi luultavasti onnellinen vauraudessakin.

se kuitenkin kahliin nuoren aikuisen itsenäistymisen jos ei korttia saa. Vaikka saisi vain sen kortin ja ei ajaisi vuosiin, niin autovakuutus perustuu siihen kuinka kauan on omistanut ajokortin.

Ilman korttia et voi opiskella poliisiksi, tai tehdä hanttihommia taksikuskina, pitsapoikana jne jne

Vanhemmat ovat todella itsekkäitä jos eivät lastaan tässä asiassa auta. Samalla sanoisin että pulassa eläminen ja lasten teko selaiseen taloudelliseen tilanteeseen on myos itsekkyyttä

Vierailija
67/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kyllä yhtään työpaikkaa menettänyt sen takia, ettei olisi ajokorttia. Auto sen sijaan moniin paikkoihin vaaditaan, mutta jos ei ole autoa siinä vaiheessa ei siitä ajokortistakaan ole paljon hyötyä.

Vierailija
68/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niitä jotka eivät hallitse raha-asioitaan tai ovat yksinkertaisesti niin itsekkäitä etteivät suo noin suuria summia lapsilleen.

ettei pysty 18 vuoden aikana autokoulun verran säästämään.

Kyllä vanhempien pitää pystyä kustantamaan nuoren normaalit menot. Ajokortti on monessa työpaikassakin edellytyksenä. Ja täytyy myöntää että voi vaikeuttaa jopa seurustelukumppanin saamista. Ajokortittomat eivät ihan kärkipäässä ole seurustelumarkkinoilla, itsekään tuskin oisin kortitonta miestä kauan katsellut.

on just näitä ihmisiä joiden mielestä kaikkeen pitää aina varautua ja "köyhillä" ei ole oikeutta tehdä lapsia. Juuri sinulle haluaisin välillä toivoa pitkäaikaissairauksia, työttömyyttä, kuolemaa lähiperheeseen ja kaikkea sitä muuta mikä voi tällaista "täydellisyyttä" häiritä. Sitten olisin valmis keskustelemaan jostain niin typerästä kuin "vanhemmat eivät pysty 18v. aikana säästämään autokoulurahoja, he ovat huonoja vanhempia"

"vanhempien täytyy pystyä kustantamaan nuoren normaalit menot" Eli mitäköhän pitäisit normaaleina menoina? Ostat varmaan auton ja maksat bensan ja hoidat opiskelijakämpän vuokran, sähköt jne jne jne koska kaikkihan nekin ovat "normaaleja nuoren menoja"

Vierailija
69/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks just sinä päivänä, kun täyttää 18 tarttis yhtäkkiä ajokortin, jos ei siihen astikaan ole? Mä ajoin itse kortin vasta sitten kun jouduin taloudellisista syistä muuttamaan Hgin keskustasta Espoon perukoille.

Vierailija
70/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajokortilla pk-seudulla? Siis eihän se todellakaan ole mikään välttämättömyys? Ja jos teidän pentunne on niin luusereita, etteivät kykene käymään lukiossa ja tekemään töitä samaan aikaan, niin se on voi voi.

ja vaikka oltiin pääkaupunkiseudulla, toihiin meno matkat mukaan ottaen vei ison osan vapaa ajasta ja opiskelu ajasta.

ehkä veljeni oli luuseri kun päätti 80 luvulla mennä interrail matkalle sen sijaan että olisi koko summan säästänyt. Maksoihan hän itse omat koulukirjansakin.

Ehkä sen takia hän hankki autokoululainen ennen opiskelulainaa. Aika paljon se sukulaisia ihmetytti, eiks opiskelulaina pitäis olla se nuoren laina, ei autokortti laina

Vierailija
71/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanomalehdessä ja meille ei kyllä ikinä palkattaisi kesätoimittajaksi sellaista nuorta miestä tai naista, jolla ei ole ajokorttia. Ei ikinä. Siinä ei ole mitään merkitystä, miten hyviä juttuja kirjoittaa, jos ei ole ajokorttia, koska ainakin meidän alalla se on välttämättömyys.

Ei tietenkään ajokorttia tarvitse sellaisella alalla, jossa työ on 12kk/v siinä samassa työpisteessä, mutta aika monella alalla työntekijät liikkuvat päivän aikana, enkä nyt tarkoita taksikuskeja.

Vierailija
72/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne vanhemmat vuositolkulla köyhiä? Ei lapsen täysi-ikäistyminen yllätyksenä tule. Elämänhallinta taitaa ola retuperällä tuollaisissa perheissä.

En todellakaan ajatellut laittaa 17 vuoden säästöjä lasten ajokorttiin!! Jeesitään ennemmin takuu vuokrissa, huonealuissa ja muussa elämisessä.

Ei todellakaan ole retuperäälä ollut missään vaiheessa meidän talous, en voi sanoa että olemme köyhyydessä eläneet vaikka ei ole ajokortteja varaa kustantaakkaan.

kertoisin, että aika monella työläisellä onnistuu molemmat eli sekä sen ajokortin, että niiden lapsen uuden elämisen (takuuvuokrat, huonekalut, televisiot, mikrot jne) kustantaminen? Mulla on isä ollut ihan vaan sähköasentaja, äiti siivooja, silti sain ajokortin, muuttaessani omaan kotiin sain television, stereot, mikrot jne ja lisäksi säännöllisesti muuta apua.

Mitä muuten on ne teidän yllätysmenot??? Taidatte vaan olla pihejä. Ottakaa sieltä joku 4000 euroa, niin sitten teillä on varaa kustantaa se autokoulu ja ne lapsen muut menot, mitä kotoa muuttaminen sille tuottaa.

mutta kun vuoden päästä ovat täysi-ikäiseksi tulossa kaksospoikamme.. Uskon että tyttäreni arvostaa enemmän veljiään kuin ajokorttia.

Meidän perheen yllätysmenot: Pieni vesivahinko, miehen tapaturma --> puoli vuotta työkyvyttömänä sekä kodinkone hankinnat.

Onko sinulle jotenkin outoa että joissakin perheissä tulee yllätysmenoja 20 vuoden aikana ja että kaikki ei menekkään niinkuin suunnittelee, oletko 17- vuotias?

Vierailija
73/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan ap:n kysymykseen omasta mielestäni: Kyllä vanhempien kuuluu kustantaa ajokortti lapselle. Auton ja bensat ym ym voi nuori sitten itse kustantaa, jos kokee tämän autollisuuden pakolliseksi. Itselleni vanhempani kustansivat kortin, osin jo senkin takia että asuimme pohjois-suomessa, jossa auton käyttö on lähes välttämättömyys ja mm. ehkäisee nuorten syrjäytymistä, työttömyyttä ym.

Nyt olen itse tulossa äidiksi, ja lapselle aukaistaan heti syntymän jälkeen tili, jonne kuukausittain laitetaan rahaa säästöön, juuri ajatellen etukäteen näitä tulevaisuuden " välttämättömyyksiä". Eipähän tule yllätyksenä sitten 17 vuoden kuluttua.

Eli ei voi köyhyydellä perustella vanhempien kustantamattomuutta, kauaskantoisella tulevaisuuteen katsomisella köyhyyttä ei edes olisi tämän asian puitteissa. En usko että kenenkään vanhemmat ovat toistakymmentä vuotta köyhiä ja esim. työttömiä, niin etteivät muka tuossa ajassa sen verta lastaan varten säästä rahaa...

Kyllä vanhempien kuuluu miettiä lapsensa tulevaisuutta ihan konkreettisesti jo silloin, kun lapsia ruvetaan tekemään. Ja mitä enemmän niitä lapsia tekee, sitä tärkeämpää on miettiä, että pystynkö kustantamaan kaikki lapsesta aiheutuvat kulut seuraavat 18 vuotta.

Ymmärrän, että elämässä tulee yllättäviä tilanteita, ihmisiä kuolee, tulee työttömyyttä ym . Mutta en usko että mikään tällainen yllättävä käänne kestää sitten koko sen ajan kun lapsi kotona asuu. Tai jos tällainen tilanne ( esim työttömyys) vain jatkuu, niin vanhempien pitää miettiä omaa käyttäytymistään, asuinpaikkakuntaa, elämän hallinnan taitojaan ym. taatakseen lapsilleen kaiken parhaan.

Mutta siis, joo, vanhempien kuuluu maksaa ajokortti nuorelle.

Vierailija
74/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jalkaisin.

Veljeni on postinjakaja - ajokortiton sellainen.

Siivousalallakin on jonkin verran tarvetta kortille, mutta paljon on paikkoja myös kortittomille. Niitä hommia olen itse tehnyt muutamia vuosia.

Tottakai on työpaikkoja, jossa ajokortti on välttämättömyys (muutkin kuin autoalat). Mutta on liioiteltua väittää, etteikö töitä saisi ilman korttia. Kyllä saa. Eikä se ole järin vaikeaa.

Tietysti jos kelpaa vain bussikuskin homma, niin sitten kyllä käy haastavaksi.

Vierailija
75/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole tajunnut ottaa vakuutusta työkyvyttömyyden aiheuttamien tulonmenetysten varalle, niin... En yhtään ihmettele, ettei teillä ole varaa kustantaa niitä ajokortteja...

Vierailija
76/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olenkin elänyt köyhän ja onnellisen lapsuuden, koskaan multa ei mitään puuttunut, ei edes sitä ajokorttia jota ei ole vielä tänäkään päivänä, enkä ole tarvinnut. t. lisäarvoa köyhästä lapsuudesta saanut

Vierailija
77/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat aika harvassa

pulassa ei ole mukavaa, ja tarpeita ei voi teeskennellä olemattomiksi.

pulassa oleva onnellinen perhe olisi luultavasti onnellinen vauraudessakin.

se kuitenkin kahliin nuoren aikuisen itsenäistymisen jos ei korttia saa. Vaikka saisi vain sen kortin ja ei ajaisi vuosiin, niin autovakuutus perustuu siihen kuinka kauan on omistanut ajokortin.

Ilman korttia et voi opiskella poliisiksi, tai tehdä hanttihommia taksikuskina, pitsapoikana jne jne

Vanhemmat ovat todella itsekkäitä jos eivät lastaan tässä asiassa auta. Samalla sanoisin että pulassa eläminen ja lasten teko selaiseen taloudelliseen tilanteeseen on myos itsekkyyttä

puhut nimittäin täyttä paskaa.

Vierailija
78/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan oleta, että vanhempani maksaisivat ajokorttini. Mulla ei todellakaan ole pokkaa mennä ruinaamaan vanhemmiltani rahaa ja olen kiitollinen, jos äiti välillä antaa esim. 50e vaatteisiin. Hitto mä asun vielä äidin nurkissa (oma asunto onneksi 3vk päästä), syön äidin ruokia ja käytän äidin maksamaa vettä, nettiä ja sähköä. Äitihän ei enää saa minusta edes lapsilisää, kaiken oikeuden mukaan minun pitäisi maksaa osa opintotuestani äidille (kuten kaverini tekee) mutta äiti ei ole rahaa suostunut ottamaan vastaan. Vanhempani eivät ole rikkaita, mutteivät hirvittävän köyhiäkään. Minut vain on kasvatettu siihen, ettei mikään tule ilmaiseksi. Olen käynyt 16-vuotiaasta töissä, enkä kyllä ole mitään menettänyt. Olen oppinut elämän realiteetit, ei vanhempien rakkaus ole kiinni rahasta tai materiasta, jota he antavat. Minua inhottaa ihmiset, jotka ajattelevat "pappa betalar". Miksi kenenkään pitäisi 17-vuotiaana mennä töihin, kun ajokortin voi aivan hyvin ajaa vaikka 22-vuotiaana? Töitä olen hyvin saanut, vaikkei vielä ole korttia. Kaupungissa pääsee pyörällä oikeastaan kesät ja talvet, ja se on hyvää arkiliikuntaa. Enpähän muutu pullamössöksi. Julkisillakin pääsee. Mielestäni on säälittävää, jos lapsi ottaa vanhemmiltaan vastaan ajokortin lisäksi vielä auton! Oppiiko sellainen lapsi koskaan rahan arvoa, joka ei tee töitä haluamansa eteen. ..

Vierailija
79/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan ap:n kysymykseen omasta mielestäni: Kyllä vanhempien kuuluu kustantaa ajokortti lapselle. Auton ja bensat ym ym voi nuori sitten itse kustantaa, jos kokee tämän autollisuuden pakolliseksi. Itselleni vanhempani kustansivat kortin, osin jo senkin takia että asuimme pohjois-suomessa, jossa auton käyttö on lähes välttämättömyys ja mm. ehkäisee nuorten syrjäytymistä, työttömyyttä ym.

Nyt olen itse tulossa äidiksi, ja lapselle aukaistaan heti syntymän jälkeen tili, jonne kuukausittain laitetaan rahaa säästöön, juuri ajatellen etukäteen näitä tulevaisuuden " välttämättömyyksiä". Eipähän tule yllätyksenä sitten 17 vuoden kuluttua.

Eli ei voi köyhyydellä perustella vanhempien kustantamattomuutta, kauaskantoisella tulevaisuuteen katsomisella köyhyyttä ei edes olisi tämän asian puitteissa. En usko että kenenkään vanhemmat ovat toistakymmentä vuotta köyhiä ja esim. työttömiä, niin etteivät muka tuossa ajassa sen verta lastaan varten säästä rahaa...

Kyllä vanhempien kuuluu miettiä lapsensa tulevaisuutta ihan konkreettisesti jo silloin, kun lapsia ruvetaan tekemään. Ja mitä enemmän niitä lapsia tekee, sitä tärkeämpää on miettiä, että pystynkö kustantamaan kaikki lapsesta aiheutuvat kulut seuraavat 18 vuotta.

Ymmärrän, että elämässä tulee yllättäviä tilanteita, ihmisiä kuolee, tulee työttömyyttä ym . Mutta en usko että mikään tällainen yllättävä käänne kestää sitten koko sen ajan kun lapsi kotona asuu. Tai jos tällainen tilanne ( esim työttömyys) vain jatkuu, niin vanhempien pitää miettiä omaa käyttäytymistään, asuinpaikkakuntaa, elämän hallinnan taitojaan ym. taatakseen lapsilleen kaiken parhaan.

Mutta siis, joo, vanhempien kuuluu maksaa ajokortti nuorelle.

että puhut vain yhdestä lapsesta. Vai meinaatko että lapselle voi sitten selittää että sori et nyt saanut siskoa tai veljeä kun meillä ei olis sitten ollut varaa maksaa sille ajokorttia. Kumpaakohan lapsi arvostais enemmän; sun kasvattama varmaan sitä ajokorttia.

Vierailija
80/144 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on työpaikkoja, jossa ajokortti on välttämättömyys (muutkin kuin autoalat). Mutta on liioiteltua väittää, etteikö töitä saisi ilman korttia. Kyllä saa. Eikä se ole järin vaikeaa. .

eiks se ajokortiton nuori jää aikapaljosta paitsi jos ei voi edes valita sellaista hanttihommaa joka hänelle parhaiten sopisi.

Ja ne hanttihommat joissa pitää olla kortti ovat parempi palkkaisia. Ja siinä iässä jopa pienellä palkka erolla on iso merkitys