Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä vanhemmista jotka eivät kustanna autokoulua?

Vierailija
13.10.2010 |

Eiks tuo ole välttämättomyys jokaiselle nuorelle?

Mitä mieltä olet niistä vanhemmista jotka eivät vaivaudu tekemään mitään jotta nuori sen saisi?

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että maksan itse oman korttini. Vanhempien rahat meni elämiseen.

Vierailija
122/144 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt kesätöitä ja hanttihommia 11-vuotiaasta ja siitä asti käyttänyt ensisijaisesti omat rahani omiin hankintoihini. Ei olisi ollut puhettakaan, että vanhempani olisivat ajokortin maksaneet, saatikka autoa tai bensoja..

- Omillaan toimeen tullut ja siitä iloinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut aikaa kesäisin mennä töihin.

Pitkälle syksyyn oltiin sukulaisen luona kaiken maailman perunan nostoissa ja omenoiden keruissa ja marjan poiminnoissa ja haravoinneissa. Keväisin maan kääntöä ja istutusta jne.

Vasta 16vuotiaana menin kesätöihin ja silloinkin illat sukulaista auttamaan.

Rahaa siitä ei saanut mutta edelleenkään en osta mehuja, hilloja, marjoja, perunoita, sipuleita tai porkkanoita kaupasta. Tosin tomaatteja, salaatteja ja kurkkuja joutuu talvella ostamaan.

Muuten olisin minäkin todennäköisesti aikaisemmin etsinyt kesäksi jotain työtä ja säästellyt osan rahoista korttiin/autoon.

-123-

Vierailija
124/144 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kerta kaikkiaan ole varaa kustantaa, niin ymmärrän.

Vierailija
125/144 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan kaupungissa kuten Helsingissä. Jossain maaseudulla voi olla välttämätöntä. Itse olen helsinkiläinen enkä ymmärrä miksi täällä vanhempien velvollisuus pitäisi olla kustantaa ajokortti. Ei sen toisaalta pidä olla maaseudullakkaan. Siskoni kävi teininä töissä kustantaakseen ajokorttinsa. Itse olen kohta 34-vuotias ajokortiton ja hyvin pääsen joka paikkaan julkisilla.

Vierailija
126/144 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi moisen turhakkeen heille maksaisin?

Vierailija
127/144 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin vanhemmat maksavat autokoulun jos vain on varaa. Tuskin nuorella itsellään on säästöjä kertynyt.

Vierailija
128/144 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse itsekään Espoossa autoa juuri mihinkään, vaikka on sekä kortti että auto.

On kiva tuoda bussilla kerralla kotiin 3-4 täyttä muovikassillista tavaraa. Vain kotiäidillä on aikaa juosta kaupassa joka toinen päivä.

Todella monet työssä käyvät käyvät kaupassa monta kertaa viikossa. Eikä ne kaupat Espoossakaan niin kaukana ole. Ei autoa kaupassa käynnin takia hankita.

Vierailija
129/144 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin vanhemmat maksavat autokoulun jos vain on varaa. Tuskin nuorella itsellään on säästöjä kertynyt.

Minä itse säätin kaikki lahja rahat ja otin kesätöitä. Säästin niistäkin kaikki rahat. Mainosten ja ilmaislehtien jakamista saa jo alle 18 vuotias helpostikkin. Moni saa lapsuudessaan niin paljon lahjarahaa että sillä maksaa jo pitkälle autokoulun. Kun kaikki synttäri, joulu ja jopa rippirahat säästää. Sitä sanotaan vastuun ottamiseksi

Vierailija
130/144 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoi kauppiksessa tapauksesta, jossa perheen lapset yksi kerrallaan 18v täytettyään haastoi isän oikeuteen siksi, että tämä ei maksanut heille autokokoulua. Ja lapset voittivat joka kerta!!!

Oikeus katsoi, että ajokortti on niin tärkeä asia, että vanhempien velvollisuus on se hankkia, vaikka lapsi on 18v.

Minä haluaisin lukea sen oikeuden pöytäkirjan.

Väitän, että tämä on legendaa, jota ei usko kuin sellaiset av-mammat, jotka ovat eronneet hyvätuloisesta mutta pihistä miehestä, ja kyse oli siitä, että erittäin hyvätuloinen isä velvoitettiin kustantamaan opiskelevalle lapselleen jotain elatusta, vaikka sitten ajokortin muodossa.

Oikeasti kyse ei ole suinkaan "vaivautumisesta".

Kolme hyvää vaihtoehtoa ovat a) ei riitä rahat ja b) periaate, että lasten on tultava toimeen omillaan ja kolmas c) ajokortti on tarpeeton, jos julkisia kulkee kymmenen minuutin välein.

Vierailija
131/144 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheessä tehdään, mutta omalla kohdalla kävi niin, että äiti ja isäpuoli maksoivat siskolleni ajokortin ja minä jouduin itse hankkimaan rahat omaan ajokorttiin. Reilua? Noh, sisko nyt vain sattuu olemaan paljon tärkeämpi heille kuin minä :( Ei siinä mitään..siihen on ollut pakko sopeutua, mutta pahallehan se tuntuu. Tuo oli vain yksi juttu muiden joukossa.

Vierailija
132/144 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemään jotain tärkeiden asioiden eteen. Ei siihen nyt varsinaiseti kuole että hankkii hanttihomman maksaakseen ajokortin. :) Autokoulu on kallis, eikä mikään velvoita vanhempia sitä lapselleen kustantamaan.

Onhan se kiva jos vanhemmat sen maksavat, mut täysi-ikäinen lapsi alkaa tosiaan olla aikuinen itsekin, ja on hyvä ehkä huomata että asioiden eteen pitää ja pystyy tekemään jotain itsekin. Omat vanhempani eivät autokouluani kustantaneet, enkä mä siitä tajunnut olla katkera. Päin vastoin, tuntui hienolta ensi olla töissä ja sit käyttää ne rahat juuri kuin halusi.

että nuori ihan itse vaivautuu töihin, kuten olen itsekin aikoinani tehnyt, kun tarvitsin ajokortin ja samoin tekivät omat lapset.

t. kahden aikuisen äiti

Vierailija
133/144 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani eivät sitä mulle kustantaneet enkä itsekään kustanna sitä nuorilleni. Ei olisi edes rahaa maksaa, joten päätös on sillai helppo.

Vierailija
134/144 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mikään välttämätön elinkustannus, että jokaisen pitäisi sellainen edes automaattisesti heti 18-vuotiaana hankkia. Me kyllä kustannamme ne lapsille, mutta ei se mikään itsestäänselvyys ollut. Meillä ei ole pohjatonta rahalähdettä, joten jatkuvasti tehdään valintoja siitä, mitä kustannetaan ja mitä ei. Itse maksoin oman ajokorttini, enkä missään vaiheessa ikinä kuvitellutkaan, että vanhempani sen minulle maksaisivat. Lasten ikätovereista ehkä puolella on kortti, osa kortittomista aikoo hankkia sen myöhemmin, osa ei näe mitään syytä hankkia korttia ainakaan toistaiseksi.

Ei se ajokortti mikään perustarve ja välttämättömyys todellakaan ole!

Vierailija
135/144 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luonnon suojelusta. Eivät halua autoilulla kuormittaa luontoa yhtään enempää. Tämä tietty on kunnioitettavaa, ja helppoa toteuttaa, jos julkinen liikenneverkko on paikkakunnalla tiheä tai jos ympyrät ovat niin pienet, että pyörällä pääsee joka paikkaan.

Vierailija
136/144 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulle ja siskolleni ei maksettu. Tiesin aina, että vangemmat ei maksa ja keräsin rahat itse. Samoin teki siskoni. Kavereistani ne, joille vanhemmat maksoi kortin eivät ole saaneet edes koulujaan käytyä, meillä taas on korkeakoulututkinnot...

Omieni kortit todennäköisimmin rahoitetaan opetusluvalla tms. Tai sitten maksetaan osa ja osa pitää lasten maksaa itse.

Vierailija
137/144 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulle ja siskolleni ei maksettu. Tiesin aina, että vangemmat ei maksa ja keräsin rahat itse. Samoin teki siskoni. Kavereistani ne, joille vanhemmat maksoi kortin eivät ole saaneet edes koulujaan käytyä, meillä taas on korkeakoulututkinnot...

Omieni kortit todennäköisimmin rahoitetaan opetusluvalla tms. Tai sitten maksetaan osa ja osa pitää lasten maksaa itse.

Vierailija
138/144 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että ainakin musta on helvetin epäoikeuden mukaista että äiti ei maksanut mun autokoulua, mutta pikkuveljeni kyllä, hänelle se on kuulemma välttämättömyys. Ja ostipa vielä monen tonnin autonkin.

Vierailija
139/144 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa mistä av-mammat on kotoisin. Täällä Helsinkis ei autokouluun mene edes puoliakaan nuorista.

Vierailija
140/144 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se ajankohtaiseksi tulee, mutta kulkupelinsä saa jälkikasvu kyllä maksaa itse.