Mitä mieltä vanhemmista jotka eivät kustanna autokoulua?
Eiks tuo ole välttämättomyys jokaiselle nuorelle?
Mitä mieltä olet niistä vanhemmista jotka eivät vaivaudu tekemään mitään jotta nuori sen saisi?
Kommentit (144)
Kyllä se lukio keskimäärin kestää 3 vuotta, eli yleisimmin ylioppilaaksi kirjoitetaan sinä vuonna kun täyttää 19 v. Autokoulua käydään siis tavallisesti jo lukion toisella luokalla.
vanhempien velvollisuus hankkia ajokorttia, miksi ihmeessä olisi? Sitä ei tarvita välttämättä ollenkaan saatika sitten 18 vuotiaana, jolloin useammat kyllä on käynyt jo lukion tai minkä tahansa koulun ja täysi-ikäisenä lapsi itse voi päättää aikooko kortin hankkia. Sääliä voijos ei ole ruokaa ja puhatita vaatteita, mutta ei sitä ettei saa ajokorttia. Missä maailmoissa te taas liitelette. t. äiti jolla 2 lasta ja itselleni ei tullut mieleenkään pyytää vanhemoiani maksamaan korttia joten en sitä hommannut ja ei varmasti kukaan ole sen takia säälinyt ja jos olisi niin ihan sama.
Onko ne vanhemmat vuositolkulla köyhiä? Ei lapsen täysi-ikäistyminen yllätyksenä tule. Elämänhallinta taitaa ola retuperällä tuollaisissa perheissä.
hyvä luoja! Taidat olla aika hyvissä ansioissa itse kun kuvittelet että kaikilla on mahdollisuuksia säästää. Yh-äiti jonka palkasta jää käteen verojen jälkeen 1200 euroa ja jolla on kolme lasta niin ei todellakaan pysty laittamaan siitä säästöön yhtään mitään. Tule ihmeessa kokeilemaan hetkeksi niin sitten voi arvostella!
Ihan on vakipaikka ja hyvä työ ja lapsilla kaikki hyvin joten elämänhallinasta ei todellakaan ole kyse!
niille nuorille on iso investointi maksaa oma autokoulu, mutta esim yksinhuoltajaäitihän maksaa ihan helposti kolmen nuoren autokoulut?
eiks yksinhuoltaja ole aivan yhtä paljon vastuussa lapsistaan kuten kaksi vanhempaa yhdessä?
jos se olisi vaikka ihan yhtä lailla kohtuuttoman suuri investointi sille yh:lle. Haloo! Miten se iso investointi muuttuu pieneksi maksajan muuttuessa?
näitä vanhempia joilla ei ole ollut varaa maksaa lastensa autokoulua, mutta on kyllä ollut varaa ostella äiskälle ja iskälle itselleen aski tupakkaa viimeiset 30 vuotta ja tietysti pirusti kaljaa ja muuta viinaa viikonloppuisin. Eihän siinä silloin autokouluja paljon maksella.
Onko ne vanhemmat vuositolkulla köyhiä? Ei lapsen täysi-ikäistyminen yllätyksenä tule. Elämänhallinta taitaa ola retuperällä tuollaisissa perheissä.
Siitä maksetaan n. 1000e asuntontolainaa+ yhtiövastiketta.
muihin laskuihin menee loput ja miehen palkalla maksetaan ruuat, bensat, auto ja muut menot. Muutaman kerran vuodessa matkustellaan ja pari sataa säästöön.
Jonkin verran ollan jouduttu säästötililtä käyttään isompiin ostoksiin ja yllätys menoihin ja nyt on säästössä 13 000e
En todellakaan ajatellut laittaa 17 vuoden säästöjä lasten ajokorttiin!! Jeesitään ennemmin takuu vuokrissa, huonealuissa ja muussa elämisessä.
Ei todellakaan ole retuperäälä ollut missään vaiheessa meidän talous, en voi sanoa että olemme köyhyydessä eläneet vaikka ei ole ajokortteja varaa kustantaakkaan.
piti kirjoittaa että aski tupakkaa päivässä
eikä meillä ollut autoa, äidilläni ei myöskään ollut ajokorttia vaikka asuimmekin maaseudulla. Linja-autolla pääsi kulkemaan töihin ja paikkoihin mihin nyt täytyi päästä.
Eipä tullut mieleenkään, että olisi ajokortti pitänyt 18-vuotiaana saada. En kyllä halunnutkaan sitä. Rahaa oli vähän, mutta kaikkea oli tarpeeksi.
Minun mielestäni ajokortin hankkiminen "huvikseen" on pelkkää pröystäilyä.
Sen voi jokainen hankkia itse sitten kun tarve on. Näin tein itse 30-vuotiaana, kun oli pakko päästä autolla töihin kulkemaan.
Tuskin tulen omille lapsilleni ajokorttia kustantamaan. Se ei mielestäni ole mitenkään tarpeellista.
Meni terveys lopullisesti hanttihommissa. En enää töihinkään kyennyt. Nikama petti selästä. Lopullisesti hajalla selkä. Jäi työt ja en saanut rahoja kasaan. RAhat menivät selän hoitoon.
Sitten masennuin vuosiksi.
Vanhempieni mielestä autokortti pitää itse hankkia. Se kasvattaa kuulemma luonnetta. Nykyään ovat myöntäneet olleensa väärässä.
Minusta autokortti pitäisi olla osana toisen asteen koulutusta. Ja ilmainen.
ilman ajokorttiakin. Sama pätee esim. veljeeni, jolla ei ole korttia vieläkään. On ollut varastolla, raksalla, postissa ym.
Liioittelu kannattaa jättää sikseen.
ja tietoksi, pääkaupunkiseudulla on paljon tilapäisiä tyopaikkoja joita juuri opiskelijat etsivät. Ja niitä on vaikeata saada ilman ajokorttia.
Toisille taas tupakat ja viikonloppuviinat on lähempänä sydäntä.
köyhyydestä jotain lisä-arvoa elämääni. Osaan oikeasti arvostaa ihan muita juttuja, kuten terveyttä, rakkautta, ystäviä, mulle omaisuus tai sen haalinta tulee ihan vikana juttuna maailmassa. Lapsuuden perheessäni oltiin onnellisia vaikka ei ollut videoita, puhelinta, saatikka ajokorttirahoja. Mistään en ole jäänyt paitsi. Omaan hyvän itsetunnon ja olen onnellinen ja tasapainoinen ihminen. Omilleni yritän antaa saman turvallisen ja ihanan lapsuuden ja se ei ole kiinni rahasta.
En todellakaan ajatellut laittaa 17 vuoden säästöjä lasten ajokorttiin!! Jeesitään ennemmin takuu vuokrissa, huonealuissa ja muussa elämisessä.
Ei todellakaan ole retuperäälä ollut missään vaiheessa meidän talous, en voi sanoa että olemme köyhyydessä eläneet vaikka ei ole ajokortteja varaa kustantaakkaan.
kertoisin, että aika monella työläisellä onnistuu molemmat eli sekä sen ajokortin, että niiden lapsen uuden elämisen (takuuvuokrat, huonekalut, televisiot, mikrot jne) kustantaminen? Mulla on isä ollut ihan vaan sähköasentaja, äiti siivooja, silti sain ajokortin, muuttaessani omaan kotiin sain television, stereot, mikrot jne ja lisäksi säännöllisesti muuta apua.
Mitä muuten on ne teidän yllätysmenot??? Taidatte vaan olla pihejä. Ottakaa sieltä joku 4000 euroa, niin sitten teillä on varaa kustantaa se autokoulu ja ne lapsen muut menot, mitä kotoa muuttaminen sille tuottaa.
Ja ihan hyvin olen pärjännyt, vaikka jouduinkin sen itse maksamaan. Siinähän oppii nuori jotain tärkeää rahan käytöstä ja arvosta. Ja ehkä pitää sitten korttiaan jossain arvossa, kun on sen selkänahastaan itse hankkinut...
Omille lapsilleni avitan kortin jos vain suinkin pystyn.
Toisille taas tupakat ja viikonloppuviinat on lähempänä sydäntä.
nämä ovat taas ainoat vaihtoehdot?
että kyse ei ole pelkästä ajokortista.
Pitääkö perheeseen hommata autokin vain siksi? Millä rahalla? Siihen tarvitaan vakuutukset ym. Eikä se bensakaan ilmaista ole.
Ajokortin saatuaan nimittäin pitäisi päästä ajamaankin sillä autolla. Pelkkä kortin lompakossa pitäminen ei takaa ajotaitoa...
köyhyydestä jotain lisä-arvoa elämääni. Osaan oikeasti arvostaa ihan muita juttuja, kuten terveyttä, rakkautta, ystäviä, mulle omaisuus tai sen haalinta tulee ihan vikana juttuna maailmassa. Lapsuuden perheessäni oltiin onnellisia vaikka ei ollut videoita, puhelinta, saatikka ajokorttirahoja. Mistään en ole jäänyt paitsi. Omaan hyvän itsetunnon ja olen onnellinen ja tasapainoinen ihminen. Omilleni yritän antaa saman turvallisen ja ihanan lapsuuden ja se ei ole kiinni rahasta.
Se on juuri niin, että ne joilta puuttuu sitä materiaa, puuttuu myös sitä terveyttä, ne kulkee aika lailla käsi kädessä. Joka tilastossa köyhimmät on myös sairaampia, eli kyllä toi sun ihana kaavasi nyt aika pahasti kusee, sori vaan.
Ajokortin saatuaan nimittäin pitäisi päästä ajamaankin sillä autolla. Pelkkä kortin lompakossa pitäminen ei takaa ajotaitoa...
vaaditaan ajokortti, vaikka ei omaa autoa tarvitsekaan. Onko sitten kiva kuulla parikymppiseltä lapselta, että meni työpaikka sivu suun, kun ei ollut ajokorttia? Jopa Helsingissä tarvii ajokorttia monessa työssä, jos on asiakaskäyntejä. Mulla on kaveri joka itse ei olisi halunnut ajokorttia, isä maksoi ja pakotti autokouluun, ei sitten vuosikausiin ajanut, kunnes joutui sitten työssään ajamaan. Ilman sitä ajokorttia ei olisi sitä työtä saanut ollenkaan, vaikka kuinka oli hyvä työntekijä.
aatteellisista syistä en lapsilleni ajokorttia kustanna?
Aina on löytynyt töitä, jossa ajokortti ei ole ollut kriteerinä.
Itse kouluni kustansin, ei olisi tullut sen ikäisenä mieleenkään pyytää vanhempia kustantamaan. 18 v en sitä mihinkään tarvinnut, olin 20 v kun sen hankin. Hyvin riitti treffiseuraa, seurustelin ja naimisiinkin pääsin, vaikkei ollut autoa, jota sillä kortilla ajaa. Varsinaisesti aloin ajaa autoa säännöllisesti vasta kun vanhin lapsista aloitti esikoulun ja hankittiin toinen auto - ja lapsia siinä vaiheessa 4.
Ei se ajokortti tosiaankaan ole monin paikoin mikään välttämättömyys ja ihan periaatteesta lapset saa kyllä osan autokoulusta maksaa itse..
Siivooja ja talonmies. Mutta heidän mielestään ajotaito on yleissivistystä ja tärkeä kansalaistaito. Jo ihan pienestä oli selvää että me molemmat lapset pääsemme autokouluun heti kun ikää riittää. Toki säästivät autokoulurahoja useamman vuoden, mutta kuten joku totesi, ei se 18 vuoden ikä yllätyksenä eteen tule.
No haloo, ei todellakaan ole mikään velvoite vanhempien maksaa ajokorttia. Minä nyt 19v. eikä ole vanhemmat kustantaneet ajokorttia enkä sitä odotakkaan heiltä.
Ja millä perusteella lukiolaisella olisi olisi vähemmän aikaa käydä töissä opiskelun lisäksi kuin ammattikoulua käyvällä? Samalla tavalla amiksen läpäisy vaatii opiskelua kuin lukion. Kyllä minulla ainakin meni aikaa opiskeluun ja silti kävin koko opiskelu ajan töissä koska en tahtonut vanhempien rahoilla elää ja opintotuet on säälittävän pieniä.