30-35 mielestäni paras ikä saada lapsia
Perustelut:
- Tässä iässä lapsi on yleensä todella tervetullut ja odotettu.
- Elämänkokemus auttaa monissa arjen ongelmissa.
- Lapsen hoitoon jaksaa ja haluaa sitoutua parhaansa mukaan. Vanhemmuuden ymmärtää lahjana. Lapsen paras menee kaiken muun edelle.
- Nuoruudenkokemusten kaipuu saatu pitkälti tyydytettyä.
- Työkokemusta ehtinyt hankkia.
- Taloustilanne selkeämpi.
- Ikä ei vielä paina, ei väsytä erityisesti.
- Raskaudesta ja synnytyksestä palautuminen nopeaa, kun kaikki mennyt kohtuullisen hyvin.
- Puolisoon on usein ehtinyt sitoutua ja kiintyä. On valmis tekemään töitä perheen, parisuhteen eteen eri tavalla kuin parikymppisenä. Kokemuskin auttaa.
- Isovanhemmat useimmiten juuri sopivan ikäisiä ja eläkeikään tulossa tai tulleet.
- Mikäli hedelmällisyys hieman laskenut, sehän on vain plussaa väestönkasvun ja ekologian kannalta :)
Kommentit (72)
Annetaan kaikkien kukkien kukkia.
Joo, ja lastensuojelun ja sosiaaliviraston korjata hedelmät... Ihme hyssyttelyä, on se kumma ettei voida myöntää ettei kovin monilla hyvin nuorilla vanhemmilla tunnu menevän oikein putkeen kasvatuksellisesti eikä rahallisesti. No. Valtiohan holhoaa sitten kivasti, eihän mikään ikänä oma vastuu ole tai oma vika. Pääasia ettei vaan vahingossakaan syyllistetä ketään ja annetaan kaikille mahdollisuus olla huonoja vanhempia.
Harmi, että olet noin rajoittunut että ajattelet omasta näkökulmastasi nuoren äidin olevan automaattisesti huono äiti. Lastensuojeluperheitä on kaikissa ikäryhmissä, mikään ikäryhmä ei ole erityisesti edustettuna. Jos itse olet ollut kypsymätön, ajattelematon, taloudellisesti huonossa asemassa elävä nuorena, se ei tarkoita että kaikilla on sama tilanne samassa iässä.
Tietenkin lapsista otetaan vastuu ja paljon nuoriakin perheitä hoitaneena nämä nuoret vanhemmat kantavat vastuun ihan yhtä lailla kuin vanhemmatkin. Riippuu muista tekijöistä, miksi lastensuojelun asiakkaiksi päädytään, taloudellinen tilanne ja sosiaaliset syyt ratkaisevat enemmän kuin ainoastaan pelkkä ikä numerona.
Päinvastoin kaikilla on tasavertainen mahdollisuus olla hyviä vanhempia iästä riippumatta.
Tunnen myötähäpeää syvästi kirjoituksesi puolesta. Eipä ikä ole näemmä sinusta ainakaan kasvattanut yhtään kypsempää ja ajattelevampaa ihmistä, niin että sääli lapsiasi sikäli.
Joo, ja lastensuojelun ja sosiaaliviraston korjata hedelmät... Ihme hyssyttelyä, on se kumma ettei voida myöntää ettei kovin monilla hyvin nuorilla vanhemmilla tunnu menevän oikein putkeen kasvatuksellisesti eikä rahallisesti. No. Valtiohan holhoaa sitten kivasti, eihän mikään ikänä oma vastuu ole tai oma vika. Pääasia ettei vaan vahingossakaan syyllistetä ketään ja annetaan kaikille mahdollisuus olla huonoja vanhempia.
edes lukea tälläistä tekstiä:
allekirjoitan jokaisen ap:n väittämän : )
ja mieheni on 35 v. Mulla on hyvä diili tässä :D
tehdä lapset alle kolmekymppisenä :DDD Herää, tollo!
"vaatimukset" täyttynyt vaikka sainkin lapsen 21 vuotiaana.
olla 8v ja 7v lasten äiti. Eipä tarvitse enää miettiä yöheräilyjä tai vaipparumbaa. Minulle tämä ajoitus on ollut siis sopiva, muut tekevät miten itselleen parhaaksi näkevät.
"Perustelut:
- Tässä iässä lapsi on yleensä todella tervetullut ja odotettu.
- Elämänkokemus auttaa monissa arjen ongelmissa.
- Lapsen hoitoon jaksaa ja haluaa sitoutua parhaansa mukaan. Vanhemmuuden ymmärtää lahjana. Lapsen paras menee kaiken muun edelle.
- Nuoruudenkokemusten kaipuu saatu pitkälti tyydytettyä.
- Työkokemusta ehtinyt hankkia.
- Taloustilanne selkeämpi.
- Ikä ei vielä paina, ei väsytä erityisesti.
- Raskaudesta ja synnytyksestä palautuminen nopeaa, kun kaikki mennyt kohtuullisen hyvin.
- Puolisoon on usein ehtinyt sitoutua ja kiintyä. On valmis tekemään töitä perheen, parisuhteen eteen eri tavalla kuin parikymppisenä. Kokemuskin auttaa.
- Isovanhemmat useimmiten juuri sopivan ikäisiä ja eläkeikään tulossa tai tulleet.
- Mikäli hedelmällisyys hieman laskenut, sehän on vain plussaa väestönkasvun ja ekologian kannalta"
Saanen hieman perustella viestiäsi.
Ensinnäkin 30 vuotias on nuori aikuinen, sanoi siihen joku nettiteini mitä hyvänsä, niin asia on niin.
Alle 25 vuotias on monasti pelkkä teini, jolle en soisi lapsia. Sanotaan näin, että jos oikeasti olet edes nuori aikuinen, niin voit tehdä lapsia ja sinut hyväksytään äitinä.
Olen m uutenkin läpeensä täynnä näitä seurustelevia teinejä, kun se liian nuori ikä ei ole sellaiseen edes sopivaa ja kuristahan se on kiinni, eli huonoja kasvattajia.
Lisäksi elämänkokemusta ei ole 30 vuotiaalla sen kummemmin mitä 20 vuotiaalla teinilläkään.
Ainoa ero on se, että 20v on lähes lapsi ja 30v on kaunis aikuinen nainen ja osaa ottaa vastuun itsestään.
En ymmärtänyt viestistä mitä tarkoittaa "nuoruudenkokemukset"? Eikö elämä itsessään ole täynnä kokemuksia? Mihin ne kokemukset loppuvat, kun täytät 30? Outo logiikka, anteeksi vain.
Tai sitten luulet olevasi ikäloppu, vaikka omalla ÄO:llani siihen menee vielä kymmeniä vuosia mutta kukin tavallaan.
Ja en puhuisi mitään "parikymppisestä" ja sellaisen aviosuhteesta. Aivan naurettavaa verrata jotain teiniä nuoreen aikuiseen ihmiseen. Miksi edes 20 vuotiaan pitäisi naimisiin mennä? :) Lapsiahan ne on tai ainakin murkkuja.
Uskotte liikaa läpiä päähänne kun 20v pikkutytöt yrittää esittää äitiä, kun kotona ei piitattu mihin aikaan likka tulee kotiin. Eli annetaan murkun hyppiä yöt ulkona kun normaali 20 vuotias viettää ne kotona nukkuen. Vai valvoako ne pitäisi?
Anteeksi että olen negatiivinen näitä murkkuja kohtaan, mutta en vain siedä niiden egoamista kun ovat vielä lapsen kengissä ja näistä puhutaan kuin olisivat aikuisia :)
Terv. Janne J.
Kypsyyden kannalta paras ikä 40+v.
30v. yh-äitejä,joilla ei ole aikaa paneutua lapsiinsa, kun pitää uutta miestä kiikaroida.
Onneksi sain lapseni nuorena. Tässä iässä (30+) on ihanaa, kun lapset on isoja, aikuisilla on omaakin elämää jne.
En todellakaan viitsisi vauvarumbaan enää tässä iässä alkaa. Jotenkin noloa tehdä lapsia vanhana.
en ainakaan 40 ikäisenä halua istua enää hiekkalaatikolla vaan elää itselleni matkustella ja muuta kun lapset saatu pesästä. ikää 24 ja toista lasta odotan. tosi raha-asiat mulla aina ollu kunnossa sekä unelmamies joka auttaa niiden kans. voihan se olla että jos asiat huonommin niin ois lapsetkin jääny myöhemmälle iälle, mut ihan hyvä näin.
katkeria. Ei voi muuta sanoa.
Alle 25 vuotta oli vielä 70-luvulla ihan täysin normaali synnytysikä, monen nyt aikuisen naisen äiti on saanut hänet hieman päälle kaksikymppisenä ja ihan hyviä äitejä ovat olleet.
Puhuminen mm. sossuperheistä ja siitä, etteikö nuori vanhempi voisi pitää lastaan lahjana ja ainutlaatuisena, sitoutua lapsen hoitoon jne. ovat kovin kummallisia. Esim. itse olin 25-vuotiaana valmistunut LTO:ksi ja miehen kanssa menimme naimisiin tuona kesänä. Ihan varmasti olisin ollut hyvä äiti tuolloinkin.
Olen hyvän perheen tyttö, hyväkäytöksinen, kappas vaan, tulin raskaaksi 18 -vuotiaana. olen nyt 22, en tosiaan mikään teini. Miksi parikymppisten pitäisi vielä elää kuin teini-ikäisten ?
Niin ja ihan tiedoksi : raskaaksi voi tulla muulloinkin kuin yöllä !
Sain ensimmäisen lapseni 21-vuotiaana. Minulle se oli hyvä ikä saada lapsi.
kukaan voi sanoa, mikä on paras ikä saada lapsia. Aika lapsellinen ajatus sinun ikäiseltäsi naiselta.
Itse olin jo 25-v. ollut vakiintuneessa parisuhteessa, työkokemustakin ehtinyt pari vuotta kertyä ja toivuin nopeasti.
Tällä hetkellä työskentelen raskaana olevien parissa. En voi muuta kuin hämmästellä, kuinka sairaita ovat nykyäidit, aivan fyysisesti sairaita ja ongelmia tulla raskaaksi, paljon hedelmöityshoidoilla saatuja lapsia, ongelmia synnytyksessä, ongelmia jo raskauden aikana. Jo gynekologit ovat allekirjoittaneet tämän, että naisten tulisi lisääntyä aikaisemmin, riskit saada ongelmia synnytyksen aikana pienenevät, kun äiti on nuorempi.
Kukaan ei voi sanoa toiselle, milloin on oikea hetki saada lapsia ja osa meistä kypsyy ja kasvaa aikuiseksi varhemmin, eikä kaipaa samanlaisia seikkailuja tai kokemuksia elämältään.
t. äiti 31-v