Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

panikoitteko niskapoimun ja veriseulan tuloksia?

Vierailija
10.10.2010 |

mulla terve vauva jo, mutta mietin näin jälkeen päin, miten isoksi jutuksi mulle muodostui otsikon asiat.

np-mitta oli 1,9 ja panikoin jo siitä. sitten veriseulan ja np-mitan yhteistulos-puhelua odotin ihan paskana sen 2 viikkoa, ja sitä ei luojan kiitos tullut.

ja en etsi tällä seuraavia kommentteja (vaikka sananvapaus toki on kaikilla):

- miksi menit seulaan, olisitko abortoinut sairaan sikiön

- seulat ovat eettisesti väärin

- seulat aiheuttavat turhaa huolta

jne jne. olen jo keskustellut palstoilla noista.

kysymykseni siis on, että huolehditteko kovasti/huomattavan paljon ko. asiasta, ilman mitään mainittavaa syytä. vai olinko ainoa panikoija... (tuli tämä mieleen siitä kun kaverini eivät edes muista np-mittaa kun tulevat ultrasta)

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ikää on kuitenkin vasta karvan verran päälle 30 ja toinen lapsi tulossa.

Täällä onneks käydään verikokeissa etukäteen ja seulan tulokset saa jo np-ultran yhteydessä, kun niskapoimulukema lisätään laskuriin.

Itse olin tyytyväinen jo ultrassa, kun katselin, että aivot näkyy olevan pään sisällä ja kaksi kättä ja jalkaa heiluu.. ne nenäluutkin olivat näkyvissä, mitkä downeilta usein puuttuvat.

Turvallisin mielin kohti rakenneultraa.

Vierailija
42/104 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuin vastaajalla numero 5 oli ollut. Viikoista riippuen niskaturvotukselle on tietyt ihannearvot, ei saa olla liian vähän, muttei liian paljoakaan.

Itselläni on kolme lasta, niskaturvotukset ja rakenneultrat olen teetättänyt yksityisellä, seerumiseulaan en ole suostunut, koska siitä tulee niin paljon vääriä hälytyksiä ja usein turhaa huolta.

Koko raskauden ajan olen aina melkoisen huolestunut vauvan terveydestä, toki se, että ultrassa on kaikki kunnossa, helpottaa paniikkia (vaikkei se terveen vauvan tae olekaan).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää 43 ja suhdeluvuksi sain 1:2500 jatkoin raskauttani huojentunein mielin.

Vierailija
44/104 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakavaan sairauteen joten siinä ei jotkut veriseulojen minimaaliset todennäköisyydet paljon painaneet.

Vierailija
45/104 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

istukkanäytetulokset, jossa kävin viikko sitten. Multa tutkittiin yksi geenivirhe sekä kromosomit, joiden vastaus tulee vähän myöhemmin. Nt-tulos oli 1,0mm eli ei mitään riskiä downiin eikä sitä ole ikänikään puolesta vielä...Jos lapsi on terve, haluan toki tietää kromosomituloksetkin, muuten ei niillä ole mitään väliä, koska raskaus keskeytyy.

Vierailija
46/104 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään alarajoja, vain ylärajoja. Eli mitä isompi niskaturvotus sen suurempi riski.

Vierailija
47/104 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka selvää oli kummassakin raskaudessa, että lapsi on tervetullut sellaisena kuin on, niin eihän sitä silti kukaan vammaista lasta toivo.

Meillä molempien niskaturvotus oli 2,3 ja sen ja veriseulan yhteistulos eli riskiluku jotain 1:600 (250 on riskiraja). Tiesin kuitenkin, että useimmten tuo riskiluku huitelea jossain kymmenien tuhansien kieppeillä, joten joo, vähän arvelutti. Toisaalta tuttavallamme riskiluku oli 1:6 ja silti terve tyttö syntyi. Ja niin siis meillekin. Eli kyllähän noita tietty miettii, mutta paras yrittää antaa asioiden kulkea omalla painollaan. Varsinkin jos siis tietää, että abortti ei ole vaihtoehto.

Vierailija
48/104 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksella mitattiin np-turvotus, joka olikin ultralääkärin mukaan merkittävä. Paniikki tuli siinä vaiheessa. Yritettiin tehdä istukkabiopsia, mutta sitä ei pystytty ottamaan. Odottelin pari viikkoa lapsivesitutkimukseen pääsyä ja sen jälkeen tuloksia pari viikkoa. Kyllä ne olivat piiiiitkiä viikkoja. Terveen kromosomit olivat pojalla, mutta sydämen poikkeavuus oli lääkärin mukaan todennäköinen, mutta sitäkään ei ultrassa löytynyt.

Terve poika syntyi aikaan.

Vierailija
49/104 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

np 1,9 , toki normaali, mutta pelkään puhelua veriseulan jälkeen!

Vierailija
50/104 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on kaksi tervettä lasta ja odotan kolmatta. Olen nyt vähän vanhempi ja siksi pelottaa. En voisi mitenkään kuvitella, että minulla olisi down-lapsi. En vain voi jotenkin hyväksyä asiaa.

Pelottaa mennä testiin ja saada tulokset. Mitä jos niissä lukee ihan selvästi että on down?

Vierailija
51/104 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Np-ultra ja veriseula kertovat vain todennäköisyyksiä, eivät mitään diagnooseja. Vaikka niissä löytyisi selvästi kohonnut riski, vaikkapa 1:50 niin prosentuaalisesti tuollaisessakin tilanteessa on 98% todennäköisyys että lapsi on terve.

minulla on kaksi tervettä lasta ja odotan kolmatta. Olen nyt vähän vanhempi ja siksi pelottaa. En voisi mitenkään kuvitella, että minulla olisi down-lapsi. En vain voi jotenkin hyväksyä asiaa.

Pelottaa mennä testiin ja saada tulokset. Mitä jos niissä lukee ihan selvästi että on down?

Vierailija
52/104 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä sen takia, että saisin konkreettisen todisteen siitä, että olen raskaana ja siksi, että osaisimme varautua jo etukäteen mahdolliseen kohonneeseen riskiin saada down-syndroomainen lapsi.

Päätimme jo kuitenkin ennen ultraa, etten tee aborttia, vaikka tulos olisi mikä. En panikoinut tuloksia, mutta silti oli kiva saada paperi, jossa luki, ettei kohonnutta riskiä ole.

Vierailija
53/104 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja todennäköisyys oli 1:130000 ja 1:105000

en usko, että olisin abortoinut sairasta vauvaa, siksi minulla olisi ollut aikaa tottua, että lapseni ei ehkä ole terve.

tosin tutulleni tehtiin lapsivesipunktiokin ja siellä sanottiin, että sairas lapsi on. vielä ei ole nkynyt mikä sitä sairasta on. lapsi on siis terve

Vierailija
54/104 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veriseulaan en kuitenkaan mennyt, koska päätimme ottaa vastaan sen mitä annetaan ja riskiluvut ovat minulle yhdentekeviä (eivät kerro totuutta). Normaalisti sujuneen raskauden päätteeksi syntyi sydänvikainen down-lapsi.

Vierailija
55/104 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten sitten kävi?:/

t: 9

Vierailija
56/104 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä nimittäine toinen jolla tuo tuolos np-ultrassa. Ja ihan terve poika tuossa istuskelee!

Vierailija
57/104 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mutta jos vähänkän tietää downeista, on tutustunut heihin tai tuntee heitä, niin ei pelkää Downin syndroomaa vaan niitä lisätauteja ja sydän vikaa!

www.downiaiset.com

Kuka voi väittää ettei ole ihania, tuiki tavallisia lapsia joilla oikeus elää?

terveisin, ylpeä down-pojan kummitäti.

Vierailija
58/104 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en sentään panikoinut. Kyllä minussa sen verran äitiä on sisimmässä että minkälainen tahansa lapsi meille saa tulla :) Meillä riski oli 1:300.

Vierailija
59/104 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mutta jos vähänkän tietää downeista, on tutustunut heihin tai tuntee heitä, niin ei pelkää Downin syndroomaa vaan niitä lisätauteja ja sydän vikaa!

www.downiaiset.com

Kuka voi väittää ettei ole ihania, tuiki tavallisia lapsia joilla oikeus elää?

terveisin, ylpeä down-pojan kummitäti.

Mutta mitä sitten kun niin ei olekaan?

Vierailija
60/104 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulla tai lukea jostain, että joku "äiti" on voinut keskeyttää raskauden heppoisin perustein. Näitä on esim. ne tapaukset joissa lapsella hyvä elin ennuste vammasta huolimatta. Todella pahamieli näiden menetettyjen pikkuvauvojen puolesta, eivät äidin sylin lämpöä saaneet tuntea koska äiti ei halunnut.