Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

panikoitteko niskapoimun ja veriseulan tuloksia?

Vierailija
10.10.2010 |

mulla terve vauva jo, mutta mietin näin jälkeen päin, miten isoksi jutuksi mulle muodostui otsikon asiat.

np-mitta oli 1,9 ja panikoin jo siitä. sitten veriseulan ja np-mitan yhteistulos-puhelua odotin ihan paskana sen 2 viikkoa, ja sitä ei luojan kiitos tullut.

ja en etsi tällä seuraavia kommentteja (vaikka sananvapaus toki on kaikilla):

- miksi menit seulaan, olisitko abortoinut sairaan sikiön

- seulat ovat eettisesti väärin

- seulat aiheuttavat turhaa huolta

jne jne. olen jo keskustellut palstoilla noista.

kysymykseni siis on, että huolehditteko kovasti/huomattavan paljon ko. asiasta, ilman mitään mainittavaa syytä. vai olinko ainoa panikoija... (tuli tämä mieleen siitä kun kaverini eivät edes muista np-mittaa kun tulevat ultrasta)

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Down-ihmisen tyypillinen älykkyysosamäärä aikuisiälläkin on alle 50. Useimmilla älyllinen kehitysvamma on lievä (ÄO 50-70) tai keskinkertainen (ÄO 35-50), mutta mosaiikkiperimän omaavilla älykkyysosamäärät ovat yleensä 10-30 pistettä korkeammat."

Vierailija
22/104 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettiä etukäteen niitä juttuja, onko meille tervetullut vammainenkin lapsi? Entä sairaslapsi? Kelpaako meille vaan terve lapsi? Jos jälkimmäinen, älä hankkiudu raskaaksi. Koska elämä voi yllättää ja sairaudet huomataan vasta lapsen synnyttyä, kasvaessaan. ÄLä ole ennakkoluuloinen vaan hankkiudu niistä luuloista eroon. Lue yhdistysten sivuilta faktoja, älä googleta nettikeskusteluja kuten tämä missä niin vähän oikeaa tietoa.

Lapsellesi voi tulla vakavia vammoja jopa synnytyksessä, napanuora kietoutuu kehon ympärille mitä ei ultrilla huomata ja näin ollen lapsi monivammainen lopun elämäänsä.

Itse olisin mieluusti 7vuotta sitten ottanut tyttömme elävänä kotiin sairaalasta, vaikka se olisikin tarkoittanut sitä että hän olisi 5vuotiaan tasolla loppuelämänsä ajan.

Toisin kävi. Suuri aukko jäi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes jotain voidaan seuloa.

Vierailija
24/104 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä et ansaitse olla äiti. Mene itseesi.

Vierailija
25/104 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko kertoa se, että kuinka ennakkoluuloinen itse olin kuusi vuotta sitten. Odotin esikoistani, luonnollisesti kävin seuloissa ja muissa ultrissa. Kaikki oli mallikkaasti. Muistan vielä sen päivän kun tulin np-ultrasta ja menin kauppaan. Prismaan. Kassalla jonossa takanani oli perhe joilla rattaissa ehkä parin vuoden ikäinen tummatukkainen poika, hänestä huomasin heti että "tuolla on joku vamma, varmaan down". Muistan kuinka tarkkailin tuota perhettä kun pakkasin kassejani, vanhemmat näkivät tuijotukseni ja olin häpeissäni, juoksinkin suoraan autoon. Useasti jälkeen päin mietin tuota perhettä ja poikaa, ajattelin juurikin "olivatkohan he ollenkaan tietoisia vammasta". Harvoin näin vammaisia lapsia missään, ajattelin että ei heitä meidän paikkakunnallamme ole.

No sinä kesänä syntyi yksi lisää. Meidän perheeseen. Olin vasta 21vuotias. Ja selvisi että meitä on monta, meidän asuinalueella kolme minun ikäistä äitiä joila down-lapsi, kukaan ei tiennyt ennalta. JOsta nyt kiitämme luojaa. Arrteita ei annettais pois. Täällä meitä downperheitä on huikeat 16, ja paikkakunta pieni.

Ihan tavallisia ihmisiä me olemme joille näitä lapsia syntyy, ja jokainen ajattelee jälkikäteen kuinka onnekkaita olemme. Emme ole enään ennakkoluulojen boksissa, olemme saaneet kaataa ne seintä ja elämä on rikastunut.

Vierailija
26/104 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä et ansaitse olla äiti. Mene itseesi.

t: 99, joka todellakin ansaitsee olla äiti.

Vierailija
27/104 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun kirjoitin sinä kesänä, tarkoitan sen vuoden kesänä. Emme ihan heti np-ultran jälkeen saaneet vauvaa :D

Vierailija
28/104 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tappais oman lapsensa jos vois.

Vierailija
29/104 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yhtälailla heillä on oikeus elää ja syntyä tänne kuten meilläkin.

Vierailija
30/104 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tappais oman lapsensa jos vois.

Vierailija
31/104 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yhtälailla heillä on oikeus elää ja syntyä tänne kuten meilläkin.

Vierailija
32/104 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kysymys tuo on?

Onko sinulla velvollisuus olla täällä?

Ihmiskunnalla?

Kenelläkään???

Vierailija
33/104 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mee muualle provoamaan.. kukaan tervejärkinen ei noin aralla asialla leiki. Paitsi tietenkin kaltaisesi lapsenmurhaajat. Mutta mitä väliä, provohan sä oot :))

Musta tuntuu että puolet ketjusta yhtä provoa vaan. Ei voi käsittää että oikeasti kukaan ajattelisi noin kielteisesti vammaisista. Kirjotattepa mitä hyvänsä niin en vaan usko :) Älkääkä te erityisten äidit ottako näit juttui tosissanne!

Vierailija
34/104 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mee muualle provoamaan.. kukaan tervejärkinen ei noin aralla asialla leiki. Paitsi tietenkin kaltaisesi lapsenmurhaajat. Mutta mitä väliä, provohan sä oot :))

Musta tuntuu että puolet ketjusta yhtä provoa vaan. Ei voi käsittää että oikeasti kukaan ajattelisi noin kielteisesti vammaisista. Kirjotattepa mitä hyvänsä niin en vaan usko :) Älkääkä te erityisten äidit ottako näit juttui tosissanne!

Esikoiseni on siis parantumattomasti sairas, neloselle oli tulossa Down. Se joka ei joudu valintojen eteen itse, olkoon hiljaa.

t: 99

Vierailija
35/104 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä enää viitti, kyllä kaikki sun pointtis jo huomas

Vierailija
36/104 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan oli verikoe, jossa etsittiin downia, aivovammaa (että onko aivot ja aivorunko kiinni toisissaan) ja kolmas oli muistaakseni jokin munuaisvika.

Menin verikokeeseen, koska siihen "kuului" mennä. En ajatellut asiaa sen enempää.

Ja sitten....tuloksena olikin: down.

Olisi pitänyt mennä lapsivesipunktioon (vai mikä sen nimi olikaan), johon liittyi keskenmenon vaara. Olisi pitänyt miettiä, mitä jos sen lapsiveden tutkimisen jälkeen on sama tulos: down. Mitä sitten? Abortti? Vai jatkaako raskautta?

En kyennyt menemään lisätutkimuksiin, koska en kyennyt ajattelemaan aborttia. Joten raskaus jatkui. Oli tosi inhottava fiilis loppuraskauden ajan.

Lapsi on nyt 14v, ei downia.

Vierailija
37/104 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskapoimu oli ok. Mieheni varsinkin halusi tutkimuksia, koska se ei oikein kestä sairauksia, tai ainakaan niistä puhumista. Epäili, jaksaisiko vammisen lapsen isänä. mäkin oli jo liki 40v, mies vanhempi.

Mentin yhdessä kuulemaan tuloksista tarkemin sikiötutkimusyksikköön. Oltiin ultrassa ja mies sanoi sitten, ettei hän tiedä. Sanoi, että päätös on mun, mutta kyllä hän tukee mitä tahansa teen. Mä olen tosi herkkä samaan tulehduksia, mulla on varmaan kaikki kuviteltavat tai mielikuvitukselliset paikat tulehtuneet. joten emmin siis sikiövesitutkimusta.

Päätin olla ottamatta tutkimusta. Terve lapsi syntyi. En enää panikoinut, olen joteskin varma ultran jälkeen siellä sairaalassa, että lapsi on ok.

Mutta ei päätökset ole helppoja, en tiedä, mitä olisin tehnyt. Mulla oli perinnöllistä sairautta sairastava veli, joka kuoli teininä. Tiedän, mitä vakavasti sairas lapsi merkitsee koko perheelle.

Vierailija
38/104 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljännestä nt oli 4,1 mm.

En panikoinut kun arvasin ettei tässä hyvin käy. Eikä käynyt.

Vierailija
39/104 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

panikoin, mut tässä tokassa raskaudessa en edes mennyt ultraan. Alkuraskauden ultrassa on jo selvinnyt sikiöiden määrä ym. muu tärkeä tieto. Jos meille on tulossa vammainen lapsi, ehdimme tietää siitä myöhtemminkin. Sitä tärkeämpää mulle on nyt raskausaikana ajatella lasta ensisijaisesti lapsena, ei vammaisena lapsena, jos vaikka hänellä vamma onkin.

Vierailija
40/104 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten sitten kävi?:/