Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskotteko että ihminen pystyy itse vaikuttaa siihen masentuuko vai ei?

Vierailija
09.10.2010 |

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"odotan, että muut auttavat, joten makaan sängynpohjalla"

kukaan masentunut ajattele näin. Jos maataan sängynpohjalla, se johtuu esim. siitä, ettei mikään tunnu miltään joten on sama olla tekemättä mitään tai ei ole energiaa edes yrittää, ei silloin odoteta, että joku tulee ja maagisesti parantaa masennuksen. Taidat olla hieman yksinkertainen ajatellessasi noin.

Kärjistin hieman mielipiteiden kirvoittamiseksi. No eihän kukaan TIETOISESTI ajattele noin, että "makaan sängynpohjalla ja odotan, että muut auttavat" vaan tilanne päätyy siihen pisteeseen, ettei jaksa/pysty/osaa/välitä juuri mistään.

Edelleen olen sitä mieltä, että masennus on ainakin osalle ihmisistä sairaus, jonka kanssa voi oppia elämään, jota hoitaa ja JOPA ennaltaehkäistä. Avun hakeminen on ensimmäinen askel kohti parempaa vointia. Jos näin ei olisi, niin esimerkiksi kognitiivinen terapia olisi täysin huuhaata.

Ote hoitonetistä:

"Sana ”kognitiivinen” viittaa ihmisen tiedon käsittelyprosesseihin (esim. muisti, oppiminen, ajattelu, havaitseminen, tulkinnat), jotka ovatkin kognitiivisen psykoterapian keskiössä. Kognitiivinen psykoterapia lähestyy ihmistä oppivana ja tulkitsevana olentona, jolloin varhain opitut tulkinta- ja toimintatavat voivat olla syvään juurtuneita, epätarkoituksenmukaisia ja automatisoituneita aiheuttaen epäsuotuisia toimintatapoja ja epämiellyttäviä tunteita. "

Vierailija
42/65 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ole sairastunut koskaan elämässäni masennukseen vaikka hyvib läheinen perheenjäsenenikin on kuollut. Olen kokenut myös muita kriisejä joissa olisin hyvinkin voinut masentua. En kuitenkaan masentunut.

Nyt 32 vuotiaana annoin itselleni luvan masentua ensimmäisen kerran ikinä. Syykin on aivan naurettavan typerä, mutta minulle niin tärkeä, että heitin niin sanotusti hanskat naulaan ja masennuin. En kylläkään hakenut mitään lääkitystä siihen, kärsin aikani ja nyt räpiköin epätoivoisesti sieltä masennuksesta pois...mikäli pääsen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kai se joku raja on jokaisella

Vierailija
44/65 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin vaan elämä potkinut päähän ihan urakalla. Olen itse tällainen ihminen. Jos kertoisin täällä elämäni, ette ihmettelisi masennustani.

Ollessani sairaalassa, muut potilastoverit kertoivat elämästään. En yhtään ihmettele, että monella niin kamala olla ja päätyvät itsemurhaan. Vaikka joillekin porvaripelleille se onkin helpotus, että päästään ei-toivotusta aineksesta eroon!

Pätkätyöt, toimeentulosta kamppaileminen, sairaudet, tulevaisuuden epävarmuus ja lapsuus vaikuttavat mielenterveyteen.

Mutta ne, jotka häikäilemättä polkevat heikot ja hauraat allensa, eivät koskaan masennu! He ovat selviytyjiä!

Vierailija
45/65 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etukäteen psykologiset solmunsa selvittää niin, ettei masennus iske, jos sille on alttius esim. lapsuuskokemuksissa tai jossain muussa. Ruoka ja liikunta voivat vaikuttaa ja samoin kuinka liikaa vaatii itseltään, mutta ehkä masennus tulee usein yllättäen ja pysäyttäää ihmisen juuri näitten asioitten eteen. Minustakuitenkin se tunne on sellainen, että kun se on tullut, ei siitä niin vaan karistamalla pääse eroon vaan jotain on tehtävä.

Vierailija
46/65 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen antanut itseni ymmartaa etta se on ihan fyysisperainen sairaus, jossa on myos iso geneettinen komponentti (noin on ainakin tuttavani, joka on psykiatri, minulle kertonut). Mutta uskon toisaalta, etta Suomessa ylidiagnosoidaan masennusta ja maarataan liian herkasti masennuslaakkeita.

Vierailija
47/65 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yksinäisyyttä, väkivaltaa ja nöyryytystä lapsena? Jotakuta käytetty seksuaalisesti hyväksi. Naapurimaasta lapsineen muuttanut äiti möi itseään kotonaan ja lapset näkivät tämän. Yksi sisaruksista on saanut alkunsa tästä...

Toinen perhe: väkivaltainen isä, juoppo jne. Isoveli ja pikkusisko. Äiti oli alistettu ja kasvaessaan poikakin muuttui väkivaltaiseksi. Tytär ajautui huonoille teille, sairastui psyykkisesti, huumeet kuvioihin ja joukkoraiskaus.

Pahoinpideltyjä lapsia, vanhempiensa jatkuvaa riitelyä seuranneita, äidin jatkuvia irtosuhteita ja äänekästä nussimista nähneitä... kyllä näitä riittää.

Vierailija
48/65 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä ihminen joka masentuu ei huomaa sitä edes itse!! Hiipien pikkuhiljaa tulee ja kun sen huomaa itse ja lähipiiri niin on jo aika pahassa jamassa. Vaikka kuinka yrittää päästä ylöspäin, ei se onnistu kuin hetkeksi ja taas luisuu alas. Ei auta räpiköidä vastaan vaan pitää hakea ajoissa apua. Heti kun ekoja merkkejä huomaa itse, ettei kaikki ole kunnossa. Vaan monesti se vaan on niin, et ihminen ajattelee et kyllä mää pärjään ite! Ja pian sitten huomaa, et en pärjääkkään ja tila on kahta huonompi.

Vierailija
49/65 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

masennuksen syy on siellä jossain kaukana menneisyydessä!! Ihminen ajattelee selviytyvänsä ja pärjääkin vuosia ihan ok. Sitten tulee jokin laukaiseva juttu ja masennus tulee vaikket haluais!!Vaikka kuinka yrität vastaan laittaa, yrität tehdä kaikkesi.

Vierailija
50/65 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä ihminen joka masentuu ei huomaa sitä edes itse!! Hiipien pikkuhiljaa tulee ja kun sen huomaa itse ja lähipiiri niin on jo aika pahassa jamassa. Vaikka kuinka yrittää päästä ylöspäin, ei se onnistu kuin hetkeksi ja taas luisuu alas. Ei auta räpiköidä vastaan vaan pitää hakea ajoissa apua. Heti kun ekoja merkkejä huomaa itse, ettei kaikki ole kunnossa. Vaan monesti se vaan on niin, et ihminen ajattelee et kyllä mää pärjään ite! Ja pian sitten huomaa, et en pärjääkkään ja tila on kahta huonompi.

Karvaasti koettu.

Vierailija
51/65 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia tapoja vaikuttaa masennusalttiuteen:

- pidä itsesi normaalipainoisena ja hyvässä fyysisessä kunnossa

- syö terveellisesti ja monipuolisesti

- hanki itsellesi harrastuksia vapaa-ajalla

- tee kohtuudella töitä, puutu töiden ylikuormitukseen jo niiden syntyvaiheessa

- nauti alkoholia kohtuudella ystävien kanssa

- vaali ystäväverkostoa ja sosiaalisisia suhteitasi

- nuku riittävästi

- vältä lääkkeiden syömistä niin paljon kuin mahdollista

Vierailija
52/65 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alakuloon ja asenteeseen voi, muttei masennukseen, koska se on sairaus.

Vierailija
53/65 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia tapoja vaikuttaa masennusalttiuteen: - pidä itsesi normaalipainoisena ja hyvässä fyysisessä kunnossa - syö terveellisesti ja monipuolisesti - hanki itsellesi harrastuksia vapaa-ajalla - tee kohtuudella töitä, puutu töiden ylikuormitukseen jo niiden syntyvaiheessa - nauti alkoholia kohtuudella ystävien kanssa - vaali ystäväverkostoa ja sosiaalisisia suhteitasi - nuku riittävästi - vältä lääkkeiden syömistä niin paljon kuin mahdollista

Minä elin noin ja silti masennuin. Eivät asiat ole noin yksinkertaisia.

Vierailija
54/65 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia tapoja vaikuttaa masennusalttiuteen: - pidä itsesi normaalipainoisena ja hyvässä fyysisessä kunnossa - syö terveellisesti ja monipuolisesti - hanki itsellesi harrastuksia vapaa-ajalla - tee kohtuudella töitä, puutu töiden ylikuormitukseen jo niiden syntyvaiheessa - nauti alkoholia kohtuudella ystävien kanssa - vaali ystäväverkostoa ja sosiaalisisia suhteitasi - nuku riittävästi - vältä lääkkeiden syömistä niin paljon kuin mahdollista

Minä elin noin ja silti masennuin. Eivät asiat ole noin yksinkertaisia.

kaikille, tottakai. Mutta silti voi masentua, jos sattuu yhtäaikaa liian monia elämää järkyttäviä asioita.

Vierailija
55/65 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kulje ryhdikkäänä ja hymyillen, näin olet aina kaunis

- muista peseytyä säännöllisesti

- aseta elämällesi ja töillesi vain sopivan lyhyen tähtäimen tavoitteita

- älä murehdi asioita, johon et voi itse vaikuttaa

- iloitse onnistumisistasi, mutta älä murehdi epäonnistumisia vaan anna niiden kasvattaa "taistelutahtoasi"

- jos olet paskaduunissa,

a) hoida oma tonttisi moitteettomasti mutta älä ota stressiä firman ongelmista

b) etsi itsellesi uusi parempi työpaikka

- naura hyvälle huumorille ja myös itsellesi

- nuku riittävästi

Vierailija
56/65 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kulje ryhdikkäänä ja hymyillen, näin olet aina kaunis - muista peseytyä säännöllisesti - aseta elämällesi ja töillesi vain sopivan lyhyen tähtäimen tavoitteita - älä murehdi asioita, johon et voi itse vaikuttaa - iloitse onnistumisistasi, mutta älä murehdi epäonnistumisia vaan anna niiden kasvattaa "taistelutahtoasi" - jos olet paskaduunissa, a) hoida oma tonttisi moitteettomasti mutta älä ota stressiä firman ongelmista b) etsi itsellesi uusi parempi työpaikka - naura hyvälle huumorille ja myös itsellesi

mutta joskus elämä yllättää todella pahasti. Silloin voi hymy hyytyä. Kaikki asiat eivät ole itsestä kiinni. Jokaisella ihmisellä on rajansa ja joskus se raja voi tulla vastaan.

Vierailija
57/65 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- älä noudata orjallisesti mitään muiden laatimia elämäntapalistoja, vaan poimi niistä vain "hedelmät". Anna tilaa omille haluille, ajatuksillesi ja tarpeille, koska elämä kaavojen mukaan on tylsää ja stressaavaa.

t. 53/57

- kulje ryhdikkäänä ja hymyillen, näin olet aina kaunis

- muista peseytyä säännöllisesti

- aseta elämällesi ja töillesi vain sopivan lyhyen tähtäimen tavoitteita

- älä murehdi asioita, johon et voi itse vaikuttaa

- iloitse onnistumisistasi, mutta älä murehdi epäonnistumisia vaan anna niiden kasvattaa "taistelutahtoasi"

- jos olet paskaduunissa,

a) hoida oma tonttisi moitteettomasti mutta älä ota stressiä firman ongelmista

b) etsi itsellesi uusi parempi työpaikka

- naura hyvälle huumorille ja myös itsellesi

- nuku riittävästi

Vierailija
58/65 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksesta tiedän aika vähän.

Näköjään!!!

Se miksi halusin vastata tähän viestiin on kysymys, mistä on ihmisille tullut sellainen käsitys että ihmisen tulee olla onnellinen koko ajan? Se on mielestäni aivan väärä käsitys elämästä ja ymmärrän hyvin että tavallinen välillä elämän päähän potkima pikku ihminen masentuu kun elämässä on vain pieniä onnellisuuden hetkiä, mikä minun mielestäni on normaali tilanne elämässä. Tavallista tasaista arkea, jossa välillä ala- ja välillä ylämäkeä, mutta sehän ei nykyisin kenellekään riitä. Extremeä sen olla pittää, masennusta ja ihme hypetystä.

[/quote]

Tämä juuri on ongelma! Meillä ajatellaan, että alamäet kuuluu elämään ja sinnitellään pahassa olossa vuosia! Sitten onkin jo vaikeampi saada itsensä kuntoon.

Vierailija
59/65 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni perheen äiti jäi sota-aikaan sängyn pohjalle makaamaan, kun mies oli sodassa ja ympärillä liuta lapsia hoidettavana? Kaikesta oli pulaa ja elämä todellakin masentavaa!

Ennen oltiin hieman sitkeämpää tekoa kuin nykyään. Ei keikahdettu maahan ensimmäisestä pienestä kuopasta, mitä tapahtuu nykyään.

Nykyään masennutaan, kun ollaan totuttu niin armottoman helppoon elämään. Heti kun tulee vähän vastoinkäymisiä ollaan työkyvyttömiä!

Todellakin ihminen pystyy vaikuttamaan siihen masentuuko vai ei!

Vierailija
60/65 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennusta ei ole vain yhtä lajia. Jos on sattunut saamaan perimässä sen tyyppisen masennuksen, joka toistuu 7-10 vuoden välein niin sen tuloa voi pelkästään yrittää viivästyttää ja sen voimakkuutta lieventää ja sitten kun se tullee ,voi hakeutua nopeasti hoitoon, jotta vauriot jäävät vähäisiksi. Lääkärit tuntevat tämän ilmiön kyllä. Ensimmäiset masennusjaksot tulevat suht lievinä yleensä noin kolmekymmpiselle ja siitä sitten pahenevat. Moni joutuu estolääkitykselle koko loppuiäkseen.