Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä ei ole varaa kuin yhteen lapseen

Vierailija
05.10.2010 |

Mies ei tunnu ymmärtävän, että meillä ei ole varaa enempää kuin yhteen lapseen. Yhteenlasketut nettotulot (silloin kun kumpikin on töissä) ovat 4000. Yhden lapsen kanssa sillä vielä pärjää ihan hyvin, mutta asuminen täällä pääkaupunkiseudulla on kallista, ja useampi lapsi tarkoittaisi että täytyisi muuttaa isompaan asuntoon. Samalla kun itse joutuisin olemaan useamman vuoden pois työelämästä. Jos näillä tuloilla täytyisi elättää useampi lapsi, kyllä se menisi kituuttamisen puolelle. Eikä omiin harrastuksiin (tai edes lasten harrastuksiin) jäisi varaa. Mielestäni olen vain realisti.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei tunnu ymmärtävän, että meillä ei ole varaa enempää kuin yhteen lapseen. Yhteenlasketut nettotulot (silloin kun kumpikin on töissä) ovat 4000. Yhden lapsen kanssa sillä vielä pärjää ihan hyvin, mutta asuminen täällä pääkaupunkiseudulla on kallista, ja useampi lapsi tarkoittaisi että täytyisi muuttaa isompaan asuntoon. Samalla kun itse joutuisin olemaan useamman vuoden pois työelämästä. Jos näillä tuloilla täytyisi elättää useampi lapsi, kyllä se menisi kituuttamisen puolelle. Eikä omiin harrastuksiin (tai edes lasten harrastuksiin) jäisi varaa. Mielestäni olen vain realisti.

Meillä on 4 lasta tulot saman verran kuussa kuin teillä.Laskujen maksun jälkeen ruokaan ja vaatteisiin jää n400-500€ kuussa eikä edes tee tiukkaa.

Mitään gormet ruokia meillä ei tosin syödä eli ihan perus suomalaista kotiruokaa tehdään,leivät leivotaan itse,vaatteet hommataan kirppareilta tai ostetaan huutonetistä/saadaan kavereilta.

Kyllä se on elämän valinnoista eikä varallisuudesta kiinni.

T:köyhä mutta onnellinen 4:n lapsen äiti

Vierailija
22/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei varmaan sitten tolla taktiikalla ajateltuna olis ollu "varaa" tähän esikoiseenkaan,joka reilu kuukausi sitten syntyi. Mun ja miehen yhteenlasketut nettotulot kun on alle 2000e/kk, joista asumiseen menee n.650e + sitten sähköä ym. Mutta eipä tuo tossa vaiheessa kulutakkaan, ja sitten kun alkaa kuluttaa, on mieskin jo töissä tienaamassa. Mun koko elämäni on ollu yhtä penninvenytystä, joten ei tuota tämäkään tilanne mitään ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että elettiin sitä ennenkin mökissä missä oli vain yksi huone ja mukuloita oli 10 ja että ei lapsi välttämättä tarvitse omaa huonetta jne. Mutta itse sanoisin, että jospa vanhempien mielestä tarvii oman huoneen ja haluaa säilyttää sellaiset elintason, mihin on tottunut. Isäni mietti joskus DI-koulutukseen lähtemistä, mutta ei kuulemma olisi ollut varaa kuin yhteen lapseen ja he halusivat 3. Ja ollaan vielä 6 ja 7 vuoden ikäerolla. Ehkä sitä on sitten saanut sellaisen mallin kotoa, että pitää olla tietyt elämän realiteetit kunnossa ennen kuin lapsia aletaan hankkia. Joo ja niitä tietysti saadaan, mutta ei niitä tekemättä kyllä tule.

Vierailija
24/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nettokuukausitulot oli 3500 e + lapsilisät, mutta päädyttiin vielä kolmatta yrittämään. Onneksi, tuossa hän nyt jokeltelee vieressäni ja on perheen aurinko. =D

Meillä syödään perusruokaa ja ostetaan perusvaatteita. (Vihanneksia ja hedelmiä löytyy ruokalistalta ja lapsilla on mm. kosteudenkestävät talvipuvut ja kengät, mutta ei sieltä kalleimmasta päästä.)

Ulkomaanmatkallakin käydään kerran vuodessa, omatoimisilla ja halpalentoyhtiöillä ja lähialueilla, lapset on olleet mukana jo Ruotsissa, Tanskassa, Virossa ja Saksassa. Täytyy kyllä tunnustaa, että matkat on tehty mun vuosibonuksilla eli yleensä saan noin kuukauden palkan ylimääräistä. Jos sen jakaa 12 kuukaudelle, kasvaa meidän nettotulot 150 eurolla kuukaudessa.

Itsekin olen sitä mieltä, että kun lapsia tehdään, niistä lähtökohtaisesti pitää pystyä itse huolehtimaan (matkan varrella voi tietty tulla työttömyyttä, sairautta yms. yllättävää). Silti en laske lapsille hintaa vaan päinvastoin mietin, kuinka rikkaita lapseni ovatkaan, kun heillä on toisensa!

Vierailija
25/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse olen ennen kaikkea realisti; en halua ottaa sellaista riskiä, että minulla ei olisi varaa elättää jälkeläisiäni. Vaikka lapset tuovatkin hirveästi rakkautta, niin kyllä niistä vastuullisen aikuisen on pystyttävä huolehtimaan.

Ja sille joka kommentoi, että saahan mielipiteensä sanoa: niin saa, mutta toisen solvaaminen julmaksi ja rahanahneeksi ei ole mielipiteen sanomista, vaan haukkumista.

Terveisin kolmonen

että jotkut laskee lapselle jonkin "hinnan" :O

Mun arvoihin ei kuulu laskeskella, paljonko lapsi tulee maksamaan. Me haluan lapsia paljon (ja muutama niitä jo onkin). Ei tulisi kuuloonkaan, että me alkaisimme miehen kanssa laskeskella, että ei tehdä enää kun "ei ole varaa". Kyllä siinä silloin on jotain muuta, että ei tosiaan halua jostain muusta syystä lisää lapsia. Jos oikeasti haluaa enemmän lapsia, ei silloin rahat paina mitään siinä vaakakupissa.

Jokaisella on tietenkin oikeus haluta just niin monta lastan kuin haluaa. En sano sitä, että ihmiset jotenkin tekee väärin, että haluaa vain sen yhden lapsen. Se on jokaisen oikeus, mutta ei siinä voi rahaan vedota. Ihan kuin laskisi jonkin hinnan ihmiselämälle :O :(

Vierailija
26/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan sikiätte kuin kanit koska saatte vielä toistaiseksi niin paljon tukea valtiolta, jos joutuisitte aikuisten ihmisten lailla elättämään itsenne ihan omin kätösin niin jo alkaisitte tekin katsoa, onko varaa 10 lapseen, vaikka vauvat onkin ihkuja ja ne on vaan niin vähän aikaa vauvoja. Teidän takianne tukijärjestelmää halutaan muuttaa ja ihmiskunta tuhoutuu liikakansoitukseen.

Vierailija
27/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äläkä yleistä. Meillä on neljä lasta koska olemme heidät halunneet emmekä miellä itserämme kaneiksi.Sossun luukulla emme vieraile.meillä on omistus asunto josta m,aksetaan lainaa pois.kelalta toki saadaan asumis tukea ja kotihoidontukea ja kuntalisää tällä hetkellä kun olen taaperon kanssa kotona.

T: se aikaisempi neljän lapsen äippä

Vierailija
28/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kalliit laatuvaatteet, kotona löytyy tuhansien eurojen sohvaa ja kallista tekniikkaa. Sitten sanotaan, ettei ole varaa lapseen. On kuitenkin varaa harrastaa montaa kallista harrastusta, sisustaa kalliisti, ostaa huippulaadukkaita, kalliita vaatteita? Jepjep.. Arvothan ne vaan sieltä pilkistää, mitkä ei ole kovin pehmeät =) ... Yök.

Vierailija
29/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme Hgissä, jonniin verran lainaa taloon jäljellä ja lapset 2, 7 ja 8v. Vähän enemmän nettotuloa kuin teillä tai ehkä samoissa ollaan. Itse en edes laske menoja, kun olen superkierrättäjä. Lapset kulkee (kauniissa) käytetyissä vaatteissa, niitähän täällä pk-seudulla saa niin vähällä vaivalla. Ollaan aika pihejä kyllä, elintasomme olisi eri luokkaa 2 lapsen kera.

Etelän matkan jäissä toistaiseksi, mutta ehkä vielä joskus taas. Eka pleikkakin vasta hankittu tähän perheeseen, sekin käytettynä. Hyvin on pärjätty näinkin, ollaan satsattu asumiseen enemmän kuin leluihin, peleihin, kännyköihin, vaatteisiin. Harrastuksista ei tingitä.

Vierailija
30/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä laskeskella vaikka mitä. Itsellä on useampi lähemmäs nelikymppinen kaveri, jolla lapset on jäänyt hankkimatta kokonaan sen takia, että ei vielä ole varaa taloudellisesti, uran kannalta jne.

Ensimmäinen hankittiin "nuorena", kun ei vielä ollut kunnon töitä ja vuokrakämpissä asuttiin. Toinen tuli heti perään. Ei varmasti olisi ollut varaa, jos oikein laskemaan olisi lähdetty. Viimeistä alettiin hankkia tilanteessa, jossa tiedettiin, että mies lähtee opiskelemaan. Nyt sitten minä olen täällä kotona äitiyspäivärahalla, ja mies opiskelee.

Mutta mikä parasta: mies jatkaa opintojaan ja minä vielä meinaan jäädä hoitovapaalle ilman mitään kuntalisiä. Sossussa ei ole käyty. Asumistukiakaan vielä velalliseen omakotitaloon ei olla saatu. Eikä ole tarvinnut edes leipäjonossa käydä. Tosin ei nyt ole eteläänkään reissattu.

Se nyt vaan on niin, että kaikkea ei voi saada. Mutta kysymys ei ole siitä, etteikö jollakulla olisi oikeasti varaa lapsiin. Jos perhe-elämään arvostaa kulutusjuhlia ja statusta enemmän, niin siihen pitää myös satsata! Ja jos taas toisinpäin, niin en kyllä lähtisi palstoille säälipisteitä keräämään siitä, kun ei ole varaa.

Vierailija
31/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kelalta toki saadaan asumis tukea ja kotihoidontukea ja kuntalisää tällä hetkellä kun olen taaperon kanssa kotona.

T: se aikaisempi neljän lapsen äippä

ei ole mitään tukia?? Ilman noita tuskin viitsisitte paneskella ilman ehkäisyä niin usein.

Vierailija
32/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näin:

Asuntolainaa on tarpeeksi.

Lapset: 6v. ja toinen tulossa.

Nuorin lapsi halutaan kotihoitaa n. 3v asti.

Nettotulot nyt 2000+1600/kk.

Äitiysloman aikanakin tulot vielä ihan riittävät.

Sen jälkeen ei enää näytäkään kivalta:

Tulot kotihoidontuen aikana:

1600 palkkaa

300 kotihoidontukea

200 lapsilisät

=2100 Yhteensä

Menot kotihoidontuen aikana:

700 asuntolainaan

400 bensat (=työmatkat)

60 auton muut kulut

70 sähkö

40 netti

60 vesi

100 lämmitys

500 ruoka

= n. 2000

Sitten pitäisi vielä olla rahaa muihin asumismenoihin (kiinteistöveo, roskakuljetus jne.), vaatteisiin, mahdollisiin lääkkeisiin, ehkä harrastukseen/harrastuksiin, pikkasen johonkin viihteeseenkin olisi kiva. Ja varmaan rahaa menee johonkin muuhunkin jota nyt en muista.

Mitä jää jäljelle? Riittäisikö nuo rahat teillä?

Vierailija
33/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin oikein miettimään, mitä tekisimmekään 4000e:n kuukausituloilla. Tällä hetkellä saamme yhteensä kuukaudessa noin 1400e (tämä summa siis jää asumiskulujen jälkeen käteen) ja lapsia kaksi eikä meillä ole mistään. On omistusasunto (josta siis maksamme vielä lainaa pois), auto, lapsilla puhtaat ja ehjät vaatteet (vaikkakin kirppikselt ja huutiksesta pääosin ostettuja), kunnon ruokaa ja esikoisella varaa harrastaa.

Emme tee ulkomaanmatkoja, koska suosimme enemmän kotimaanmatkailua kun lapset on vielä pieniä. Ehkä sitten myöhemmin voi alkaa säästää etelän reissua varten.

Ainoa tuet, joita saamme, on kotihoidontuki ja lapsilisät, jotka ovat jokaisen lapsiperheen saatavilla. Emme siis käy sossun luukulla.

Mutta joo, kukin taaplaa tyylillään. Jos kerran haluaa "ylellisemmän" elämäntyylin, antaa palaa. Me ainakin olemme tyytyväisiä näin =)

Vierailija
34/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei sen jälkeen enää nykyiseen elintasoonne. Jokainen tekee omat valintansa. Enkä halua sanoa että valintanne on huono, se on teidän omanne.

Itsekin mietin että onko meillä varaa toiseen lapseen, mutta hieman eri näkökulmasta: ensimmäinenkin on saatu aikaiseksi hedelmöityshoidoilla, ja ne ovat kalliita. Varmasti toista yritetään sitten julkisella kun ensimmäinen tehtiin yksityisellä.

Vierailija
35/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vituttaa kyllä kouluiässä, kun ei ole varaa tehdä mitään eikä ostaa mitään eikä käydä missään ja pitää kulkea kirppariryysyissä. Ja äitykkä vaan leipoo pullaa reikäisissä hameissaan kun luulee että se riittää.

Vierailija
36/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellenne, kun hän jää ilman sisarusta. Voi mitä olisinkaan antanut siskon tai veljen edestä, jos oisin sellaisen saanut. Vaan enpä saanut. Olihan se tosi kivaa matkustella äipän ja iskän kanssa ympäriinsä ja harrastaa...

Ootko kuullut sellaisesta sanonnasta kuin "jaettu ilo on paras ilo"?

Pienemmät ja halvemmat ilot on jaettuina paljon suurempia kuin suuret ja kalliit yksin. Surullista mutta totta.

Vierailija
37/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin koulunkäynti, kirjatkin ilmaisia. mikä niissä lapsissa muka maksaa? reimatecit?

ei todellakaan maksa paljon.

Vierailija
38/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niitä on 7. Ensimmäinen lapsi onkallein, koska sille pitää ostaa pinnarit vaunut jne.. Seuraavat pärjää vanhoilla.. Ihmettelen kyllä miten ei pärjää, meillä yhteen lasketut tulot on n. 3800e lapsilisineen. On asuntolainaa, autolainaa ja lapset jopa harrastaa. ok me ei olla matkustelevia emme siis ole ikinä ei ennen kuin jälkeen lasten harrastaneet ulkomaan matkailua, kotomaassa on tarpeeksi nähtävää.

ei käsitä ei sitten millään...

Vierailija
39/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vituttaa kyllä kouluiässä, kun ei ole varaa tehdä mitään eikä ostaa mitään eikä käydä missään ja pitää kulkea kirppariryysyissä. Ja äitykkä vaan leipoo pullaa reikäisissä hameissaan kun luulee että se riittää.

Afrikan nälkäänäkevillä alueilla ehkä?

Yksikään kohta ei osu ainakaan meihin. Enempää ei tätä jaksa kommentoida....

T. 34

Vierailija
40/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000 euron netto, eikä muka varaa kuin yhteen lapseen? Mulla on samat tulot ja asuinkuntana Länsi-Helsinki, varaa kolmeen muksuun, tosin koululaisia jo. Mies oli ainoa lapsi ja sanoo kärsineensä siitä, ja kärsii edelleen, kun sen isä sairastaa ja kaikki kaatuu hänen niskaansa. Minä autan, mutta mulla on omankin sukulaisen auttaminen, siinä mulla on sisko sentään apuna vuoroviikoin.

Kyllä mua vähän sääliksi käy se lapsi, kun ei saa sisaruksia. Ainakin itselleni sisko on tosi tärkeä, myös kaverina.

Tietysti, jos pitää tärkeinä merkkirytkyjä, asuntoa Töölössä, matkaa maailman ympäri, pidennyskynsiä, aina uutta autoa, Sopen soffaa ja viimeisintä hilavitkutintekniikkaa, niin eihän ne rahat riitä...voi älkää marisko!Oikeasti on varaa, jos oikeasti haluaa. Raha on vain tekosyy kiertää todellista syytä tai sitten on arvot melko materialistiset....Mä ainakin elän ja nauran enemmän nyt, kun mulla on lapsia, kuin silloin kun oltiin sinkkuja ja mietittiin, että mikäs baari- tai kaupunkilomareissu viikonloppuna tehtäisi. Ja tunnen itseni elämältä rikkaaksi, paljon rikkaammaksi kuin viimeisimmän HD:n tai Blue Ray:n tai Kap Verden matkan jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän