Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä ei ole varaa kuin yhteen lapseen

Vierailija
05.10.2010 |

Mies ei tunnu ymmärtävän, että meillä ei ole varaa enempää kuin yhteen lapseen. Yhteenlasketut nettotulot (silloin kun kumpikin on töissä) ovat 4000. Yhden lapsen kanssa sillä vielä pärjää ihan hyvin, mutta asuminen täällä pääkaupunkiseudulla on kallista, ja useampi lapsi tarkoittaisi että täytyisi muuttaa isompaan asuntoon. Samalla kun itse joutuisin olemaan useamman vuoden pois työelämästä. Jos näillä tuloilla täytyisi elättää useampi lapsi, kyllä se menisi kituuttamisen puolelle. Eikä omiin harrastuksiin (tai edes lasten harrastuksiin) jäisi varaa. Mielestäni olen vain realisti.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vituttaa kyllä kouluiässä, kun ei ole varaa tehdä mitään eikä ostaa mitään eikä käydä missään ja pitää kulkea kirppariryysyissä. Ja äitykkä vaan leipoo pullaa reikäisissä hameissaan kun luulee että se riittää.

jaa kyllä meillä ainakin likat shoppailee soccalla, h&m, lindex, kapall ja seppälä.. Just isotkundit saivat uudet pelikoneet... nuorimmalle ostin ticketin toppapuvun... Tokavanhimmalle haettiin uudet rillit (400e)...

ja itekkin ostin 2 uudet housut ja syystakin..ouh tykkään kylläleipoa pullaa.. mutta yleensä farkut jalassa... Tiukkaa usein on,mutta rääsyissä ei kuljeta, kirppiksiäkin kierretään niistä löytyy monasti kivoja juttuja. Niin ja muksut tosiaan jopa harrastaa...

T: 42

Vierailija
42/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

useampaan lapseen, kyse on valinnoista: mihin haluaa käytössä olevat rahat käyttää. Ap haluaa käyttää niitä omiin harrastuksiinsa. Elämässä on yleensä kyse valinnoista: kun valitsen tämän, jätän samalla valitsematta tuon. Kaikkea ei voi (eikä pidäkään) saada. Ap:llä on täysi oikeus tehdä omassa elämässään häntä koskevia päätöksiä, niin kuin kaikilla muilla on oikeus tehdä omia, toisistaan poikkeavia valintoja. Ei ole olemassa (tässäkään asiassa) ainoita oikeita vaihtoehtoja.

Minusta on rikkaus, että ihmiset tekevät erilaisia valintoja, elävät omannäköistä elämäänsä, eihän se ole keneltäkään muulta mitenkään pois.

t. Neljän äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi sanoa, et ei halua enempää lapsia, koska yhden lapsen kanssa kokee saavansa sellaisen elämän, jonka haluaa.

(ja varaa teil kyl mun mielestä olis)Meillä kaksi lasta .en koskaan mieti tai ajattele asiaa niin, et mitä lapset tulevat maksamaan.mä en ajattele asioista "rahallisesti",vaik sen puute häiritseekin elämää jonkun verran. Lapset ei "maksa" mulle mitään!Mun mielestä ihmisiä ei voi mitata rahassa.

Vierailija
44/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lasta

pikkasen on alkanut yhtälö vituttamaan, no, oma moka.

Vierailija
45/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elätte siis sossun tuloilla ja tuilla kun omat rahat ei riitä lapsikatraan elättämiseen. Minusta tuossa ei ole mitään järkeä. Itsekkyttä toiseen suuntaan tehdä lapsia mihin ei oikeasti olisi varaa ja olettaa, että kyllä yhteiskunta maksaa.

Vierailija
46/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elätte siis sossun tuloilla ja tuilla kun omat rahat ei riitä lapsikatraan elättämiseen. Minusta tuossa ei ole mitään järkeä. Itsekkyttä toiseen suuntaan tehdä lapsia mihin ei oikeasti olisi varaa ja olettaa, että kyllä yhteiskunta maksaa.

Vierailija
47/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kelalta toki saadaan asumis tukea ja kotihoidontukea ja kuntalisää tällä hetkellä kun olen taaperon kanssa kotona.

T: se aikaisempi neljän lapsen äippä

ei ole mitään tukia?? Ilman noita tuskin viitsisitte paneskella ilman ehkäisyä niin usein.

kaikilla siis KAIKILLA on oikeus hakea noita tukia.Tarkoitin ettei saada sossulta mitään tuki avustuksia.

sinä vissiin kuuluit noihin mammoihin jotka kiikuttavat ne juuri kävelemään oppineet 1v lapsoset päiväkodin sekamelskaan.Vai oletko kentie jäänyt kotiin hoitamaan taaperoa ilman hoitotukea?????

Niin ja mitä tulee tuohon ehkäisy asiaan niin akikille kun ei käy hormonaaliset ehkäisyt ja lisäksi kun siihen lisätään kumi allergia niin ainoaksi ehkäisyksi jääs selibaatti ja siitäkös parisuhde hyvää tykkäiskin ;)

Nyt neljännen jälkeen lapsiluku täynnä joten minulle on tehty sterilisaatio

Vierailija
48/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies lähti lätkimään ja kuudes on tulossa ja ihan hyvin on vauvaan varaa vaikka tulen olemaan äitiyslomalla/kotihoidontuella jonkun aikaa. Minimielatustuet saan ja asun Helsingissä. Tulot on puolet tuosta mitä teillä laskettuna kaikki lapsilisät ym. En käy sossussa.

Ap tekee omat valintansa, minun näkökulmastani teillä on liian korkea elintaso/ette osaa käyttää rahaa, jos kerran haluaisitte lisää lapsia mutta "ei ole varaa".

Vierailija
49/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä se elintaso taas nousee kun äitiyslomat yms. on pidetty ja jos ei nouse sille mitä ennen lasta niin haittaako se? Lapsista on iloa toisilleen ja vanhemmilleen, perhe tukee toisiaan loppuelämänsä.

Itse en ole pohtinut lapsia yhtään taloudelliselta kannalta koska on lähinnä omasta mukavuudenhalusta kiinni mihin sopeutuu. Ja kuten me olemme huomanneet, talouden voi romuttaa esim. työttömyys.

Arvostan kuitenkin sua ap siinä mielessä, että on hyvä vain olla rehellinen ja myöntää se, jos talous ja elintaso on itselle niin tärkeää. Ei ole mikään synti jos ei halua lapsia lainkaan tai haluaa vain yhden, mutta henkilökohtaisesti omassa elämässäni tuo olisi täysin mitätön syy olla hankkimatta lasta.

Vierailija
50/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia kukin haluaa, päädytään tähän samaan vänkytykseen. Vain yhden lapsen haluaminen (olipa syy ihan mikä tahansa) on kauhea loukkaus monilapsisia perheitä kohtaan ja päinvastoin. Minusta on hienoa, että (mikäli niitä lapsia onnistuu yleensäkään saamaan), voi ihan itse puolison kanssa päättää, montako tahtoo ja pystyy hoitamaan. Ei ole ainakaan toistaiseksi mitään EU-direktiiviä aiheesta.

Vierailija
51/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voitte tehsä muutaman muksun lisää, mutta laskeehan se elintasoa. Jos kerran haluaa pitää kiinni nykyisestä, niin miksi ihmeessä lapsia pitäisi olla enempää? Ei siinä ole mitään pahaa, jos haluaa elämältään muutakin kuin ison lapsilauman ja kotiäitivuosia. Nauti siitä yhdestä ja muusta mukavasta elämässäsi, ihailen noin järkevää ajattelua.

Vierailija
52/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäisillä on ehjät uutena ostetut vaatteet, poikia ovat eivätkä niin vaatteiden perään vaan pitävät mieluiten samoja lempivaatteita aina vaan. Jos uusia ostaa niin helposti jää käyttämättä ja kuitenkin käyttävät niitä paria-kolmea samaa lempihupparia. Saavat kyllä kk-rahaa 50e + jos tarvitsevat leffa, hamppari tms. rahoja, molemmilla harrastuksia jotka ei ohjattuja eikä ole sellaisiin halunneetkaan.

Mutta mikä parasta, molemmat oppineet arvostamaan työntekoa ja itse ansaittua rahaa pienestä pitäen, jakaneet lehtiä 12 ja 11v (pääsivät sinä vuonna kun isompi täyttäisi 13v)ja puhelinluetteloita ja olleet kesätöissä toinen nyt yhden kesän, toinen kaksi kesää. Ja saaneet loistavat työtodistukset;) ei mitään työnvieroksujia siis kasva kun oppivat että jos jotain haluaa sen eteen on tehtävä töitä. Kesätyörahoillaan ostaneet itse omat läppärinsä ja puhelimensa, puhelimista olen maksanut jonkun peruspuhelimen hinnan ja itse maksaneet loput kun ovat halunneet hienomman.

Ei muuten äitikään "reikäisissä hameissa" kulje, ihan on ajanmukaiset siistit vaatteet kuten pienemmillä lapsillakin, itselle ja pienille ostan paljon huutiksesta ja H&M, Seppälä ym. ketjuista, teinien vaatteet merkkivaatteita urheiluliikkeistä.

t. se viiden + 1 lapsen yh

vituttaa kyllä kouluiässä, kun ei ole varaa tehdä mitään eikä ostaa mitään eikä käydä missään ja pitää kulkea kirppariryysyissä. Ja äitykkä vaan leipoo pullaa reikäisissä hameissaan kun luulee että se riittää.

Vierailija
53/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaa.

Jaa. Mistähän päättelit, että me eletään sossun tuilla :D Ihan kyllä itse ansaitaan rahamme lastemme elättämiseen :) Että jos käy kateeksi, niin sitten käy. Ei varmaan kannata kuitenkaan tulla huutelemaan sossun tuilla eläjiksi kun et tiedä meidän tilanteesta mitään :)

Vierailija
54/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI mullakaan ole varaa lapseen. Laskin että pitäisi saada käteen vähintään 2500e/kk itsellä (ukko saattaa aina lähteä kävelemään).

Mä sain lapsena aina vähemmän leluja yms, kuin kaverit. EIkä ollut omia huoneitakaan kun sisarusten kanssa jaettiin....

Että mieluummin jätän lapset hankkimatta kuin että elämä olisi köyhää.

Vierailija
55/62 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko siis eri mieltä lapsiluvusta? Ymmärrän kantasi, jos olette samaa mieltä siitä millaista elintasoa haluatte pitää yllä. Kai mies sen ymmärtää että muista asioista täytyy tinkiä jos on useampi lapsi.

Vierailija
56/62 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI mullakaan ole varaa lapseen. Laskin että pitäisi saada käteen vähintään 2500e/kk itsellä (ukko saattaa aina lähteä kävelemään).

Mä sain lapsena aina vähemmän leluja yms, kuin kaverit. EIkä ollut omia huoneitakaan kun sisarusten kanssa jaettiin....

Että mieluummin jätän lapset hankkimatta kuin että elämä olisi köyhää.

Jolla on asenne minäminäminäminäminä eikä kukaan muu

Ei pitäisi lapsen tekeminen rahasta olla kiinni jos lapsen OIKEASTI haluaa.Mikset vaan rehellisesti myönnä että et niitä lapsia halua ????????

huoh

Vierailija
57/62 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei tunnu ymmärtävän, että meillä ei ole varaa enempää kuin yhteen lapseen. Yhteenlasketut nettotulot (silloin kun kumpikin on töissä) ovat 4000. Yhden lapsen kanssa sillä vielä pärjää ihan hyvin, mutta asuminen täällä pääkaupunkiseudulla on kallista, ja useampi lapsi tarkoittaisi että täytyisi muuttaa isompaan asuntoon. Samalla kun itse joutuisin olemaan useamman vuoden pois työelämästä. Jos näillä tuloilla täytyisi elättää useampi lapsi, kyllä se menisi kituuttamisen puolelle. Eikä omiin harrastuksiin (tai edes lasten harrastuksiin) jäisi varaa. Mielestäni olen vain realisti.

Ette siis ole valmiita tinkimään mistään lapsen vuoksi. Kuinka helvetin kallista pk-seudulla on asua, jos 4000 euroa kuussa ei riitä?

Meillä nettotulot 3000 + lapsilisät 350, ja meillä on kolme lasta. Omakotitalossa asutaan, ja lainanlyhennys 770 euroa kuussa (lainaa 170 000).

Katsoin etuovi.comista, että halvin nyt myynnissä oleva kolmio (johon mahtuu kahden lapsen kanssa hyvin) maksaa Myllypurossa 135 000.

Halvin neliö maksaa 145 000. Siihen mahtuu kahden kanssa MAINIOSTI.

Eli kyse ei ole siitä ettette _pysty_ hankkimaan toista lasta, vaan siitä ettette halua.

Onko pakko asua keskustassa tai tietyllä alueella?

Vierailija
58/62 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varaa lapsiin ja perheeseen ollenkaan.

Mutta sitä ei voinut tietää silloin nuorena.

Nyt olen ihan pulassa kun lapsia on ja kaikkea pitäisi niille koko ajan ostaa, eikä rahat riitä mihinkään.

Vierailija
59/62 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei varmaan olisi varaa näihin lapsiin, mutta olemme halunneet elää näin. Lapsia on neljä ja nettotulot jotain viidentonnin luokkaa. Asumme pk seudulla ja tuntuu, että laskuja tulee tukuittain ovista ja ikkunoista. Mutta tiesimme lapsia hankkiessamme, että kuuden hengen perheessä on pakko ajatella rahankäyttöä, lomamatkoja yms kaikkea vähän erityyliin kuin yksilapsiseksi jos jäämme.

Vierailija
60/62 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ennen asuttiin kaksiossa koko 5 henkinen perhe. Koskaan ei käyty ulkomailla, laivalla kerran pari.

Kaikista eniten merkkasi kuitenkin aina se että oli sisko ja veli joiden kanssa touhuta. Ja edelleen he ovat minun tukiverkostoni, parhaat ystäväni. En ole kateellinen ystävälleni jolle oli omakotitalosta uima-altaineen tarjottu kaikki mutta hän oli yksin ainoana lapsena ja kärsi siitä. Hän pääsi matkoille, kielikursseille, harrastuksiin yms, mutta kotona ei ollut sisarusta jonka kanssa jakaa arjen ilot ja surut joka päivä..

Hänen vanhempansa päättivät myös aikoinaan pitää elintasonsa sisarusten sijaan, eikä siinä mitään. Saihan ystäväni kaiken mitä halusi, oli VAAN yksinäinen kaikkien tavaroidensa keskellä omassa 40 neliön huoneessaan..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan