Meillä ei ole varaa kuin yhteen lapseen
Mies ei tunnu ymmärtävän, että meillä ei ole varaa enempää kuin yhteen lapseen. Yhteenlasketut nettotulot (silloin kun kumpikin on töissä) ovat 4000. Yhden lapsen kanssa sillä vielä pärjää ihan hyvin, mutta asuminen täällä pääkaupunkiseudulla on kallista, ja useampi lapsi tarkoittaisi että täytyisi muuttaa isompaan asuntoon. Samalla kun itse joutuisin olemaan useamman vuoden pois työelämästä. Jos näillä tuloilla täytyisi elättää useampi lapsi, kyllä se menisi kituuttamisen puolelle. Eikä omiin harrastuksiin (tai edes lasten harrastuksiin) jäisi varaa. Mielestäni olen vain realisti.
Kommentit (62)
Mutta itse olen ennen kaikkea realisti; en halua ottaa sellaista riskiä, että minulla ei olisi varaa elättää jälkeläisiäni. Vaikka lapset tuovatkin hirveästi rakkautta, niin kyllä niistä vastuullisen aikuisen on pystyttävä huolehtimaan.
Ja sille joka kommentoi, että saahan mielipiteensä sanoa: niin saa, mutta toisen solvaaminen julmaksi ja rahanahneeksi ei ole mielipiteen sanomista, vaan haukkumista.
Terveisin kolmonen
että jotkut laskee lapselle jonkin "hinnan" :O
Mun arvoihin ei kuulu laskeskella, paljonko lapsi tulee maksamaan. Me haluan lapsia paljon (ja muutama niitä jo onkin). Ei tulisi kuuloonkaan, että me alkaisimme miehen kanssa laskeskella, että ei tehdä enää kun "ei ole varaa". Kyllä siinä silloin on jotain muuta, että ei tosiaan halua jostain muusta syystä lisää lapsia. Jos oikeasti haluaa enemmän lapsia, ei silloin rahat paina mitään siinä vaakakupissa.
Jokaisella on tietenkin oikeus haluta just niin monta lastan kuin haluaa. En sano sitä, että ihmiset jotenkin tekee väärin, että haluaa vain sen yhden lapsen. Se on jokaisen oikeus, mutta ei siinä voi rahaan vedota. Ihan kuin laskisi jonkin hinnan ihmiselämälle :O :(
Minulla on yksi lapsi ja meillä on ihan hyvät tulot ja pystymme maksamaan lapsemme elatuksen. Nyt tätä ketjua lukiessa olen kuitenkin herännyt ajattelemaan. Oikeasti on surullista lukea miten ihmiset haluavat arvottaa lapset rahalla. Tottakai jokainen haluaa elättää omat lapsensa, mutta minusta ajattelu on kovin sisäänpäinkääntynyttä. Meidän tulisi kaikkien ajatella enemmän yhteisöllisesti ja miettiä, että jokainen lapsi on yhtä arvokas, olipa se yhteiskunnan tai isän ja äidin elättämä. Minusta myös työtön vanhempi on lähtökohtaisesti ihan yhtä hyvä vanhempi kuin tuyösäkäyvä. Niin työttömissä kuin työllistetyissä ja eri palkkatason ihmisissä on ahkeria ihmisiä. Tärkeintä apsen kannalta on rakkaus ja hyväksytyksi tuleminen. Tätä ei auta vanhempien parjaaminen. Jokainen voi omalta osaltaan auttaa paitsi omaa myös toisen lasta saamaan hyvät pohjat elämälle. Tätä varten suomessa myös kerätän veroja. Ja jokainen äiti ja isä voisi miettiä, että harva täällä elää täysin ilman toisen vanhemman apua. Joka tapauksessa kaikki saavat äitiysrahaa. Silloinkin, kun oma ura on edessäpäin.
että minulla on sisko. Meidän perheelle ollaan oltu viimeksi kateellisia juuri siksi, että lapsia on monta. Että ilmeisesti kuitenkin on niin, että moni kaipailee isompaa perhettä ja etelänmatkat ja hienot huonekalut eivät tuokaan sitä rauhaa ja onnea.