Britannia uskalsi ensimmäisenä: lapsilisät pois hyvätuloisilta
Toivottavasti tulee joskus Suomeenkin. Lapsilisät otetaan Englannista pois niiltä, jotka ansaitsevat 44 000 puntaa tai sen yli. Joutaisi tehdä sama Suomessakin. Turha maksaa hyvätuloisille tällaisia lisiä, jotka on tarkoitettu niille jotka niitä oikeasti tarvitsevat.
Kommentit (189)
Nehän on tarkoitettu perheille, joissa on lapsia: Lapsilisän tarkoitus on tasata lapsettomien perheiden ja lapsiperheiden elintasoeroja. Lapsilisää ei siis ole tarkoitettu parantamaan vain köyhien perheiden asemaa ja siksi sen maksaminen ei riipu vanhempien tuloista.
Jos perhe A tienaa 150 000 euroa vuodessa, ja heillä on 3 lasta, on lapsilisä vuodessa 4200 euroa.
Perhe B tienaa tuon saman 150 000, niin jopa on iso tuloerojen tasaus tuo 4200 noilla tuloilla....
Onko oikein, että köyhällä lapsilisät menevät elämiseen kuten vaippoihin, ja rikkailla on varaa sijoittaa rahat tai tehdä niillä etelänmatka? Miksi yhteiskunnan pitää tukea rikkaiden sijoitustoimintaa tai matkustelua, kun todellista tarvetta rahoille ei ole?
Olen nähnyt täällä joskus keskusteluja kuinka paljon av-mummut tienaa lapsilisillään, juamalauta, menkää töihin niinku muutkin ihmiset. Toivoisin että Suomessa lakkautettaisiin kaikki tuet kaikilta, niin sittenpähän jokainen olisi oman onnensa seppä eikä tulisi niitä kakaroita tehtyä köyhiin äpäräperheisiin!
jos ihmiset haluaa itse päättää mihin verorahansa kohdistavat, niin sittenhän on vain ihan oikein, että minä lapsettomana en joudu kustantamaan naapurin kakaroiden elämää. Valitsen rahojani käytettävän vain julkiseen terveydenhuoltoon siinä määrin kuin itse sitä tarvitsen, eli en kovin paljon. Nyt kun kohta valmistun, niin en halua myöskään enää maksaa veroa ilmaiseen korkeakoulutukseen, kersoja tehtailevat voivat maksaa ne tulevaisuudessa itse.
Kenenkään kun ei ole pakko lisääntyä, köyhissä maissa vielä lisäännytään monta kertaa enemmän kuin olisi tarvetta, joten ennen kuin liikansoitus on saatu aisoihin niin pitäisi saada vain adoptoida.
britannian sosiaaliturva on maailman kehnoimpia, julkista terveydenhuoltoa siellä ei ole.
katsokaa vaikka ihan tavallisia brittejä, dokumenttejä tai mitä vaan, missä on taviksia. Hampaat on huonot, ihmiset näyttää vanhemmilta kuin ovatkaan, ylipainoisia, järkyttävät ruokatottumukset...
Ja missä ne köyhät asuu, katsokaa nyt niitä taloja ja asuinympäristöjä!!??!!
En minä ainakaan halua suomesta sellaista luokkayhteiskuntaa mikä britannia on, sillä siellähän ei nousta yhteiskuntaluokasta toiseen, ei koulutuksen tai ammatin kautta eikä avioliiton kautta.
En halua, että köyhät erottuu, koska sosiaaliturva on vedetty aivan alas. En halua että tikollisuus lisääntyy ja eriarvoisuus lisääntyy.
Lapsilisän sitominen vuosittaiseen bruttotuloon on epäoikeudenmukaista, koska aina joku jää tuloloukkuun.
Ne, jotka ovat todella köyhiä, saavat suomessa onneksi toimeentulotukea, joka on todella vähän, eli ei sillä kukaan rikastu. Mutta on ainakin vähän jotain. Ja heidän tuloksi ne lapsilisät luetaan !! Muistakaa se!! Joka ikinen sentti mitä toim.tulotuen asiaks saa, on sille tuloa !!!
Me olemme pienituloisia. Lapsilisä menee ihan elämiseen. Emme pysty säästämään. Silti, en näe mitään syytä olla kateellinen niille, jotka ovat todella hyvätuloisia ja saavat silti lapsilisiä. Mutta se, että raja vedetään johonkin keskituloisen kohdalle, eli kahden normaalityössäkäyvän aikuisen perhe ei olisi oikeutettu lapsilisään... se ei mene minun oikeudentajuuni ja toivon ettei ikinä tule tuommoista lakia, valtion budjetissa niinikin mitätön avu kun lapsilisä otettaisiin pois.
Voitaisihan sitä sinne mennä niin, että jos on xxx suuruiset vuositulot, joutuu maksamaan koulun lukuvuosimaksun, miksi rikkaat käy ilmaista peruskoulua! Ja ilmainen hammashoito, vaikka vanhemmat on varakkaita.
Otetaan KAIKKI pois, jos vuositulot ylittää tietyn rajan! Maksakoot itse! Mutta jätetään heiltä verotkin keräämättä, vai mitä!?
Ihmiset eivät sitten millään saisi menestyä eivätkä pärjätä, kaikki pitää tasapäistää! Tyypillistä demaripolitiikkaa.
Jos näin tehtäisiin Suomessa, niin sitten lapsilisät tulisi poistaa kaikilta. En ymmärrä, että miksi hyvin tienaavia pitää jatkuvasti rokottaa jostain. On väärin, että lapsia tehdään jos niistä ei ole varaa huolehtia.
Jos näin tehtäisiin Suomessa, niin sitten lapsilisät tulisi poistaa kaikilta. En ymmärrä, että miksi hyvin tienaavia pitää jatkuvasti rokottaa jostain. On väärin, että lapsia tehdään jos niistä ei ole varaa huolehtia.
ja suomeen tullessaan hyvätuloiseksi lasketaan sitten kaikki yli 5000 e/vuosi ansaitsevat. Onhan se nähty.
Ei niitä tarvitse kukaan.Ja loppuuhan se turhanpäiväinen kakaratehtailu samalla. Kyllä ihmisen pitäisi pystyä itse lapsensa elättämään.
Monet huonosti koulutetut eivät vie yhteiskuntaa eteenpäin vaan elävät muiden tuloksella ja tehtailevat lapsia samaan elämäntapaan. Pitäisi olla jokin raja, jonka jälkeen lapsilisät ja tuet loppuisivat eli esim. 4:n lapsen jälkeen. Olisi joku tolkku tuossa yhteiskunnan rahoilla elämisessä. Keskiluokka joutuu miettimään kuinka moneen lapseen on varaa kun pitää elättää omat ja muiden kakarat.
Suomessa otetaan käyttöön ansiotulon tasaverotus, voidaan mun puolesta lapsilisät poistaa hyvätuloisilta. Muuten ei. Ei musta ole reilua, että hyvin työelämässä ansaitseva joutuu kustantamaan niin suurella osalla palkastaan köyhemmän kansan hyvinvointia.
Onhan Englannissa julkinen terveydenhuolto?
Lääkärinsä saa valita ja ajan saa yleensä vielä samalle päivälle. Käynneistä ei makseta yhtään mitään ja lääkkeistäkin vain reseptinkirjoitusmaksu. Aina hehkutetaan pohjoismaista terveydenhoitolaitosta, mutta kyllä yllätyin siitä, miten paljon paremmassa jamassa yleisterveydenhuolto on Britanniassa.
Hammashoito sen sijaan...
Kyllä siellä on ilmainen (siis oikeasti ilmainen) julkinen terveydenhoito ja mikäli lapsivähennystä ei ole verotuksesta poistettu sitten niiden aikojen kun siellä veroja maksettiin, se korvaa isotuloisille aika paljonkin 'menetetystä' lapsilisästä.
Ja muutenkin sosiaaliturva on Englannissa ollut vähintään samaa tasoa kuin Suomessa, osittain parempikin. Kyllä siellä löysää on todella paljon.
Suomessa otetaan käyttöön ansiotulon tasaverotus, voidaan mun puolesta lapsilisät poistaa hyvätuloisilta. Muuten ei. Ei musta ole reilua, että hyvin työelämässä ansaitseva joutuu kustantamaan niin suurella osalla palkastaan köyhemmän kansan hyvinvointia.
niin voidaan ottaa käyttöön myös tasavero. Näin myös säästäisimme työnantajien kustannuksia ja parantaisimme Suomen kilpailukykyä.
britannian sosiaaliturva on maailman kehnoimpia, julkista terveydenhuoltoa siellä ei ole.
Britanniassa on kaikille TÄYSIN ilmainen julkinen terveydenhuolto, toisin kuin Suomessa.
reilu viisi vuotta sitten luin eräästä maailmanlaajuisesta tutkimuksesta liittyen tulonsiirtoihin. Siinä todettiin, että mikäli on edes jokin kaikkien saatava yhteinen tuki, hyväksytään helpommin myös tarveharkintaiset tuet. Eli lapsilisä tavallaan mahdollistaa myös paremman hyväksynnän toimeentulotuelle yms. ja on kuitenkin kohtuullisen halpa juttu yhteiskunnalle.
Pitää vain ilmoittaa ettei halua lapsilisää.
1980-luvulla, kuinka voisi " välttyä" lapsilisiltä. Vastaus oli ei mitenkään. Ne kolahtivat tilille.
Hyvätuloisille, niille jotka ne köyhät ja lapsensa elättää, tulisi maksaa bonusta lapsilisän muodossa.
Johan loppuisi köyhien lastenteko ja vain parhaat ja fiksuimmat geenit siirtyisivät eteenpäin.
Se tosiaan on ongelmineenkin paljon parempi kuin Suomessa.
Televisio-ohjelmien perusteella en kyllä tekisi tuollaisia johtopäätöksiä, kaikki eivät asu kuin ne television perheet ja kannattaa muistaa että nämä köyhemmät usein haluavatkin televisioon tietynlaisiin ohjelmiin, varakkaamaat eivät niissä näy.
katsokaa vaikka ihan tavallisia brittejä, dokumenttejä tai mitä vaan, missä on taviksia. Hampaat on huonot, ihmiset näyttää vanhemmilta kuin ovatkaan, ylipainoisia, järkyttävät ruokatottumukset...
Ja missä ne köyhät asuu, katsokaa nyt niitä taloja ja asuinympäristöjä!!??!!En minä ainakaan halua suomesta sellaista luokkayhteiskuntaa mikä britannia on, sillä siellähän ei nousta yhteiskuntaluokasta toiseen, ei koulutuksen tai ammatin kautta eikä avioliiton kautta.
En halua, että köyhät erottuu, koska sosiaaliturva on vedetty aivan alas. En halua että tikollisuus lisääntyy ja eriarvoisuus lisääntyy.Lapsilisän sitominen vuosittaiseen bruttotuloon on epäoikeudenmukaista, koska aina joku jää tuloloukkuun.
Ne, jotka ovat todella köyhiä, saavat suomessa onneksi toimeentulotukea, joka on todella vähän, eli ei sillä kukaan rikastu. Mutta on ainakin vähän jotain. Ja heidän tuloksi ne lapsilisät luetaan !! Muistakaa se!! Joka ikinen sentti mitä toim.tulotuen asiaks saa, on sille tuloa !!!Me olemme pienituloisia. Lapsilisä menee ihan elämiseen. Emme pysty säästämään. Silti, en näe mitään syytä olla kateellinen niille, jotka ovat todella hyvätuloisia ja saavat silti lapsilisiä. Mutta se, että raja vedetään johonkin keskituloisen kohdalle, eli kahden normaalityössäkäyvän aikuisen perhe ei olisi oikeutettu lapsilisään... se ei mene minun oikeudentajuuni ja toivon ettei ikinä tule tuommoista lakia, valtion budjetissa niinikin mitätön avu kun lapsilisä otettaisiin pois.
Voitaisihan sitä sinne mennä niin, että jos on xxx suuruiset vuositulot, joutuu maksamaan koulun lukuvuosimaksun, miksi rikkaat käy ilmaista peruskoulua! Ja ilmainen hammashoito, vaikka vanhemmat on varakkaita.
Otetaan KAIKKI pois, jos vuositulot ylittää tietyn rajan! Maksakoot itse! Mutta jätetään heiltä verotkin keräämättä, vai mitä!?
Moni alhaisesti koulutettu tekee paljon pidemmän työuran kuin pitkään kouluttautunut.
Itsekin akateemisena aloitin säännöliset työt vasta 27-vuotiaana, jotkut amiskoulutetut oli siinä vaiheessa tehneet jo lähes 10 v työuraa ja heidän koulutuskin ollut yhteiskunnalle paljon halvempi kuin minun.