Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiotteko omaihoitaa ikääntyvät vanhempanne aikanaan?

Vierailija
03.10.2010 |

Eli jos sairastuvat alzheimeriin, ovat liikuntarajoitteisia tai muuten yksin toimeen tulemattomia, aiotteko ottaa heidät koteihinne asumaan kuolemaan saakka?

Entä lähisukulaiset, joilla ei ole muista omaisia?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumoi teistä puolisoista jäisi kotiin siinä tapauksessa, että vanhusta ei voisi jättää yksin? ap

Vierailija
2/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin yhdelle on kodissamme tilaa, läheltä myös vanhainkoti-terveyskeskus-sairaala -rumbaa seuranneena toivoisin voivani tarjota vanhemmilleni arvokkaan elämän myös vanhuuden päivinä. En toki voi vannoa, mutta toistaiseksi olen ajatellut näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljieni kanssa. Lopulta isä joutui viimeisiksi 6 viikoksi sairaalaan. Äitini autoin pitkään, kunne pääsi vanhainkotiin 2 viimeisksi vuodekseen. Vanhainkoti oli tosi kiva, oma huone, suihku, omat huonekalut, oikeasti oma yksiö ja nimi ovessa japostilluuku. Tosi kiva paikka äitinikin mieölestä, harmi etti aiemmin sinne päässyt.

Vierailija
4/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei muita

Vierailija
5/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä esim. 20 vuotta ollessasi itse yli 5-kymppinen? Pärjäisitkö rahallisesti jäädessäsi kotiin ja saadessasi omaihoidontukea n. 300e/kk?

Vierailija
6/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oma äitini alkaa olla. Eli siis omien vanhempiensa kanssa, jotka olettavat hoitoa. Kaikki heidän lapsensa 4kpl kuitenkin asuvat kaukana, äitinikin juuri muutti pois naapurista.

Mutta minun äitini sanoi tästä asiasta puhuttaessa että häntä ei sitten saa ainakaan alkaa hoitamaan aikanaan, ei saa tuhlata aikaansa siihen.

Onneksi ei ole vielä ihan ajankohtainen 45 ikäisen äitini kohdalla... Hih.

Vierailija
7/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ostetaan rahalla lisäapua. Näin toimitaan nyt oman kummitätini kanssa.

Omaan kotiini en voi ikääntyvää ihmistä ottaa, 40 neliötä ei siihen riitä. Näin on tilanne tällä hetkellä, mutta sitten kun omat vanhempani ovat avuntarpeessa saattaa tilanne olla jo toinen.

Vierailija
8/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on jo liki 80-vuotiaita ja asuvat vielä yksikseen. Äiti on huonossa kunnossa ja hänelle ollaan hankkimassa palvelutaloasuntoa. Äiti ei edes haluaisi kenenkään nurkkiin asumaan. Ketään muita sukulaisia en voisi kuvitellakaan meille asumaan, enkä varsinkaan miehen vanhempia.

Vierailija
9/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ja appivanhempani ovat 6-kymmpisiä, joten oletan että vielä ainakin 20 vuotta tulevat toimeen omillaan. Sitten lapsetkin ovat jo muuttaneet pois kotoa, joten katsotaan sitten asiaa uudelleen.

Vierailija
10/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, luuletko että jaksaisit

sitä esim. 20 vuotta ollessasi itse yli 5-kymppinen? Pärjäisitkö rahallisesti jäädessäsi kotiin ja saadessasi omaihoidontukea n. 300e/kk?

Kunhan vastasin hypoteettiseen kysymykseen, joka tulee ehkä ajankohtaiseksi joskus. Tietysti kodinomainen vanhainkoti olisi erinomainen vaihtoehto. Mutta kun mietin kokemuksia oman mummoni kohdalla, olen tullut näihin ajatuksiin, että kenties, tilanteesta riippuen.

Pärjäisin taloudellisesti.

Vierailija
11/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri olen hoitanut rankan taakkani ja appivanhempani ovat viimeisten kolmen vuoden aikana kumpainenkin jo päässeet haudan lepoon (appi kuoli sairaalassa kesäkuussa, anoppi kotona kolme vuotta sitten toukokuussa).

Tällä hetkellä äitini hoitaa omaa todella huonokuntoista äitiään. Kun aika tulee, hoidan omat vanhempani myös.

Täällä maalla se on helppoa, kun asutaan lähekkäin. Mies hoitaa meillä raskaat työt, minä hoidan eläimet ja katson lasten ja vanhusten perään.

Vierailija
12/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoista. Isäni kuoli samaan aikaan. Äitini muutti palvelutaloon omasta tahdostaan. On jo jonkin verran tervehtynyt ja pärjää omillaan kotipalvelun kanssa. En usko voivani ikinä asua hänen kanssaan, sekoaisin melko varmasti hyvin pian. Ikinä ei tietenkään varmaksi tiedä.

Isoäitini alkaa olla jo vanha, ikää yli 80v ja muisti ei ihan täysin toimi. Asuu kuitenkin kotonaan eikä tarvitse edes kotiapua, äitini on hänelle se lähin apu. Isoäitini haluaisin niinkin hoitaa, mutta käytännössä mahdottomuus, koska asumme kaukana toisistamme eikä minulla oikein ole mahdollisuutta vaihtaa työtä ja muuttaa.

Vierailija
13/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan kodissa tai viikottain vanhainkodissa. Olen kaikki kolme lastani hoitanut itse ja aijon omat vanhuksetkin hoitaa, kun aika tulee. Vanhempani ovat viisikymppisiä. Aijon myös osallistua appivanhempieni hoitoon, katsotaan vaan miten voimat riittävät. Minusta nykyaika mättää, lapset laioksiin ja vanhukset myös. Laitoslapsista laitos vanhuksisksi, ei kiitos. Toivon myös, että asenteeni heijastuu omiin lapsiini ja jotta he voisivat olla vanhuudenpäivillä turvana ja lähellä. Olen ollut vanhainkodissa töissä ja tiedän mitä se on. hoitajilla ei aikaa paljon muuhun, kuin välttämättömimpiin hoitoihin. Vanhuksille ei aikaa ulkoiluttaa tai muutakaan iloa. Hyvissäkään vanhain kodeissa ei hoitajilla ole paljon aikaa ja vaikka olisikin niin en usko että ilman tunnesidettä hoitaja voi koskaan korvata lähiomaisia, niin kuin ei pikkulapsillekkaan päiväkodeissa hoitajat.

Minttu

Vierailija
14/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia 80-vuotiaita isovanhempiani autamme, mutta asuvat vielä tuetusti yksin.

Yhteiskunta voi muuttua parissakymmenessä vuodessa niin, ettei ehkä ole muuta mahdollisuutta, ellei sitten hanki ulkopuolista hoitajaa.

Vierailija
15/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että omien vanhemoiemme ikäisille ei ole kohtapuoliin paikkaa missä saavat loppuelämäksi ihmisarvoista hoitoa! Kukaan ei enää jaksa tehdä tk-vuodeosaston uuvuttavaa työtä, vanhainkoteihin ei riitä henkilökuntaa ja koteihin ei voi vastaanottaa, koska nuoret/ keski-ikäiset hoivaajat eivät pärjäisi rahallisesti jättäydyttyään pois töistä hoivatehtäviin.

Jos joku näyttäisi minulle puolueen, joka pohtii tällaisia rakenteita, huolehtii pikkukoululaisten iltapäiväheitteillejäännistä, satsaa mielenterveystyöhön, panostaa maahanmuuttajien kouluttamiseen (henilökunnaksi vanhainkoteihin)... niin voisin kuunnella lisääkin.

Vierailija
16/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli helppoa, koska olin hoitovapaalla lasten kanssa, siinä se sivussa meni muunkinlainen hoitaminen. Ihan kuolemaan asti eivät olleet meillä, koska appi meni tutkimuksiin keskussairaalaan ja kuoli siellä sydänkohtaukseen.

Vierailija
17/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että omien vanhemoiemme ikäisille ei ole kohtapuoliin paikkaa missä saavat loppuelämäksi ihmisarvoista hoitoa! Kukaan ei enää jaksa tehdä tk-vuodeosaston uuvuttavaa työtä, vanhainkoteihin ei riitä henkilökuntaa ja koteihin ei voi vastaanottaa, koska nuoret/ keski-ikäiset hoivaajat eivät pärjäisi rahallisesti jättäydyttyään pois töistä hoivatehtäviin.

Jos joku näyttäisi minulle puolueen, joka pohtii tällaisia rakenteita, huolehtii pikkukoululaisten iltapäiväheitteillejäännistä, satsaa mielenterveystyöhön, panostaa maahanmuuttajien kouluttamiseen (henilökunnaksi vanhainkoteihin)... niin voisin kuunnella lisääkin.

Vierailija
18/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen koettuani tiedän ainakin sen, etteivät lapseni hoida minua jos tarvitsen hoitoa ja apua.

Vierailija
19/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

79v isäni hoitaa äitiäni ja hän tuskin tarvitsee omaishoitajaa, on mallia " minä kuolen saappaat jalassa"

Vierailija
20/47 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus tulee olemaan luultavasti se, että vanhuksia on pystyttävä hoitamaan mahdollisimman paljon koteihinsa eli ruokajakelua automaattiseksi, maksullista kiertävää hoitopalvelua, kehitettyä teknologiaa kodin kalusteisiin avustamaan. Ihmisiä ei riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi