Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Akateemisten ylitse vuotava ylimielisyys... argh!

Vierailija
30.09.2010 |

Ei voi kestää - menee hermot. Just nyt.

Omasta alasta ei esimerkiksi voida keskustella koskaan sellaisen toisen ihmisen kanssa, jolla ei ole saman alan tutkintoa takataskussa (tai voidaan, mutta ei samalta "tasolta" -> ihminen ihmiselle). Luulisi, että kun sitä kerran on sen oman alansa ylivertainen asiantuntija, sitä haluaisi jakaa niitä tiedon jyväsiä / ajatuksia muillekin - mutta ei, istutaan vain kaiken sen kirjaviisauden päällä, eikä käytetä siitä omasta potentiaalista toisten (ja yhteiskunnan) hyväksi kuin pieni murunen.

Ja ilmiö on sama, oli ala sitten mikä tahansa.

Minusta olisi tullut loistava akateeminen! Keskusteleva, kaikkia huomioon ottava, minulla ei ole tarvetta alentaa henkisesti muita ihmisiä (en usko, että tämä piirre minussa muuttuisi, vaikka olisi se akateemisuuskin ns. "pulkassa" - olen kuitenkin työskennellyt esimiestehtävissä jne. kokemusta vastaavasta tilanteesta siis sivuavasti löytyy) ja mikä parasta; minulta löytyi se tarvittava palo ja polte parantaa (yhdessä muiden kanssa!) tätä yhteiskuntaa!

Mikä teitä akateemisia oikein vaivaa?? Teoreettinen tunnetyhjiökö? Oman ajatuksen totaalinen puute? Vaiko vaan akuutti k*sipäisyys??

Kannattaisi jokaisen akateemisen ihan todella itsekriittisesti pohtia tätä. No man is an island.

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siinä on mielestäni olemassa vakava ristiriita sen suhteen, mitä varten meillä ylipäätään on olemassa tieteellinen tutkimus ja yhteiskunnallinen intressi - kaiken akateemisuuden taustallahan on pyrkimys parantaa yhteiskuntaamme tiedon avulla. Luulisi, että "niihin piireihin" hakeutuisi siis ihmisiä, joilla on intressi yhteisten asioiden eteenpäin viemiseen ja olosuhteidemme parantamiseen? Miksi näin ei sitten käytännössä tapahdu (juuri) ollenkaan? Kaikki se teoreettinen tieto ja vuosisatojen kuluessa kartutettu viisaus jää istumaan henkilön pääkoppaan, eikä sieltä auta muita. Mitä hyötyä? Ai niin - se oma status ja asema, sekä joillakin aloilla tietysti myös houkutteleva rahallinen korvaus ja / tai siisti toimistotyö. Itse henkilökohtaisesti olen suunnattoman pettynyt juuri tähän "pönöttämis"-kulttuuriin; akateemisuuden perimmäinen idea on kadonnut jonnekin kauas taustalle, vaikka sen pitäisi olla prioriteetti numero ykkönen. Ap.

Akateemisen koulutuksen pointti on tietenkin se, että yhteiskunnassa olisi tiettyjen alueiden erityisosaajia. Koulutus vaatii vuosia tämän osaamisen kehittämiseen ja sitä toki kehitetään myös koko työuran ja loppuelämän ajan. Erityisosaamista (nimenomaan yhteiskunnan kannalta) toteutetaan sitten _työelämässä_.

On aivan sama, miten paljon akateeminen vuodattaa tietämystään satunnaisesti tapaamilleen tuttaville, koska sillä ei ole yhteiskunnan kannalta mitään merkitystä. Jos taas joku yksittäinen ihminen haluaa kehittää itseään, hän hakee sen tietämyksen itse! Suomen kirjastolaitos on erinomainen ja avoin yliopisto on olemassa.

Itse en viitsi keskustella omasta erityisalastani sosiaalisissa tilanteissa, koska ihmisillä on siitä niin järjettömiä ennakkokäsityksiä. Useimmat ihmiset eivät myöskään kauan jaksa jakaa innostustani tästä erityisalasta sen jälkeen, kun olen kummonnut nuo ennakkokäsitykset. Taika katoaa. :)

Vierailija
102/104 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy sääliksi meitä kaikkia akateemisia joiden ylitse koko ajan vuotaa ei-akateemisten ylimielisyys.

Eli sen sijaan, että yritettäisiin jotenkin rakentavasti osallistua itse asiaan (auttaa asioita eteenpäin jollakin tavalla), tyydytään vain heittelemään tämän kaltaisia muka-sukkelia lausahduksia yliolkaisesti. Niin tyypillistä.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tehnyt hyväksytyn pro gradu - työn? Jos et, sinulla on alempi korkeakoulututkinto, sillä et ole maisteri. Mutta toki akateeminen olet, ainakin mun miälestä...

33

Vierailija
104/104 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2010 klo 10:40"]

onko yliopistossa käytettävä kieli jotenkin vaikeampaa kuin normaali suomenkieli. Miten on mahdollista, että ammattitutkinnon suorittanut ei ymmärrä...

Kaikki yliopistoon menevät ovat tavallisia ihmisiä, eikä mitenkään vähemmistö intellektuelleja. Toisin kuin joku akateeminen antoi ymmärtää. :

Yleissivistyksen tilasta tulisi huolestua enemmän kuin akateemisten asenteesta.

[/quote]

Esimerkiksi itselläni tutkijana on suhteellisen vaikea puhua oman alani asioista, kun ihmiset eivät eivät useimmiten edes tiedä mitä opiskelemani ala tarkoittaa tai millaisia tutkimani ongelmat ovat luonteeltaan. Tämä ei sinänsä ole mikään ongelma, jos keskustelukumppanilla "leikkaa tarpeeksi nopeaa" matemaattis-loogisessa mielessä. Vaatii myös huomattavaa pedagogista pätevyyttä kyetä selittämään työtään vähänkään yksityiskohtaisemmin, ettei siihen tarvittaisi mitään esitietoja luonnontieteistä ja matematiikasta.