Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Akateemisten ylitse vuotava ylimielisyys... argh!

Vierailija
30.09.2010 |

Ei voi kestää - menee hermot. Just nyt.

Omasta alasta ei esimerkiksi voida keskustella koskaan sellaisen toisen ihmisen kanssa, jolla ei ole saman alan tutkintoa takataskussa (tai voidaan, mutta ei samalta "tasolta" -> ihminen ihmiselle). Luulisi, että kun sitä kerran on sen oman alansa ylivertainen asiantuntija, sitä haluaisi jakaa niitä tiedon jyväsiä / ajatuksia muillekin - mutta ei, istutaan vain kaiken sen kirjaviisauden päällä, eikä käytetä siitä omasta potentiaalista toisten (ja yhteiskunnan) hyväksi kuin pieni murunen.

Ja ilmiö on sama, oli ala sitten mikä tahansa.

Minusta olisi tullut loistava akateeminen! Keskusteleva, kaikkia huomioon ottava, minulla ei ole tarvetta alentaa henkisesti muita ihmisiä (en usko, että tämä piirre minussa muuttuisi, vaikka olisi se akateemisuuskin ns. "pulkassa" - olen kuitenkin työskennellyt esimiestehtävissä jne. kokemusta vastaavasta tilanteesta siis sivuavasti löytyy) ja mikä parasta; minulta löytyi se tarvittava palo ja polte parantaa (yhdessä muiden kanssa!) tätä yhteiskuntaa!

Mikä teitä akateemisia oikein vaivaa?? Teoreettinen tunnetyhjiökö? Oman ajatuksen totaalinen puute? Vaiko vaan akuutti k*sipäisyys??

Kannattaisi jokaisen akateemisen ihan todella itsekriittisesti pohtia tätä. No man is an island.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se hoitaja pesee pyllyn vähän kovakouraisemmin seuraa aika monta valitusta. Veroeurot kaipaavat vastinetta ja löytyy myös tahoja jotka ajavat maksaneiden etuja.

Jokaisen on hintansa haukuttava, hyödykkeet eivät ole ilmaisia. Tai sinun "akateemisella" kielelläsi, there is no such a thing as a free lunch.

Vierailija
22/104 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tee hirveästi mieli aloittaa keskustelua kummastakaan alasta kenenkään kanssa. Jos kerron opiskelleeni pääainetta X, lähes aina reaktio on "minusta se oli koulussa kauhean tylsää". Jos taas kerron opiskelleeni pääainetta Y, siitä sanotaan "jaaha". Vaikea jatkaa keskustelua mihinkään suuntaan kummankaan reaktion perusteella. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän useimpien ihmisten kanssa pystyy keskustelemaan koulutustaustasta riippumatta. En kuitenkaan itse lähtisi keskustelemaan mieheni kanssa syvällisesti esim. fysiikasta tai matematiikasta, sillä en yksinkertaisesti ymmärrä. Pakostakin keskustelussa ollaan eri tasolla, eikä se olisi mielestäni mielekästä. Mieheni kyllä mielellään "jakaa tiedonjyväsiä" esim. tähtitieteestä. Oman alani asioista eli yhteiskuntatieteistä, on helpompaa keskustella kenen tahansa kanssa.

En tosin ole vielä akateeminen, joten ehkä kun paperit saan niin ymmärrän miestänikin paremmin. ;)

Vierailija
24/104 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se hoitaja pesee pyllyn vähän kovakouraisemmin seuraa aika monta valitusta. Veroeurot kaipaavat vastinetta ja löytyy myös tahoja jotka ajavat maksaneiden etuja.

Jokaisen on hintansa haukuttava, hyödykkeet eivät ole ilmaisia. Tai sinun "akateemisella" kielelläsi, there is no such a thing as a free lunch.

Kyllä tuo on sinun ihan omaa kieltäsi. Puhuisit selvää suomea. Yrität epätoivoisesti esittää jotain muuta kuin olet.

Vierailija
25/104 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen tutkimusta, joka hyödyttää yritysmaailmaa. Hyödynnän tietojani heidän hyväksi, keskustelen ja luon uutta tietoa. Se on työtäni. Miksi ihmeessä pitäisi tehdä sitä vapaa-ajallakin seurustellessani erilaisten ihmisten kanssa? Minullakin on elämä ja olen kiinnostunut keskustelemaan miljoonasta muustakin asiasta (kuin työasiat) vapaa-aikanani. Ja miksi tämän pitäisi koskea vain akateemisia? Eikö kaikkien pitäisi sitten toitottaa omaa alaansa ja osaamistaan? En nyt oikein ymmärrä...

Vierailija
26/104 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap tarjoaa vastineeksi uudesta tiedosta?

Siis minkä ihmeen takia sinun tulisi saada jotakin vastineeksi ystävällisyydestä / inhimillisestä hyvän tahdon eleestä / oikeudenmukaisuudesta / siitä, että valjastat oman potentiaalisi yhteiskunnan käyttöön (laajemmassakin mielessä, kun vain ja ainoastaan sen palkkatyön suhteen)?

Ajatteles asiaa vaikka niin päin, että olet itse vanhuksena pitkäaikaisosastolla ja sinua hoitava lähihoitaja kysyisi, että "siis mitä mä hyödyn siitä, et mä oon tolle ystävällinen ja helläkätinen - saman rahan ja arvostuksen mä saan vaiks pesen sen pyllyn vähän kovakouraisemminkin" - joko valkeni, että me todellakin olemme kaikki täällä samassa veneessä? Akateemisuuden suoma kaikkivoipaisuuden illuusio voi sinun tapauksessasi särkyä pahemman kerran esimerkiksi juuri sairauden kohdatessa. Silloin varmaan toivoisit, että olisit kohdellut ns. "hyvinä päivinäsi" muita ihmisarvoisesti ja ystävällisesti - joskus jotakin extra-hyvää toisille tarjoten, jotta voit sitten vastaavia palveluksia odottaa itsekin.

Ap.

Sun esimerkkisi kertoo juuri palkkatyöstä, jonka toki akateemisetkin hoitavat kunnialla. Työ on työtä, myös tutkijoilla ym akateemisilla. Se työ hyödyttää eri tahoja alasta riippuen. Mikset kuuluta sen perään, että tuon vanhustenhoitajan tulisi vapaa-aikanaankin 'valjastaa potentiaalinsa yhteiskunnan käyttöön'?

Vierailija
27/104 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on nyt useammassakin viestissä kritisoitu, että "miksi vaan akateemisten" - siksi kohdistin tämän nimenomaan juuri akateemisiin, koska he ovat juuri sitä ihmisryhmää, jotka eivät ns. pienelle kanssaihmiselle voi taipua alastaan keskustelemaan.

Otetaan pari esimerkkiä:

Kokit / kondiittorit / leipurit: googlettakaapa vaikka kakun teko-ohjeita täältä netistä; ilmaisten blogien määrä on huikaiseva!

Sairaanhoitajat / kätilöt / terveydenhoitajat: kuinka monta em. ammattikunnan edustajaa tiedät, jotka eivät olisi heti valmiita auttamaan hieman tuntematontakin, jos heiltä apua joihinkin vaivoihin kysytään? Et varmaan montaa; valmius ja tahto auttaa löytyy aina (olin sitten töissä tai vapaa-ajalla).

Rakennusalalla: tietoa löytyy ilmaiseksi netistä; ja ko. foorumeilla on ammattimiehiä ilmaiseksi auttamassa silkasta halusta auttaa.

Esimerkkejä piisaa pilvin pimein. Mutta yritäpäs kysyä akateemiselta hänen alaansa liittyvä erityistietoa tai asiantuntijamielipidettä - voit yllättyä. Halu auttaa ei useinkaan välity tuosta keskustelusta ensimmäisenä.

Täälläkin monesta viestistä on luettavissa se, että "kuinka on hankalaa, kun ensin pitäisi opettaa termistö" - ettekö te huomanneet tuota viisasta kirjoitusta aiemmin, missä nimenomaan todettiin, että myös akateemisen tutkimuksen tulee olla kansantajuista? Mitä hyötyä siitä on, jos pieni piiri keskenään pyörii tärkeän tiedon parissa, jos ei sitä tietoa jaeta laajemmallekin? Eikö se tieto tulisi saattaa ihmisten keskuuteen siten, että se koskettaisi mahdollisimman laajaa kuulijakuntaa? Ei niin, että ne samat (jo entuudestaan valveutuneet) tyypit ovat ainoita, jotka tiedon saavat.

Ap. *joka on itseasiassa vihreän oikeiston kannattaja - ei demareiden*

Vierailija
28/104 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta esimerkiksi minun ammattitaitoni liittyy niin "syvään" osaamiseen, että se ei taatusti kosketa saati kiinnosta ns. kansan syviä rivejä. Jos joku kysyy, mitä teen ja vastaan siihen, tavanomainen vastaus on "koskaan kuullutkaan"

Mitä terkkareiden auttamishaluun tulee, se on ilman muuta vailla rajaa, hyviä neuvoja saa jopa pyytämättä.

T. Miniä, joka sai anopilta lahjaksi laminoidun BMI-taulukon

Otetaan pari esimerkkiä:

Kokit / kondiittorit / leipurit: googlettakaapa vaikka kakun teko-ohjeita täältä netistä; ilmaisten blogien määrä on huikaiseva!

Sairaanhoitajat / kätilöt / terveydenhoitajat: kuinka monta em. ammattikunnan edustajaa tiedät, jotka eivät olisi heti valmiita auttamaan hieman tuntematontakin, jos heiltä apua joihinkin vaivoihin kysytään? Et varmaan montaa; valmius ja tahto auttaa löytyy aina (olin sitten töissä tai vapaa-ajalla).

Rakennusalalla: tietoa löytyy ilmaiseksi netistä; ja ko. foorumeilla on ammattimiehiä ilmaiseksi auttamassa silkasta halusta auttaa.

Esimerkkejä piisaa pilvin pimein. Mutta yritäpäs kysyä akateemiselta hänen alaansa liittyvä erityistietoa tai asiantuntijamielipidettä - voit yllättyä. Halu auttaa ei useinkaan välity tuosta keskustelusta ensimmäisenä.

Täälläkin monesta viestistä on luettavissa se, että "kuinka on hankalaa, kun ensin pitäisi opettaa termistö" - ettekö te huomanneet tuota viisasta kirjoitusta aiemmin, missä nimenomaan todettiin, että myös akateemisen tutkimuksen tulee olla kansantajuista? Mitä hyötyä siitä on, jos pieni piiri keskenään pyörii tärkeän tiedon parissa, jos ei sitä tietoa jaeta laajemmallekin? Eikö se tieto tulisi saattaa ihmisten keskuuteen siten, että se koskettaisi mahdollisimman laajaa kuulijakuntaa? Ei niin, että ne samat (jo entuudestaan valveutuneet) tyypit ovat ainoita, jotka tiedon saavat.

Ap. *joka on itseasiassa vihreän oikeiston kannattaja - ei demareiden*

Vierailija
29/104 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijamieheni (FT) oli samaa mieltä kansantajuisuudesta. Kansa vain ei kuulemma aivan yllä hänen ihanteisiinsa. ;)

Jos oikein pilkkua viilataan, niin kaikki tieto kyllä on kaiken kansan saatavilla. Harvempi vain jaksaa perehtyä johonkin alaan niin syvällisesti, että ymmärtäisi viimeisimmät tutkimustulokset. Lisäksi yhteen alaan perehtyminen vie niin kauan, ettei niitä kovin montaa ehdi elämässään keräillä.

Vierailija
30/104 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä omituisimmasta päästä ketjuja mitä on tullut vilkaistua.

Mitä ap oikein haluaa akateemisilta??

Voisiko antaa esimerkkejä, mitä asioita on yrittänyt kysyä eikä saa vastausta?

Se että kakkureseptejä on Internet tulvillaan ei liity kondiittoreiden auttamishaluun, eiköhän monet blogistit ole itseoppineita, tai reseptit ovat lehdistä tms.

Tunnettu lähde jossa akateemiset auttavat pyyteettä on wikipedia, jossa on hirmu määrä tietoa ilmaiseksi poimittavissa. Suomeksi ei ihan niin hyvin, mutta englanniksi aivan huikeasti!

Akateemisista osa on suuntaunut popularisoimaan tieteen alansa tuloksista. Suomeksi julkaistaan niin fysiikasta kuin biologiasta ja historiasta ja ties mistä tosi hyvälaatuisia ja luettavia tiedekirjoja. Lisäksi on Tiede-lehti, jossa on lyhyitä juttuja.

Siis missä on se akateeminen ylenkatse ja haluttomuus valistaa kanssakulkijoita??

Ap:n närkästys liittynee johonkin hänelle sattuneeseen konkreettiseen kommunikaatio-ongelmaan tai johonkin yksittäiseen korkeakoulututkinnon suorittaneeseen ihmiseen -- muuten tätä ei voi ymmärtää.

Vierailija
31/104 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

netti on täynnä kakkureseptej, koska niillä sivuilla on paljon ruokamainoksia. eli yritykset tienaavat rahaa siinä sivussa.

mainostetaan.

Hanki ap itsellesi ja katkeruudellesi apua, jos olet liian laiska paska opiskelemaan, tai liian ahne etkä halua tinkiä elintasostasi.

Jos olet itse liian ahne ja laiska niin mite kehtaat kadehtia niitä, jotka eivät olet?

Vierailija
32/104 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työhän valuu juuri akateemsilla nykyään liikaa vapaa-ajalle muutenkin. on vain työ. miksi ihmeessä pitäisi itse vielä puhua työasioista vapaaa-ajalla?

käykö kokki tekemässä koko kadulle ruoat ja siivooja siivoaa kaikkien talot ja jakaa innokkaasti oppejaan? ja rakennusmies kä korjaamassa kaikkien tuttujen talot, ja jakaa oppejaan? neuvoo kaikille miten työ tehdään, niin osaa sitten kaikki tutut ihan itse korjata?

anteeksi nyt vaan ap, mutta en tiedä ketään muuraria tai rakennusmiestä, joka neuvoisi ja opettaisi muita tekemään vapaa-ajalla taloja ja takkoja ja ketään kokkia tai kampaajaa, joka vapaa-ajalla opettaisi miuta tekemään itse hienoja kampauksia ja voileipäkakkuja. vieläpä ilmaiseksi.

ihan ne tuntemani duunarit makaavat sohvalla tai käyvät salilla vapaa-ajalla, eivät käytä iltojaan toisten opettamiseen jotta kaikki osaisivat tehdä hyviä voileipäkakkuja tai hienoja permanenntteja.

Vierailija
33/104 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ap keskustella kolme vuotiaan kanssa kvanttifysiikasta niin tiedät miksi akateemiset eivät keskustele kanssasi. Kolme vuotiaskin luulee ymmärtävänsä mutta raskastahan tällainen keskustelu on aikuiselle.

Vierailija
34/104 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

akateemisten sivistystason.

Mutta kyllä se on kauheaa, kun nuo laiskat ja tyhmät duunarit sillä tavalla yleistävät ja luokittelevat ihmisiä koulutustason perusteella, eikö niin? Mitä lie lähiöissä asuvia rasistisia persuja kaikki, ja kamalan kateellisia kun ei itsellään ole akateemista tutkintoa.

Vierailija
35/104 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ap keskustella kolme vuotiaan kanssa kvanttifysiikasta niin tiedät miksi akateemiset eivät keskustele kanssasi. Kolme vuotiaskin luulee ymmärtävänsä mutta raskastahan tällainen keskustelu on aikuiselle.

Vierailija
36/104 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työhän valuu juuri akateemsilla nykyään liikaa vapaa-ajalle muutenkin. on vain työ. miksi ihmeessä pitäisi itse vielä puhua työasioista vapaaa-ajalla?

käykö kokki tekemässä koko kadulle ruoat ja siivooja siivoaa kaikkien talot ja jakaa innokkaasti oppejaan? ja rakennusmies kä korjaamassa kaikkien tuttujen talot, ja jakaa oppejaan? neuvoo kaikille miten työ tehdään, niin osaa sitten kaikki tutut ihan itse korjata?

anteeksi nyt vaan ap, mutta en tiedä ketään muuraria tai rakennusmiestä, joka neuvoisi ja opettaisi muita tekemään vapaa-ajalla taloja ja takkoja ja ketään kokkia tai kampaajaa, joka vapaa-ajalla opettaisi miuta tekemään itse hienoja kampauksia ja voileipäkakkuja. vieläpä ilmaiseksi.

ihan ne tuntemani duunarit makaavat sohvalla tai käyvät salilla vapaa-ajalla, eivät käytä iltojaan toisten opettamiseen jotta kaikki osaisivat tehdä hyviä voileipäkakkuja tai hienoja permanenntteja.

Vierailija
37/104 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä todellakin ainakin minä ja mieheni olemme aina auttaneet omalla osaamisellamme muita ihmisiä: itse kieliin liittyvissä asioissa ja mieheni omalla erityisalallaan. En myöskään ole huomannut tuttavapiirissä _mitään eroa_ auttamis- ja keskusteluhalukkuudessa sen suhteen, onko kyseessä akateeminen vai ei-akateeminen. Kummallisia yleistyksiä. Sitä paitsi, kaikilla ihmisillä lienee oikeus myös vapaa-aikaan joskus, niin duunareilla kuin akateemisillakin.

Vierailija
38/104 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käännösapukyselyihin vastaamisen, kun kerran k**pää akateminen olen. Kiitos ap.

Vierailija
39/104 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämän ketjun kommentit lukeneena en voi kuin todeta, että aika moni akateemisista todisti nyt ei-akateemisen teorian täysin oikeaksi. Tosin se ei omia opiskeluaikoja muistellessa yllättänyt minua yhtään.

käännösapukyselyihin vastaamisen, kun kerran k**pää akateminen olen. Kiitos ap.

Vierailija
40/104 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei tulisi mieleenkään kirjoitella tänne "duunarit ovat sitä tai tätä" -tyyppisiä kirjoituksia, sillä ei tuollaisia yleistyksiä voi tehdä! Se on typerää ja ajattelematonta, siitä ei pääse mihinkään.

97