Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabeteksen hoito - kokemuksia

Vierailija
13.06.2026 |

Oma tilanne on se, että sokerirasituskokeessa paastoarvo ylittyi hiukan ja diagnoosi tuli. Olen mittaillut neuvolan ohjeen mukaan sokereita ja sama toistuu satunnaisesti myös kotimittauksissa.

Asiaan on kuulunut OmaPolku -sovelluksessa koulutusmateriaalin läpikäynti ja kyselyihin vastaaminen. 

Nyt sain neuvolasta lähetteen HUSiin ja sain viestin jossa selitetään täsmälleen samat asiat kuin ennenkin ja tuo OmaPolun koulutus on nollautunut ja se pitäisi käydä kokonaisuudessaan uudestaan läpi ja vastata samoihin kyselyihin. 

Turhauttaa. Olen tutustunut ohjeisiin moneen kertaan jo ja ainoa apu neuvolasta noiden mittareiden lisäksi on ollut neuvo tutustua vielä kerran ohjeisiin. Nyt sitten HUSin kautta sama juttu. Noita aamun arvoja olen ehkä hiukan saanut pienennettyä iltapalaa suurentamalla, mutta yleisesti ottaen ne heittelevät aika satunnaisesti. Sitten ohjeissa painotetaan kolmen-neljän tunnin välein syömistä, mutta kun niissä päiväarvoissa ei ole ongelmaa eikä päiväsyömisillä ole ollut havaittavaa vaikutusta yöpaaston lukemiin. 

Mitä olen muita keskusteluja lukenut, niin yöpaastoarvoihin onkin vaikea vaikuttaa. Runsas iltapala ja iltaliikunta ovat jo käytössä ja kuten sanoin, ylityksiä tulee silti.

Onko muilla kokemuksia siitä, mitä tapahtuu neuvolasta erikoissairaanhoitoon siirryttäessä? Saako jossain vaiheessa jotain muutakin apua kuin samojen neuvojen toistelua?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nimenomaan paastosokereiden kanssa ongelmia.

En tiedä, millaiset ohjeet on tänä päivänä. Itse aikanani tutustuin diabeetikon ruokavaliohoitoon. Pyrin noudattamaan niitä ohjeita ja pidin ruokapäiväkirjaa. Aluksi jopa punnitsin syömiseni, eri ruoka-aineet erikseen. Mutta aika nopeasti sen oppi silmämääräisesti arvioimaan, kuinka paljon mitäkin on. 

Aina, kun tuli kohonnut paastosokeriarvo, katsoin ruokapäiväkirjoista, mitä olen syönyt enemmän kuin yleensä. Huomasin, että se karkkipussi ei välttämättä näy vielä seuraavan aamun sokereissa vaan vasta muutaman päivän viiveellä.

Kun löysin oman tavan syödä niin, että sokerit pysyvät kurissa, en enää kuunnellut muiden ohjeita. Sairaalapäivät olivat hankalia, koska siellä oli täysi mahdottomuus syödä 'oikein'.

Vierailija
2/4 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuilua tulee ennen kuin antavat lääkkeet. Itsellä ei yöpaastoarvot pysyneet rajoissa insuliinillakaan. Vittuilua tuli siis lääkkeistä huolimatta. Neuvolan ruokaohjeilla ne arvot varmimmin kohosivat, kannattaa välttää siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli nimenomaan paastosokereiden kanssa ongelmia.

En tiedä, millaiset ohjeet on tänä päivänä. Itse aikanani tutustuin diabeetikon ruokavaliohoitoon. Pyrin noudattamaan niitä ohjeita ja pidin ruokapäiväkirjaa. Aluksi jopa punnitsin syömiseni, eri ruoka-aineet erikseen. Mutta aika nopeasti sen oppi silmämääräisesti arvioimaan, kuinka paljon mitäkin on. 

Aina, kun tuli kohonnut paastosokeriarvo, katsoin ruokapäiväkirjoista, mitä olen syönyt enemmän kuin yleensä. Huomasin, että se karkkipussi ei välttämättä näy vielä seuraavan aamun sokereissa vaan vasta muutaman päivän viiveellä.

Kun löysin oman tavan syödä niin, että sokerit pysyvät kurissa, en enää kuunnellut muiden ohjeita. Sairaalapäivät olivat hankalia, koska siellä oli täysi mahdottomuus syödä 'oikein'.

Kiitos kommentistasi. Jännä arvio, että karkit vaikuttaisikin vasta toisena aamuna. Mulla siis juuri se tilanne, että kun olen syönyt jonkun hampurilaisaterian tai pizzan, niin seuraavan aamun arvot ovat olleet suorastaan loistavat. Pitää tarkkailla.

Vierailija
4/4 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vittuilua tulee ennen kuin antavat lääkkeet. Itsellä ei yöpaastoarvot pysyneet rajoissa insuliinillakaan. Vittuilua tuli siis lääkkeistä huolimatta. Neuvolan ruokaohjeilla ne arvot varmimmin kohosivat, kannattaa välttää siis.

Tätä vähän aloin pelätä. Mietin myös saanko edes lääkkeitä, kun ne arvot ylittyvät vain niukasti. En yhtään jaksaisi lähteä täyttämään niitä kyselyitä, jos näin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän